Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä väitän olevani keskivertoa parempi äiti vauvalle! Ärsyttää äitien itsekeskeisys.

Vierailija
20.12.2009 |

Pienten vauvojen äideillä on kiire saada vauvat itsenäisiksi. Hajuttomiksi ja mauttomiksi, niin etteivät vauvat vaan häiritse äidin elämää.

On tärkeää, että vauva nukkuu jo 1kk iässä yöllä vähintään 7h, mielellään 10h.

Vaikka korvikkeella, jos ei rintamaidolla saa tarpeeksi turrutettua.

Ja vellin tai soseet voi aloittaa 2-3 kk samasta uni syystä.

Kiire on omiin harrastuksiin ja iltamenoihin.

Harva täysimettää.

Minä jaksan täysimettää, vaikka se tarkoittaakin lapsen luona olemista, lyhyitä kauppareisuuja tms. lukuunottamatta.

Vauvani saa rintaa juuri niin usein kun haluaa, yölläkin. En edes katsele yöllä kelloa, en siis edes tiedä montako tuntia nukkkuu yhteen putkeen.

Mun elämässä on nyt vauva ykkössijalla. Mun on mukauduttava vauvan elämään. Me ollaan vähän niinkuin yhtä. Mulla ei ole kiire. Elämässä tämä on vain pieni pätkä.

Miksei sitä voi omistaa vauvalle ja kuunnella vauvan haluja ja olla läsnä.

Muu elämä odottaa.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äideistä suurin osa on sellaisia kuin sinä. Kuvaamasi kaltasia itsekeskeisiä äitejä ei tule mieleen yhtään.

Vierailija
22/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin koen olevani hyvä äiti lapsilleni. Itseasiassa todella hyvä äiti. Ihan paras äiti omille lapsilleni!

Minulla ei ole ollut kiire omiin menoihin. Minulla on 5 lasta, joita olen imettänyt 0-10kk. Olen nukkunut vauva-aikoina hyvin, niin kuin lapsenikin, jotka ovat saaneet illalla masunsa täyteen (tavalla tai toisella). Lapsetkin ovat sitten päivisin olleet tyytyväisiä, kun ovat yöllä saaneet nukuttua.

Nyt minun 4- ja 5-v lapset ovat 2 pvänä viikossa 6t päivähoidossa ryhmiksessä, vaikka itse olen kotona 3kk ikäisten kaksosten kanssa. Esikoinen on jo 4.luokalla koulussa. Tästä "virikehoidosta" huolimatta koen olevani mahtava äiti.

Kuuntelen lapsiani paljon. Leivomme, ulkoilemma ja retkeilemme paljon. Halaan, suukotan, pidän sylissä. Järjestän kahdenkeskistä laatuaikaa esikoisen kanssa. Käyn joskus kylpylävkonloppua viettämässä vain kahden lapsen kanssa. Olen hyvä ja ymmärtävä vaimo, sekin tekee minusta hyvän äidin. En huuda enkä kurita lapsia. Minulla on heille aikaa.

Ja mikä parasta, en koskaan kuvittele olevani parempi äiti kuin joku toinen nainen omille lapsilleen ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeasti ärsyyntynyt äiteihin, jotka eivät suostu yhtään muutamaan elämäänsä vaikka heillä on vauva.

Lähipiirissäni on muutama vauva ja juuri tälläisiä korviketemppuja harrastetaan, että saataisiin vauva nukkumaan yöllä hyvin.

Ja esim. tuolta vauvat-palstalta voi lukea juuri samalaisia tarinoita.

Näihin tapauksiin verrattuna koen olevani keskivertoa vauva-ystävällisempi äiti eli parempi sitä kautta.

-ap

Vierailija
24/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa, meillä jo viides vauva ja kaikki saaneet tuon saman...

Vierailija
25/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuden kuukauden ikäisiksi ja osittaisimettänyt puolitoistavuotiaiksi. Mutta kyllä olen jossain vaiheessa ruvennut rajoittamaan yösyöntiä, jotta kaikki nukkuvat paremmin. Olen myös tehnyt äitiyslomilla töitä, käynyt joskus juhlimassa, ostoksilla ja opiskeluissa. Ei täysimetys tai muu lapsen etusijalle laittaminen noita automaattisesti sulje pois. Meillä lapset ovat elämässämme keskipisteessä mutta eivät keskipisteenä, ja heillä on myös hyvin läsnäoleva isä.

Vierailija
26/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on normivauva, joka kuitenkin nukkuu aika paljon ja antaa äidinkin nukkua.

Toisen kanssa mulla oli vaikeempaa. Saas nähdä, miten kolmannen kanssa jaksaa.

No, en mä nyt osaa imettämättäkään olla, ei sen puoleen.

Mutta meillä on mennyt just päinvastoin, eli ekan kanssa oli vaikeinta, kakkosen kanssa jo huomattavasti helpompaa, ja kolmosen kanssa "piece of cake". Siis imetys, nukkuminen jne. Ap:lle sanoisin että periaatteessa samoilla linjoilla siitä, miten minä haluan lasteni kanssa olla, en silti jaksa leuhottaa siitä muille enkä varsinkaan kuvittele tietäväni kaikkea muiden elämästä...

Vierailija
27/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista sitten olla hyvä äitee seuraavat 18 vuotta jos hyvin käy.

Vierailija
28/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suuret illuusiot karisee, kun pääsee tähän 2v ja 4v arkeen...

Mutta tuo on hieno tavoite! Minäkin pyrin nykyisessä tilanteessa kiireettömyyteen ym. hienoon. Teen myös omia juttujani. Minulla on muutakin elämää lasten lisäksi!

Vierailija
29/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalilla vauvan vaatimalla tavalla toimivia äitejä!

Ei vaan oikeasti ole sattunut mun tuttavapiiriin.

Olen harvinaisuus, kun olen vauvojani täysimettänyt pitkään ja kiinteän ohella yli vuoden ikään jokaista imettänyt.

Niin, kyseessä ei ole nyt esikoiseni, vaan neljäs lapsi.

Ja aloitukseni koskikin vauva-aikaa. Ei kokonaan äitiyttä. Taaperon, leikki-ikäisen ja koululaisen äitiys onkin jo vaikeampaa. Siitä en kuvittele mitään keskivertoa parempi-juttuja.

Se on niin monisäikeinen juttu, mutta vauvalle on helppo olla hyvä äiti, jos hiljentyy siihen vauvan kuunteluun.

-ap

Vierailija
30/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

LApsi tarvitsee ruokaa. Lapsi saa ruokaa. Miksi siitä pitää tehdä sen vaikeampaa?

Onko se oikeasti äidin itsekkyyttä, että antaa lapselleen pullosta lämmintä, hyvälaatuista maitoa, jotta vauvan masu tulee täyteen, vauva on tyyni ja tyytyväinen ja nukkuu vaikkapa 4t sen jälkeen onnellisen äidin vieressä.

Kuinka paljon epäitsekkäämpää äidiltä olisi antaakin sitä rintaa 20min välein; vauva imee 15min, on 5min tyytyväinen, alkaa vääntelehtimään, piereskelee, päräyttää itkun, alkaa hamuta rintaa, imee 20min, vääntelehtii, nukahtaa 45minuutiksi, hamuaa, itkee, imee 20min, nukahtaa 10 minuutiksi, alkaa vääntelehtimään.

Näin niinkuin elävästä elämästä; KUMPI tapa on ap:n mielestä itsekkäämpää äidiltä ja mielelläni kuulisin myös perustelut.

Vierailija
31/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa pitää imettää niin usein kun vauva haluaa. Maidontuotanto tulee näin vauvan tarpeita vastaavaksi.

Ja varsinkin se yöimetys lisää maidontuotantoa.

On ihan normaalia, että parkuinen syö vaikka parin tunnin välein yöllä.

Ei siihen tarvi mitään korviketta. On vaan herättävä tämä pieni pätkä elämästä yöllä hieman useammin.

Tosell harvoin se vauva yöllä haluaa 15 min välein rintaa. Ja voihan sen vauvan pitää siinä vierellä, nin ei tarvi laskea kuinka usein se sitä haluaa.

Äm:ssahan on mukana myös hormonia, joka auttaa vauvaa jatkamaan unia syötyään.

Kyllä se luonto osaa hoitaa tämän kuvion.

-ap

Vierailija
32/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tärkeä vaihe onkin. Mahdatko jaksaa samalla innolla olla kaikessa mukana vielä 15 vuoden päästäkin kun lapsesi on teini-iän hormonimyrskyissä ja saatella lapsesi tasapainoiseen ja onnistuneeseen aikuisuuteen.

