TAMMIKUUN TÄHTÖSET vko.52
Huomenia!
Neuvolakäynti takana. Painoa tullut lisää kamalat 1 kilo / vko. Terkkari sanoi ettei tarvitse juoda sitä 3l vettä vuorokaudessa, jollei janota niin paljon. Minulla kaikki ylim. neste kun jää kudoksiin. Verenpaine onneksi hyvä ja pissa kunnossa. Vauvan painoarvioksi antoi käsikopelolla +-2 kg, sanoi vauvan olevan vielä hoikkarakenteinen. Supisteluja ollut kovasti ja alapäässä kovaa paineentunnetta. No, vauva on jo todella syvällä tuolla lantiossa. Sain ohjeet ottaa nyt todella rauhallisesti ja välttää kaikkea supisteluja aiheuttavaa. Sairaalaan mentävä helposti näytille. Vauvan pitäisi vielä pysyä masussa 1,5 - 2 viikkoa.
Todella kivaa näin joulun alla. Mies sanoi aloittavansa joululoman huomisesta, että on sitten apuna lasten kanssa ja muutenkin.
Nyt tuli paljon omaa napaa, sorry! Toivotan uudet odottajat tervetulleiksi ( eiköhän nimimerkitkin vielä mieleen jää )! Valmistaudutaan kaikki jouluun rauhallisin mielin ja muistetaan kaiken kaupallisuuden keskellä se yhdessä olemisen ja läheisten olemassa olemisen tärkeys!!!
Minsku rv 34 + 4
Kommentit (20)
Synnyttäneet:
*piiuli-78..........15.12.2009....poika...44.5cm...2210g
Yhtenä kappaleena:
*Elisabet_B.........26.12.2009....Jorvi
*hedgehog79.........01.01.2010....Koks
*Larubia............02.01.2010....Jordania
*Ankka..............02.01.2010....Kanada
*mein386............03.01.2010....TAYS poika
*mammitasu..........03.01.2010....KYS
*roimamma...........03.01.2010....Lapin kesk.sair.
*Anan...............04.01.2010....Israel
*Kolmosmuru.........05.01.2010....NKL
*Sognatore79........07.01.2010....OYS tyttö?
*mussukka76.........07.01.2010....NKL tyttö
*mokkelo............08.01.2010
*tiiti4.............09.01.2010
*mama78.............10.01.2010
*tammibebe..........11.01.2010....NKL
*Tuhistin...........11.01.2010....TAYS
*nuori odottaja.....11.01.2010.... poika
*Dizzy..............13.01.2010....K-HKS
*Ope01..............14.01.2010....TYKS
*LissuMS81..........14.01.2010....K-PKS
*laurra2............15.01.2010....
*Ciira..............15.01.2010....Hyvinkää
*Äitsyliini.........16.01.2010.....NKL tyttö
*TätiVihreä.........17.01.2010....Jorvi
*Mmamma.............17.01.2010....MKS
*Jennuli-81.........18.01.2010....Hyvinkää poika
*Hömelö.............18.01.2010....KYS
*Elli...............18.01.2010....KYS
*aLmA77.............19.01.2010....P-KKS
*Supu3..............19.01.2010....Hyvinkää tyttö
*Christine86........19.01.2010....
*Riesa..............19.01.2010
*Tammikuumamma......20.01.2010....Hyvinkää
*Sande87............21.01.2010....Hyvinkää
*Niki...............22.01.2010....
*memmu2.............22.01.2010....
*jenna83............22.01.2010....
*maji...............23.01.2010....Hyvinkää
*vauva-10...........24.01.2010....TAYS
*väiski*............24.01.2010....K-PK poika?
*Tiivi-Taavi........28.01.2010....
*Minsku.............28.01.2010....KHKS poika
Piiulille oikein paljon onnea pojasta! Tulethan kertomaan tarkemmat synnytyskertomukset sun muut, kunhan ehdit?
