pienen budjetin etelänmatka. kaipaisin kokemuksianne..
eli me mieheni kanssa ajattelimme alkaa nyt säästämään,ja lähteä vuoden päästä jonnekkin äkkilähdöllä. kuulostaa säälittävältä varmaan säästellä äkkilähtöön noinkin kauan,mutta miehen on työtön ja minä kotihoidontuella,suuri suuri haaveemme on kuitenkin lähteä yhteiselle matkalle,jonnekkin lämpimään.
Siispä,katselin noita äkkilähtöjä ihan huvikseni jo nyt,näyttäisi että lantzarote,kreikka,espanja,egypti,turkki mm. ovat äkkilähtöjen kärkipäässä,hirmusesti oli paikkoja ja kohteita,400e moneen paikkaan pääsi hotelleineen päivineen.
kaipaisin kokemuksia kyseisitä paikoista,hotellien tasoista,onko tähdityksillä oikeasti väliä,retkistä,alueista jne. lähdemme ihan aikuis porukalla.
odotukset matkalta ovat lämpöä,rantaa,hyvää ruokaa ja juomaa sekä aktiviteetit,eli haluamme retkille,vesipuistot?kävelyt,meri,snorklaus,mönkijä ajelut tms.
Kommentit (6)
Esimerkiksi Bulgarian Golden Sands elokuussa on hyvä ja edullinen lomakohde. Monessa maassa se itse eläminen (ruoka, vesi, liikkuminen) voi maksaa yllättävän paljon, mutta Bulgariassa sekin on suht edullista. Etenkin kun ei mene niihin matkaoppaiden suosittelemiin kalliimpiin ravintoloihin vaan kävelee vähän kauemmas! Vesipuisto kannattaa unohtaa... yleensä on tosi kallis ja monesti myös ihan surkea! Retkiä ei kannata varata etukäteen vaan ottaa ne paikallisilta retkientarjoajilta.. ovat ihan yhtä hyviä kun kotimaisten matkatoimistojen. Tähdet ei usein merkkaa kauheasti.. tietysti varustelu vaikuttaa tähtiin, mutta olen ollut usein siistimmässä ja viihtyisämmässä kolmen tähden hotellissa, kun mitä viiden tähden hotellit ovat! Jos tinkii jostain nykyisestä, niin voi hyvinkin säästää lomareissun summan!
Meri ja aurinko ovat ilmaisia huveja ja minusta kaikkein parasta näissä paikoissa. Kannattaisi ehkä katsella sitten, saisiko hotellin, jossa olisi puolihoito ja tulisi siis illallisbuffet mukana, koska tuo on edullisempaa ja parempaa kuin halvoissa ravintoloissa pyöriminen. Itsellä ei niin ole kokemuksia noista retkistä. Auton vuokraaminen pariksi päiväksi ei maksa paljon ja sillä voi tehdä retket itse. Jos hotellissa käy vain nukkumassa, ei sen taso ole niin tärkeä. Tripadvisor-sivulta löytyy hyviä hotelliarvosteluja.
ja otatte all inclusiven, ni halvalla pääsee. Me ollaan pari kertaa oltu. Viimeks viime toukokuussa Alanyassa sellasessa hotellissa, jossa oli vesipuisto. 4 hengen matka ruokineen 1500e ja 4 tähden hotelli. Ei ollu eis mikää äkkilähtö, vaan hyvissä ajoin varattiin. Tykättiin kovasti ja sääkin suosi :)
nuo kaikki luettelemani kohteet taitavat olla sellaista kuivaa ja karua tyyppisiä? vai onko joki "torooppisempi" paikka?
kyllä vuodessa saa säästettyä pienistä tuloista! meillä ei ole asuntolainaa eikä autoa,emme tilaa lehtiä eikä muitakaan ylimääräisiä menoja ole.maksamme vuokran,sähkön,netin ja puh.laskut,joskus on muitakin laskuja mutta nyt karsimme kaikenmaailman netti tilaukset jen että saamme säästöön 100e kuussa.lisäksi ensi vuonna tulee taas veronpalautukset ja jouluisin saamme lahjaksi usein rahaa. kaikki siis matka kassaan ;)
Itse taas en suosittele noita all inc. vaitoehtoja, koska monesti samat ruuat kiertävät.. enemmän saa vaihtelua (ja varmasti halvemmalla) jos ottaa huoneistohotellin ja ostaa itse kaupasta esim aamiaistarvikkeet. Voi nukkua niin pitkään kun haluaa ja esimerkiksi kreikassa tuoreet, ihanat hedelmät eivät maksaneet juuri mitään! Itse tykkään todella paljon ruuanlaitosta ja laitoimme pari kertaa päiväruuankin itse, koska tykkäsin kokeilla kaikkia erilaisia tuotteita, mitä ei kotimaasta saa :) Kannattaa käydä isommissa ruokakaupossa, missä paikallisetkin käy.
Mutta osa taas tietysti lähtee lomalle, että pääsee eroon arkirutiineista (kuten esim ruuanlaitosta) niin heille sopii all inc. tai puolihoito!
Jos työttömyys korvauksella ja kotihoidontuella pystyy matkustamaan etelään, ovat ne ehdottomasti liian suuria!
Käske se ukkosi töihin tai kouluun ja matkustatte sitten niillä tienatuilla rahoilla siine kanarialle. Ei tarvitse äkkilähtöjä varten säästellä!