Lastemme kummeista kaksi jätti antamatta lahjan kummilapsilleen..
Voiko tästä loukkaantua vai onko se pikkumaista? Me tottakai olemme varanneet lahjat ja lähettäneet kortit kummeille, sillä haluamme osoittaa ett arvostamme heidän sitoutumistaan kummiksi....
Kommentit (32)
minutkin on kasvatettu huomioimaan muita. Siksi en tajua, että joku ei voi kerran vuoteen vaivautua muistamaan kummilastaan. Joku pari euroa tuskin kaataa kenenkään taloutta, kyse on muistamisesta, viis lahjan arvosta. Siksi loukkaannun aina lasteni kummeille, en voi sitä välttää, kun he sanovat, että eivät muista lapsia siksi synttäreinä, kun eivät koskaan muista milloin synttärit on. No, paperi ja kynä on keksitty.
Eihän se pari euroa tunnu missään jos on vain 1 kummilapsi, mutta kun noita kummilapsia olemme saaneet paljon paljon enemmän kuin yhden. Me muistimme kummilapsia tänä vuonna joulukorteilla. Onhan tuokin muistamista, ei aina tarvitse olla lahjaa. Meidän lapsista osa sai kummeilta ja osa ei ja empä noteerannut tuota mitenkään,siis sitä, että osa ei saanut. Itse kuitenkin ostimme lapsillemme lahjoja ja olivat tyytyväisiä. :)
kummilapsesta vain yksi kiitti lahjastaan.
Yhyy. Onneksi huomenna alkaa arki jotta saamme kaikki kriisiapua!
Itse en uskovaisten jutuista mitään tiedä, mutta jotenkin olen ymmärtänyt, että kummin tehtävä on tukea lapsen kristillistä kasvatusta. Ja ainakin se mitä joskus koulussa opin kristillisestä kasvatuksesta, ei siinä pääsanomana ole krääsän ostaminen?
Jos uskonasiat eivät kiinnosta vaan lapset kastetaan vain siksi että äiti käskee, onko niitä kummeja edes pakko haalia ellei niille ole käyttöä? Lahjat voi jokainen kai ostaa lapselleen itse, tai ostattaa isovanhemmilla jos itsellä ei ole rahaa.
Ja joo, olet todella pikkumainen.
Meidän lapsilla ei ole tarvetta kristilliselle kasvatukselle, kun ei heitä ole kastettukaan. Sellaisia meille tärkeitä ihmisiä joita olisimme varmaan kummeiksi pyytäneet, muistimme kyllä silti lahjoilla, jos sattui tulemaan mieleen jotain erityisesti kyseiselle ihmiselle sopivaa. Mikään itsetarkoitus se lahjojen antaminen ei meillä kuitenkaan ole, eikä meillä ole tapana laskeskella onko varmasti tullut lahja niiltä joille itsekin on laitettu.
Ei välttämättä lahjalla, mutta ainakin kortilla tai tietysti mieluiten vierailulla. Meidän toisella lapsella on kummi joka ei koskaan ole millään lailla noteeraanut kummiuttaan (se on miehen kaveri, joten en tiedä tarkalleen miten suhtautui kun sitä etukäteen hommaan pyydettiin, mutta jälkikäteen kiinnostus on ollut ihan nollassa). Käy meillä vain jos sillä on asiaa mun miehelleni eikä mitenkään kommentoi kummiuttaan mitenkään.
paljon kummeja. Osa muistaa synttäreinä ja jouluna, osa ei muista milloinkaan ja osa silloin tällöin. Itse annan kaikille kummeille kerran vuodessa kummi-lapsestaan valokuvan. Soitelen kummeille ja kerron lasten kuulumisia. Kummien syntymäpäivinä olen kortin lähettänyt ja jos on kylään kutsuttu, olen lahjan vienyt. Silti, vaikka minä muistan kummeja (isommat lapset osaavat jo piirtää kummeille) en oleta, että he muistaisivat lapsiamme. En odota heitä vahtimaan lapsiani tai olemaan lahjakoneena..jokainen elää omaa elämäänsä...en minäkään kovin hyvä kummi-täti ole:)) Olisit ap itwse toimittanut omat lahjasi kummeille, ehkä sitten olisit saanut lastenne lahjat.
piipahtamaan ja tuomaan pienet joulupaketit, ja siihenkään ei kummilla ollut aikaa, sillä omia joulukiireitä.