Jos jaksat niin sitten voit onnitella itseäsi hyvästä äitiydestä. Nyt vielä on liian aikaista kehuskella.

Vierailija
33/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla kaksi lasta joista vanhempi 8v ja nuorempi 2kk ja olen täysin samaa mieltä kuin ap.

itse täys imetän ja lapsentahtisesti tottakai, eli toisin sanoen usein. Ensimmäiset viikot vauva oli iholla melkeimpa kokoajan, mutta mitä sitten. Ei se ollut minulle ongelma, muut asiat ehtivät odottaa.

Vauva herää öisin syömään, se on luonnollista koska äm sulaa nopeammin kuin korvike. EI se kuitenkaan haittaa, onhan se tietysti väsyttävää ja raskastakin mutta tämä aika on niin lyhyt. Kyllä sen jaksaa, hetken päästä saa taas nukkua.

Onneksi suurin osa minunkin tuntemista äideistä ajattelee ja toimii samoin.

Valitettavasti kuitenkin niitä toisenlaisiakin äitejä tuttavapiirissäni on. Vauva on saatava hoitoon muutaman viikon ikäisestä kun pitää päästä baariin. Pitää olla omaa aikaa, pitää päästä kahville kavereiden kanssa, shoppailemaan jne. ja tietysti ilman vauvaa kun sen vauvan kanssa on niin raskasta. Ja korviketta annetaan suoraan koska se on niin paljon helpompaa. ei tarvitse olla kotona, voi jättää pienen hoitoon samantien ja dumppaa mahan täyteen huonosti sulavaa korviketta että nukkuu paremmin. Niin ja sitten vielä valitetaan kun vauva (1-2kk) "kiukuttelee" kun sillä on vatsavaivoja. Ikävä kyllä korvike vauvoilla monesti on koska korvike ei imeydy samoin kuin äm.

En oikeasti ymmärrä miksi se lapsi pitää tehdä jos sitä muutamaa hassua kuukauttakaan ei ole valmis omistautumaan pienen hoitamiselle.

Mikä ihmeen kiire on niihin omiin juoksuihin. MIksi ei sitten ensin juokse juoksuja loppuun ja sitten perusta perhettä kun sille oikeasti on aikaa.

Ja jos ei ole valmis misrtään luopumaan niin sitten vaan olisi parempi olla lapseton.

Vierailija
34/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhunut mistään yöllä parin tunnin välein imemisestä.

Jos vauvan ruokailu on KOKO AJAN em kuvaamani kaltaista, niin väitätkö ihan tosissasi, että on vauvalle huonompi asia ja vieläpä äidin itsekkyyttä antaa korviketta pullosta?

Minulla on 4 lasta ja kahta heistä olen lähes ongelmitta imettänyt 10kk. Yhden kanssa oli takkuja matkassa, mutta imetystuen neuvojen avulla pääsin niistä ja lopulta vauva sai rintamaitoa lähes vuoden ikäisiksi, lähes täysimetetty hän oli 5kk.

Ja sitten oli tämä yks vauva, joka todellakaan ei YHTÄÄN ainoaa kertaa ollut yli tuntia tyytyväinen imetyksen jälkeen, jolla oli paljon ilmavaivoja, jonka paino ei noussut ihan mallikelpoisesti ja jonka kanssa luojan kiitos ymmärsin luovuttaa täysin 3kk kohdalla (ja tajusin jo sitä ennen antaa lähes päivittäin lisämaitoa). 3kk ikäisenä siirryttiin Naniin ja 5kk ikäisestä kiinteisiin. Ja lapsi oli erittäin tyytyväinen, minusta puhumattakaan :)

Vierailija
35/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan luulin että tää imetysfasismi alkaa olla jo vähän passe... Siis luuletko todella olevasi muita parempi äiti vain tuon vuoksi? Rehellisesti sanottuna kuulostaa että oikein hehkutat kuinka uhrautuvainen olet! Tiedätkö mitä se on? Se on martyyriutta. Tunnen monta imettävää äitiä, jotka pitävät imetystä ihan normaalina, eivät merkkinä omasta erinomaisuudestaan. Tunnen myös muutaman marttyyriäidin jo aikuista lasta ja voin sanoa, ettei monellakaan ole hirveästi hyvää sanottavaa äidistään.

