21v teiniäiti, häh...?
Minä oon 21v, saatan ehtiä täyttää 22v ennen kun kaksosemme syntyvät, minun synttärit viikkoa ennen laskettua aikaa. Meillä ei ole lapsia ennestään ja tuleva jännittää välillä paljonkin, mutta tukiverkkomme on hyvä ja tutuilta on saatu hyviä vinkkejä miten selviytyä kahden kanssa. Tuo ei ole "ongelmani", mutta olen useasti törmännyt siihen, että minua on sanottu teiniäidiksi tai ohimennen kuullut keskusteluja, joissa joidenkin mielestä vielä yli 20v ois teiniäiti. Mikä ihmeen logiikka tuossa on? Olen kyllä nuori, mutta en kyllä itseäni enää minään teininä pidä.
Kommentit (31)
Nykyään monet pitävät keski-ikäisinä vasta jotain 50 vuotiaita. Minun logiikallani keski-ikä sijoittuu johonkin odotettavissa olevan eliniän keskelle. Jos odotettavissa on esim. noin 80 vuoden ikä, on keski-ikä silloin neljänkympin molemminpuolin, siinä 30-50 vuotta. Eli vankassa keski-iässä tässä jo ollaan 36 vuotiaana.
Minun logiikallani keski-ikä ei tarkoita keskimääräisen eliniän puoliväliä, vaan aikuisiän puoliväliä. Jos nyt oletetaan, että aikuisuus alkaa 18-vuotiaana ja päättyy 80-vuotiaana, niin silloinhan se on noin 40/45-60/65.
Unohdin sanoa aloittajalle, että jokainen hankkinoon lapsensa siinä iässä, kun elämäntilanne sen sallii, ja on varmasti kypsä siihen. Jollekin sopiva aika voi olla parikymppisenä, jollakin puolestaan nelikymppisenä. Mutta teiniäitinä en sinua pidä. Teinihän on tulkinnasta riippuen joko alle 18- tai alle 20-vuotias.
Älä edes kuuntele moista soopaa. Ihan oikeesti, että jotkut kehtaa...
mutta itselläni kokemusta myös. Oma mummoni kehtasi kaikkien kuullen möläyttää myös, että itse 26-vuotiaana olen aivan liian nuori ja itse on tehnyt äitini 18 vuotiaana...
Mielestäni lapset on hyvä tehdä ajoissa, mitä sitä turhaa odottelemaan jos elämä on raiteillaan ja lapsi on haluttu. Kyllä sitä 18-vuotiaanakin toiset ovat jo kyllin kypsiä äideiksi, vaikka ikää ei ole vielä merkittävästi.
Toisia en äideiksi soisi vaikka olisivat nelikymppisiä.. sellaiset on asenteet välillä, että...
Onnea odotukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin!
Joidenkin "kypsempien äitien" itsetunto ei kestä kauniita, säteileviä, energisiä nuoria äitejä, joten on pakko jotain keksiä pystyäkseen pätemään...
Oikesti 20-30v on se paras ikäväli saada lapset ja mieluusti lähempänä 20v kuin 30v. Näin luonto on suunnitellut ja luonto on monesti viisaampi kuin ihminen.
ja sen alkuperäinen merkitys on noin 16-22-vuotiaat nuoret eli kyllä ap on teiniäiti.
Sen mukaan nineTEEN vielä menisi teini-iästä, mutta sitten ei enää.
Mielestäni olet nuori äiti, et teini-äiti.
katsotaan, että nykyisin teini-ikä päättyy 25-vuotiaana. Tässä on verrattu sitä mitä ihmisiltä nykyään odotetaan tiettyyn ikään mennessä. Tuohon ikään mennessä ihmisen katsotaan olevan "täysin aikuinen", koska esim 21-vuotias saattaa olla vielä opiskelija, asua tukien varassa, olla riippuvainen vanhemmistaan. Tai ainakin on kiinnostunut populaarikulttuurista, bilettämisestä ja on kiinni kavereissaan, kuten teini on.
teenager sanasta, joka siis tarkoittaa 13-19v.
ja sen alkuperäinen merkitys on noin 16-22-vuotiaat nuoret eli kyllä ap on teiniäiti.
Sen mukaan nineTEEN vielä menisi teini-iästä, mutta sitten ei enää.
Mielestäni olet nuori äiti, et teini-äiti.
Ja odotan toista lasta puolessa välissä raskautta. Esikoisen sain tämän vuoden toukokuussa. Olen kokenut itseni todella kypsäksi äidiksi eikä äidiksi tulo yllättänyt mimnua millään lailla -se oli minulle täysin luonnollista. Olen sitä mieltä että lapset kannattaa tehdä nuoena jos on kypsä siihen.
Eikä minua ole kukaan sanonut edes nuoreksi äidiksi (en tiedä mitä ihmiset selän takana tosin puhuvat), mutta äitiyteeni on suhtauduttu luontevasti ja hienosti. Voi johtua siitäkin että olen ollut aina hyvin äidillinen ja rauhallinen. Vauvani kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Olen todella onnellinen kotiäitiydestäni. Opiskelut kerkeää jatkamaan loppuun myöhemminkin. KÄytän mieluummin energiani lapsiin nuorena.
Ja henk.koht.oon sitä mieltä, ettei 21v kyllä enää mikään teiniäiti ole, asia erikseen 16v äidiksi tullut, tosin heistäkin osa varmasti hyviä äitejä.
katsotaan, että nykyisin teini-ikä päättyy 25-vuotiaana. Tässä on verrattu sitä mitä ihmisiltä nykyään odotetaan tiettyyn ikään mennessä. Tuohon ikään mennessä ihmisen katsotaan olevan "täysin aikuinen", koska esim 21-vuotias saattaa olla vielä opiskelija, asua tukien varassa, olla riippuvainen vanhemmistaan. Tai ainakin on kiinnostunut populaarikulttuurista, bilettämisestä ja on kiinni kavereissaan, kuten teini on.
Nykyään vaan pidetään kaikkia, jotka on alle 25v niin sellaisina, joiden elämä on pelkkää biletystä ym, vaikkei tuo kaikkien kohdalla paikkaansa pidä. En itsekään kokenut olevani teiniäiti, vaikka sainkin esikoiseni jo 18-vuotiaana. Monet varmasti pitivät minua teiniäitinä, mutta voin ylpeänä todeta, että esikoiseni ja muut kolme lastamme käyttäytyvät paljon paremmin kun vanhempien äitien lapset. No, tiedän kyllä, ettei se kasvatus ole iästä kiinni...