Minusta on aika erikoista, että kummilta ei voi odottaa/vaatia/edellyttää mitään, se riittää että on kerran kastetilaisuudessa paikalla ja siitä eteenpäin ei tarvitse muistaa, onnitella eikä mitään muutakaan kummilapsen suuntaan. Ja jos äiti, auta armias, avaa suunsa asiasta, ollaan 'ahneita' ja 'otettiin kummit lahja-automaateiksi'.
Yleinen näkemys siis on, että kummin ei tarvitse millään tavoin ottaa huomioon kummilastaan, niinkö?
Ap
Voikohan kummeudesta erota ?
Ei minulla mitään kummilastani vastaan ole, mutta juurikin aloittajan kaltaiset ahneet vanhemmat oksettava minua.
Eilen tuli tekstiviesti kummilapseni äidiltä, jossa lapsen lahjaa kärkyttiin. Ei vissiin kortti ahneille paskoille kelvannut.
Voikohan kummeudesta erota ? Ei minulla mitään kummilastani vastaan ole, mutta juurikin aloittajan kaltaiset ahneet vanhemmat oksettava minua. Eilen tuli tekstiviesti kummilapseni äidiltä, jossa lapsen lahjaa kärkyttiin. Ei vissiin kortti ahneille paskoille kelvannut.
ei näkynyt korttiakaan. Viis lahjasta, mutta minusta olisi mukava jotenkin muistaa. Ihan tosissaanko pidät minua ahneena paskana, jos toivoisin että kummi lähettäisi kortin tai antaisi vaikka kynttilän tai karkkipussin tms., jos lapsi on vaivalla askarrellut kummille kortin ja miettinyt mistä kummi ilahtuisi joululahjaksi?
uhkasi lakata pitämästä yhteyttä kummeihin, jotka eivät toimittaneet lapsille lahjoja?
Vähän erikoiselta kuulostaa, jos ei kummeilla ole ollut aikaa vastaanottaa yhtä pakettia? Olisihan sen voinut viedä vaikka postilaatikkoon, jos se olisi se asia, mikä sinua harmitti.. Mutta tuskin näin, harvemmin täällä porukat valittaa, etteivät saaneet antaa tarpeeksi lahjoja. Aika moni sen sijaan on sitä mieltä, ettei ole (tai lapset eivät ole) saaneet tarpeeksi lahjoja.
laittaa kirjekuoren menemään. Kaksi jäi ilman. En jaksa potea huonoa omaatuntoa SIITÄKIn. Perheemme on hajoamassa, oma pää on hajoamassa, töissä kamalaa ja mies sanoutui irti meidän omien lasten lahjahankinnoista kun ne on kuulema niin huonokäytöksisiä. Montaa lahjaa eivät saaneet, mutta yritin saada kasaan ne tärkeimmät toiveet + vielä jouluruuat... vaikka yritin päästää itseni mahdollisimman vähällä, en jaksanut enää. Anteeksi.
uhkasi lakata pitämästä yhteyttä kummeihin, jotka eivät toimittaneet lapsille lahjoja? Vähän erikoiselta kuulostaa, jos ei kummeilla ole ollut aikaa vastaanottaa yhtä pakettia? Olisihan sen voinut viedä vaikka postilaatikkoon, jos se olisi se asia, mikä sinua harmitti.. Mutta tuskin näin, harvemmin täällä porukat valittaa, etteivät saaneet antaa tarpeeksi lahjoja. Aika moni sen sijaan on sitä mieltä, ettei ole (tai lapset eivät ole) saaneet tarpeeksi lahjoja.
Ja paketti ei mahtuisi postiluukusta sisään.
Antaa olla, kukaan ei näemmä pidä kummiutta mitenkään mihinkään sitovana, joten ihan turha jatkaa koko keskustelua.
että joka vuosi lähetän lahjat synttäreille ja toisinaan jouluksikin (joskus voi käydä niin ettei rahatilanne anna myöten, kummilapsiakin on kolme samoin omia lapsia), mutta ikinä en saa kiitoksen sanaa, en edes tekstaria tai s-postia että perille tuli, kiitti. Asun itse etelässä ja kummilapsi pohjoisessa, harvoin tulee siellä käytyä, nähdään kait kerran vuoteen suurinpiirtein, ei olla kamalasti yhteyksissäkään, postikortteja laittelen joskus. Vaan ei niihinkään vastata vaikka yhteystiedot ja meiliosotteet laitan aina korttiin.