Vierailija
36/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten on.

Minähän puhun koko ajan näistä, jotka omaa mukavuudenhaluaan antavat korviketta.

20 kiteyttää ajatuksiani tosi hyvin, ihan samoin ajattelen.

-ap

Vierailija
37/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon epäitsekkäämpää äidiltä olisi antaakin sitä rintaa 20min välein; vauva imee 15min, on 5min tyytyväinen, alkaa vääntelehtimään, piereskelee, päräyttää itkun, alkaa hamuta rintaa, imee 20min, vääntelehtii, nukahtaa 45minuutiksi, hamuaa, itkee, imee 20min, nukahtaa 10 minuutiksi, alkaa vääntelehtimään.

Tää on ihan klassinen tiheän imun kausi, joka ei kestä paria päivää kauempaa, mutta usein kuulee valitusta että "kun se vauva roikkuu ihan koko ajan rinnassa". No niinhän se roikkuukin tiheämmin parin päivän ajan ja sitten taas rahoittuu, vaikka toki ensimmäiset kuukaudet syö usein.

Tuntuu että tämän päivän rouvilla se kaksikin päivää tuntuu aivan ylivoimaiselta ja eikun korviketta ostamaan. Sitten voikin taas kätevästi harrastaa ja juosta tyttöjen illoissa niin jaksaa olla parempi äiti vauvalleen.

Vierailija
38/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnes luovutin ja olen siitä äärimmäisen iloinen, etten kauempaa rääkännyt vauvaa ja itseäni!!

Vierailija
39/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan klassinen tiheän imun kausi, joka ei kestä paria päivää kauempaa, mutta usein kuulee valitusta että "kun se vauva roikkuu ihan koko ajan rinnassa". No niinhän se roikkuukin tiheämmin parin päivän ajan ja sitten taas rahoittuu, vaikka toki ensimmäiset kuukaudet syö usein. Tuntuu että tämän päivän rouvilla se kaksikin päivää tuntuu aivan ylivoimaiselta ja eikun korviketta ostamaan. Sitten voikin taas kätevästi harrastaa ja juosta tyttöjen illoissa niin jaksaa olla parempi äiti vauvalleen.

En ole sama jolle tuon kirjoitit, mutta minun vauva syö vieläkin noin, ja on 4kk. Aina syönyt noin. Antaisin lisämaitoa myös mutta kun ei suostu sitä pulloa ottamaan! Mun vauva nukkuu korkeintaan 30min kerrallaan, ellen sitten työntele koko ajan vaunuissa. Saattaa hyvällä tuurilla nukkua pidempään. Ja sitten takas rinnalle! Mutta toisaalta, olen myös tutti tolle muksulle, sitäkään kun ei suostu syömään. Äidinmaitoa kyllä hyvin saa, painaa jo yli 8kg! Mutta kyllä tämä alkaa rassaamaan koska istun KOKO ajan. Esikoinenkin kärsii. Mutta jos saisin korvikkeella vähän kauemmin olemaan tyytyväinen, niin kyllä siihen siirryttäisiin, mutta kun ei syö sitä halvatun pulloa. Ärskele.

Vierailija
40/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monia. Ei ole sen hienompaa ja terveellisempää syöttää lapselle korviketta kuin äidinmaitoa. Lapset ovat aivan yhtä ravittuja ja terveitä niinkin. En ollenkaan ymmärrä, miksi äidillä ei saisi olla muuta elämää kuin vauva. Meillä eletään vanhempien ei vauvan ehdoilla. Näin sekä isä,äiti, että vauva ovat tasapuolisesti tyytyväisiä.Äiti saa harrastaa ja kehittää itseään ja isä myös. Voidaan viettää kahdenkeskisiä iltoja jne. Miksi esim. avioliittokin pitäisi unohtaa vauvaiän ajaksi. Eikö lapsi ole yhtä tärkeä koko elinikänsä, miten vauvaikä muka poikkeaa siitä, kun hän on esim. 7 vuotias? KESKIVERTOA PAREMPI ÄITI on hän, joka osaa ottaa kaikki perheen osapuolet huomioon. Ei isät ole pelkkiä siitoskoneita. Minulle mieheni on se elämänsuola ja kumppani ja yhtälailla mukana jutuissa. Korvike mahdollistaa myös sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan