Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työn lopetus lapsen hoitoon sopeutumattomuuden takia

Vierailija
27.12.2009 |

lapsi 2 v ja ollut pari kk hoidossa mutta itkee vain äidin perään koko päivän. hoitaja aivan loppu ja oli sitä mieltä (myös) että olisi hyvä lopettaa päivähoito jos suinkin mahdollista. itse sain unelmapaikasta määräaikaisen työn ja työlle vähän lupailtiin jatkoa. Unelmatyöpaikka ja unelmatyö. Palkka kuitenkin huomattavasti pienempi kuin miehellä joten vain minä voin jäädä kotiin hoitamaan. Jäisitkö itse pois työstä jos lapsella paha olla hoidossa? näkyy pahana stressaantumisena, yövalvomisena ja huutaa öisin unissaan että äiti tule hakemaan minua ja äiti tulee pian yms. eli selvästi stressaantunut. on muutoin terve ja ihana lapsi mutta ei halua olla hoidossa pph:n luona. mitä itse tekisitte? kotihoidontukea vielä saisin vuoden ja jotenkuten ehkä pärjättäis kun tosissaan miettis mitä ruokakaupasta ostaa ja mihinkään turhaan ei rahaa. siihen ollaan molemmat valmiita. pelottaa vaan oma tulevaisuus. tässä iässä viimeistään pitäis alkaa saada vakityötä ja nyt oli tietty ollut mahdollisuus päästä unelmatyöhön unelmatyöpaikkaan mutta tällä hetkellä olen siis lopettamassa ensi viikolla. haluaisin vielä kuulla muiden ajatuksia tilanteestani.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2-vuotias sopeutuu. Nyt vain pitää käydä kunnolla tilanne läpi niin perheessä kuin hoitaja ja lapsen kanssa.

Jos päättäisitte ottaa lapsen pois hoidosta, niin kyllä se olisi miehesi joka jää kotiin. Mies voisi ottaa vaikka 6 kk hoitovapaata niin sinä pääset kunnolla uuden työn alkuun. Kyllä te sen aikaa selviätte taloudellisesti. Miehen hoitovapaan jälkeen teillä olisi paras mahdollinen tilanne: molemmilla vanhemmilla vakituinen työpaikka ja lapsikin olisi jo 2,5 vuotias ja varmasti pärjäisi hoidossa hyvin.

Vierailija
2/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos veis päiväkotiin. siellä kuitenkin hoitajilla enemmän aikaa olla lapsen kanssa. pph:lla ei ole aikaa pitää sylissä yms. kun täytyy siivota, laittaa ruokaa, olla vielä pienempien kanssa. päiväkodissa hoitajat vaan lasta varten ja hoitajia suhteessa yhtä monta lasta kohden. eli lähtökohta päiväkodissa siinä suhteessa parempi, lisäksi puuhaa enemmän eikä ehkä ehtis miettiä minua.

mutta onko se liian stressaavaa näin stressaantuneelle lapselle?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2-vuotias sopeutuu. Nyt vain pitää käydä kunnolla tilanne läpi niin perheessä kuin hoitaja ja lapsen kanssa.

Jos päättäisitte ottaa lapsen pois hoidosta, niin kyllä se olisi miehesi joka jää kotiin. Mies voisi ottaa vaikka 6 kk hoitovapaata niin sinä pääset kunnolla uuden työn alkuun. Kyllä te sen aikaa selviätte taloudellisesti. Miehen hoitovapaan jälkeen teillä olisi paras mahdollinen tilanne: molemmilla vanhemmilla vakituinen työpaikka ja lapsikin olisi jo 2,5 vuotias ja varmasti pärjäisi hoidossa hyvin.

ole jatkuuko työt määräaikaisuuden jälkeen, mutta vähän on lupailtu että varmaan olis töitä. mies ei voi jäädä kotiin, sitten ei pärjätä rahallisesti, mun palkka on kertakaikkiaan liian pieni.

ap

Vierailija
4/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin työajan lyhennystä ja limittäisin työajat mieheni kanssa niin, että olis mahdollisimman lyhyet päivät.

