lapsi mukaan äitiysneuvolaan?
Saako pienen lapsen ottaa mukaan ensimmäiselle neuvolakäynnille (äitiysneuvola..), vai eikö ole suositeltavaa?
Kommentit (7)
varmaan 90 % kerroista mukana, sillä isän lisäksi meillä ei kotipaikkakunnillaa muita hoitajia.
Th otti hyvin lapsen vastaan, antoi lelukopan tutkittavaksi jne. Tyttö oli siis 1 v 10kk kun vauva syntyi.
mutta kerro lapselle etukäteen miten siellä pitää käyttäytyä :)
meillä neuvolassa sellainen leikkipaikka odotustilassa, jonne lapsi voi jäädä leikkimään. Tietenkään taaperoikäistä ei voi yksin jättää, mutta isommat kyllä. Leikkipaikka on ihan terveydenhoitajan oven takana
Silloin pyysin miestäni vahdiksi mukaan, kun oli lääkäri samalla käynnillä. Ei kai ne pahitteeksi pane, varsinkin jos toista pukkaa. Eipä siellä neuvolassa nyt mitään niin ihmeellistä tapahdu, ainakaan mun mielestä.
Ainoastaan lääkärikäyntien, kun tehdään sisätutkimus, ajaksi oon pyrkinyt lapsenlikan hommaamaan.
Lääkärineuvolakäynnille ei kannata lasta ottaa: lapsi ei saanut olla lääkärin huoneessa vaan hänen oli odotettava käytävässä/leikkiaulassa, jossa neuvolan "tädit" onneksi ehtivät häntä vahtimaan sen hetken kun olin lääkäkrin luona. En tiennyt etukäteen, että lääkäri ei anna lapsen olla tutkimushuoneessa. Mun mielestä lapsi oli niin pieni (reilusti alle 1 v), ettei olisi tajunnut äidin tutkimisesta mitään jos olisin antanut hänelle jotain syötävää tai leluja tutkimuksen ajaksi, vaan lääkärillä oli omat periaatteensa enkä alkanut kinastelemaan.
paitsi silloin kun on ollut lääkärintarkastukset.
Tietenkin olisi hyvä jos lapsi ei ihan koko ajan roiku sussa, että voitte rauhassa terkan kanssa keskustella ja kuunnella sydänääniä.