Annetanko UUDELLEENSYNNYTTÄJÄLLE EPIDURAALIA?
Kommentit (11)
meinaatko, että uudelleensynnyttäjällä ei ole kipuja??
uudelleen synnyttäjälle tarjotaan useammin spinaalia, mutta kyllä sen epinkin varmasti saa.
Mulle kätilö sanoi että uudelleen synnyttäjälle suositellaan spinaalia, jos kätilö on varma että synnytys ohi neljässä tunnissa, muuten suositellaan epiduraalia.
Mulla synnytys eteni hitaasti ja kätilö totesi että epiduraali laitetaan, kivut oli jo kovat, mutta silti kätilö sanoi että ponnistusvaiheeseen vielä matkaa. (olin antanut kätilölle toiveen että jompi kumpi laitetaan tilanteen mukaan)
spinaali auttaa kuulemma parhaiten ponnistusvaiheeseen ja epiduraali supistuksiin.
Spinaalin vaikutus lakkaa aikaisemmin.
Epiduraali laitetaan jos synnytys näyttää pitkältä.
Kolmannessa pyysin spinaalia, kätilö oli sitä mieltä että epi tai ei vielä spinaalia.
Otin epin ja synnyts lähtikin avautumaan huminalla.
Oli tosi hyvä synnytys tosin, vaikka olisi mennyt sillä spinaalillakin.. ;)
Aikaisemmin huono kokemus spinaalista.
Esikoisen synnytykseen taas ei annettu!
Kätilöopistolla Helsingissä ilman mitään... ei oikeastaan edes kysytty, sanoin vaan, että "ensimmäisessä synnytyksessä epiduraali auttoi todella paljon, toivoisin sitä nytkin" ja se laitettiin.
Synnytys kesti 2h ja käynnistettiin Kättärillä.
ja mulle sanottiin että on myöhäistä antaa epiduraalia. Sain spinaalin, mutta se alkoi vaikuttaa vasta ponnistamisvaiheessa. Mulla kyllä puudutteet muutenkin vaikuttavat vasta pitkällä viiveellä, ei rajoitu synnyttämiseen. Pitäisi olla kaksi hammaslääkäriaikaa: ensin se jossa puudutetaan ja sitten parin tunnin kuluttua se jossa aletaan repiä hampaita.
eikä voi kivuttomammaksi enää synnytys tulla! Synnytys kesti kokonaisuudessaan 5h, eikä tikin tikkiä tarvittu.
annettaisi?