Uusille: tervetuloa mukaan! Tarkistakaa että olette listassa oikein.
No mietä paineilijoitahan on aika paljon. Koitetaan nyt vaan ottaa ihan rauhassa, eihän tätä enää kauaa kestä.
Kävin neuvolassa, edellisestä neuvolastahan on jo kuukausi aikaa (peruttiin aikoja äitipolin käyntien takia). Ensi maanantaina olisi ollut neuvolan lääkäri, halusin kuitenkin perua sen, koska perjantaina menen äitipolille lääkärille joka tekee painoarvion ja sisätutkimuksenkin. Turhaa sitä on parin päivän päästä mennä uudelleen.
Hemoglobiiní oli vain 114, joutuu siis syömään rautaa. Ehkä se on ihan hyvä tankata rautavarastoja nyt, kun synnytyksen jälkeen kuitenkin on vuotoja. Painoa oli tullut kuukaudessa 2kg ja sf-mitta 34,5cm (yläkäyrän yläpuolella mennään). Sykkeet edelleen yli 150.
Täällä kun kysyttiin missä asennossa sikiö viihtyy... Meillä ollaan oltu pitkään raivotarjonnassa ja selkä vasemmalla puolella.
Jennuli ottaa nyt vaan ihan rauhassa siellä. Vaikka paineet laskee levossa, niin ei ole hyväksi että nousevat rasituksessa. Joku ikävä päivä huomaat ettei ne enää laskekaan :(. Sanoivat äitipolilla että korkeaa verenpainetta ei osata kunnioittaa tarpeeksi, touhutaan vaan edelliseen malliin, kun ei koeta olevan "kipeänä".
Ei muuta kun kaikille oikein hyvää Joulua! Palailen sitten perjantain äitipolin jälkeen langoille :)
Sande87 ja Sara 35+4
Onnea vaan piiulille pojasta! Listan ensimmäisenä en jakautunutkaan ensimmäisenä (hyvä niin) :)
Neuvola tänään. Kerrankin oli pelkkää hyvää kerrottavana. Paino oli laskenut -420g/viikko, Hb oli noussut 100 -> 116 (2 viikossa, viimeksi eivät mitanneet), verenpaineet 120/72 (ei koskaan olleet korkealla), sf-mitta oli kutistunut sentin ja sykkeet oli semmoiset 130 (kuten aikaisempinakin viikkoina). Seuraava käynti sitten viikon päästä, jollen jakaudu sitä ennen.
Mulla kun toi Hb on ollut matalalla (satasen luokkaa) joskus rv 24 alkaen, niin toi Sanden "vain 114" jotenkin särähti korvaan ;) Mulle se 116 oli jo huippulukema.
Aamupäivällä imuroin kämpän ja pesin lattiat. Kun tuolla kyyristelin, niin alkoi sen verran kovat iskias- sun muut kivut, etten meinannut kävelemään päästä. Lopulta sitten istuskelin jumppapallon päällä ja operoin imuria/lattialuuttua. Oli varmaan aika koominen näky :)
Huomenna ostamaan loput joulusafkat, huomeniltana kinkku uuniin ja sit keskiviikkona viimeistelen jouluruokaprojektin. Hyvää joulunodotusta kaikille!
Elisabet ja Beckham 39+2
En tiiä tuleeko viestiä perille ollenkaan, tai sitten on kohta miljoonana kappaleena... Tuun huomenissa poistamaan ylimääräiset, jos näin on :)
Miten taas jälleen kerran tänäkin vuonna joulu tuppaa tulemaan muutama päivä liian aikaisin :) Siivous ja ruuanlaitto ja osa lahjoistakin on vielä ihan vaiheessa...
