Onko lääkäriä tms. paikalla? Kyse haavan paranemisesta.
Minulle tuli reilu viikko sitten haava sormeen tiskatessa, eräänlainen palkeenkieli n 1 cm pitkä ja suht syvä. Ei kuitenkaan niin syvä, että olisi ommeltu, vaan liimattiin.
Haava on parantunut hyvin muuten, mutta on pahimmasta haavakohdasta korkeammalla niin kuin turpea, ei varsinaisesti turvoksissa. Olen näytttänyt haavaa kahdelle eri lääkärille, ja heidän mielestä se on ok. Haava ei ole tulehtunut missään vaiheessa. Vain tuo korkeampi kohta ihmetyttää.
Kuuluuko tämä liimaustekniikkaan?
Kiitos, jos osaat valaista asiaa.
Kommentit (4)
en ole lääkäri, mutta tiedän jos kaksi syvän haavan reunaa venytetään kiinni toisiinsa niin ei saumat ja kudokset välttämättä osu kohdalleen. kokemuksesta tiedän että voi tulla jälkeenpäin kipuja kun näin käy. itse hoidan haavat jotka lääkärissä hoidettaisiin liimaamalla ja jopa tikkaamalla painamalla heti haavan synnyttyä se kiinni ja pitämällä ainakin tunnin varmalla otteella kiinni tai kunnes verta ei pursua. ainakin sormissa paranee melkoiset viillot kun muistaa pitää kättä ylhäällä yötä päivää pari päivää puristaen kudoksia hellästi yhteen hyvällä teippauksella. teippaus kannattaa tehdä ratkeamaa tukevaksi ja teippauksen väliin kannattaa laittaa haavan mukaan muotoiltu sidenyytti puristamaan oikein ja esim basibact jauhetta.
terveisin haavasormi
jopa 3 viikkoa ja jos alueella kudosnestettä liima sitonut sen aluelle. Odottele rauhassa.
liimattavalle alueelle kudosmassan, sen poistuminen vie aikaa.
ja kysyt vielä täällä, vaikutat siltä, että päälääkäri voisi tietää, mikä mättää...