Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raskaana ollessa syödä graavilohta?

Vierailija
21.12.2009 |

Onko vain vakuumipakatut kiellettyjä vai kaikki?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiennyt oikeasti rajoituksesta kun olin Unkarissa. Jälkeen päin ajattelin olikohan toi nyt sillä kiellettyjen listalla. Mutta kun vieraana oltiin maistoin kaikkea mitä tarjottiin. Ja kyllä olin todella tukevasti raskaana, joten luotin myös vähän siihen etteivät olisi antaneet minun ottaa mitään mikä olisi heidän mielestä ollut vahingollista sikiölle...

Ei raa´an kalan syöminen mikään kuolinisku VÄLTTÄMÄTTÄ ole. Mutta siitä on MAHDOLLISTA saada listeria.

Mä en kanssa ymmärrä tätä "erittäin järkevien" mammojen ikuista jorinaa siitä, kuinka "maalaisjärkeä saa käyttää". Tarkoittaen, että jouluna saa syödä, pääsiäisenä saa syödä ja ukin 90-vuotispäivillä saa syödä. Ja maksalaatikkoa saa syödä kun mieli tekee, ja raakaa naudanlihaa saa syödä, kun syö vain silloin tällöin. Jne.

Ei kyse ole mistään maalaisjärjen käytöstä, vaan luottamisesta tuuriin, ettei nyt ainakaan esim. joulukalasta mitään tule. Mielestäni järki ei pysty kertomaan sitä, milloin se huono tuuri käy, ja ko. tuotteessa onkin listeriaa. Mutta jokainen tietää tosiaan listojen perusteella, missä ruuissa on riskejä, ja mitä ruokia ei suositella ollenkaan raskaanaoleville. Jokainen kantaa sitten itse mahdolliset seuraukset.

Vierailija
22/24 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa todetaan 25-50 listeriatapausta vuosittain, eli ihan mitättömän vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä mitä saa syödä tai maata milloinkin? eiks kukaan käy neuvolassa, tai voi lukea noita asiantuntijoiden juttuja, mitä kai vauva.fi sivuiltakin löytyy?

Vierailija
24/24 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa todetaan 25-50 listeriatapausta vuosittain, eli ihan mitättömän vähän.

"3.1.4 Listeria monocytogeneksen esiintyminen näytteissä

Graavikalassa todettiin enemmän L. monocytogenes -bakteereita kuin kylmäsavustetussa kalassa (taulukko 6). L.monocytogenes -bakteereiden määrä oli

näytteissä alhainen eikä ylittänyt raja-arvoa 100 pmy/g. Bakteereita todettiin 14 näytteessä alle 10 pmy/g ja yhdessä näytteessä 20 pmy/g.

Taulukko 7. L. monocytogenes -positiivisten näytteiden määrä.

Tuote Näytteiden määrä L. monocytogenes- positiivisten

näytteiden määrä, %

Graavisuolattu kala 63 10 (16 %)

Kylmäsavustettu kala 64 5 (8 %)"

lähde http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/404604004d2a16e79958df4d91433ba8/Julk…

Toisin sanoen listeriaa kyllä on ihan säännöllisesti graavi- ja kylmäsavulohissa. Aika suuria osuuksia mielestäni listerian saastuttamat kalat 16% (graavi) ja 8% (kylmäsavu), joskin

Tässä oli siis tutkittu sekä irtomyynnissä olevia, että tyhjiöpakattuja kaloja. Listeriabakteerien määrä tosin oli näytteissä ilmeisesti pieni, mutta bakteeria löytyi kuitenkin.

Mutta kuten todettua, jokainen ottaa itse haluamansa riskit ja elää niiden kanssa. Ja jos joku ei halua ottaa riskiä, luulisi, että riskinottajien ei tarvitsisi marmattaa ja ihmetellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi