Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala antaa toisten lasten kuolla ja toiset pelastuu?

Vierailija
25.12.2009 |

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jumalat ovat mielikuvitusolentoja. Ne tekevät juuri niin kuin itse kunkin mielikuvitus laittaa ne tekemään.

Vierailija
2/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha etsiä syytä tai merkityksiä siitä. Ei tuollaisilla asioilla ole merkityksiä, niitä vain tapahtuu sattuman kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ajatus että yksi täysin viaton vauva kuolee ja pääsee taivaaseen kun se on kastettu (johonkin aivan tiettyyn uskontoon, arpalippu on täysin maantieteellinen), ja toinen yhtä lailla täysin viaton vauva kuolee ja joutuu helvettiin (vai minne?) kun sen vanhemmat eivät ole sitä kastaneet ei ole mulle uskottava kontekstissa jossa puhutaan muka "rakastavasta" jumalasta.



Helvetillistä venäläistä rulettia, tosi sydämetöntä arpapelia.

Vierailija
4/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteltu kysymys, joka herää raamatusta luettujen satujen jälkeen.



Selvin vastaushan tähän on, että mielikuvitushahmoilla ei ole ennenkään ollut mitään voimia tai kykyjä todellisessa reaalimaailmassa. Satujen mielikuvitusmaailmassahan kaikki on mahdollista :o)

Vierailija
5/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ateisti, mutta voisin keksiä seuraavia selityksiä = yksinkertaisesti lapsen vanhemmat eivät tajunneet kastaa häntä oikeaan uskontoon, kun kukaan raukka ei ollut sitä vielä heille käynyt tuputtamassa.



Toinen vaihtoehto = joidenkin täytyy uhrautua toisten (köyhien) puolesta.



Kolmas vaihtoehto = Jumalan mielestä asiat just jetsulleen eikä niitä pidä muuttaman, kiitos Jeesus nam. Sittenpähän näette....*kaukaisuuteen hiipuvaa naurua*

Vierailija
6/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sana köyhät piti sijoitaa sanan joidenkin jälkeen.tm. huom

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kuolevat onnettomuuksissa. Toiset selviävät hengissä. Jumala sitten ottaa kuolleet lapset vastaan taivaassa.

Vierailija
8/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen päivien määrä on ennalta määrätty. Eli jos ihmisen kuuluu kuolla tiettynä ajankohtana esim. onnettomuudessa, mutta kohtalo puuttuukin peliin eikä kuolema tulekaan sillä kertaa, niin henkilö kuolee sitten pian jollain toisella tavalla.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen päivien määrä on ennalta määrätty. Eli jos ihmisen kuuluu kuolla tiettynä ajankohtana esim. onnettomuudessa, mutta kohtalo puuttuukin peliin eikä kuolema tulekaan sillä kertaa, niin henkilö kuolee sitten pian jollain toisella tavalla.

Vierailija
10/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

takia Jumala laittaa jotkut lapset Intiaan katulapsiksi ja toiset Ruotsin prinsessoiksi? Sattumaltako? Mutta eihän Jumalta tee mitään sattumanvaraista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen päivien määrä on ennalta määrätty. Eli jos ihmisen kuuluu kuolla tiettynä ajankohtana esim. onnettomuudessa, mutta kohtalo puuttuukin peliin eikä kuolema tulekaan sillä kertaa, niin henkilö kuolee sitten pian jollain toisella tavalla.


Jos Jumala on kaikkivoipa, ei ole mitään pakanallista kohtaloa, joka rikkoisi hänen suunnitelmansa, koska kohtalo, kuten kaikki maailmassa, on osa hänen luomakuntaansa ja suunnitelmaansa. Ei ole mahdolista uskoa kaikkivoipaan Jumalaan ja epäjumalalliseen kohtaloon samaan aikaan.

Mutta kysymys Jumalan hyvyydestä on mun mielestä sellainen, johon oikeasti uskossa oleva ei voi antaa vastausta. Jos Jumala kerran on kaikkivoipa ja ikuinen, olisi tavattoman ylimielistä etsiä sen toimista inhimillistä logiikkaa muurahaisperspektiivistä katsoen ja tuomita niillä eväillä jokin asia pahaksi. Se olisi vähän sama kuin Keski-Suomessa asuva muurahainen väittäisi, ettei merta ole olemassa, koska se ei voi sellaista löytää. Jumalalla voi olla suunnitelma ja kokonaiskuva, mutta ihmisperspektiivistä se on aina käytännön syistä tavoittamaton, koska kukaan ei voi saavuttaa jumalallista tietoa tai ymmärrystä ja siksi maailma vaikuttaa sattumanvaraiselta.