Piiulille onnittelut pikkumiehen maailmaan saattamisesta! Mieletöntä, että pikkumies oli etuaikaisenakin isompi, kuin meiän prinsessa nyt 3v täysiaikaisena (1940g) :)
Tänään kävin testailemassa akupunktiota "käännytysmielessä". Toistaiseksi en ainakaan ole havainnut kaverin volttia heittäneen, mutta kovasti muuten on ollut aktiivinen koko iltapäivän, joten voihan olla, että aikansa ihmeteltyään vielä ottaa ja kääntyy. Tai sit ei ;) Huomenna on heti aamusta aika äitipolille, käännytystä kaiketi sielläkin. Toivottavasti nyt näitten kaikkien yhteisvaikutuksesta tyyppi ottais ja kääntyis lähtökuoppiinsa, olishan se kaikkien kannalta helpompaa! Mutta jos ei käänny, niin en oikein osaa tota leikkaustakaan kuvitella omalle kohdalle, ellei "ole pakko". Onpahan tuota muitakin, jotka on pylly edellä maailmaan putkahtaneet :)
Itse kullakin tosiaan tuntuu noita vaivoja olevan, mulla onneksi olo kohtuullisen "vaivaton" :) Mitä nyt närästys aina toisinaan kiusaa, ja jotain pientä välillä, mutta ei "oikeesti" mitään valittamista. Paineetkaan ei näytä tällä erää nousseen mitenkään huolestuttavasti, vaikka niitä neuvolassakin huolella kyttäillään, mulla kun viimeksi oli paineet koholla lopulta kai aika pitkään, vaikka sitten "jämähtivät" tietylle tasolle, koskaan ei nousseet mitenkään hirmu korkeiksi. Nyt on neuvolassa ollut korkeimmillaan n. 80/ 130 tai sinnepäin, mutta välillä alhaisempiakin lukemia, ja kotimittarilla etenkin joskus kun muistaa mittailla, saan ihan hyviä lukemia.
Huomenna on kiireinen päivä siis luvassa, aamupäivä varmaan menee tosiaan ä-polilla (tunnetusti siellä ei toi aikataulu oo koskaan oikein pitäny...), iltapäivällä ohjelmassa jouluvalmisteluja, siivousta, vieraita, kalustusta jne, eli viisainta vois olla mennä nukkumaan :) Jos vaikka nukuttaiskin, ettei tarvii taas heräillä viittä kertaa yössä, kuten toisinaan :/ Mulle on ihan "normaalia" herätä kerran tai kaks yössä vessaan ilman raskauttakin, mutta nyt on ihan uutta se, että saatan tosiaan heräillä n. tunnin välein tai vaihtoehtoisesti valvoa tunnin pari keskellä yötä, ilman mitään "syytä", eli tarkoittaa että myös esikoinen nukkuu ihan kiltisti omassa sängyssään :)
Palajan varmaan huomenna kertoilemaan, miten kuperkeikka mahassa onnistui tai onnistuiko...
t. Ope ja minityyppi rv 36+4
Neuvolasta taas Hyvinkäälle kulkematta lähtöruudun kautta...
Eli kävin neuvolassa tänään pissalla ja "paineistettavana" ja taas oli vähän proteiinia, eipä muuta kuin ajo taas äitiyspolille tsekkiin, raskausmyrkytystä tässä siis seurataan. Eipä mitään uutta auringon alla, samat ohjeet sain kuin viime torstainakin, että jos alapaine alkaa pysyä satasessa tai tulee huono olo niin heti soittoa heille.
Se kyllä mietitytti kun käyrän jälkeen sh ihmetteli kun en ollut maininnut supistuksista jotka käyrässä näkyi, itse en tuntenut mitään... Oon vissiin turtunut niihin kun on kokemusta elokuusta asti ja oon aika napakoihin jo tottunut.
Keskiviikkona olis ollut vika neuvolalääkäri mutta sen voin nyt perua, Hyvinkäälle sain uuden ajan kahden viikon päähän "jos en ole vielä silloin synnyttänyt" :O Ja sisätutkimusta ei tehty kun oli tehty tosiaan viime viikolla, ultrassa kaikki näytti hyvältä. Nyt on koko illan aika paljon ollut supistelua, että saapa nähdä miten tässä nyt käy. Kuulosti tuo Piiulin kertomus aika samantapaiselta kuin oma tilannne... Itse kyllä kovasti TOIVOISIN että Fabio malttaa ens vuoteen, mutta taidan pakkailla sairaalakassin silti valmiiksi - kaiken varalta.
