Onko susta omituista, että kummi antaa vain kummilapselleen lahjan?
Eikä siis sisarukselle mitään pienempääkään? Musta tämä on vähän omituista jouluna. Itse annan aina sille sisaruksellekin jotain joululahjaksi. Synttärit on sitten eri asia.
Kommentit (57)
joka lapsella on omat kummit
/ ellei ole uusperhe ja eri uskontoja jne...
En oleta, että meidän viiden lapsen kummit antaisi joululahjat kukin kaikille lapsille. Meillä on seitsemän kummilasta emmekä myöskään anna heidän sisaruksille lahjoja, olisi tosi kallista ja turhaa touhua.
Aika hassu kysymys, ap!
omalle kummilapselleen lahjat. Mulle ainakin tulisi ihan hirveä paine hankkia kummeille kalliit vastalahjat jos kaikile meidän lapsille ostaisivat. Huhhuh kun tätä tavaraa ja roinaa on jo muutenkin nurkat väärinä.
Pitäisikö koko kakarakööri lahjoa???? Kummin tehtävä ei ole toimia lahja-automaattina, vaan huolehtia lapsen uskonnollisesta kasvattamisesta osaltaan. Moraalikysymyksten pohtiminen lasten kanssa: Mikä on oikein? Mikä väärin? Menikö tavarataivas-hamuaminen edelle tämän?
.. tällä palstalla pyörivät mammat ovat. Tavaraa, tavaraa ja tavaraa. Sekö sen onnen tuo???
ja minulla on vain omia lapsia (3), ei kummilapsia
Ei ole omituista.
Minä ostan lahjan omalle kummitytölleni ja hänen veljensä saa lahjan omalta kummiltaan.
enää ei siis mammat rutise pelkästään siitä,että kummit ei osta tarpeeksi hyvää,kallista ja paljon, vaan nyt pitäisi jo sisaruksillekkin ostaa?????????????
HÄVETKÄÄ!!
yksi on ainoa lapsi, kahdella on pikkusiskot ja annan kyllä myös pikkusiskoille. Toinen kummilapsistani on veljeni lapsi, antaisin kummallekin vaikka ei olisikaan kummilapseni.
Eli periaatteessa annan ns vain yhden ylimääräisen lahjan.
Annoin n 50 pakettia, siinä määrässä ei muutama tunnu missään.
Ei todellakaan odoteta lahjoja sisaruksille. Siinähän tulisi paine ostaa sitten jotain vastalahjaa kummille.
Meillä kolme kummilasta ja jos pitäisi sisaruksetkin lahjoa niin sitten saisikin ostella 10 lahjaa. Mieluummin kunnon lahja kummilapselle kuin krääsää kaikille! Ei ne lapset osaa huomioida mikä lahja keneltäkin tulee jouluna, vanhempiahan tuo seikka vain taitaa kiinnostaa ja ahneita ovat jos olettaa kummilta lahjoja sisaruksille!
Toinen kummilapsi on perheensä ainoa lapsi, mutta muistamme myös vanhempia pienellä lahjalla. Tämä perhe on muutenkin lähisukua.
Toinen kummilapsi on 5-lapsisen kaveriperheen lapsi ja yritän ostaa sellaisia lahjoja joita voi kaikki perheen lapset käyttää, esim. lautapelejä ja kirjoja, joskus kyllä jotain henkilökohtaistakin. Lisäksi pistän usein kassiin mukaan vielä jotain koko perheelle, kuten esim. karkkeja.
Meidän toisen lapsen kummit (kavereita) ostavat kummilapselle ja lisäksi jotain koko perheelle ja/tai vanhemmille, esim. joulukukka, viinipullo, suklaata tms, mutta se varsinainen paketoitu lahja on kummilapselle vain.
Toisen lapsemme kummit taas ovat lähisukua ja ostavat niin, että ostavat molemmille lapsillemme lahjat, mutta kummilapselle arvokkaamman. Lisäksi meille vanhemmilla lahjan ostavat.
Kaiketi, koska itsekin teen niin:-)
Onhan niillä sisaruksillakin kummit? Eivätkö he saa omilta kummeiltaan lahjoja?
montako kummilasta on, ja ennen kaikkea montako sisarusta sitten näillä kummilapsilla on.
Minulla on 5 kummilasta, joista kolmella on sisarukset. Yhteensä sisaruksia on 4. Ostin kaikille kummilasten sisaruksillekin lahjat, mutta jos heitä olisi yhtään enempää, en tiedä olisinko ostanut, ainakaan niin kalliita lahjoja. Ehkä jotain pientä.
Mutta halusin ostaa myös kummilasten sisaruksille lahjat, koska tykkään ihan hirveästi ostaa lahjoja, saan siitä iloisen mielen. :)
ja tökeröä käytöstä, jos lahja annetaan vain kummilapselle.
Kyllähän kummin pitäisi tajuta, että lahja tulee antaa
- kummilapselle
- kummilapsen mahdollisille sisaruksille
- kummilapsen vanhemmille
- kummilapsen isovanhemmille
- kummilapsen toiselle/toisille kummille/kummeille
- kummilapsen toisen kummin perheen lapsille
- kummilapsen kummin kaimalle
- nyt ainakin ja vähintään.
Siis muuten joulu ei kertakaikkiaan ole joulu. Eikä kummi ole täyttänyt tehtäväänsä.
Kai niillä sisaruksilla on omat kummit jotka lahjoo?
Vastustan kaikkia lohdutuslahjoja (paketit sisaruksille tai synttärivieraille). Annamme lahjat kummilapsillemme, joita on yhteensä kuusi. Omat kolme lastamme saavat lahjat kummivanhemmiltaan, jos saavat. Itse asiassa siskoni, joka on esikoisemme kummi, ei ole tavannut ostaa joululahjaa ja synttäreiksi lähettää jotain muutaman euron arvoista. Minusta se on ok, vaikka itse kyllä haluan panostaa hiukan enemmän rahallisesti.
Suurempi ongelma meillä tänä jouluna on se, että mieheni sisko, joka myös on esikoisemme kummitäti, on päättänyt ostaa sekä 6-v. esikoisellemme että hänen 4-v. pikkuveljelleen lahjaksi valomiekat (vietämme tänä vuonna joulua saman katon alla). Minusta lahjaidea on tosi huono! Miekat maksavat ilmeisesti ihan kohtuullisesti (ja sisko elää ihan kädestä suuhun), enkä todellakaan halua lapsillemme mitään typeriä sohimiseen tarkoitettuja leluja, jollaisia he eivät ole edes pyytäneet. Tottakai pojat lahjoistaan tulevat pitämään, mutta äiti ei - eikä itse asiassa isäkään! Olisin tietenkinkin voinut sanoa jo etukäteen, että tyyppi veisi miekat takaisin kauppaan, mutta sitä en kehdannut sanoa. Tiedän, että olen tässä asiassa aika luuseri...
just tästä puhuttiin ystäväni kanssa, joka on myös lapseni kummi. Hänellä on kummilapsia 6, joiden perheissä yhteensä 32 lasta.
Olispas kamalaa jo meillä kummit ostaisivat kaikille lapsille lahjat!:O Meillä on sentään 12 lasta ja kummeja n. 50, joten eihän tuossa olis mitään järkeä!
Nnneksi kaikki kummit ovat aina olleet niin viisaita, että muistavat kukin vain sitä omaa kummilastaan!:)
Meillä on kaksoset ja minusta on kummallista, että kummit ostavat vain kummilapselleen lahjan, koska onhan sillä toisellakin synttärit ja vieraat tulevat hänenkin synttäreilleen (ilman lahjaa!!!)
tosin ny tvähän harmittaa, kun en lähettänyt kummipojan siskolle mitään, joku kiva pikku juttu olis voinut olla, mutta en vaan muistanut ajoissa.