Jos on olemassa kristinuskon Jumala, jo sen ominaisuudet määrittävät sen, ettei sen toimintan ole kuolevaisen ja rajallisen ihmisen perspektiivistä ymmärrettävää. Ja silloin ainoa tapa luottaa tähän Jumalaan on tehdä se varauksetta, pyytettä ja vailla todistuksia. Tällainen luottamus tunnetaan nimellä usko.

Kastamattomuutta ja ennen Raamattua eläneiden hyvien ihmisten kohtaloa pohdittiin ainakin keskiajalla aika lailla, ja silloin vissin näkemys oli, että näille ihmisille on jokin välitila, limbo. Mutta luulen, että tuo limbohomma on nykyään joko kokonaan unohdettu tai vain katolisen kirkon juttu.

Mutta oli miten oli, olen ymmärtänyt, että Dantemainen lieska- ja kidutushelvetti on paljolti keskiajalla taiteiljoiden ja kirkon synnyttämä käsitys, jonka tarkoitus oli pitää lukutaidottomat talonpojat herran kurissa ja nuhteessa.

Raamatullinen helvetti taas olisi ikuinen ero Jumalasta - mikä kylläkin tuottaa suurta kärsimystä. Mutta jos on todella niin, että raamatussa painottuu helvetin hengellinen puoli tuolla tavoin, on helpompi käsitellä sitä, mitä tapahtuu niille, joilla ei ole ollut mahdollisuutta löytää kristillistä Jumalaa oikeaoppisesti. Varmaankin ihminen olisi jo eläessään jotenkin hukassa suhteessa "totuuden" löytäneisiin, mutta kuolmenajälkeinen ero sellaisesta hyvästä, jota ei osaa muotoilla tai kaivata ei liene sellaista kärsimystä kuin tietoisilla ja väärinvalineilla, vaan sama muodotn kaipauu (?) kuin elävilläkin.

Tämä on siis analyyttisen agnostikon näkemys asiasta. Olisi kiinostavaa kuulla myös uskovaisen kommentti asiasta, koska en tiedä kristinuskosta paljoakaan.

Vierailija
12/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiä ei ole olemassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmät ja niiden jälkeläiset kuolee.

Se on ihan eka asia.



Toinen on ettei lapsetkaan ole kestoterveitä. Joskus kaikki täältä kuolee pois.

Vierailija
14/23 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta sitten kun oma ymmärrys antaa valita eli päälle 10-vuotiaana, päsee joko taivaaseen tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänä aamuna tätä mietin ja itkin, kun luin uutista rekan alle jääneestä 13-vuotiaasta tytöstä. Olen uskovainen ja kyllä sitä ihmettelee silti, miksi tämmöistä tapahtuu. Televisiosta vielä tuli kaunis kappale 'Ollaan enkeleitä toisillemme'

Voimia kovasti omaisille ja läheisille rukoilin <3

Vierailija
16/23 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala häipyi tästä maailmankaikkeuden kolkasta jo tuhansia vuosia sitten, sai luultavasti ylennyksen ja pääsi parempiin hommiin. Ihan sattumanvaraisesti ihmiset kuolee.

Vierailija
17/23 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema ei ole elämän loppu. Kuolema on sen hetkisen maanpäällisen elämän loppu ja elämä alkaa uudelleen toisessa paikkaa ja toisessa ajassa. "Jumala" ei erottele ihmisiä uskonnon mukaan vaan tekojen.

Vierailija
18/23 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

takia Jumala laittaa jotkut lapset Intiaan katulapsiksi ja toiset Ruotsin prinsessoiksi? Sattumaltako? Mutta eihän Jumalta tee mitään sattumanvaraista?

Jos katsoo maailmaa niin voi päätyä vain kahteen päätelmään joko Jumalaa/jumalia ei ole tai jumala/jumalat ei ole hyvä.

Vierailija
19/23 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni helpotti biologiaan tutustuminen. Ei ole jumalaa, on vain biologiaa. Jumala olisi aika kostonhimoinen ja sairas tyyppi jos järjestäisi täällä kaiken. On vain ihmisiä jotka kohtelevat toisiaan hyvin tai huonosti. Jokainen on toiselle jumala. Sitä voisi palstakin miettiä kun henk. koht. viestiä toiselle naputtelee.

Vierailija
20/23 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tutkimattomat ovat herran tiet."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi