Anoppilassa on todella pelkistetty jouluateria
- kinkkua + sinappi
- porkka- maksa- ja lanttulaatikot
- keitetyt perunat
- kraavilohta
- rosoli + vaahto
Juomavalikoimaa olikin moninkertainen määrä...
*huokaus*
Kommentit (63)
ja inhosin syvästi koko joulupöytää
Mun anopilla oli
lanttulaatikko ja porkkanalaatikko (kaupan)
kinkku
keitetyt perunat
kaupan rosolli
palvikinkkusiivuja
Nämä kaikki tarjolla jääkaapista, ei edes yhteistä jouluateriaa...
Kuoli kun mieheni oli 16v. Olen todella surullinen etten ole saanut edes tilaisuutta oppia häntä tuntemaan.
Mielestäni ateria on oikein jouluinen! Anteeksi nyt vaan, mutta pitäisiköhän sinun viettää seuraava joulu omassa kodissasi omien aterioiden kera? Kuulostat aika tyytymättömältä ja kiittämättömältä. Olisit ehkä voinut viedä mukanasi jotain jottei koko ateria valmistus olisi ollut vanhuksen harteilla? Useat eläkkeellä olevat vanhukset sitäpaitsi elävät köyhyysrajalla. En tiedä anoppisi tilannetta, mutta minua hävettää puolestasi:(
Mitä olisi vielä pitänyt olla?
En tosin oli mikään jouluruuan ystävä, joten tuosta pöydästä olisin huolinut vain graavilohen ja perunat.
- kinkkua + sinappi
- keitetyt perunat
- kraavilohta
- rosoli + vaahtoJuomavalikoimaa olikin moninkertainen määrä...
*huokaus*
lisäksi lipeäkala, jälkiruuaksi loulupuuro + sekahedelmäsoppaa, kahvin kanssa äidin tekemiä joulutorttuja, maustekakkua, pullaa...
Se juomapuoli oli meillä isälle, muut eivät siihen osallistuneet. Joskin yhtenä jouluna sisko teki terästetyn glögin...
lanttu- ja perunalaatikko, palapaisti, tuoresalaatti, peruna- ja punajuurisalaatit, savulohi,perunat ja lihapullat, hyvin sai vatsansa täyteen niistäkin, eikä mitään jäänyt kaipaamaan,
No meillä äitini teki laatikot, ja me aikuiset lapset ja puolisot kaiken muun; kinkun ja paistien valmistelut, lohen suolaamiset, suolaiset ja makeat leivonnaiset. Eihän nyt aikuiset ihmiset kehtaa mennä syömään ja juomaan ja olettaa, että heitä passataan just omien toiveiden mukaan...eihän?
Aina välistä kuulee just tollasta valitusta anopin köyhästä keittiöstä. Mä en ymmärrä sitä. Jokainen voi jo kotona valmistella mieleisensä ruuan ja viedä sen mukanaan joulupöytään.
Mitäs, jos ensi kerralla, ap, otat servetit ja kynttilät mukaan ja valmistelet jouluruuaan + katat pöydän ihan itse? Anoppi varmasti tykkäis!
Oli ehdoton kielto, kun kysyin, mitä voisimme tuoda tullessamme.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä.
AP
Mielestäni ateria on oikein jouluinen! Anteeksi nyt vaan, mutta pitäisiköhän sinun viettää seuraava joulu omassa kodissasi omien aterioiden kera? Kuulostat aika tyytymättömältä ja kiittämättömältä. Olisit ehkä voinut viedä mukanasi jotain jottei koko ateria valmistus olisi ollut vanhuksen harteilla? Useat eläkkeellä olevat vanhukset sitäpaitsi elävät köyhyysrajalla. En tiedä anoppisi tilannetta, mutta minua hävettää puolestasi:(
Oli ehdoton kielto, kun kysyin, mitä voisimme tuoda tullessamme.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä.
