Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä väitän olevani keskivertoa parempi äiti vauvalle! Ärsyttää äitien itsekeskeisys.

Vierailija
20.12.2009 |

Pienten vauvojen äideillä on kiire saada vauvat itsenäisiksi. Hajuttomiksi ja mauttomiksi, niin etteivät vauvat vaan häiritse äidin elämää.

On tärkeää, että vauva nukkuu jo 1kk iässä yöllä vähintään 7h, mielellään 10h.

Vaikka korvikkeella, jos ei rintamaidolla saa tarpeeksi turrutettua.

Ja vellin tai soseet voi aloittaa 2-3 kk samasta uni syystä.

Kiire on omiin harrastuksiin ja iltamenoihin.

Harva täysimettää.

Minä jaksan täysimettää, vaikka se tarkoittaakin lapsen luona olemista, lyhyitä kauppareisuuja tms. lukuunottamatta.

Vauvani saa rintaa juuri niin usein kun haluaa, yölläkin. En edes katsele yöllä kelloa, en siis edes tiedä montako tuntia nukkkuu yhteen putkeen.

Mun elämässä on nyt vauva ykkössijalla. Mun on mukauduttava vauvan elämään. Me ollaan vähän niinkuin yhtä. Mulla ei ole kiire. Elämässä tämä on vain pieni pätkä.

Miksei sitä voi omistaa vauvalle ja kuunnella vauvan haluja ja olla läsnä.

Muu elämä odottaa.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muut kolme lastasi on aivan oman onnensa nojassa kun nyt elät vain tätä elämäsi tärkeintä asiaa, eli vauvaasi varten? Onko osa lapsistasi jopa virikehoidossa kun makoilet vauvasi kanssa kotona, tai niin no joo, tähän provoon kuuluu tietenkin se, että kolme muuta lasta ovat jo kouluikäisiä, eikö vaan? =)

Vierailija
2/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan viisaasti kirjoitat ja siis toimit. Samoin olen toiminut minäkin, tosin sitä ihmeemmin muille esittelemättä. Joskus ehkä joillain vain käy niin, että lapsi tulee vähän kuin toivomatta tai ei niin suunniteltuna. Silloin voi olla, että äidin omat menot jää kesken, ja niitä pitää jatkaa vauva-aikanakin. Se on tietty sääli!

Minusta lapsi/lapset kannattaa tehdä sitten, kun on ehtinyt matkustaa, bilettää, shoppailla, hoitaa parisuhdetta jne., että voi sitten luonnonmukaisesti täysillä keskittyä vauvaan. Niin sen pitää mennä. Pienen vauvan äidin paikka on vauvan luona. Omat menot saa odottaa. Ja aivan varmasti äidinmaito on se paras. Niin meidät on luotu. Imetysongelmat ovat asia erikseen. Niitä voi hoitaa ja ongelmat voi ratkaista, viimekädessä korvikkeella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse harrastuksiaan ja menojaan vauvan takia lopettaa. On isät, hoitajia muitakin. Ei ole vauvalta pois, jos mami muutaman tunnin tai päivän on poissa. Ei tule 18 vee sanomaan, kun mutsi jätti yksin. Jos äidillä on tasapainoinen ja itseänsä kehittävä elämä, mitä ap:lla ei tunnu olevan, ei se ole sitä lapsellakaan.

Vierailija
4/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin meni uskottavuus jo otsikon luettuani; puhut nyt ystävähyvä vanhemmuudesta VAUVALLE ;). Kuka tahansa terve (tai edes suht terve) ihminen pistää vauvan etusijalle.

Sitten kun päästään taapero-leikki-ikäinen-vaiheeseen, voi sinultakin hymy hyytyä. Kirjoittele toki uudestaan sitten.

Vierailija
5/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei valitettavasti monille ole sitä. Siksi ap voi mielestäni olla ylpeä hyvästä äitiydestään. Nykyään on vaan niin trendikästä, että korostetaan OMAA vapautta ja valinnan mahdollisuuksia, eikä jakseta edes imettää.

Vierailija
6/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noin huono itsetunto, että pitää tulla tänne yrittää pönkittää sitä? Väärä palsta, mammaseni. Menehän takaisin vauvasi luokse..

Vierailija
7/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa pitää imettää niin usein kun vauva haluaa. Maidontuotanto tulee näin vauvan tarpeita vastaavaksi. Ja varsinkin se yöimetys lisää maidontuotantoa. On ihan normaalia, että parkuinen syö vaikka parin tunnin välein yöllä. Ei siihen tarvi mitään korviketta. On vaan herättävä tämä pieni pätkä elämästä yöllä hieman useammin. Tosell harvoin se vauva yöllä haluaa 15 min välein rintaa. Ja voihan sen vauvan pitää siinä vierellä, nin ei tarvi laskea kuinka usein se sitä haluaa. Äm:ssahan on mukana myös hormonia, joka auttaa vauvaa jatkamaan unia syötyään. Kyllä se luonto osaa hoitaa tämän kuvion. -ap

Eli imetys tekee sinusta täydellisen äidin. No varmaan kaikki korviketta käyttävät äidit ja isit on sitten todellisia uhkia evoluutiolle.

Vierailija
8/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän huomaa että kirjoitat "omasta isosta kokemuksestasi"!

Siksi tuomitset kaikki toiset, jotka nyt harrastaa tai haluaa nukkua pidempään kuin 1 h kerrallaan.

Se, ettei sinulla ole ollut ongelmaa ei tarkoita että ainoastaan sinun tapa on oikea.

Toinen tapa toimii toiselle -vaikka se olisi korvike esikoiselle tai viidennelle!!!

Ei se lapsi aina edes nälän vuoksi ole rinnalla, luulisi sinun se tietävän..

Sinä tasan tarkkaan kirjoitat miten jätät harrastuksesi ja muun että vaan voit imettää.

Itse olen luovuttanut maitoakin ja harrastanut. Taidan sun logiikalla olla sinua parempi??

Ei vanhemmuus ole mitään kilpailua.

Asiat tehdään, niinkuin ne sopii sille omalle perheelle.

Koitahan kasvaa ihmisenä.

31

Vierailija
9/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin täysimetystä, tulet sen vielä vuosien varrella huomaamaan. helppoahan se olisi nostaa itsensä imetyksen perusteella hyväksi äidiksi, mutta toivottavasti olet yhtä rakastava ja venyvä uhmaikäisen ja murkunkin kanssa.

Vierailija
10/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä koet olevasi hyvä äiti, nimittäin sitä hyvä äiti kokemusta tarvitaan tulevaisuudessa, että jaksaa olla hyvä äiti.

Mutta kait ymmärrät, että oma kirjoituksesi saa monen niskakarvat pystyy? Jos esimerkiksi imetys ei ole syystä tai toisesta onnistu vaikka äiti olisi niin toivonut niin moni tuntee suurta epäonnistumista ja jos joku vielä tulee selittämään jotain imetyksen helppoudesta niin asia ei ainakaan helpotu.

Syitä miksi imetys ei onnistu on monia. Meillä esikoinen oli täysimetyksellä 6kk ja yli vuoden ikään osittaisella imetksellä. Yöllä söi usein, mutta nukkui vieressä joten syötöt eivät juurikaan häirinneet. Toisen kohdalla luulin, että kaikki menee yhtä hyvin, mutta toisin kävi. Kakkonen ei ollut ikinä tyytyväinen. Yöllä söi ja huusi ja söi ja huusi. Ei rauhottunut omaan sänkyyn, mutta ei varsinkaan viereen ja lopuksi en tehnyt muuta kuin hytkyttelin lasta samalla kun imetin ja yritin saada vauvan hiljaseksi, että edes mies ja esikoinen olisivat saaneet nukkua. Jatkuva väsymys ja itkuinen vauva johti siihen, ettemme pahimpina aikoina juurikaan kommunikoineet miehen kanssa, koska yhtään positiivista sanaa ei ollut sanottavaksi. Esikoinen hoitui ainoastaan siinä sivussa jotenkin. Kun vauva oli noin 3,5kk aloin antaa lisämaitoa ja sen jälkeen huomattiinkin että lapsella oli maitoallergia, mutta ensimäisten kuukausauvaien aikana ei tiedetty ja elämä oli vain yhtä kaaosta. Olin niin väsynyt etten jaksanut edes valittaa muille ihmisille ja lisämaidon antaminen saattoi ulkopuolisten silmin vaikuttaa ainoastaan mukavuudenhalulta, mitä se tavallaan olikin. Mutta pointti on nyt siinä, että vaikka minä aivan varmasti olin huonoistakin huonoin äiti kakkosen ollessa vauva niin ihan yhtä varmasti olen kokonaisuudessaan paras äiti omille lapsilleni pidemmällä tähtäimellä. Joskus on pakko pistää koko perheen paras yhden jäsenen parhaan edelle. Tarkoitan tällä, että jos esim imetys on niin hankalaa, että koko perheen hyvinvointi kärsii, niin silloin imetys ei ole parasta.