Vierailija
5/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että on äitiys hukassa totaalisesti jollet tunne sitä että lapsi tarvitsee sinua nyt enemmän kun sitten parin vuoden päästä. Unelmatyö ja unelmatyö, ihan uskomatonta tekstiä.

Vierailija
6/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli aivaan kaamea puntissa roikkuja ja oli myös aivan kauhuissaan ihan mummolle jäämisestäkin. Joten en voinut kuvitellakaan, että lapsi mitenkään pärjäisi vieraassa paikassa ja muiden lasten hälyssä.

Mulla ei ollut vakityötä, joten ratkaisu oli siten helppo tehdä. En vain etsinytkään töitä. Mutta tosiaan suunnitelmissa oli alunperin palata työelämään aiemmin, mutta ihan lapsen luonteen perusteella näin tarpeelliseksi muuttaa suunnitelmia. Ja kyllä oon pitänyt sitä oikeana ratkaisuna, että lapsi on saanut kypsyä kodin rauhassa. Neljän ja viiden vuoden välillä tilanteeseen tuli selkeää muutosta. Mummolle kotiutui ehkä vuotta aiemmin. Lapsi on nyt 5-vuotias, mutta kyllä niitä takertumiskohtauksia tulee vieläkin varsin usein, mutta ei ole enää yhtä tuskastuttavaa, kun ei ole jokapäiväistä eikä joka viikkoistakaan.

Sun tilanne tuntuu kuitenkin kurjalta, kun eihän sellaista unelmatyöpaikkaa aina helpolla tule vastaan. Oletteko miettineet, jos hoitajan hankkiminen kotiin toimisi paremmin. On toki kallis vaihtoehto, mutta jos haaveilet saavasi työpaikastasi vaikka joskus jopa vakituisen pestin, niin se hoitajan palkkaaminenkin voisi sitten maksaa itsensä takaisin pitkällä ajalla.

Vierailija
7/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko mummo kokeilla vuorotteluvapaata?

Sitten kesällä limitätte miehen kanssa lomat jne.

Vierailija
8/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että on äitiys hukassa totaalisesti jollet tunne sitä että lapsi tarvitsee sinua nyt enemmän kun sitten parin vuoden päästä. Unelmatyö ja unelmatyö, ihan uskomatonta tekstiä.

ovat olleet päiväkodissa sekä pph:lla ja voin vannoa että päiväkodin hoitajilla on enemmän aikaa lapsille, pph:lla sitä ei kertakaikkiaan voi olla kun pph:lle kuuluu myös kaikki muut työt joita päiväkodissa ei ole. Äitiys ei varmasti ole hukassa, olenhan juuri lopettamassa työt lapseni takia. Heti ei viitsinyt luovuttaa kun ei tiennyt onko normaalia alkuvaikeutta. Mutta kun pph:kin lopetuksen kannalla niin tuskin on mitään alkuvaikeutta.

ap

Vierailija
9/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keräävät viimisiä työpäiviään ennen eläkettä eli eivät voi hoitaa. kesällä mulla ei ole lomia ja eka ja tokaluokkaisellekin olisi varmasti kiva että olisin kotona eikä heidän tarttis olla keskenään kesää kotona. jää kyllä kaikkien isovanhempien luo hoitoon. oli aika lailla yllätys ettei sopeutunut hoitoon. on reipas eikä kovin ujokaan. hoitaja kuitenkin vaikuttaa hyvältä.

ap

Vierailija
10/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli aivaan kaamea puntissa roikkuja ja oli myös aivan kauhuissaan ihan mummolle jäämisestäkin. Joten en voinut kuvitellakaan, että lapsi mitenkään pärjäisi vieraassa paikassa ja muiden lasten hälyssä.

