Anoppilassa on todella pelkistetty jouluateria
- kinkkua + sinappi
- porkka- maksa- ja lanttulaatikot
- keitetyt perunat
- kraavilohta
- rosoli + vaahto
Juomavalikoimaa olikin moninkertainen määrä...
*huokaus*
Kommentit (63)
Syömään niitä eineslaatikoita foliosta.
Ihan hyvältä maistui kun niitä kerran vuodessa syö, anoppi on aivan mahtava tyyppi ja mukavaa oli :)
kun huomasit viestini, niin keksitkö ratkaisuideaa tuohon oikeaan ongelmaan? Eineslaatikko foliosta on tämän joulun av-tiivistys joulutavalla, josta ei itse pidä.
.. tulla noita kuvottavia miniöitä!!!
minä syön itse mieluummin jouluna vaikka jäähtyneen pitsan ykkösoluen kera hyvässä seurassa kuin täydellisen jouluaterian jos kaikki vinkuu, tappelee ja valittaa ja kirjoittaa seuraavana päivänä av:lle miten perseestä taas kaikki oli.
Eipä eineslaatikot pelastaneet tunnelmaa.
kun huomasit viestini, niin keksitkö ratkaisuideaa tuohon oikeaan ongelmaan? .
.. tulla noita kuvottavia miniöitä!!!
Saapa miniät oppia uusille tavoille. Ei mitään eineslaatikoita.
anoppilassa oli vain:
-hellalla tehty "karjalanpaisti" (mikäs sen oikea nimi nyt sitten onkaan?)
-potut
-läski kinkkua (perinteinen, yök)
-italian- ja sienisalaatti, kaupan
-ruisleipää, voita
-maitoa
Ei mitään muuta.. Mutta kyllä ne nuokin alas menis, ainakin jotain, että en sinänsä valita. Olen vain tottunut kunnon jouluruokaan :)
ja olen jo suunnitellut, että nirppanokkaminiät
saa lahjoiksi jouluna
-käytetyn tamppoonin
-käytettyä vessapaperia ja pesuainetta, että voi pestä sen.
-noukin tupakantumppeja pihalta pulloon ja käärin sen jouluvaloilla. Oiva koriste kirjahyllyyn.Jouluna tarjoan vain
-foliovuokia ilman sisällystä
-kuorin heille kinkusta läskit
-juomaksi kotikaljaksi hiivatKivoille miniöille annan
-lahjakortteja
-heidän toivehajuvettään
-rahaaja ruoaksi teen kaikki ihanat perinteiset jouluherkkumme.
Oikeasti mua ahdistaa tän palstan täydelliset miniät, joilla on otsaa arvostella ihan mitä tahansa, näkemättä mitään vikaa omassa käytöksessään tai asenteessaan. Oikein hakemalla haetaan jotain vikaa anopista, ja itketään ja märistään joka asiasta.
Jos saan samanlaisen joskus miniäkseni, niin... pitäkööt tunkkinsa. Mä olen ihminen joka yleensä tulen toimeen kenen kanssa tahansa, mutta en mä ala kenenkään pillin mukaan hyppimään sinne tänne.
T: Kolmen pojan äiti minäkin. Odottakaas vaan marttyyriminiät, kun tyttärenne tulee itkemään mun takiani.
ap oikein illan virallisella jouluaterialla vai vaan poikkeamassa?
Pöydässä oli kaupan rosolli, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikko sekä kinkku. Juomana maito. Ai niin, sinappia ja leipää oli myös. Olen tottunut oman suvun kesken HIEMAN juhlavampaan tarjoiluun: glögit, graavi- ja savukalat, mädit, pateet, sillit, keitetyt perunat, toki myös laatikot ja kinkku. Juomaksi viiniä. Jälkkäriksi esim. piparijäädyke. Köyhät oli anopin antimet, pthyi.
Se on mokien moka eikä kerro hienoudesta yhtään mitään. Toki ymmärettäväää jos perhe on alkoholisoitunut ja viinaa pitää lipittää joka tilaisuudessa "juhlistamassa" perinettä. PTHYI sanon minä.
Alkoholistit ja alkoholistiperheissä kasvaneet pelkäävät viiniä ruokajuomana. Ymmärrän toki tämän.
Vain snapsi sillin kanssa on korrektia. Kaikki muu mainitsemasi oli hyvin pohjoismaalaista.
Mua ainakin ihan oksettaa toisten monipuoliset jouluruuat, ahmitaan kuin siat.
