Surullinen joulu
Mieheni ilmoitti juuri ettei vietä joulua kanssani on niin täynnä minua. Tämä kaikki alkoi siis eilen kun tulin töistä kotiin ja poikamme (5-vuotias) sanoi minulle, että isi on pelotellut minua koko ajan. No mä tietysti mietin että poika taas vaan höpisee omiaan, mut hän jatkoi asian toistelua koko illan ja ei halunnut isiä lukemaan iltasatua. Mä sit taisin syyttävästi sanoa miehelleni että mitä ihmettä tää nyt on ja sitten hän räjähti ensin huusi mulle ja pojalleni haistakaa molemmat v..... Ja jatkoi siinä oven raossa kun makaan poikani vierellä. No itku kurkussa aloin lukemaan satua. Sen jälkeen menin mieheni luo ja jatkoimme riitelyä edelleen, pelkää haukkumista ja väliin myös uhkaus, mä heitän sut kohta pihalle (mulla yöpaita päällä pakkasta -20) ja sit huusi et painu nyt jo v.... siitä. Ja tänään aamulla ei paljon keskusteltu mut sit kun tulin kotiin niin hän oli siivonnut ja tehnyt pipareita, ihanaa ajattelin. Sitten rupesin järjestelemään tavaroita paikolle niin ihmettelin itsekseni että onko täällä siivottu ollenkaan vaikka matot oli ulkona ja kaikki siiivoustarvikkeet lojuivat lattialla. Ja erehdyin siitä kysymään niin siitähän se taas lähti. Aivan suoraa huutoa poikamme kuullen ja kuinka mä oon niin paska ja kuinka se ei kestä mua jne. Ja poikamme katsoi kuinka isi huutaa äitille kurkku suorana ja mä itken. Kun mieheni lähti pois poika kuiskasi mulle minua pelottaa, mutta silti lähti mieheni mukaan ulos.
Tuntuu niin hemmetin pahalta...
Kommentit (30)
Ihan totta ristiin kirjoitin (pojan huoneesta en kysellyt mitään vasta kun eteinen alkoi näyttää samalta niin siin vaiheessa erehdyin kysymään. Pointti ei ollut toi siivous episodi vaan kaikki muu sen ympärillä.
Sanoisinko että noin viisi kertaa vuodessa mies räjähtää kunnolla ihan jostain pienenstä ja siis joulu yksi niistä. Ne riidat venyvät välillä tosi pitkiksi, jotenkin hän kääntää kaiken mun syyksi. No mut niinhän se menee et riitaan tarvitaan aina kaksi.
Mutta jotainhan sun on tehtävä, eli keskusteltava miehen kanssa mahdollisimman asiallisesti ja rauhallisesti kun poika on poissa. Vie poika vaikka huomenna vähäksi aikaa hoitoon jonnekin tms. Kysy, miksi mies on noin kireä aina joulun alla. Älä pakota miestä sun vanhempien luo jouluksi, jos hän ei halua.
niin silti mietityttää että miksi ihmeessä sinä alat huutamaan takaisin, vaikka sun mies on selkeesti aivan ylihermostunut jostain. Eli kun mies ei vaikuta olevan enää sillä tasolla, missä järkevä keskustelu olisi mahdollista (siis silloin kun huutaa), niin mitä sä ajattelet auttavasi asiaa huutamalla hänelle takaisin. Jos pystyisit tarkkailemaan tilannetta ikään kuin ulkopuolelta, niin pystyisitköhän silloin säilyttämään rauhallisuuden omassa puheessasi.
Minä en huuda takaisin miehelleni lapseni kuullen.
Mies ei ikinä suostu puhumaan vaikka mä yrittäisin niin sanoo et ei huvita puhua tai yritätkö hieroa jotain sovintoa tai aina on joku syy,m ykkäkoulua siis luvassa
Mun mieheni vihaa joulua, joka jouluna tai sen alla järjestää jonkun kohtauksen (riidan) ja kiukuttelee päivän tai pari.
Kun on kiukutellut, skarppaa sen verran, että pakolliset toimet hoituvat ja kestää joulun.
Lasten takia sitten yrittää.
Yhtenä jouluna sanoin hyvissä ajoin, että voi mennä jouluksi pois kotoa, mutta meidän joulua ei saa pilata kiukuttelemalla yms. Ei kuitenkaan halunnut pois lähteä.
Miehen isä vihasi joulua ja pilasi kaikki joulut aikanaan kiukuttelemalla tai mököttämällä. Siitä kai on miehelleni jäänyt tuo joulukammo.
