Hullu kysymys, mutta ovatko parturi-kampaajat älykkäitä ?
Olen tapaillut nyt yhtä parturi-kampaajaa (naispuolista, alle kolmekymppistä) muutaman kuukauden ja vaikka on hetkittäin erittäin hilpeää,tuntuu, että tuolta parturilta ei taida kovin syvällistä suusta tulla.
Sen siis huomaa siitä, että kun pitäisi avata keskustelu uutisista, politiikasta tai jostain vastaavasta, niin tilanne meinaa lukkiintua. Ei olekaan mitään sanottaava. Muutenkin kommentit kuulostavat "ei niin loppuun asti mietityiltä".
Onko kokemuksia parturi-kampaajien "älykkyydestä", itse kun kaipaan suhteelta syvällisyyttäkin, enkä ainoastaan keskustelua hiusten väristä... voiko yleistää.....
Kommentit (42)
mutta kaikki huorat eivät ole kampaajia
sanoa tämän ketjun lukeneena että hämmästyttävän monta kampaajaa sitten palstalla, on nimittäin sen verran typerää kommentointia....
olen pa-ka, lukion käynyt ja lähdin vasta muutama vuosi kirjoitusten jälkeen kyseistä alaa opiskelemaan. Tunnen muutaman suoraan peruskoulun jälkeen amikseen menneen kollegan, ja voisin väittää että heillä on suuria aukkoja yleisivistyksessä..;) Ihania ja hauskoja ihmisiä, mutta jutut jäävät todellakin matalammalle tasolle, kuin itse osaisin keskustella!
Mutta en siis lähtisi yleistämään tuon ammattialan taitajien tyhmyyttä. Ja jos alkaa pintapuolinen jutustelu tympiä, vaihda puolisokokelasta ja menetä samalla ilmaiset hiustenleikkaukset, heh..
Kuvaile nyt ensin hieman mitä tarkoitat älykkyydellä ja syvällisyydellä. Uutiset, politiikka? Mistä lähteistä, millä näkemyksellä ne edustavat älyä? Miksei urheilu, taide, lingvistiikka, talousmaantiede?
Mitä tekemistä koulumenestyksellä on älyn kanssa? Sivistykseen se voi liittyä, mutta vain jos on ollut tunneilla hereillä ja osaa soveltaa oppimaansa. Kokeista voi selvitä vaikka ulkoluvulla.
Oma kampaajani on fiksu ja kiva, myötätuntoinen, hänellä on hyvä visuaalinen hahmotuskyky ja muodontaju, hän osaa kemiaa (jo ihan työnsä puolesta siis), hän puhuu muutamaa kieltä ( muitakin kuin suomi, ruotsi, englanti), hän on kova tekemään töitä. Minulla ei ole harmainta hajua onko hän käynyt lukion, onko "akateeminen" vai mikä.
Minuakin kiinnostaa ap:n ammatti ja siihen ilmeisesti liittyvä ÄO sekä sivistys- ja syvällisyystasot. :D
ammattiryhmänsä edustaja, vaan niin paljon muutakin. Kysymys on ihan absurdi, jokaisen pitäisi tietää että älykkyys ei ole sama asia kuin koulutustaso tai ammatti.
Voin vastata vain oman, ihanan kampaajani puolesta, että on todellakin älykäs ihminen, eikä pelkästään omaa bisnesälyä vaan myös tunneälyä. Siinä onkin sellainen yhdistelmä, että moni voisi kadehtia...
