Miksi vain yksi kaveri saa tulla leikkimään kotiin?
Meidän poika lähti kolmasluokkalaisen kaverinsa luokse ja otti mukaansa pikkuveljen. Pikkuveli ei ole ennen ollut mukana.
Perilletultaessa kaverin vanhemmat kielsivät pikkuveljen mukaantulon. He sanoivat, että vain yksi kaveri saa tulla sisälle.
Miksi ihmeessä jollain on tällaisia sääntöjä? Yritän ymmärtää - eli kertokaa minulle syitä!
Kommentit (85)
Ville soittaa kalakaveri Matille ja sopivat, että Ville tulee kylään "mä tuun käymään". Sitten kylään pölähtää koko perhe, 2 aikuista ja 2 lasta ja vielä pari lasten serkkua. Jääkö muu sakki autoon odottamaan, kun Ville istuu Matin kanssa kahvilla?
Vähän mielestäni pitäisi joustaa lasten suhteen. Eikä ainakaan jättää pientä ulos jäätymään lumisateeseen. Herttileijaa näitä nykypäivän vanhempia. Kohdelkaa toisten lapsia niin kuin haluaisitte omianne kohdeltavan!!!
Me siis ei työnnetä pikkuveljeä isoveljen kavereiden luokse kylkiäisenä vaan menevät yhdessä yhteisten kavereiden luokse. Pojat eivät mene kylkiäienä vanhemman sisaruksensa kavereiden luokse kun selvästi eri kaverit. Samoin kuopus ei mene kylkiäisenä isompien kavereiden luokse vaan jää äidin kanssa kotiin. Mutta näiden kahden keskimmäisen kohdalla on ikävää miettiä kumpi nyt millonkin pääse kaverille kun molemmat ei voi mennä ja siksipä on päätetty että kumpikaan ei mene sinne vaan kaveri voi tulla meille.
Ja en sovi lasten kyläilyjä etukäteen kun osaavat vallan mainiosti köydä leikkiseuraa hakemassa itsekkin kun sitä kaipaavat. Ei minullekkaan vanhemmat ainakaan järjestäneet leikkikavereille kyläilyjä vaan itse heitä hain ja siinä sitten sovittiin mennäänkä heimme, meille vai pihalle. Samoin toimin omieni kanssa.
2
jos teidät on kutsuttu kylään, otatteko siskonne mukaan kylään? Minä en ole ottanut vielä ainakaan.
jos vaan yksi kaveri halutaan kerralla paikalle niin eihän sille mitään voi, mutta eikö se pikkuveli olisi voinut edes odottaa sisällä?? Siis todella törkeää, en laittaisi tuonne lastani enää koskaan kylään, eihän tuolla välitetä lasten hyvinvoinnista lainkaan. Minkäikäinen pikkuveli oli? Tiesivätkö vanhemmat, ettei hän osaa itse kotiin? Täydellisiä kusipäitä, jos tiesivät, ja pistivät ulos istumaan.
Ja koska isoveli suostui ottamaan mukaan? Aika moukkaista laittaa se pikkuveli mukaan ilman, että asiasta on sovittu. No, ehkä nyt opitte ihan kantapään kautta, ettei teidän tai lastenne halu mene kaiken edelle.
halusivat varmasti viestittää teille, että pikku veli ei ole tervetullut kylään ja varsinkin kun ei oltu edes kutsuttu.
Toiset on sellaisia, että kun kerran päästää, niin sitten laitetaan pikkuveli kokoajan mukaan.
Meille pääsee kylään pojan kaverit, muut eivät. Raja laitettiin, kun huomattiin ettei muut naapurit salli kaveri kyläilyjä ja omat hermot meinasi mennä, kun koti oli kuin lastentarha.
Meidän kuopuksella on kavereita ja ei meidän esikoinen pääse kuopuksen kavereille.
miten joku voi olla noin tyhmä että laittaa toisen lapsen mukaan.. oisin minäki sanonu että mene kotias.. ja miten isoveli voi olla noin tökerö että jää ite leikkiin eikä lähe saatteleen pienempää.. taidatte yrittää päästä helpolla vaan, isoveli katsoo tai sitten kaverin vanhemmat?
Eikä kylkiäisenä kuulu sisarukset.
5 vuotta nuorempaa sisarustani. En ikinä olisi päässyt kenenkään kaverin luo, jos tuolla perusteella olisi pitänyt pois jäädä. Ettei siis sisarus saa tulla mukana.