Ja onnittelut siis Piiulille, hienoa että kaikki sujui hyvin vaikkakin hieman etuajassa :)
Sori vaan kamut, nyt on pää sen verran höttöä ettei sinne muiden kommentoitavat jutut järjesty...
Hermoileva Jennuli 36+0
Eilen kävin ultrassa ja paino-arvio oli jo 3,4kg joten 2 viikon päästä kontrolliin. Muuten kaikki näytti hyvälle.
Mulla on kans ollut aika hyvä olo, välillä supistelee ja vauva painaa pahasti niin, että saa vessassa juosta puolen tunnin välein mutta muuten ei mitään "kauheita" kipuja oo ollut. Turvotusta on vähän ja väsymys painaa edelleen (viime neuvolassa hb oli 108) Tiukka rautakuuri alkaa nyt loppuajaksi.
Hyvin jaksan kuitenkin vielä esikoisen kanssa vaunulenkkejä tehdä :D
Paljon onnea piiulille pojasta!! Milloin vauva pääsee kotiin? Aika pitkälle päästiin, ettei tammivauvoja putkahtanut aikaisemmin..nyt se sitten alkaa :D Jännittää jo muiden puolesta!
T. Mmamma rv 36+2
Paljon, paljon onnea piiulille pienestä ihmeestä.
Tänään aamulla kävin neuvolassa. Painoa tullut huimat +420 g vko. Paineet edelleen korkeella 138/104, suurin piirtein kotonakin ollut samanlaisia koko viikon. Ei laittanut lähetettä ä-polille, kun muuten ei ole mitään oireita. Pitäisi vain malttaa makoilla pitkin päivää koko ajan. (Mikä on hirveän vaikeaa näin joulun alla.) Maanantaina olisikin sitten jo viimeinen lääkärin tarkastus.
Mitataanko teillä muilla hb joka neuvola käynnillä?
Sunnuntai aamuna huomasin vessassa käydessäni, että taisi limatulppa sitten irrota. Neuvolassa siitä mainitessani sanoi että yleensä noin viikon sisällä siitä tulee lähtö synnyttämään. Ihan vielä en kyllä haluaisi, jospa pikkarainen malttaisi vielä tammikuun puolelle.
Että sellaista tällä kertaa.
Memmu ja pikkarainen 35+4
Jännäksi menee, milloin itse kukin pääsee tositoimiin, kun niin moni on jo "lähtökuopissa" ;) Itse olin sitten äitipolilla aamupäivällä, ja perätilassa kaveri siis majailee sinnikkäästi kaikista kääntöyrityksistä huolimatta, eikä saanut lääkäri"tyttökään" sitä käännettyä. Jotenkin hupaisaa, että yliopistosairaalassa on se "paras asiantuntemus", mutta samalla siellähän juuri ne harjoittelijat ym opiskelijat on :) Vaikka eipähän nuo lääkärit nyt ihan heti yksinään saa työskennellä/ päättää asioista, että ehkäpä tuo tämänpäiväinenkin "tyttö" kumminkin jostain jotain tiesi ;)
Mielenkiintoisin yllätys oli, että kohdunsuu on mulla auki jo kolme senttiä, kanavaa jäljellä vielä 1,5 cm. Lääkäri sanoikin, että tuskin ihan laskettuun aikaan saakka menee... Ja hoitajan kanssa sitten toivoivat, että kuitenkin ehdittäisiin kuvata mun lantio vielä ennen synnytystä. Magneettikuvaan olis aika ens maanataina... Eli suunnitelmissa alatiesynnytys pylly edellä. Toivottavasti ei nyt ihan vielä syntyis, ens vuonna kiitos vasta ;) Jollei sitten tyyppi sitten päätä "ilahduttaa" äitiään synttärilahjana, mulla kun on synttäri 30. päivä... Yhdellä kaverilla muistaakseni toinen lapsi syntyi just äitinsä synttärinä :)
Muuten siis kaikki kunnossa, painoarvioksi antoivat kolmisen kiloa, mikä olis oikein kiva. Ei kauheen pieni, mutta ei mikään jättiläinenkään :)
Pitänee siis ihan oikeasti alkaa laitella vauvan tarvikkeitakin valmiiksi, vaunut ja turvakaukalo on vasta laitettuna, mutta sänky ja vaatteet yms on kaikki vielä pinossa ja paketissa ullakolla... Samoin tota pidemmän ajan sääennustetta aamulla lehdestä lukiessa alkoi arveluttaa, että vauvalle varmaan tarttis hankkia vielä ihan joku toppahaalari, kun näyttäis tulevan ihan "oikea talvi" toisin kuin 2006-07 kun esikoinen oli vauva. Täällä kun oli mm. jouluaattona silloin +8 astetta.... Samoin ihka oman lampaantaljan haluan vielä myös tälle kaverille, esikoiselta ei viitsi "riistää" ;) Perhanan joulu, kun meinaa ihan sekoittaa suunnitelmat ja aikataulut kokonaan =DD
t. Ope ja minityyppi rv 36+5
juu kotona siis ollaan vielä ilman nyyttiä. :(
mutta tässä maitoa pumppaillessa pystyy kirjotteleen. niin poika syntyi 15.12.2009 pienenä mutta pippurisena. poika on nyt tällä hetkellä omassa huoneessa teho-osastolla eikä tarvi enää olla lämpö/avopöydällä. tipassa kyllä ollaan mutta se on vain sokeriarvoja tukemassa. syö hyvin ja olen myös antanut rintaa. tosiaan mun maidontuotanto alkoi vasta kun pääsin kotiin eli 3päivän jälkeen synnytyksestä, laitoksellakin jo pumppailin mutta ei mitään tulosta eikä rinnat tuntunu yhtään miltään, nyt ne on jo välillä arat ja kuhmuraiset. palautunut oon muuten aika hyvin, tennispallo on hävinnyt jalkovälistä mutta silti reippaammin kävellessä tuntuu että jotain tulee vielä ulos, lonkat on vielä kehnossa kunnossa mutta eiköhän ne siitä vetristy kun pääsee sitten kunnolla ulkoilemaan kunhan saa pojan kotiin. ;)
Tää tyttö siirtyy masun ja rakkaan miehensä kanssa nyt joulunviettoon isälleen.
OIKEIN RAUHAISAA JA HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE JA PITÄKÄÄ HUOLI PIKKU ASUKKAISTA MASUISSA TAI MASUJEN ULKOPUOLELLA
Mä kirjoittelinkin viimeksi vielä tuonne vanhaan listaan, kun ei enää nuo hoksottimet toimi ollenkaan :) Kiitos sande kun huomautit asiasta!
Täällä voidaan edelliseen malliin, yöt vaikeimpia noitten liitoskipujen takia.. Kyljen kääntäminen on kivuliasta vaikka sen tekis jalat yhdessä. Hyvää asentoakaan ei tunnu enää löytävän kyljelläänkään, selällään maatessa mahaan sattuu joten sen on saanut unohtaa kokonaan.
Neuvolassa kävin eilen ja hb oli pudonnut 120:een, silti yhä hyvä joten rautakuuria en tartte. Verenpaineet oli ihan hyvät, sf-mitta oli 33cm-kasvu ollut hyvää ja tasaista. Meinas terkkari ettei massu tule laskeutumaan enempää kun vauvan pää on niin alhaalla kun voi olla. Ja kyllä sen tunteekin noista vihlailuista!!! Tytsy on niin energinen ja touhuaa kauheena että terkkarikin nauroi :) Ja minä sitten ähkin kun pikkuinen päätä kääntää niin vihlaisee ihan kauheesti..