Vierailija
11/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei mulla ole ollut muuta vaihtoehtoa.

En mä tiedä, olinko mä tuon takia sen parempi äiti, mutta mulle imetys ja vauvantahtinen elämä oli luonteva tapa olla äiti.

Nyt mun esikoinen on 15-vuotias, ja haasteet on vähän toiset...

jos on normivauva, joka kuitenkin nukkuu aika paljon ja antaa äidinkin nukkua. Toisen kanssa mulla oli vaikeempaa. Saas nähdä, miten kolmannen kanssa jaksaa. No, en mä nyt osaa imettämättäkään olla, ei sen puoleen.

Vierailija
12/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskittyä vaan "vauvantahtiseen" elämään mutta minkäs teet kun yksityisyrittäjänä on pakko pitää yritys käynnissä myös äitiys"lomalla".

Vierailija
13/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä ja samaa ajattelen kuin sinäkin ap!

Vierailija
14/64 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin olen maailman parasäiti lapselleni,ja pidän itseäni yleisesti erittäin hyvänä ja mallikkaana äitinä VAIKKEN:

en siin imetä,vauava juonut 1kk lähtien korvikettä,vauva on nukkunut 2kk lähtien omassa sängyssään,läpi yön. miksi en antaisi nukkua jos nukuttaa?? olen käynyt ulkona siis juhlimassa vaikka vauva vielä pieni,olen käynyt useastikkin. Mies on ollu meillä kotona koko ajan (7kk) koska on työttömänä,mies on herännyt yöllä laittamaan tutti,mies on syöttänyt siinä missä minäkin,vaihtanut vaippaa,kylvettänyt,tehnyt siis aivan kaiken minkä minäkin,paitsi synnyttänyt ja yrittänyt imettää laiskaa ja "velttoa" vauvaa. vauva siis hyvin kiintynyt myös isäänsä. Silti pää kääntyy aina sinne minne äiti menee,vaikka olisi isin sylissä ;)

Vierailija
15/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan minäkin pyrin!

Vierailija
16/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sää oot hyvä ihminen! Parempi kuin me muut.

Vierailija
17/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai itserakas ainakin..

Vierailija
18/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on normivauva, joka kuitenkin nukkuu aika paljon ja antaa äidinkin nukkua.

Toisen kanssa mulla oli vaikeempaa. Saas nähdä, miten kolmannen kanssa jaksaa.

No, en mä nyt osaa imettämättäkään olla, ei sen puoleen.

Vierailija
19/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mun "vauvani" ovat "jo" 8v ja 6½v. Mutta nuo ajatukset kantavat edelleen ja pitkälle.

Täysimetin heitä liki 7kk kumpaakin jne.

Kyllä ne nlassa tuputti kiinteitä jo 4-5kk nlassa mutta miksi ihmeessä kun kasvoivat loistavasti äm:lla.

Vauva-aika on niin nopeasti ohi ja on ihanaa että sitä(kin) aikaa lapsensa elämästä voi muistella hyvillä mielin.

Vierailija
20/64 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten et ole tuon perusteella vielä keskivertoa parempi (mitä se sitten ikinä voisi ollakaan).