Mikä tässä päivässä on vikana, ettei lapset saa edes lasten luona käydä, ilman älytöntä etukäteissuunnittelua, määrättyä määrää jne?
En ihmettele, jos on kiusaamista! En ihmettele, jos lapset syrjäytyy! Tehän ruokitte tuota omalla käytöksellänne. Ja sopii miettiä, miksi nykyajan lapset ovat niin vallattomia, tonkivat kaappeja kylässä jne. Joka kuritta kasvaa.... Mietikääpää tätä...
kohteliasta sopia ensin aikuisten kesken lasten kyläilyistä. Minä ainakin haluan vaihtaa muutaman sanan lapseni kavereiden vanhempien kanssa ja samalla tutustua heihin ja sopia kyläilyjen '' pelisääntöjä''. En edes uskaltaisi laskea lastani ihan vieraiden ihmisten kotiin. Enkä kyllä olettaisi että kylän kaikki lapset ovat tervetulleita touhuamaan kotiin kuin kotiin. Kyllähän sitä itsekin tuli lapsuudessaan välillä ulosheitetyksi muiden lapsien kanssa naapurin kodista kun meno äityi liian riehakkaaksi. Ei se menoa haitannut. Silti ystävyyssuhteet säilyi, eikä meistä kasvanut katkeria aikuisia.
Lapsellani (poika) on ollut näitä veljespareja kavereinaan, eikä juttu pitemmän toimi toivotusti. Vaikka on toisen pojan kaveri, aina työnnetään kotoa vuotta nuorempi pikkuveli mukaan "kaupan päälle". Äidin näkemys on se että molemmat pojat on tämän lapsen kavereita. Todellisuudessa lapseni ei näin koe. Vaan on sitä mieltä että toinen vaan laitetaan mukaan, kun täytyyhän Villenkin päästä. Missä on isomman lapsen oikeus omiin kavereihin? Ei missään!
Ja jos tulee jotain erimielisyyttä esim. siitä mitä leikitään, liittoutuvat veljekset aina tätä yksinäistä vastaan. Näinhän ei ole yhden kaverin kanssa. Silloin yleensä sovittelevat keskenään ja useimmiten sopuun pääsevätkin. Tulee näitä ei toivottuja 2 vastaan 1 asetelmia. Ja JOPA pojillakin on tarve saada IHAN OMIA kavereita ettei kaikkea tarvitse jakaa pikkuveljen kanssa.
Ja todellakin, on iso ero leikkiikö kotona 2 poikaa, omani ja toinen vai 3. 3 aiheuttaa jo enemmän hässäkkää, ei sille mitään voi.
ÄRSYTTÄÄ TOMMOSET MINÄ-MINÄ ÄIDIT JOTKA TYÖNTÄÄ PIKKUSISARUKSIA KUTSUMATTA MUKAAN. HANKI NIILLE OMAA SEURAA, TAI VIIHDYTÄ ITSE. EI NE OLE MIKÄÄN YKSIKKÖ VAAN 2 ERILLISTÄ LASTA OMINE OIKEUKSINEEN!!!
Oletko varma että se aina mukana seuraava pikkusisarus on toivottu mukaan?
Täälläpäin nuo veljes- ja siskosparit eivät ole kovin suosittua seuraa, juuri kun ovat aina yhdessä. Saman muistan jo omasta lapsuudesta. Mieluummin leikittiin sellaisten kanssa joiden ei tarvinnut pitää jotain riiviöbroidia mukana terrorisoimassa leikkejä.
Me siis ei työnnetä pikkuveljeä isoveljen kavereiden luokse kylkiäisenä vaan menevät yhdessä yhteisten kavereiden luokse.
2
kuulostaa siltä, että sinä halusit pikkuveljen menevän sinne vierailulle, koska sinulla itselläsi oli muuta menoa. Miten sait tietää, että lapsesi istuu lumihangessa - onko pienemmällä puhelin, jolla soitti sinulle, paikasta josta ei osannut tulla kotiin takaisin, vai isompiko ilmoitti, että pikkuveljensä jätti pihalle - vai ilmoittivatko kaverin vanhemmat? Eikö olisi jo aika tutustua lapsiesi ystävien vanhempiin - ehkä sopimalla saat myös nuoremmalle pojallesi hoitopaikan omien menojesi ajaksi? Kannattaa sopia asioista aikuisten kanssa, eikö niin?
aikuiset ihmiset noin moukkamaisia, tökeröjä, julmia, huonotapaisia ja... itsekkäitä Suomessa. Meillä koulun jälkeen lappaa joskus pari-kolme-neljäkin poikaa kerralla, ovat usein iltamyöhään, ja joo, syövät nälkäänsä mitä 12-vuotiaat nyt yleensä syö. Myönnän että välillä hulina ja meno käy hermon päälle, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että tärkeintä on että pojilla on kavereita ja kivaa! Vastavuoroisesti pojat on usein kavereillaan kylässä, ja hyviin tapoihin tässä maassa kuuluu vieraanvaraisuus ja kohteliaisuus, ikään katsomatta! Eli syövät vastavuoroisesti kyläpaikassa jos ja KUN tarjotaan.
Voin vielä ymmärtää että joissain perheissä halutaan kävijämäärää rajata ennaltaehkäisevästi (eli omalle lapselle sanotaan että ei kutsuisi montaa samaan aikaan), mutta en tuollaista joustamattomuutta, että jos nyt joku onneton ylimääräinen (!) ovelle erehtyy, niin käännytetään takaisin hankeen! Olen aina tiennyt että suomalaiset ovat juroja ja moukkamaisia joissain asioissa, mutta että lapsiperheetkin ja vanhemmat ovat nykyään tällaisia. Sylettää ja hävettää puolestanne! Ei kyllä tee heti mieli muuttaa takaisin sinne kylmään karhujen (tällä tarkoitan ihmisiä) sekaan. Eikä ihme että nuoret ahdistuu kun yleinen ilmapiiri on tuollainen vanhempienkin taholta..
jos ei osaa tulla itse kotiin? Et voi laittaa noin pientä toisen pienen (se isoveli) vastuulle. Ilmiselvästi lapsi on liian pieni liikkumaan ilman aikuista jos ei osaa ilman apua tulla omaan kotiin.
ja vielä saatteneet lapset kylään. Ainoastaan suomessa noin pienet liikkuvat ilman valvontaa. Ulkomailla en ole myöskään koskaan törmännyt, että lapsi menisi kylään sellaiseen perheeseen, jota lapsen vanhemmat eivät tunne.
meilläkinpäin lapsilla alkaa olla kännykät, joilla sitten infoavat vanhempiaan minne milloinkin menevät. Ja tulevat itse koulusta kotiin, emme asu Amerikassa. Tosin on totta, että tunnen lasteni luokka- ja harrastuskaverit ja -vanhemmat. Eli tuntemattomista ei ole kysymys, siinä mielessä verkostot pelaa. En voisi kuvitella, etten tuntisi lasteni kaveripiiriä ja muita vanhempia; se tietty yhteisöllisyyshän nimenomaan sitä turvallisuutta luo, ja on kaikille eduksi. Että jokainen katsoo vähän muittenkin kuin omiensa perään. Ei siis tarvi olla parhaat kaiffat jokaisen kanssa, mutta hyvänpäiväntuttu edes.
Mutta tuo, että jokainen vastaa omistaan ja muilla ei paskankaan väliä, että käännytetään pieni (tai isompikin) lapsi, tai ylipäätään kuka hyvänsä noin moukkamaisella tavalla ovelta, on mielestäni ennenkuulumatonta ja sanoinkuvaamattoman huonotapaista! Kyllä siinä saisi täälläpäin moukan tai peräti kylähullun maineen jos noin toimisi. Vieraanvaraisuus kunniaan vähän sielläkin päin voisi olla tervetullutta.
t. 29
vaan laitetaan kotiin, että perhe saa syödä rauhassa.
Samaa sanoi kahden tytön äiti, että kiitosta ei edes saa, jos syöttää muiden lapsia. Lopetti sit itsekkin muiden lasten syöttämisen, niinkuin minäkin.
Kyllä se niin menee, että jos omaa lastani kohdellaan vieraanvaraisesti, niin meilläkin on hyvä palvelu vieraille lapsille. Mulle on tärkeää miten omaa lastani kohdellaan.
Ollaan myös oltu vieraanvaraisia, mutta vastavuoroisuutta ei ole löytynyt lastani kohtaan, vaikka perheen vanhemmat ovat täysin tietoisia siitä, että heidän lapsestaan ollaan pidetty hyvää huolta.
pikkuveli kylään ilman lupaa. Ettekö itse osaa olla hänen kanssaa koska isoveli on näköjään aina leikittäjänä?
Muistanitse kun olin 10 v ja meillä oli possuja, koulukaverini tuli katsomaan niitä ja hänen pikkusisko vinkui mukaan mutta kaverini oli niin fiksu ja sanoi että sinä et sinne tule!