Mulla ei ollut vakityötä, joten ratkaisu oli siten helppo tehdä. En vain etsinytkään töitä. Mutta tosiaan suunnitelmissa oli alunperin palata työelämään aiemmin, mutta ihan lapsen luonteen perusteella näin tarpeelliseksi muuttaa suunnitelmia. Ja kyllä oon pitänyt sitä oikeana ratkaisuna, että lapsi on saanut kypsyä kodin rauhassa. Neljän ja viiden vuoden välillä tilanteeseen tuli selkeää muutosta. Mummolle kotiutui ehkä vuotta aiemmin. Lapsi on nyt 5-vuotias, mutta kyllä niitä takertumiskohtauksia tulee vieläkin varsin usein, mutta ei ole enää yhtä tuskastuttavaa, kun ei ole jokapäiväistä eikä joka viikkoistakaan.

Sun tilanne tuntuu kuitenkin kurjalta, kun eihän sellaista unelmatyöpaikkaa aina helpolla tule vastaan. Oletteko miettineet, jos hoitajan hankkiminen kotiin toimisi paremmin. On toki kallis vaihtoehto, mutta jos haaveilet saavasi työpaikastasi vaikka joskus jopa vakituisen pestin, niin se hoitajan palkkaaminenkin voisi sitten maksaa itsensä takaisin pitkällä ajalla.

olisko siitä mitään hyötyä? kiitos vinkistä ja täytyy hetki pohtia, täällä saisi hyvät yksityisen hoidon tuet joten samalla maksulla saatais kyllä hoitaja kotiin mut pelkään että auttaisko se mitään. mut jään miettimään vielä tuota vaihtoehtoa. ja kiitos kun kerroit omasta tilanteesta. meillä ei ollut noin ennalta-arvattavissa sopeutumattomuus kuin teillä, siksi uskalsin töihin mennä yrittämään. en kyllä töitä edes hakenut vaan kotoa haettiin töihin...

ap

Vierailija
11/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no täytyy sanoa että on jäänyt vähemmälle kun olen ollut lasten kanssa kotona. ollaan aina ulkona kun olen kotona ollut. illalla sitten vähän siivottu ja tehty ruokaa (seur. päivänä syöty samaa lounaalla). eli vähille on jäänyt nuo kun olen lapsen kanssa ollut kotona.

ap

Vierailija
12/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla tuolla pph:lla oikein homma hanskassa? Onko edes ammatti-ihminen? Nähtävästi ei ole tehnyt mitään lapsen sopeutumisen eteen, eikä aiokaan, ja haluaa lapsestanne eroon.

Ei pph:n ole pakko tehdä koko ajan kotihommia. Eukko ei osaa hommaansa ja on ylistressattu ja purkaa sitä nyt teihin.

Etsi lapsellesi uusi hoitopaikka. Vaikkapa sitten sieltä päikkäristä. Siellä ainakin tädit vahtii ja paikkaa toisiaan.

Vierailija
13/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettinyt että selviää mutta millä hinnalla? jos jatkaisin töitä ja lapsi pph:lla hoidossa niin mitä vaikutuksia sillä olisi psyykkeeseen ja tulevaisuuteen? sitä ei kukaan tiedä ja siksi olen 99% varma että ilmoitan huomenna työni lopetuksesta (juuri kun mut on perehdytetty monen henkilön työpanoksella...).

ap

Vierailija
14/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun äiti on pph ja kyllä sillä on aina aikaa.. ainut mikä menee on ruuan valmistus, eikä se keittiössö köki koko päivää.

Vierailija
15/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kanssa kokeilleet? ONko lapselle esim kuvakorteilla selitetty päivän kulkua? Omalle pienelleni se auttoi hoidossa tosi paljon, että oli järjestykseen laitettu kortit, joissa kuvat jotka kertoivat miten päivä kuluu.

Eli ensin syödään aamupalaa, sitten ulos, sitten syödään, nukutaan, ulos, ja sitten tulee äiti.

Mä varmaan kokeilisin vielä sitä päiväkotia, voi olla että lapsi on jo kehittänyt niin vahvan vastareaktion tuota pph:ta kohtaan, ettei siellä olemisesta vaan tule mitään. Ja jos vielä saisi lapsen todella rauhallisesti ajettua sisään siihen uuteen paikkaan.

