Anoppilassa on todella pelkistetty jouluateria
- kinkkua + sinappi
- porkka- maksa- ja lanttulaatikot
- keitetyt perunat
- kraavilohta
- rosoli + vaahto
Juomavalikoimaa olikin moninkertainen määrä...
*huokaus*
Kommentit (63)
eihän ihminen pysty syömään äärettömästi vaikka kuinka olisi pöydässä 20 lajia herkkuja. Kaikki nuo hirveät mädit ja pateet sun muut... Mulle riittäisi kalapöytä ja salaattia ja vähän kinkkua. Sitten vielä kaiken tuon kauheuden päälle vedetään joku täytekakku, hyydyke ja jäädyke ja piparit... jotain rajaa.
Ei lastata mätiä lautasta täyteen tms. Toki jos ei omia rajojaan tunne juhlavassa joulupöydässä, niin parempi pitäytyä Saarioisten laatikoissa.
Juuri tänään sovittiin, että ensi jouluna meillä on vain erilaisia salaatteja, juustoja ja kalaa.
Onneksi äidilläni on pelkästään tyttäriä, eli eipä sitten kukaan miniä ole ruikuttamassa mammapalstalla säälittävästä joulupöydästä :)
Ei lastata mätiä lautasta täyteen tms. Toki jos ei omia rajojaan tunne juhlavassa joulupöydässä, niin parempi pitäytyä Saarioisten laatikoissa.
nämä joulun ruokajuhlat on jotain tosi friikkiä. Minulla on lähipiirissä sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä ja tuo hulluus jotenkin korostuu heidän läsnäollessaan. Minä tulen ihan täyteen jo alkuruuista ja sitten se ahtaminen vasta alkaa... rajun harjoituksen tulosta varmaan.
Pöydässä oli kaupan rosolli, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikko sekä kinkku. Juomana maito. Ai niin, sinappia ja leipää oli myös. Olen tottunut oman suvun kesken HIEMAN juhlavampaan tarjoiluun: glögit, graavi- ja savukalat, mädit, pateet, sillit, keitetyt perunat, toki myös laatikot ja kinkku. Juomaksi viiniä. Jälkkäriksi esim. piparijäädyke. Köyhät oli anopin antimet, pthyi.
Se on mokien moka eikä kerro hienoudesta yhtään mitään. Toki ymmärettäväää jos perhe on alkoholisoitunut ja viinaa pitää lipittää joka tilaisuudessa "juhlistamassa" perinettä. PTHYI sanon minä.
Tosi on -
Olen joskus miettinyt,miten osaa toimia sitten niin, että kaikki olisivat tyytyväisiä-
Meillä on "tavallinen perinteinen" perus-jouluateria,itse teen lanttu-,porkkana-ja perunalaatikot,rosollin kastikkeineen,kinkun ostan valmiina.Lisänä on vain perunoita,lohta,suutarinlohta tms ,jotain salaattia ,italiansalaattia ja joululimppua ja piimää/maitoa/kivennäisvettä.Riisipuuro syödään jo aamupäivällä.Aterialla jälkiruokana joko luumukiisseli kermavaahdolla tai luumurahka.
Meidän miehet on olleet ihan tyytyväisiä, noissakin tahtoo olla jo liikaa.Ei jouluaattona jaksa määrällisesti syödä sen enempää kuin muutenkaan.Ennen tein lipeäkalaakin, mutta se ei käy kaupaksi meidän miehille,joten lopetin sen.Samoin jätin mädin ja sen lisukkeet. Alkoholia meillä ei käytetä.
Rahaa menee noihinkin aika lailla, ja enempi tuntuisi turhalta. Mutta huh heijaa,jos mukaan tulee joku uusi perheenjäsen, joka on tottunut ihan muunlaisiin tarjottaviin - Vaikka vegetaristi/vegaani tms. Miten sitten pärjään!? Hui! Olen jo miettinyt valmiiksi, että siinä tapauksessa saavat nuoret todella tuoda tullessaan omia herkkujaan.Ehkä se toimisi, en tiedä -
Itsellä ei ole koskaan ollut anoppia, joten en ole kokenut jouluja muiden kotona.Itse halusin jo nuorena aloittaa ihan omat jouluperinteet, joihin kuuluu se,että aattona ollaan oman perheen kesken, ja kylille lähdetään tarvittaessa vasta muina päivinä. Ollut kaikille varmaan onnellisin ratkaisu, ainakin kun kuuntelee hyvin monenlaisia aattokokemuksia :)
Juuri tänään sovittiin, että ensi jouluna meillä on vain erilaisia salaatteja, juustoja ja kalaa.
myös joulun tärkeimmän aterian eli aaton anoppilassa, ja tarjolla on seuraavaa:
-kinkku +sinappi
-keitetyt perunat
-ruskea kastike
-porkkanalaatikkoa
Edellä mainituista appi voi syödä vain kolmea ensimmäistä. Eli ei mitään kaloja, juustoja, kasvikunnan tuotteista puhumattakaan.
Ja silti on sinne pakko mennä, "syömään". Syökööt mitä itse tahtovat, mutta harmittaa mennä pakotettuna sinne syömään, kun menu on tämä.
.. ja se saa tehdä kanssani sellaiset pöperöt kuin haluaa. Ja fiksu ihminen kun on, ei pariudu minkään valittaja/arvostelija/pikkusielu/ruikuttajan kanssa.