miksi mennä lukioon jos tietää mikskä haluaa tulla... eikö lukio oo niitä varten ketä on viel pentuja eikä havaintoa mitä haluaa elämältä??? =D
sekö tekee ihmisestä pennun että ei vielä 15vuotiaana tiedä mitä haluaa elämältä? Eikös se osoita kypsyyttä, että haluaa rauhassa pohtia ja kehittää itseään? Ja mistä päättelet että kaikki lukiolaiset ovat siellä vain siksi, että eivät tiedä mitä muutakaan tehdä? Lukio on yleissivistävä laitos, ja väitän, että suurin osa niistä 19vuotiaista, jotka ovat perillä edes vähän maailman menosta, ovat käyneet lukion. Minä olen kaveripiirini ainoa lukion käynyt ja olen ns.kirjaviisaampi kuin yksikään kaverini. Se ei tarkoita kuitenkaan samaa, kuin että olisi älykäs. Älykäs voi olla monella tapaa, ja kaikkia on mahdotonta miellyttää joten ei ole olemassa yhtä ainoaa määritelmää, kuka on fiksu ja kuka ei. Mutta kyllä meistä jokainen tietää suurinpiirtein millaista ihmistä yleismaailmallisesti pidetään älykkäänä. Meidän luokalla lukiossa oli tyttö, joka oli todella kiltti ja hiljainen, ja sai kaikista aineista vähintään ysin todistukseen. Sitten oli tämä takapulpetin blondi, joka pulputti ja väitti aina vastaan, ei osannut vastata oikeastaan mihinkään jos kysyttiin jne. Jälkimmäinen on varmasti sosiaalisesti lahjakkaampi, osaa keittää puuroa, hoitaa kissaansa, muistaa varoa jalankulkijoita autoillessaan ja paljon muuta. Siitä huolimatta en voi mitään sille, että mielestäni tämä ensimmäiseksi mainitsemani tyttö on älykkäämpi. Mitä taas tulee kampaajien tai minkä tahansa muun ammattikunnan edustajiin, minä tunnen yhden parturi-kampaajan, joka on suoraan sanotuna tosi yksinkertainen. Hän on myös puhelias, hauska ja sille päälle sattuessaan erittäin sydämellinen ihminen. En lokeroisi tietyn koulun käynyttä tai ammatinedustajaa fiksujen ja ei-fiksujen lokeroihin, mutta turha kieltää sitä tosiseikkaa, että tietynlaiset ihmiset pitävät tietynlaisista asioista, ja hakeutuvat samankaltaiseen ympäristöön. Näin syntyvät erilaiset koulukunnat.
Tottahan lukion käyminen vaikuttaa usein myös älykkyyteen. Tietysti, jos on muuten hyvin kiinnostunut yhteiskunnallisista ym. asioista niin voihan sen lukion korvata silläkin. Miehet usein niin tekevätkin, mutta naisilla tuppaa olemaan niin, että jos ei käy lukiota niin ei ole muutenkaan uutisista ym. kiinnostunut. Siis yleensä, ei aina.
Ja älykkyys on monen asian summa, mutta yleissivistys on yksi tärkeä tekijä älykkyydessä ja se valitettavan usein juuri kampaajilta puuttuu. Mutta ei kaikkien tarvitse olla niin sivistyneitä ja älykkäitä, pärjää sitä vähemmälläkin älyllä.
Mun mielestä kampaajan ei tarvitse osata small talkia, olen tavannut joitakin hiljaisia hyviä kampaajia, joskin kampaajat yleensä puhuvat liikaa.
Työssään parturikampaajan täytyy olla kauneudentajuinen, luova, taitava käsistään ja tulla hyvin juttuun ihmisten kanssa. Kylläpä nuo älyä vaativat, varsinkin viimeinen.
Toisten kanssa juttuun tulemisessa auttaa kiistakohtien kiertäminen, ei niiden survominen ja vaivaaminen, jos sitä syvällisellä keskustelulla tarkoitat.
Jos jotain politiikkaa kaipaat suhteeseen, rupea vonkaamaan ärhäkkää vanhapiika-politiikantoimittajaa. Keskusteltavaa varmaan riittää.
Iltoja vaan kaikille kotiäideille sinne sohvien nurkkaan!! Ajattelin näin iltojeni iloksi ja urheilun kannalta vähän selventää partureiden syvällisyyttä ja älykkyysosamäärää. Opiskelen hiusalaa 20 muun kanssa, suurimmalla osalla on myös aikaisempia tutkintoja + opettajani joka on opiskellu myös erityisopettajaksi ja kouluttautunut alalla eteenpäin yli 30-vuotta. Ja meitähän ei millään politiikka kiinnosta, muustahan emme puhukaan kun siitä, miten Jutta Urpilainen oli laittanut eripari kengät töihin.. _SYVÄLLISTÄ_!!! Vielä enemmän pohdimme vielä sitä, olemmeko me ihmisiä vai eläimiä!! Syvällisempää tämä on kuin luokea päiväkaudet vauva.fi:n keskuteluiden antia. No, hyvää päivänjatkoa teille, ja toivottavasti tämä avasi teille sitä, ettemme ole tyhmempiä kuin te! :) Terveisin, Birgitta harjoituspää!
Meidän luokalla lukiossa oli tyttö, joka oli todella kiltti ja hiljainen, ja sai kaikista aineista vähintään ysin todistukseen. Sitten oli tämä takapulpetin blondi, joka pulputti ja väitti aina vastaan, ei osannut vastata oikeastaan mihinkään jos kysyttiin jne. Jälkimmäinen on varmasti sosiaalisesti lahjakkaampi, osaa keittää puuroa, hoitaa kissaansa, muistaa varoa jalankulkijoita autoillessaan ja paljon muuta. Siitä huolimatta en voi mitään sille, että mielestäni tämä ensimmäiseksi mainitsemani tyttö on älykkäämpi.