Hurjalta kyllä kuulostaa lapsen kannalta, mutta äidin myös... Meillä olisi tarkoitus 1-v9kk ikäisen lähteä hoitoon ensi kuussa... saa nähdä miten sinne sitten sopeutuu.

Vierailija
16/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla tuolla pph:lla oikein homma hanskassa? Onko edes ammatti-ihminen? Nähtävästi ei ole tehnyt mitään lapsen sopeutumisen eteen, eikä aiokaan, ja haluaa lapsestanne eroon.

Ei pph:n ole pakko tehdä koko ajan kotihommia. Eukko ei osaa hommaansa ja on ylistressattu ja purkaa sitä nyt teihin.

Etsi lapsellesi uusi hoitopaikka. Vaikkapa sitten sieltä päikkäristä. Siellä ainakin tädit vahtii ja paikkaa toisiaan.

uskotko ettei olisi liian stressaavaa koittaa vielä päiväkotia (mikäli sinne pääsee edes)? pph on elämänsä ollut pph:na eikä ole koskaan tavannut lapseni kaltaista tapausta.

ap

Vierailija
17/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kanssa kokeilleet? ONko lapselle esim kuvakorteilla selitetty päivän kulkua? Omalle pienelleni se auttoi hoidossa tosi paljon, että oli järjestykseen laitettu kortit, joissa kuvat jotka kertoivat miten päivä kuluu.

Eli ensin syödään aamupalaa, sitten ulos, sitten syödään, nukutaan, ulos, ja sitten tulee äiti.

Mä varmaan kokeilisin vielä sitä päiväkotia, voi olla että lapsi on jo kehittänyt niin vahvan vastareaktion tuota pph:ta kohtaan, ettei siellä olemisesta vaan tule mitään. Ja jos vielä saisi lapsen todella rauhallisesti ajettua sisään siihen uuteen paikkaan.

Hurjalta kyllä kuulostaa lapsen kannalta, mutta äidin myös... Meillä olisi tarkoitus 1-v9kk ikäisen lähteä hoitoon ensi kuussa... saa nähdä miten sinne sitten sopeutuu.

soitan huomenna päivähoidon ohjaajalle että jos koitettais päiväkotia jos sinne mahtuu. edes niin että käy tutustumassa vanhemman kanssa ja katsoo reaktioita. meillä kaikki lapset menny hoitoon vajaa 2 v ja aina ollut äärimmäisen hankalaa. eka lapsi itki 3 kk koko päivän hoidossa esim. johtuu varmaan siitä että olen tosi paljon lasten kanssa, en harrasta itse mitään tms. vaan olen kaiken ajan lasten kanssa joten he ovat erittäin kiintyneitä minuun. kaikki tuttavat harrastaa kaikkea ja tekee asioita ilman lapsia jolloinka lasten on helpompi sopeutua aina uusiin hoitajiin jne. mut onnea teille hoidon aloitukseen!

ap

Vierailija
18/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole erityisempiä konsteja koitettu muutakuin kertomalla päivän kulusta. mut nyt se taitaa olla myöhäistä, on keksittävä muu ratkaisu.

ap

Vierailija
19/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itkee hoitajan mukaan koko päivän, tai jos ei itke niin äärimmäisen surullisena kyselee äitiä koko ajan.

ap

Vierailija
20/28 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskotko ettei olisi liian stressaavaa koittaa vielä päiväkotia (mikäli sinne pääsee edes)? pph on elämänsä ollut pph:na eikä ole koskaan tavannut lapseni kaltaista tapausta.

ap

Kerroithan itsekin lapsen olevan perusluonteeltaan kovin reipas. Eli teille on nyt osunut pph, joka on joko loppuunpalanut tai muuten vaan täysv*ttuuntunut tai oikeasti täysin sopimaton alalle.

Työpaikkojakaan ei puissa kasva, varsinkaan itselle mieluisia.

...en muista aiempaa numeroani ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme