Voinko antaa 9-vuotiaan paukutella pikkupaukkuja?
Perhosia, tulivuoria ym.. valvonnan alaisena, tietty.
Kommentit (52)
Tähtidädetikut ajattelin antaa jo 4-vuotiaalle pikuveljelle :)
...kun isä antoi roomalaisen kynttilän rattaissa istuvalle lapselle. Ei siinä paljon järki päätä pakottanut.
eikä tulisi mieleenkään antaa sille sädetikkua
eikä tulisi mieleenkään antaa sille sädetikkua
ja muista antaa kans viinaa ja tupakkaa. mistä näitä idiootteja sikiää....
Miksi ei?
Tähtisadetikun palava massa on kuumaa (se siis "poppaa"), ja osuessaa ihoon se tekee palovamman (koskee, sattuu). Osuessaan silmään voi sokeuttaa silmän (sokeus tarkoittaa sitä kun ei näe mitään vaikka miten tihrustaisi).
eikä poikani niitä onneksi haluakaan. Onhan se nyt eri asia antaa lapsen ryypätä, kuin seistä vieressä katsomassa kun pikkupoika riemuitsee papattimatosta.
ap
Miksi ei?
Tähtisadetikun palava massa on kuumaa (se siis "poppaa"), ja osuessaa ihoon se tekee palovamman (koskee, sattuu). Osuessaan silmään voi sokeuttaa silmän (sokeus tarkoittaa sitä kun ei näe mitään vaikka miten tihrustaisi).
ja osaaa varoa. Tietysti saattaa olla ettei halua ottaa tikkua käteensä kun varoitetaan. Mutta jos haluaa kokeilla suojalasien kanssa ulkona, annan kyllä.
ap
Jos selittäisit pojalle että lapset eivät saa sytyttää ilotulitteita itse, koska ne ovat vaarallisia, ja sytytät hänen puolestaan ne turvallisen matkan päässä?
Jos selittäisit pojalle että lapset eivät saa sytyttää ilotulitteita itse, koska ne ovat vaarallisia, ja sytytät hänen puolestaan ne turvallisen matkan päässä?
Tosin halusi ampua raketteja, mutta ei tietenkään saanut lupaa. Lupasin ostaa jotain pikkupaukkuja, joita saa itse sytyttää. Niin teki jo viime vuonnakin isällään, nyt on uuden vuoden kotona, enkä tahdo pilata uutta vuotta kieltämällä kaikkea.
Jos lapsella on kädessään tulikuuma tähtisadetikku, ei tarvita kuin yksi huitaisu tms, ja onnettomuus on valmis (vaatteet tulessa tms).
No, tämän takia kai niitä säädöksiä kiristetään, koska maalaisjärkeä ei enää osata käyttää.
t. perheenisä joka ei anna ilotulitteita edes 10-v lapselleen.
alle 18-vuotias ei edes saa pitää kädessään ilotulitetta (johon luetaan myös tähtisadetikut) ja suojalasit on pakolliset. Tästä on kyllä ollut tietoa mm radion uutislähetyksissä.
Joten, ap, voit tietty tehdä ihan miten tahansa, mutta nyt tiedät rikkovasi lakia jos annat paukkuja 9-vuotiaalle. Se missä kohtaa seisot hänen paukutellessaan ei vaikuta asiaan.
eikä poikani niitä onneksi haluakaan. Onhan se nyt eri asia antaa lapsen ryypätä, kuin seistä vieressä katsomassa kun pikkupoika riemuitsee papattimatosta. ap
Itse olin tuon ikäisenä jo vuoden laittanut pikku "pommeja" ilman valvontaa. Kyllä 9 vuotias osaa olla riittävän varovainen pienten papattien kanssa, varsinkin valvonnan alla.
Nykyään kaikki papatit yms. ovat paljon tuhnumpiakin kuin minun ollessa lapsi.
Ei tähtisadetikkuakaan saa pitää enää kädessä. Koskeeko tuo suojalasipakko myös aikuisia? On mennyt naurettavaksi. Eiköhän seuraavaksi kielletä autoilukin. Joka päivä kuolee yksi ihminen liikenneonnettomuudessa.
Itse antaisin 9-vuotiaan sytyttää ilotulitteita. Muistan miten se oli hauskaa, mutta nykyaikana lapsilta ollaan kaikki kiva kieltämässä.
Tähtidädetikut ajattelin antaa jo 4-vuotiaalle pikuveljelle :)
...kun isä antoi roomalaisen kynttilän rattaissa istuvalle lapselle. Ei siinä paljon järki päätä pakottanut.
ja kyllä tähtisädetikku taaperolla on myös tehnyt pahaa jälkeä.
T sh
mutta mielestäni sen turhuuden takia ei kannata uhrata silmiään tai terveyttään muutenkaan. Siinä mielessä tuo suojalasipakko on pikku juttu. Ilotulitteet ovat kuitenkin merkittävästi vaarallisempia kuin esim. rakennustyöt joissa tarvitaan suojalaseja, eikä niissä suojalasien käyttöä kukaan kyseenalaista.
Koskeeko tuo suojalasipakko myös aikuisia? On mennyt naurettavaksi.
Ei tietenkään koske aikuisia. Aikuiset eivät tarvitse silmiä.
Eiköhän seuraavaksi kielletä autoilukin. Joka päivä kuolee yksi ihminen liikenneonnettomuudessa.
Mietippäs, kumpi on tärkeämpää: autoilu vai ilotulittelu?
myös aikuisia, jotka pitävät kädessään tähtisädetikkuja?
Miksi ei?
ja osaaa varoa. Tietysti saattaa olla ettei halua ottaa tikkua käteensä kun varoitetaan. Mutta jos haluaa kokeilla suojalasien kanssa ulkona, annan kyllä. ap
näin tosiaan sanoo jokainen vahempi omasta lapsestaan - mutta kun se varominen ei aina riitä ja tosiaan 4- v on arvaamaton. Onneksi hyvällä tuurilla yleeensä ei mitään satu.
ap