Appivanhempien välinpitämättömyys Sellon ampumatapauksen johdosta
Olen viime päivät miettinyt kovasti Sellon ampumatapausta, joka kosketti minua aika läheltä. Asumme parin kilometrin päässä Sellosta ja asioimme siellä usein koko perhe. Uudenvuoden aattona menin klo 10:30 bussilla Sellon päätepysäkille ja vaihdoin siellä toiseen bussiin lähteäkseni Matinkylään hoitamaan yhtä asiaa. Mieheni oli töissä ja teini-ikäiset lapsemme kotona.Ihmettelin kovasti hälytysajoneuvoja, mutta en nähnyt ainoatakaan poliisia,palomiehiä ja sairaankuljettajia kylläkin. Odottelin muiden kanssa Matinkylän bussia ja se lähtikin ihan aikataulussa klo 10:40. Kukaan ei tiennyt silloin, mitä oli tapahtunut. Äitini, joka asuu satojen kilometrien päässä, soitti minulle n. 11:50 ja kertoi kuulleensa Sellon ampumisista radiosta. Hän oli tietysti hädissään perheemme puolesta ja rauhoittelin häntä parhaani mukaan. Itse pelästyin vasta myöhemmin kun sain tarkempaa tietoa asiasta.
Mieltäni vaivaa, etteivät appivanhempani ole mitenkään ottaneet yhteyttä ja kysyneet perheemme vointia. Luulisi, että heilläkin olisi ollut huoli meistä. Meillä on ihan hyvät välit, mutta nämä tunnepuolen asiat ontuu pahasti heidän taholtaan. Kun isäni kuoli 15 vuotta sitten, he osittivat osanottonsa vasta hautajaisissa kättelemällä, ei muuten. Se loukkasi minua kovin, samoin, ettei meidän kuulumisiamme nyt kysytä. Ajattelevat kai, ettei mitään hätää, kun kaikki surmansa saaneet olivat Prisman henkilökuntaa, ei siis asiakkaita. Olisimme kuitenkin voineet olla paikalla ja nähdä vaikka mitä, mikä kyllä olisi järkyttänyt kovasti. Tietenkin voisimme itse soittaa ja kertoa olevamme kunnossa, mutta ajattelen, että ei se taida heitä kiinnostaa kun ei heistä mitään kuulu. Loukkaannuin taas ja en mielestäni syyttä.
Kommentit (44)
Kai soitit kriisipuhelimeen kun tuli traumoja?
samaa koulua käyviltä, itsekin soitin sukulaistytön vanhemmille. Mutta että jokaiselle, jos suunnilleen pk-seudulla asuu?! Joo, kriisiterapiaan vaan kaikki, jotka ylipäätään on joskus käyneet kaupassa, sillä koskaan ei tiedä.
Laittomia aseitakin muuten olis vähemmän, jos laillisia vähennettäis.
tiennyt, että kyseessä on sivullisille ihan vaaraton välienselvittely eikä silmitön sattumanvarainen joukkosurma. Kaikki ainekset siihen oli, kun sen hetkinen tieto oli, että useita laukauksia ammuttu, yksi melko varmasti kuollut, ampuja vapaana, junat eivät saa pysähtyä Leppävaaraan ja että poliisia rynnäkkövarusteissa mätti paikalle minkä kerkisi.
vaikka sitten julkisellakin paikalla, kuin silmitön, sattumanvarainen joukkosurma. Uhrit oli valikoituja, käytiin huolella kahdessa erässä teilaamassa, juostiin kansan ohi. Niin traagista mutta ei kukaan ulkopuolinen kuitenkaan ollut vaarassa. Mua ärsyttää suuresti, että saa sata soittoa ja viestiä "oletko kunnossa". Jos mä sitten olen yksinkertainen, nin voi voi, mutta ei tää tappaminen lopu mihinkään näillä asemäärillä. Ihan turha perua konsertteja ja juosta pappien puheilla jälkikäteen, se ei pelasta ketään. Sen sijaan konkreettiset toimet aseiden poistamiseksi kansalta auttaisi jo paljon paremmin.
Eikö minun hyvinvoinnista oltukaan huolissaan kun ei tullut soittoja. Olisin ihan hyvin voinut ajatella meneväni tuonne kauppaan tuolloin!!
Oikeasti siellä on niitä, jotka näkivät tapahtumat, niitä joiden työkaveri teloitettiin keskellä päivää. Ap ei tunne heistä ketään.