Olis kyllä voinu klökiä juomana olla...
Olis kyllä saanu olla myös itse kraavattua se lohi ja kunnon sinabbia pöydässä. Olisin toivonu myös nötgöttiä ja joulubullia.
Huoh.
nämä joulun ruokajuhlat on jotain tosi friikkiä. Minulla on lähipiirissä sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä ja tuo hulluus jotenkin korostuu heidän läsnäollessaan. Minä tulen ihan täyteen jo alkuruuista ja sitten se ahtaminen vasta alkaa... rajun harjoituksen tulosta varmaan.
kun minä ja sukuni ollaan hoikkia, appivanhemmat ylipainoisia. Eineksiä pöydässä myös juhlana, hirveästi lisäaineita ja muuta sontaa.
1. Kinkku
2. Imelletty perunalaatikko/+ perunalaatikko
3. Porkkanalaatikko
4. Lanttulaatikko
5. Punajuurilaatikko
6. Tuoresalaatti
7. Herneitä
8. Erilaisia juustoja
9. Maitoa/viiniä/vettä
10.Ja jälkkäriksi appelsiiniriisiä
Kalapäivä oli sitten joulupäivänä
ja olen jo suunnitellut, että nirppanokkaminiät
saa lahjoiksi jouluna
-käytetyn tamppoonin
-käytettyä vessapaperia ja pesuainetta, että voi pestä sen.
-noukin tupakantumppeja pihalta pulloon ja käärin sen jouluvaloilla. Oiva koriste kirjahyllyyn.
Jouluna tarjoan vain
-foliovuokia ilman sisällystä
-kuorin heille kinkusta läskit
-juomaksi kotikaljaksi hiivat
Kivoille miniöille annan
-lahjakortteja
-heidän toivehajuvettään
-rahaa
ja ruoaksi teen kaikki ihanat perinteiset jouluherkkumme.
ihan periaatteesta vastarannan kiiskejä. Jos joku tekisi "onko hyvä menu jouluaatoksi kun kutsun vieraita?", niin se haukuttaisiin ihan lyttyyn ja köyhäksi ja riittämättömäksi.
Minun joulupöytääni kuuluvat graavikala, silli, maksapasteija, lihahyytelö eli syltty, rosolli, suolakurkku, vihannesgratiini (juureslaatikko) ja moderni tulokas vihreä salaatti yleisön pyynnöstä. Alkoholi meillä taas ei kuulu jouluun, paitsi kotikalja. Illalla kahvin kanssa korkeintaan konjakki tms.
Monelle joulu on tärkeä juttu, ja ikävää kun sitä joutuu syystä tai toisesta pakolla viettämään itselleen vieraissa puitteissa.
Pöydässä oli kaupan rosolli, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikko sekä kinkku. Juomana maito. Ai niin, sinappia ja leipää oli myös. Olen tottunut oman suvun kesken HIEMAN juhlavampaan tarjoiluun: glögit, graavi- ja savukalat, mädit, pateet, sillit, keitetyt perunat, toki myös laatikot ja kinkku. Juomaksi viiniä. Jälkkäriksi esim. piparijäädyke. Köyhät oli anopin antimet, pthyi.
Se on mokien moka eikä kerro hienoudesta yhtään mitään. Toki ymmärettäväää jos perhe on alkoholisoitunut ja viinaa pitää lipittää joka tilaisuudessa "juhlistamassa" perinettä. PTHYI sanon minä.
Alkoholistit ja alkoholistiperheissä kasvaneet pelkäävät viiniä ruokajuomana. Ymmärrän toki tämän.
Meidän joulupöytä koostuu aina jokaiselle jotain-periaatteella ja mielellään monenlaista, itsetehtyä ja niin edelleen.
miltä nuo ruuat maistuvat, miten ne tehty ja miten tuodaan tarjolle! Entä jäikö jollekin nälkä? Jos olet tyytymätön lajien määrään, kutsu ensi vuonna anoppi notkuvampien pöytien ääreen.
että siellä on jokaiselle jotain eikä kaikkea tosiaan tarvitse ottaa samalla aterialla. Me syödään jouluruokia vielä tapaninakin, eli noin 5 kertaa ruokavalikoima katetaan pöytään. En oikeasti uskonut noita kinkku+perunat-tarjoiluja jouluvieraille ennen kuin omin silmin näin.
suppean pöydän anoppiloille, joiden asukkaat kieltäytyvät ehdottomasti lähtemästä omasta kodistaan jouluna, mutta edellyttävät muiden haluavan tulla heille. Syömään niitä eineslaatikoita foliosta.
Vaikka miten yritän maanitella ja haluaisin näyttää anopille omiakin jouluruokaperinteitäni, niin ei käy, ei tosiaan. Jos me emme me heille, emme vietä joulua yhdessä, mistä he loukkaantuvat.
Keksisikö joku oikeasti ratkaisun tähän?
Tuo on kyllä äärimmilleen pelkistetty jouluateria. Mun mielestä joulupöytään kuuluu edellämainittujen lisäksi kaikki ihana herkut, kuten sillit ja silakat, mäti tykötarpeineen, maksapasteijat ja lihaleikkeleet. On suuri nautinto syödä ja herkutella joulupöydässä!