Mitä vähemmän sen parempi.
Meillä on ollut aina aika perinteinen joulupöytä. sekä lapsuudenkodissani, että nykyisessä omassa kodissani. Kinkun ja laatikoiden lisäksi rosollia, sienisalaattia, perunoita, graavia ja kylmäsavulohta, kotikaljaa ja joululimppua. Ihan on vatsa täyttynyt, enkä ole kaipaillut modernia versiota jouluruuista, tai eteläeurooppalaista joulupöytää.
P.s. anopin joulupöytä aikalailla samanlainen. Joskus ollut lipeäkalaa (ei kiitos minulle sitä) ja karjalanpiirakoita aina.
Miten joku voi tehdä niin ääliömäisiä kirjoitusvirheitä: Klökiä- voi itku!
Ja KRAAVIKOHTA-pitäisikö itkeä vai nauraa
Miten joku voi tehdä niin ääliömäisiä kirjoitusvirheitä: Klökiä- voi itku!
Ja KRAAVIKOHTA-pitäisikö itkeä vai nauraa
ajattelin että ihan huvikseen kirjoitaa väärin, ei tullut mieleenkään että ko. kirjoittaja luulis että ne noin kirjoitetaan. mä ainakin huvikseen kirjoitan täällä miten sattuu, en käytä isoja kirjaimia tms. koska työssä joutuu olemaan pilkunnussija niin täällä on ihana olla vapaalla ja kirjoittaa tahallaankin väärin.
Minä en lähde kodistani kenenkään luo joulun viettoon, vaan haluan juhlia kotona puolisoni ja lasten kanssa. Näin meille muodostuu oman perheen jouluperinteet. Pöytään katetaan jouluruoista ne, jotka meille on tärkeitä ja jokainen saa varmasti riittäväsi hyvää ruokaa. Omille lapsille olemme kertoneet, että voivat aikuisena itse päättää missä ja kenen kanssa joulunsa viettävät, voivat siis tulla meille, mennä muualle tai olla kotonaan. Ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Ja meillä on oikein paljon kaikenlaisia kaloja tarjolla, kun emme lihaa syö, ja perinteisistä laatiokoista ne, jotka meille maistuvat, ja kasviksia ja hyvää oli!
Äitini joulupöydästä löytyi seuraavaa:
-keitetyt perunat
-kinkkua, sinappia
-kastike
-tomaattia
-paprikaa
-joululimppuja (monenlaisia)
joulupäivänä:
-porkkana-, lanttu- ja perunalaatikot
-itsetehty rosolli (hyvää)
-sinappia, kinkkua
jälkiruokana sekahedelmäkiisseli.
Anoppi tekee enemmän gourmet-tyyppistä safkaa. Hyvin söi mies kaiken :)
Mä vein sitten leivonnaisia mukanani, oli äiti kyllä niitä leiponutkin.
siitä, miten silloin kuuluu syödä - mitä asianmukaisessa joulupöydässä tulee olla.
EHkä kannattaisi etukäteen sopia anopin tms. kanssa sopia tarjoiluista? Jos itselle jotkin ruokalajit ovat olennaisen tärkeitä, niin sitten ne voi tuoda mukanaan yhteiseen joulupöytään. Meillä ainakin tehtiin näin tänä jouluna, "pöytä" koostui nyyttärimeiningillä kootusta valikoimasta. Kaikille löytyi mielestä syötävää ja täytyy sanoa, että aivan mahtavat tarjoilut olivatkin!
Mutta harvoin yksi ihminen jaksaa ja pystyy tekemään itse kaiken- eikä tarvitsekaan.
Meillä oli tuollainen valikoima omassa joulupöydässä kun miehen ja pienen lapsen kanssa oltiin ja mielestäni riittää. Ehkä jos väkeä olisi tullut enemmän olisin vielä tehnyt jotain muuta, mutta nytkin menee osa ruoasta roskiin välipäivinä.
Juomia oli kotikalja, viini, alkoton olut ja maito.
Ehkä veisin itse mukanani vaikka vähän mätiä ja silliä, ne kun kuuluvat mun juhlapöytään. Muuten tuossa on musta ihan peruselementit kohdallaan.
minä syön itse mieluummin jouluna vaikka jäähtyneen pitsan ykkösoluen kera hyvässä seurassa kuin täydellisen jouluaterian jos kaikki vinkuu, tappelee ja valittaa ja kirjoittaa seuraavana päivänä av:lle miten perseestä taas kaikki oli.