Mä väitän olevani keskivertoa parempi äiti vauvalle! Ärsyttää äitien itsekeskeisys.
Pienten vauvojen äideillä on kiire saada vauvat itsenäisiksi. Hajuttomiksi ja mauttomiksi, niin etteivät vauvat vaan häiritse äidin elämää.
On tärkeää, että vauva nukkuu jo 1kk iässä yöllä vähintään 7h, mielellään 10h.
Vaikka korvikkeella, jos ei rintamaidolla saa tarpeeksi turrutettua.
Ja vellin tai soseet voi aloittaa 2-3 kk samasta uni syystä.
Kiire on omiin harrastuksiin ja iltamenoihin.
Harva täysimettää.
Minä jaksan täysimettää, vaikka se tarkoittaakin lapsen luona olemista, lyhyitä kauppareisuuja tms. lukuunottamatta.
Vauvani saa rintaa juuri niin usein kun haluaa, yölläkin. En edes katsele yöllä kelloa, en siis edes tiedä montako tuntia nukkkuu yhteen putkeen.
Mun elämässä on nyt vauva ykkössijalla. Mun on mukauduttava vauvan elämään. Me ollaan vähän niinkuin yhtä. Mulla ei ole kiire. Elämässä tämä on vain pieni pätkä.
Miksei sitä voi omistaa vauvalle ja kuunnella vauvan haluja ja olla läsnä.
Muu elämä odottaa.
Kommentit (64)
kannatan lapsentahtista elämää, etenkin juuri siinä alkuvaiheessa.
Kantapään kautta joutuu silti välillä asioita oppimaan.. Esikoisen kanssa tuota "tiheän imun kautta" kesti 13kk. Ihana ja iloinen lapsi, mutta käytännössä oli rinnalla elämänsä ensimmäiset 13kk. Sinänsä ihanaa joo, etenkin töihin paluun jälkeen imetys oli ihan huippua, koska iltapäivisin oli erittäin ihana pitää imetyshetki ja jutustella päivän tapahtumat pikkuisen kanssa.
Vaikka en toimintaani kadu, en toisen lapsen kanssa ihan samaan "rääkkiin" suostu.
Nyt, kolme vuotta myöhemmin, olen edelleen univelassa. Oma stressin sietokykyni on täysin olematon ja sekä keho että mieli väsyvät hyvin herkästi.
Toista lasta en voinut aikaisemmin edes kuvitella. Oma jaksaminen oli niin kiikun kaakun.
Nyt on toisen odotus on jo hyvässä vauhdissa, ja se periaatepäätös on meidän perheessä tehty, että lisämaitoa annetaan, jos oma jaksaminen alkaa olemaan arjesta selviämistä.
En pidä itseäni parempana kuin muut äidit. Toimin siten kuten parhaaksi koin, ja lapsi kasvoi hyvin. Tosin jossain vaiheessa unikoulua harkittiin, mutta oltiin liian väsyneitä siihen..
Tämän toisen kanssa aion kuitenkin olla sen verran itsekkäämpi, että huolehdin myös siitä omasta jaksamisestani. Ja siitä, että jaksan olla hyvä äiti myös esikoiselleni.
Tää on ihan klassinen tiheän imun kausi, joka ei kestä paria päivää kauempaa, mutta usein kuulee valitusta että "kun se vauva roikkuu ihan koko ajan rinnassa". No niinhän se roikkuukin tiheämmin parin päivän ajan ja sitten taas rahoittuu, vaikka toki ensimmäiset kuukaudet syö usein.
vauvojani täysimettänyt sanan varsinaisessa merkityksessä.
Joku tuossa kuvaili "tiehän imun kautta" joka ei loppunut. Meillä myös tuollainen vauva. Söi 24/7 15min-30min välein. Kerrallaan oli tissillä 20min-45min. Elämä oli ekat 4kk vauvan kanssa sohvalla tai sängyllä oloa. Jos kävi saunassa tms. missä meni pidempään jo parkui vauva kuin syötävä. Pienikokoinen kun vielä oli totesi neuvola lääkäri lopulta että pitää alkaa antamaan velliä koska kasvu pysähdyksissä. Maitoa siis ei tilaamalla tullut tarpeeksi vaikka vauva tilasi koko ajan. Vauva tosin ei huolinut korvikettakaan mutta riisivellillä saatiin pieni tyytyväiseksi niin että nukkui jopa tunnin kahden unia kerrallaan. Imetin vauvaa kuitenkin 10kk ikään asti.
Toisella vauvalla taasen oli ihan samanlaista ja lisänä vielä kamalat ilmavaivat, vesiripuli ja jatkuva huutaminen hereillä ollessa. Mikään mitä yritettiin ei tepsinyt ja korviketta ei suostunut syömään. Lopulta löytyi allergia maitoproteiinille ja kun sen jätin piis ruokavaliostani helpotti hieman mutta oli minulle pidemmän päälle liian rankkaa. Laihduin mm. alipainoiseksi. Lopetin imetyken sitten kokonaan lapsen ollessa 1v4kk. Lapsi siirtyi erikoismaidolle ja oli kuin toinen tapaus.
Kolammelle lapselle taas maito ei alussa riittänyt kun oli niin iso kokoinen joten sai iltaisin korviketta elämänsä alkutaipaleella. Oma maito alkoi riittämään kun pojan kasvu tasoittui 3kk iässä ja sen jälkeen meni 2v. ikään rintamaidolla. Toki siis sitten jo kiinteitäkin vuoden iässä mutta maitona tissimaito.
Vain yhden lapsen kohdalla ei ole ollut mitään syytä miksi olisi pitänyt antaa muuta kuin maitoa ekan puolen vuoden aikana ja onkin lapsistani ainut äysimetetty.
Silti koen olevani hyvä äiti ja antaneeni lapsilleni kaikkeni. Olisin noiden kolmen muunkin kohdalla paljon mieluummin täysimetänyt jo ihan itsekkäistä syistä eli koska se on niin paljon helpompaa kuin pullojen kanssa pelaaminen. Aina se ei vaan riitä että äiti haluaisi. Joten jos ei tiedä sata prosenttisesti taustoja korvikken/kiinteiden syötön taustala pienelle vauvalle niin en lähde muitakaan tuomitseman.
No, ei tossa mitään. Kai sää röökaat ja silti imetät? :)
Itsellä kolma lasta ja olen niin hyvä äiti että maitoa on luovutettukin! Tekeekö toi hyvän äidin??
Me ollaan annettu 3 kk ikäselle kiinteitäkin -koska niin saa ja voi tehdä!!! :D
Eikä koko yön yli taukoja suositella ennenkö lapsi on n. 5 kk ikänen, lapsi tarttee säännöllisesti ruokaa että sokerit pysyy aloillaan.
Imettäminen ei ole ollut meille esteenä että harrastan, käyn kaupassa ilman vauvaa..
Toi on sun omaa avuttomuutta.
Se, että sinä et kykene/osaa ei tee sinusta "parempaa" koska olet marttyyri ja "luovut" et vaan taida muuta ja haukut toisia.
Ehkä se auttaa sua selviämään arjessa. Et olekaan täydellinen, joten miksi joku muu pystyy "parempaan" -sun tarttee selittää asia sillä että lapsi nyt ei saa kaikkea hyvää. Ja mikä sen parempaa kuin äiti joka lakkaa harrastamasta sen lapsensa takia.. Ne muut kun ei tee samaa, joten hui miten itsekästä.
Kyllä minä jaksaisin täysimettää vuoden tai kolme. Mitä sitten?
Toinen valinta on aloittaa muu ruokinta. Tai antaa pullosta maitoa.
Mutta eihän se käy: koska vaan sun kruunu kiiltää!
Lapsi on onnellinen, kun äiti ei koe uhrautuvansa, luopuvansa omista menoista lapsen vuoksi. Äidillä on hyvä olla omaakin elämää ja se on mahdollista ja tarpeellista myös vauva-aikana, jos sen ajan katsotaan kestävän vuoden.
Varmasti odotat lapsiltasi kiitollisuutta, kun asenteesi on tuollainen ylimielinen. Ehkä tulet olemaan heidän mielestään enemmän ärsyttävä kuin täydellinen.
vauvantahtisesti, mutta en silti koe, että olisin jotenkin muita parempi äiti. Pitkä imetys, perhepetissä nukkuminen jne. ovat mulle sopivia tapoja olla äiti, ei siinä sen kummempaa. On olemassa monta tapaa olla hyvä äiti, ja se mikä sopii yhdelle perheelle, ei välttämättä sovi toiselle.
että aina ei mikään kyllä takaa täysimetystä. Oon tehnyt kaikkeni maidon riittämisen eteen, mutta lapsi itkee ja laihtuu. Annan siis nykyään korviketta lisänä. Tällä meinaan sanoa sitä, etteiparhainkaan tahto aina toteudu, eikä tiheä imetys takaa riittävää maitoa kaikilla, vaikka ap niin sanotkin.
Ei ole vauvallekaan hyväksi heräillä kovin usein, vauvat tarvivat paljon unta. Mitä paremmin nukkuvat, sitä paremmin syövät ja sitä tyytyväisempiä ovat.
Kun pitää omasta syömisestään huolta (ei minkäänlaisia dieettejä imetysaikana) ja rytmittelee vauvan syömisiä päivisin, niin että vauvalle ei ensimmäisinä kuukausina tule liian pitkiä taukoja syömiseen, vaikka joutuisi herättämään vauvan syömään. Vauva oppii nopeasti silloin päivän ja yön rytmin.
Ja tämän kirjoitan neljän vauvan kokemuksella. Kukaan ei syönyt öisin kolmen kuukauden jälkeen ja täysimetyksellä olivat vielä pari kuukautta sen jälkeen. Hoikka olen, mutta maito on aina riittänyt yli tarpeiden.
Sitä helposti pistää esikoiseen kaiken energiansa unohtaen kaiken muun. Tottakai haluat parasta vauvallesi ja hienoa, että olet läsnäoleva äiti, mutta maalaisjärjen käyttöä ei tarvi lopettaa, eikä varsinkaan toitotella toisille kuinka olet parempi äiti kuin muut, koska olet valmis imettämään lastasi öisin vaikka kuinka usein. Ehkä tämä tapa ei olekaan vauvalle parasta...
mutta silti en ikinä kehtaisi tulla myöntämään tänne tuollaista ylimielisyyttä joka ap:lla on.
En halua edes lukea millaista moskaa olet saanut vastaukseksi, mutta sen tiedän, että moni nimittää vähintään hulluksi, jos äiti vapaaehtoisesti sitoo itseään vauvaan ja luopuu omista menoistaan.
Ne kommentit tulevat kuitenkin niiltä, joilta puuttuu iltseltään joku luontainen äidinvaisto, tai sitten oma itsekkyys on vain niin voimakas, ettei halua luopua juuri mistään lapsen vuoksi. Omat edut ja hauskuus menevät aina edelle, ja jos joku muu venyttää pinnaa ja asettaa lapsen etusijalle, hän on ainakin potentiaalinen sekopää, koska lapsen hoitaminen tiiviisti ja lapsentahtisesti elämän alkuvuosinahan saa kenet tahansa menettämään todellisuudentajunsa ;).
Hyvä että jaksat ja viitsit tehdä näin, mutta miksi sitä täällä kuulutat, vai etkö läheisiltäsi saa kiitosta toiminnastasi. ja mitä sinulle ylipäänsä kuuluu toisten tapa hoitaa lapsiaan, jollei kyseessä kuitenkaan laiminlyöminen ole. Kukin tyylillään, annetaan näin joulun alla rauhan vallita keskudessamme.
oot nii todella täydellinen.....
mullla kuus lasta ja maito ei oo ikin tullu mut silti oon niin paras äiti mun lapsille!!!!! sä oot loppujen lopuks ihan perseestä täällä haluut vaan huomioo!
Ihan samalla tavoin olen minäkin kantanut itkevää vauvaa öisin. Vauva on aina nukkunut vierelläni. Omat menoni on olleet aivan minimissä viimeiset 2v, kun olen ollut äiti. En todellakaan ole jättänyt imettämättä sen vuoksi, että voisin olla vapaa.
Ja voin kertoa, että kukaan ihan lähipiirini ulkopuolella ei tiedä oikeaa syytä sille, että en ole imettänyt lapsiamme (2v ja 3kk) lainkaan. Ehkä juuri ap:n kaltaiset kapeakatseiset ihmiset tekevät omia päätelmiään. Minulle aivan sama.