Tänä jouluna järjesti sen shown jo viikko sitten ja nyt on ollut ihan normaali ja jopa oma-aloitteisesti haki tänään joulukuusen yms.
Kuulostaa niin tutulta. Tää mun mieheni kohtaus tuli nyt ihmeen aikasin yleensä vasta aatonaattona tai aattona. Joka joulu ollaan oltu muutama tunti mun vanhempien luona syömässä ja jakamassa lahjat, onkohan siinäkin liikaa? En ymmärrä miksi pitää pilata muiden joulu.
Ai lapsen aikana ei saa riidellä? No huh! Ollaan aina enkeleitä, padotaan pahamieli sisälle ja luullaan, ettei lapsi sitä vaistoa?
Paljon toki riippuu siitä, että miten riidellään. Teillä on jotain muutakin taustalla ja olette alkaneet huutamaan toisillenne ja puhumaan rumasti. Rakastatko vielä miestäsi oikeasti?
No, järjestäkää tosiaan lapselle jokin hoitopaikka, kun tälle linjalle olette siirtyneet. Puhukaa välinne selväksi ja hakekaa vaikka ulkopuolista apua.
Tärkein neuvoni teille on, älkää antako koskaan auringon laskea riitanne päälle, koska huomisesta päivästä ei kukaan tiedä...
itsekkin, että olen joulukammoinen, mieheni on ruvennut lapsemme kanssa leipomaan ja nyt puhuu että alkaa perusteellisen siivouksen talossamme, olettaen minun osallistuvan, mutta mielummin minä tekisin pintapuolisen siivouksen ja ruokaa ilman hössäystä.
Hän aivan totaalinen jouluihminen minä en kertakaikkiaan jaksaisi.
Onneksi hän on ollut ylitöissä alkuviikon ja minua on kiukuttanut koko ajan, onneksi en ole päässyt nalkuttamaan, nyt tiedän miksi olen niin vihainen, olen jouluhössäyskammoinen.
En vieläkään ole tehnyt mitään joulun eteen, olen odottanut että pääsisin viikonloppu töihin ja hän tekisi meille joulun, näin ennenkin, koska nauttii siitä.
Minulla on diagnosoitu keskivaikea masennus, käyn terapiassa ja syön cipralexia jonka avulla käyn säännöllisesti töissä, kukaan työpaikallani ei tiedä tästä. On vaan vaikeaa kun kaikki energia menee töissä ja ilman töitä olisin sängyn pohjalla.
Onneksi minulla on ihana mies jo 10 vuotta ja jaksaa.
Syyllisyyttä tunnen tuosta hänen jouluhössötyksestään, ilman että jaksaisin panostaa, mutta olen joka vuosi kuitenkin jaksanut kaikesta huolimatta yhtäpaljon, minua täytyy ehkä suitsia maaniseen jouluhössötys tilaan parikuukautta ennen, että minua kiukuttaa, onneksi luin tuon viestin ja en kiukuttele, niin kuin en ennenkään ja pidän tunteeni sisällä.
Lopeta tivaaminen ja jankuttaminen, niin teillä menee paremmin ja älä näin aluksi jätä poikaasi isän kanssa kahdestaan, sillä sun miehellä on myös pinna kireellä.
Olisiko sinun ja poikasi mahdollista mennä jonnekin jouluksi, niin että saatte olla rauhassa. Katsot sitten joulun jälkeen mitä teet, ei tuollaista kannata katsella jos ei pääse edes keskustelutasolle. Älä anna lapsesi elää pelossa.
Vaikka sitten kun poika on nukkumassa.
mies oli kaikesta päätellen alkanut siivota?
Hän ei ikinä ole osannut puhua. Yhdessä ollaan oltu 8 vuotta.
Hän oli jo siivonnut kun palasin kotiin, haki mattoja pihalta.
ota poika mukaan ja lähtekää jouluksi vaikka risteilylle tai kylpylään. Miehet on perseestä.Älä anna pilata teidän joulua.
toinen oli siivonnu, vielä jälkiään siivoili ja leipoi pipareita?
sä oot tullu siihe nalkuttaa huonosta jälestä?
oh please.. ehkä ansaitsitkin huudot, mutta ehkei ihan pojan edessä.
jos kantelee itse mattoja sisälle. Voisko joskus pitää suunsa kiinni ja antaa toisellekin hyvän mielen? Yrittänyt kai kuitenkin oli.
Hän oli jo siivonnut kun palasin kotiin, haki mattoja pihalta.
Minun vanhempieni luokse meidän piti mennä yhdessä mutta nyt taidetaan mennä pojan kanssa kahdestaan, jos mies vaan suostuu.
Toivon teille kaikesta huolimatta lämmintä joulua!:)