APMielestäni ateria on oikein jouluinen! Anteeksi nyt vaan, mutta pitäisiköhän sinun viettää seuraava joulu omassa kodissasi omien aterioiden kera? Kuulostat aika tyytymättömältä ja kiittämättömältä. Olisit ehkä voinut viedä mukanasi jotain jottei koko ateria valmistus olisi ollut vanhuksen harteilla? Useat eläkkeellä olevat vanhukset sitäpaitsi elävät köyhyysrajalla. En tiedä anoppisi tilannetta, mutta minua hävettää puolestasi:(
Häpeä vähän itseäsi ap!
mutta ap:n pointti taisikin olla, että ikävää, kun ruokapuolen sijasta panostetaan juomapuoleen, jos oikein ymmärsin.En minäkään kovin ilahtunut olisi, jos tuollaiseen joulupöytään istuisin...
Käytiin äitini luona syömässä ja siellä on se äärilaita: kauheasti kaikkea. Kaikki pitää olla vielä äärimmäisen itse tehty, tyyliin itse kasvatetuista lantuista tehty laatikko, kolmea erilaista itse leivottua joululeipää, seitsemät erilaiset leivonnaiset kahvipöytään jne.
Jumalauta se tuputus alkaa ärsyttää. Syö syö, miten te nyt niin vähän syötte ja taas jää niin paljon kaikkea ja otatteko jotain mukaan? Eikö ihminen opi, kun joka ikinen kerta ihan sormin lasketaan että katsopas kuinka monta meitä täällä on, miksi olet tehnyt ruokaa kahdellekymmenelle.
ihan tietoisesti pelkistamaan kun ei enaa jaksa syoda niinkuin teinina.
Leikkeleet, sillit ja lohet syomme joulupaivan lounaalla. Meilla myos saa syoda itsensa kyllaiseksi vuoden jokaisena paivana ei tarvitse jouluun asti odottaa.
- kinkkua + sinappi
- keitetyt perunat
- kraavilohta
- rosoli + vaahtoJuomavalikoimaa olikin moninkertainen määrä...
*huokaus*
Mitä jouluaterialla pitäisi olla?
Ap, mun anoppi on todella pieniruokainen eikä välitä krumeluureista, ja mä jäin ekoina seurusteluvuosina siellä aina nälkäiseksi, joten mä kyllä tiedän miten tässä tilanteessa toimia.;) Hänellä on bravuurina mm. juhannuspäivällinen, jossa jokaiselle ostallistujalle oli varattu puolikas grillimakkara ja olut.
Nykyään se menee niin, että anoppilaan mennään kaupan kautta, varsinkin juhannuksena ja muina juhlapyhinä. Olen tehnyt etukäteen makeita leivonnaisia ja hankkinut grillattavaa/juhlaruokaa sekä valmistanut ainakin yhdelle päivälle lämpimän ruuan. Jos me kysyttäis etukäteen, että tuodaanko jotain, niin totta kai hän kieltäis. Sehän kuuluis vähän kuin asiaan. Niinpä ei kysytä mitään, pistän vaan ruuan pöytään.
Joten ensi kerralla teet ruuat etukäteen, otat ne mukaan etkä kysele mitään. Kun anoppi estelee sua, sanot että höpö höpö, sä olet työssäkäyvä ihminen ja sulla on muutakin puuhaa kuin värkätä ruokia muitten joulukiireiden joukossa. Ja että ruuasta ei ollut mitään vaivaa vaan sä pääsit joulutunnelmaan kun sait vähän kokkailla. Anoppi voi olla vähän ymmällään, mut salaa ehkä hyvilläänkin. Kaikilla teillä on kuitenkin parempi mieli.
Kinkku
Keitetyt perunat
Italiansalaattia (kaupan)
Lehtisalaattia
Tomaattia
Ruisleipää
Voita
Mutta kiva, että päästiin valmiiseen pöytään ja olihan nuo vähän eri makuisia kuin aiemmat kinkut ym, musta on kiva syödä eri paikoissa vaikkei aina sataa sorttia olisikaan.
Pöydässä oli kaupan rosolli, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikko sekä kinkku. Juomana maito. Ai niin, sinappia ja leipää oli myös. Olen tottunut oman suvun kesken HIEMAN juhlavampaan tarjoiluun: glögit, graavi- ja savukalat, mädit, pateet, sillit, keitetyt perunat, toki myös laatikot ja kinkku. Juomaksi viiniä. Jälkkäriksi esim. piparijäädyke. Köyhät oli anopin antimet, pthyi.
Mutta ei se kylla hirveen juhlavalta kuulosta...