Ja se syy on tosiaan lääkitys, jota tarvitsen joka ikinen päivä, jotta pysyn hengissä, mutta jota ei saisi imettäessä käyttää. Raskausajat olen ollut erikoisseurannassa ja erillä lääkityksellä, mutta en halua ottaa riskiä, että VAIN sen takia, että imettäisin, lapseni saattaisivat jäädä ilman äitiä.
Eka 9 kk,molemmilla sekä äidillä että vauvalla meni hermot imetykseen,no loppu siihen.Toka lapsi imikin rintaa siihen suositusikään 1 vuosi.En silti missään tapauksessa tuomitse tai pidä huonompana ätiä joka syöttää lasta korvikkeella!Miksi ihmeessä,syitähän voi olla monia lapsi syntynyt keskosena imetys mennyt silloin pieleen ynnä muuta vastaavaa tai yksinkertaisesti ei tule maitoa,minkäs teet.
Viiden kanssa on aivan sama, kunhan saa nukkua.
Opit vielä, että riittävän hyvä riittää :)
Ilmeisesti tuntuu pistos omassa tunnossa...
Monet eivät edes ole vaivaantuneet lukemaan viestejäni kunnolla, kun jo suustutaan ja puolustellaan.
Siis tämä vauva on neljäs lapseni, ei esikoinen.
Ja en ole arvostellut jostain oikeasta syystä korviketta antavaa. Niin surullisen moni vaan antaa sitä korviketta vaikka ei tarvitsisi. Ei vaan jakseta heräillä tai kestetä sitä, että vauva on "aina" rinnalla.
ja sen tiheän imun kausi viesti kirjoitti joku muu, en minä
Vaikka tottahan vauvalla on näitä tiheän imun kausia, jolloin monet tuskastuvat ja antavat korviketta.
ja ei, en koe uhraavani yhtään mitään. Marttyri en siis suostu olemaan, sillä en luovu mistään. Olen todella onnellinen vauvantahtisesti eläen.
Ja kyllä silti koen olevani vauvalle parempi äiti, kun kuuntelen vauvan tarpeita ja esimerkiksi imetän slloin kun vauva haluaa, enkä mieti montako tuntia tämä öisin yhteen putkeen nukkuu verratuna lyhytpinnaiseen äitiin, joka heti antaa korviketta kun vauva ei nuku, vaikka se on jo 2kk!
-ap
Ihan normimeininkiä ap:n minun piireissäni.
niin täydellinen äiti, mietippä että kaikilla ei sitä maitoa tule ja voi siitä hyvinkin paljon kärsiä. Sit täällä tommoset paskiaiset arvostelee, toivottavasti tuut joskus huomaamaan et sun lapsista voi tulla vaikka mitä nistejä vaikka olisit kuinka pal imettäny ja ollu niin ihana täydellinen äiti.. pelkkää itsetunnon pönkitystä!!!!!
kun olet symbioosissa vauvan kanssa? Ei ole kiire minnekään.
Sun on mukauduttava vauvan elämään.
Vain Porvoossa voi olla noin. Kyllä muilla se vauva saa sopeutua perheen ja sisarusten elämään. Ei ole vain sitä pientä pätkää.
Mutta kyllä jo murkkulasten äitinä täytyy myöntää, että ihan kyllin hyvä olen ollut äidiksi, vaikka en enää muista, kuinka pitkään ketäkin imetin.
Mutta murkkulasten äitinä olen oppinut myös avarakatseisuutta ja sellaista ajattelua, että maailma ei ole niin mustavalkoinen.
Olen ihan tyytyväinen itseeni nykyään kaikkine virheineni päivineni. Ja lapset ovat onneksi anteeksiantavia ja rakastavat äitiään, vaikka aina en ole osannut kaikkea tehdä oikein.
t.4x äiti
Minulla on kaksoset. Täys imettäisin jos se vaan olisi mahdollista. Maitoa ei kuitenkaan tule tarpeeksi kahdelle. Melkein alusta asti molemmat lapset ovat saaneet tasapuolisestiniin rintamaitoa/äidinmaitoa kuin korvikettakin, ja hyvin ovat kasvaneet. Koska minulta ei tullut tarpeeksi maitoa, niin nälässäkö lapset olisi pitänyt pitää vai kenties jättää vaan syöttämättä/tappaa? Onneksi lapsemme voivat hyvin, samoin kuin minä ja lasten isä. Se on meille nyt tärkeintä, ei "täydellisten äitien" mielipiteet!