Oikein ihanaa ja rauhallista joulua teille kaikille!!!
Sognatore 37+6
Täällä ollaan rauhakseen kotona. Heti jos vähänkin enempi touhuan, niin alkaa supistella ja vihloa tuonne alapäähän. Mies kielsi multa saunan tältä joululta, samoin kuuman suihkun. Tuli kaupasta vaippapaketin kanssa. Huomautti, että ovat kakkoskokoa, alkaen 3 kilosta. Meille ei sitä pienempää vauvaa kuulemma synnytetä.
Joulu saa minut aina kovin herkälle ja hellälle mielelle, mutta tänä jouluna lienee turha odotella mitään " super-helliä-hetkiä ", sen verran on tuo mies kartalla noista " ässistä ".
Kaikille ihanaa ja rauhallista joulua ja muistakaa levätä!
Minsku
Oikein hyvää ja rauhaisaa joulua kaikille!!
T:Memmu & masukki 35+5
Täällä on taas äitipolin käynti takana. Painoarvio on jo 2,8kg. Eli oikein hyvin on pieni kasvanut. Lääkäri sanoi että on todella virkeä kaveri, tekee paljon hengitysharjoituksia.
Teki samalla myös synnytysarvion. Lantio hyvän mallinen, jopa väljä -> mahtuu kuullema isompikin kaveri ulos. Häntäluu joustaa. Lääkäri mainitsi synnytyksen käynnistyksen ja sanoi että kohdunsuu on jo pehmennyt, menee sormi (sisäsuu kiinni, mutta porattavissa auki). Sanoi että oikein hyvä käynnistyksen kannalta. Seuraava käynti viikon päästä lauantaina.
Elisabet: Voi olla että jollekin särähtää joo, mutta siihen nähden että hb on ollut 135, niin onhan se aikamoinen lasku. Mikäs sulla on ollut hb ennen raskautta?
Ope: kyllä menee jännäksi. Toivottavasti mahtuu alakautta tulemaan.
Sande87 36+1
Eipä tämä laskettu aika nyt mitenkään ihmeelliseltä tunnu. Samaa vanhaa.
Joulun sain organisoitua kunnialla läpi. Mun tekemä bataattilaatikko oli anopin mieleen ja muutkin safkat onnistuivat. Aattoiltana kivisti mahaa, mutta ihan ruuansulatuksen takia ;) Jalat vaan turposivat aika pahasti, söin liikaa suolaisia juustoja juustotarjottimelta (mutta kun se Brie oli niin hyvää...) ja nyt olen saanut ne pikkuhiljaa kutistettua. Maanantaina taas neuvola, toivottavasti turvotusta ei liikaa ole silloin enää.
Sande, mun Hb oli ekassa neuvolassa 120, mutta "normaalimpi" lukema mulle on 130+. Matalasta Hb:stä ei ole mulle ollut hirveästi vaivaa, muuta kuin helposti hengästyminen. Nyt olisi toki kiva saada se hieman nousemaan, etten synnytyksessä sitten pyörry verenhukkaan.
Tuntuu, että kaikki muut käy äitipolilla synnytystapa-arvioissa, painokontrollissa sun muissa, mulle ei semmosista ole edes vihjattu. Edellinen synnytys sujui alakautta, joten eiköhän se nytkin onnistu, mutta painoarvio minua kiinnostaisi.
Elisabet ja Beckham 40+0 (!!!)
Eipäs tarvinut jouluna lähteä synnyttämään,jee! Olisi siellä ollut tyhmää yksin vaavan kanssa joulua viettää...
Viikkoja kasassa 39+1 eli erittäin loppumetreillä mennään. Toivottavasti viikko vielä menisi ennen syntymää,olisi mieluummin vuoden ensimmäisiä kuin tämän vuoden viimeisiä vauvoja.Noh,kunhan kaikki menisi hyvin.
Esikoinen(pian 6v) ja mahdollisesti kuopuskin(3,5v) lähtevät huomenna isovanhempiensa ja serkkujensa kanssa Ruotsiin sukulaisiin -mahtaa olla hiljaista,jos molemmat lähtevät...Nuoremman lähtö ei vielä ihan varma,jos vaikka tulee katumapäälle.:-)
Vointi itsellä ihan ok,alavatsalla kivistyksiä ja kiristyksiä,varsinaista supistelua kuitenkin melko vähän eikä ainakaan mitään kivuliasta. Kävely on kyllä välillä jo hankalaa ja jos vahingossa istuu huonossa asennossa ja siitä yrittää liikkeelle,niin ei ihan helposti onnistukaan. Alaselkä välillä vihoittelee.
Neuvolassa kävin viimeksi keskiviikkona,paino oli tippunut 900g,joka voi kuulemma enteillä synnytystä-tai sitten ei...Yli ovat siis molemmat aikaisemmat menneet,ensimmäinen 9pv ja toinenkin 6pv eli ihmettelisin ,jos ennen laskettua aikaa syntyy.
Hyviä vointeja kaikille!
Hedgehog78
Taallakin ollaan yhdes'koos, eika mitaan merkkeja etta syntyisi lahiaikoinakaan. Laakarin tarkastus oli jouluaattona, ja vauvan painoarvio ultran perusteella lahentelee jo neljaa kiloa. Selvasti laakarin tekisi mieli kaynnistaa, kun pelkaa liian isoa vauvaa, mutta kohdunkaula on niin napakasti kiinni ja ylhaalla, ettei kaynnistys todennakoisesti toimisi. Itse haluan odottaa etta synnytys kaynnistyy omia aikojaan, oli vauva sitten minka kokoinen tahansa. Laakari sanoi myos etta vauva on edelleen melko ylhaalla, ja sanoi sen voivan johtua siita etta on iso eika mahdu niin hyvin lantioon..?!?! No, aika nayttaa. Paan pyoriminen kylla tuntuu vihlontana kohdunkaulalla, joten ei se nyt NIIN ylhaalla enaa ole.
Hedgehog - Onneksi on muitakin jotka tietavat menevansa yli. :) Mullakin oli paino pudonnut puolisen kiloa edellisviikosta, ja verenpaineet vahan nousseet. Molemmat voivat enteilla synnytysta - tai sitten ei..
Talla hetkella olo on tosi hyva, paranee koko ajan mita lahemmas synnytys tulee.. Nukun ihan hyvin, jaksan touhuta pitkiakin aikoja, suppareita on valilla enemman, valilla vahemman, mutta kivuttomia harkkasuppareita vain, jotka eivat vaikuta nakojaan kohdunkaulaan ollenkaan. Pahin vaiva talla hetkella on puutuvat oikean kaden sormet, etenkin keskisormi. Laakari sanoi etta vauva tai kertynyt neste painaa hermoja. Toinen ongelma on selkakipu - myos oikealla puolella, ja luulenkin etta se on syypaa sormien puutumiseen myos. Energiaa on ollut hyvin, ja olen saanut paljon juttuja tehtya. Vuodenvaihteeseen mennessa on taatusti kaikki valmiina vauvaa varten. Jouluvalmistelutkin kavivat tosi napparasti, ei tehnyt edes tiukkaa.
Mukavia valipaivia tammikuisille. Talla viikolla varmasti nahdaan jo tammivauvja - muttei viela ainakaan tata meidan. ;)
Larubia rv 39+1
Täällä ollaan rauhakseen kotona. Heti jos vähänkin enempi touhuan, niin alkaa supistella ja vihloa tuonne alapäähän.
Minsku
Mulla on ihan sama tilanne... ollut jo jonkin aikaa, nyt joulun aikaan vain pahentunut. Meillä lasketaan jo tunteja vuoden vaihtumiseen ;) Jos sinne 1.1 asti saisi sisällä tämän pidettyä, niin sit saisi mun puolesta vaikka heti syntyä. On olo ja liikkuminen sun muut niin tukalaa...
t.aLmA rv 36+5
Ps. Onnea listan ekalle vauvalle (Piiuli?)!!!
Eli joulun sai viettää kotona, ihanaa! Ja muutenkin tuntunut että tilanne rauhoittunut tuolla alhaalla, nyt ei ole edes vihlonut kauheesti pariin päivään :) Paino oli mulla kans pudonnut melkein kilon viime neuvolassa, ei tosin sanonut siitä mitään, ku että varmaan viimeksi ollut turvotusta joka sitten lähtenyt. Noo, joulun aikaan varmaan saatu kilot takas ;) Syöty ja herkuteltu on hyvin, mutta sainpa sentään pikku kävelylläkin eilen käytyä. Seurauksena oli pientä painontunnetta alhaalla ja yölliset liitoskivut ja aamulla napsui luut aika kovasti. Muuten ei mitään, jihuu! :) Neljä päivää enää ja sitten saa syntyä ihan miten haluaa!
Rauhallisia välipäiviä ja odotellaan vuotta 2010!
Sognatore 38+4
Huomenet sisarille.
Täällä alkoi maanantaiaamu lumen luonnilla. Kello kuusi oli jo sellaiset kinokset oven takana, että koirat katsoivat luimistellen emäntää, että onko pakko lähteä aamu sonnalle...oli pakko. Ja emäntäkin veti pitkät kengät jalkaansa ja kolasi lumet pihasta. Kello yhdeksän olikin sitten kerhoon lähtö ja tiet täynnä lunta. Karavaani eteni hitaasti mutta varmasti, minä, vaunut, stiga jonka päällä istui kerholainen ja vielä siihen kaksi koiraa (jotka eivät istuneet kelkan päällä). Ja kerhosta tullessa tehtiin taas lumityöt.
Kohta starttaan kaupunkiin "auringon alle" vähäksi aikaa, ja samalla kaupan kautta kotijo. Kampaajalla kävin lauantaina hiusten leikkuussa, rohkeana annoin leikata sen 5 senttiä....yli selkään ulottuvista hiuksista...eilen laitettiin väri ja tänään sitten pari paksua oranssia raitaa tummiin hiuksiin. Värjään aina hiukset hyvin lähelle omaa hiusten väriä ja sitten "piristän" lookkia parilla raidalla. EI PUNAISILLA!
Kulmat pitäisi ehtiä värjäämään ennen joulua myös.
Joulu sitten. Laatikot tehty, piparit tehty, tortut tehty, kalja käymässä, lahjat ostettu kaikki netin kautta, mikä olikin joulun paras idea ja apu suurperheessä!! Mahtava tunne kun ei tarvitse juosta kaupasta kauppaan lahjojen perässä.
Jouluruokaa ostetaan lisää keskiviikkona, jolloin edessä pakollinen ostosreissu Suomeen. Sienisalaatista riisipiirakoihin....
Huomenna on myös se pakollinen toinen lisäultra, kun ovat ihmiset "niin" huolissaan vatsa pienestä koosta...miinuksella mennään, mutta niinhän minä aina sitä olen tehnyt. Silti tunnen itseni elefantiksi ja pieni lumenluonti treeni on vain tervetullut...
Nooh, huomisesta alkaen onkin sitten vauva tervetullut milloin tahansa, aikavälillä siis 22. joulua - 19. tammea, jolloin siis on Kaurismerkki voimassa. Täällä kaikki aikaisemmat 6 kersaa ovat jonkin sortin nilviäisiä tai elukoita, joten tämäkin tulenee ajoissa jotta ehtii... :-)
Eipä muuta nyt. Pöydän alla tuoksuu yksivuotias, joten täytyy mennä vaipanvaihtoon.
Pusut kuonoon.
Riesa ja pien' viikolla 36.