Meidän luokassa se takapulpetin blondi pääsi yliopistoon lukemaan ainetta, johon pääsee joku 5% sisälle, valmistui nopesti ja nyt tienaa hyvin ja taas se hiljainen huippuoppilas ei päässyt yliopistoon, siitä tuli sairaanhoitaja. Ei noin nuorista vielä tiedä mitä niistä tulee. Mutta kieltämättä silloin minäkin ajattelin, että mitä tuo blondi täällä lukiossa edes tekee, kun ei sitä lukeminen kiinnostanut ja keskiarvo oli ihan surkea. Mutta niin se vain yllätti.
Ihan niin kuin insinöörit, puutarhurit, kuvanveistäjät tai kirjanpitäjät.
Ihmiset ovat yksilöitä, ja käsitys älykkyydestä on subjektiivinen.
onko mitään käsitystä lauseen rakenteesta? t.kampaaja
Kaikki tykkäsivät omistajat ja asiakkaat. On aina pienestä pitäen halunnut jus tuoksi. On tosi taiteellinen ja luova,saanut nyt jo palvella asiakkaita ,värjätä, leikata hiuksia ja tehdä kampauksia. Sai tosi hyvät suositukset amiskaan, eipä haukuta.
Olen tapaillut nyt yhtä parturi-kampaajaa (naispuolista, alle kolmekymppistä) muutaman kuukauden ja vaikka on hetkittäin erittäin hilpeää,tuntuu, että tuolta parturilta ei taida kovin syvällistä suusta tulla. Sen siis huomaa siitä, että kun pitäisi avata keskustelu uutisista, politiikasta tai jostain vastaavasta, niin tilanne meinaa lukkiintua. Ei olekaan mitään sanottaava. Muutenkin kommentit kuulostavat "ei niin loppuun asti mietityiltä". Onko kokemuksia parturi-kampaajien "älykkyydestä", itse kun kaipaan suhteelta syvällisyyttäkin, enkä ainoastaan keskustelua hiusten väristä... voiko yleistää.....
Parturi-kampaajat ovat hyvin tyhmiä. He eivät osaa puhua mistään muusta, kuin hiusten värjäämisestä. Sinun ei missään tapauksessa kannata tapailla tyhmää ihmistä.
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Varmennuksessa kysytään kaksi plus kaksi. Hei paljonko se on????
että jos puhun tuntemattoman ihmisen kanssa ja en tiedä ammattia. Niin en sitä kyllä pysty keskustelun perusteella arvaamaan.
Olenkohan sitten itse ihan tyhmä :D
Tosin joskus ulkonäön perusteella voi vähän arvuutella..
meinasin juuri sanoa ihan samaa. :-D
Kirjaviisaus ja älykkyys ei ole sama asia. Eiköhän niitä ole sivistymättömiä ihan muissakin ammattikunnissa.
Itse siis olen opiskellut parturi-kampaajaksi, tosin tekemättä päivääkään sitä hommaa. Lukeminen ei ole koskaan ollut vahvuuteni, pahasta lukihäiriöstä johtuen. Tällä hetkellä teen kuitenkin yhteiskunnallisessa suunnittelutyötä. Hyvät tyypit huomataan.
Älykkyyteni on testattu, ÄO on 136.
En muista tarkkaan koska talvisota alkoi, mutta tasan tarkkaan tiedän mistä tiedon tarvittaessa haen.
Mielestäni huomaavaisuus ja hyvä huumorintaju on ihmisten parhaat hyveet.
niin kuin se mediassa esitettiin:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/37864-tutkimus-paljastaa-demarit-ja-nai…
Miesten yleistieto naisia huomattavasti parempi se ollaan tiedety jo aiemmista tutkimuksista ulkomailta. Tämä lause on ihan ääliömäinen tekemällä tehty naisten puolustus. Tietenkin näin on: "Toisaalta Yhdysvalloissa on havaittu, että naiset tietävät vähintään saman verran asioista jotka koskevat heitä itseään, kuten abortista"
Jassoo. Yllättävää...
Tuossa on ÄO ja ammatti-tutkimus. Parturi-kampaajia siinä ei taida olla mutta ei ole mitään syytä olettaa etteivät he olisi tyhmimipien joukossa:
http://www.woosk.com/2008/11/list-of-iqs-by-profession.html
Ja se kuka ihmettelii että miksi mennä lukioon jos tietää miksi haluaa isona niin jos haluaa vaikka lääkäriksi niin ei kai niitä amiksessa kouluteta.
en oikeesti tunne yhtään älykästä parturi-kampaajaa :S