että joka vuosi lähetän lahjat synttäreille ja toisinaan jouluksikin (joskus voi käydä niin ettei rahatilanne anna myöten, kummilapsiakin on kolme samoin omia lapsia), mutta ikinä en saa kiitoksen sanaa, en edes tekstaria tai s-postia että perille tuli, kiitti. Asun itse etelässä ja kummilapsi pohjoisessa, harvoin tulee siellä käytyä, nähdään kait kerran vuoteen suurinpiirtein, ei olla kamalasti yhteyksissäkään, postikortteja laittelen joskus. Vaan ei niihinkään vastata vaikka yhteystiedot ja meiliosotteet laitan aina korttiin.
hakoja syyllistämään siitä että kortteja ei ole tullut tarpeeksi tai etten ole käynyt kylässä tarpeeksi usein.
siellähän ilmeisesti on nimanomaan panostettu kummien muistamiseen.
Itse en kummina edes odota mitään erityisempää muistamista, oma kummilapseni on läheisen ystäväni lapsi, ja saan riittävästi iloa normaalista kanssakäymisestä ilman lahjojakin.
Antaa olla, kukaan ei näemmä pidä kummiutta mitenkään mihinkään sitovana, joten ihan turha jatkaa koko keskustelua.
Kyllä kummeus joihinkin asioihin on sitova, mutta ei mihinkään lahjoihin.
Teoriassahan kummin pitäisi huolehtia pienen lapsen uskonnollisesta aivopesusta, Itse olen huolehtinut järkevästä ateistisesta valistuksesta ja olenkin ylpeä kummilapsestani, joka pyysi vanhempiaan antamaan eron kirkosta ja meni viime kesänä (15v) rippileirin sijaan prometheusleirille.
mm. kalassa on kummitytön kanssa tullut käytyä, ja keilaamassa yms.
Mutta pikkasen täytyy kuitenkin rajoittaa yhdessäoloa, kun kummitytön isä saunassa jutteli tytön omaavan enemmän minunlaisen arvomailman kuin vanhempiensa. Ja tytön äiti on kai vähän loukkaantunut jostain tyttärensä kommenteista.
enkä saa elareita kun lapsen isä ei vaan halua maksaa. Ulosotossa on mut ei saa perittyä, kun on yrittäjä.
Niin siltikin ostin kummilapselle lahjoja. Pidän silmäni ja korvani auki ympäri vuotta, joten joulu ei tule yllätyksenä, kun lahjat on ostettu ajoissa. Kyllä kummin täytyy lahja antaa kummilapselleen niin jouluna kuin syntymäpäivänäkin, mutta ei sen täydy olla mitään kallista, eikä välttämättä mitään tavaraakaan.
meillä kolme kummia jätti antamatta lahjat mutta muistaa aina synttäreinä ja huomioi muutenkin lasta. Ei se kummin tehtävä oo pelkästään lahjominen.
....sekä kummilapselle että hänen sisaruksilleen.
Olen ollut joulunajan kipeänä enkä päässyt paketteja viemään. Pyysin, että tulisivat itse hakemaan. Eivät ole tulleet, vaikka muuten ovat tässä lähistöllä olleet liikkeellä.
Kuitenkin kokoajan soittavat perään, että koska tuon paketit.
Matkaa heille mun luota n. 1 tunti. En jaksaisi kipeänä lähteä ajamaan...
Mä ostan mieluusti lahjat. Toiselle postitan koska asuu niin kaukana ja toiselle joudun valitettavasti viemään. Mutta siinä se sitte onkin, lahjat ovat saaneet se saa riittää, mikään sirkuspelle mä en ole enkä lastevanhti. Omissa on tarpeeksi tekemistä ja ei toisten penskat pahemmin mua kiinnosta, ei ainakaan niiden hoitaminen.
paljon kummeja. Osa muistaa synttäreinä ja jouluna, osa ei muista milloinkaan ja osa silloin tällöin.
Itse annan kaikille kummeille kerran vuodessa kummi-lapsestaan valokuvan. Soitelen kummeille ja kerron lasten kuulumisia. Kummien syntymäpäivinä olen kortin lähettänyt ja jos on kylään kutsuttu, olen lahjan vienyt.
Silti, vaikka minä muistan kummeja (isommat lapset osaavat jo piirtää kummeille) en oleta, että he muistaisivat lapsiamme. En odota heitä vahtimaan lapsiani tai olemaan lahjakoneena..jokainen elää omaa elämäänsä...en minäkään kovin hyvä kummi-täti ole:))
Olisit ap itwse toimittanut omat lahjasi kummeille, ehkä sitten olisit saanut lastenne lahjat.