Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vain yksi kaveri saa tulla leikkimään kotiin?

Vierailija
20.12.2009 |

Meidän poika lähti kolmasluokkalaisen kaverinsa luokse ja otti mukaansa pikkuveljen. Pikkuveli ei ole ennen ollut mukana.

Perilletultaessa kaverin vanhemmat kielsivät pikkuveljen mukaantulon. He sanoivat, että vain yksi kaveri saa tulla sisälle.

Miksi ihmeessä jollain on tällaisia sääntöjä? Yritän ymmärtää - eli kertokaa minulle syitä!

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan käyttöön kun pojan kaveri on ollut meillä 7-8 tuntia yhteen menoon. Heille ei koskaan pääse kylään vaikka vain yksi lapsi taloudessa. Vierailu kun alkaa heti koulusta tultua ja jatkuu iltaseitsemään, alkavat pojat olla väsyneitä ja hysteerisiä (omani ja se toinen). Tämä kaveri ei koskaan lähde ellei hienovaraisesti patisteta. Kotoa ei myöskään koskaan kaipailla takaisin..

Vastavuoroisuutta arvon naiset! Ei ole kivaa, kun naapurin rouva sanoo aina että kiva kun Pekka sai taas olla teillä näin kauan, että ehdin siivota ja leipoa ja selvitellä kaikki tekemättömät paperityöt. Tekisi joskus mieli sanoa että mitä jos antaisit vuorostasi joskus mulle saman mahdollisuuden ja ottaisit pojat päiväksi sinne. Mutta ei. Eihän sitä nyt haluta ketään omaa rauhaa häiritsemään.

Vierailija
42/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä syitä miksi jokainen lapsi ei voi tuoda useita kavereita kerrallaan meille aikaa viettämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla ei onneksi ole ketään tollasta kaveria jolle pääsisi vain yks kerrallaan leikkimään.

Mä luulen että se voi johtua siitä että moni pitää lasten kavereita "rasitteina" ja sen takia sietävät vain sitä yhtä kaveria kerralla.

Mä en itse ymmärrä mun kaveria, se ei päästä niille ketään. Ihan suoraan on sanonut että se ei jaksa. No, jokainen tavallaan.

Vierailija
44/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi on aivan HIRVEÄ. Isompi on 7v, pienempi 4v. Pienempi haistattelee, huutelee ohimennen toisille "haista paska, haista vittu"jne. Koittaa sylkeä päälle, uhittelee, ajelee pyörällä toisia päin jne. You name it.. Vanhemmat ei kiellä, työntävät vain kadulle isomman mukaan.

Sen voi vaan kuvitella, kuinka haluttu toi pienempi on minnekään. Mutta kun ei ole haluttu kotiinkaan, luuhailee pitkin katuja kesät aamusta iltayhdeksään.

Huutelee tyhmiä jopa ohiajellessaan pyörällä, kun meidän lapset on omassa pihassa. Ikävää sanoa teille mammat, mutta tosi vastenmielinen lapsi! Enkä todellakaan toivo että moisen kanssa omat lapseni liikkuvat.

Vierailija
45/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalisesti heikompilahjainen ja naiivi. Jos kavereita on kylässä kaksi tai useampia, hän jää ulkopuolelle. Olen pari kertaa kuunnellut sitä miten kvaerit pompottaa poikaani hännen omassa kodissaan, sitten laitoin meille yksi kaveri kerrallaan -säännön. Näin poika voi edessä kotonaan leikkiä tasavertaisesti jonkun kanssa, mikä sekin on tärkeää kehityksen kannalta. Koulussa ym. voi sitten olla sinä joukon jatkona ja heittopussina.

Vierailija
46/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä yhden kaverin sääntö myös, veljesten kohdalla joskus joustetaan jos vanhemmat kotona. Ajatuksena juuri se ettei koulun jälkeen ole kämppä täysi poikia.

Veljesasiaan vielä: meillä kavereina myös riiviöveljekset, isosta perheestä, vanhemmat ok. Heillä ei saa KOSKAAN olla kavereita kotona. Toisaalta ymmärrän sen, mutta kuitenkin...

Aikuiset päättää koska lapsivieraat lähtevät kotiinsa, ei siinä tarvita mitään tekosyitä!!!

Vierailija
47/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin menee, että jos omaa lasta loukataan, niin ei itsekkään ole valmis palvelemaan loukkaaja vanhempien lapsia.

Aina olen lapsista tykännyt, mutta osaksemme olemme vaan saaneet hyväksikäyttöä ja minkäänlaista vieraanvaraisuutta ei ole ollut muissa perheissä. Ainoastaan yhden pojan kanssa toimii jonkinlainen vieraanvaraisuus ja lapsetkin suorastaan rupesivat käyttämään lastani hyväksi, että lapsemme kantaisi heille ulos herkkuja ja jäätelöä ja lapsihan vei, koska meillä on vieraat aina huomioitu.

Esimerkkejä voisin antaa, vaikka kuinka paljon miten törkeitä lapselleni on oltu ja kun se vaan toistuu ja toistuu, niin sitä tosissaan nousee inho vanhempia kohtaan.

Yhdenkin tytön pissavahinkoja korjasin, pesin vaatteet, pyyhin kakkapyllyn, ruokin ja juotin, mutta kun pojalleni tuli kakkahätä tällä tytöllä, niin hänet passitettiin kotiin kakalle.

Ensimmäisenä yleensä, kun tämä tyttö tuli meille, niin sanoi, että hänellä on hirvee nälkä.

Ei edes hyvällä saa hyvää, vaikka olisit aloitteen tekijä.

Naapurin pojan mielestä hän voi olla meillä, kun me syödään, mutta oman poikani on poistuttava heiltä, kun heillä syödään.

Syyttömiä lapset on, mutta suurin osa vanhemmista täysin moukkia ja valitettavasti he tekevät varmaan minustakin moukan aikaa myöten.

Vierailija
48/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näe tilanteen säälittävänä ja sinut hyväntekijänä, kun peset pyllyjä ja juotat ja ruokit. Sinun pitäisi nousta katkeruutesi yläpuolella - et ole kuten tuo toinen perhe. Sinusta löytyy vielä pyyteettömyyttä.

Vierailija
49/85 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta opin ainakin sen, että ensin tutustun lapsen kavereiden vanhempiin kunnolla ennenkuin annan oman lapseni luvan leikkiä heidän lapsensa kanssa.

Jos meillä kovasti eroaa näkemys lapsen hyvästä lapsuudesta voimme suojella lastamme näiltä.

Vierailija
50/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käynyt useammankin kerran noin että lapsi tullut itku kurkussa kotiin kun ei olekkaan päässyt kaverille kun siellä saa olla vain yksi kaveri kerrallaan. Myös veljekset yritäneet kerran yhteisen kaverin luokse mutta sinne saanut tulla vain yksi kerrallaan joten meidän pojat ei ko. kaverin luona sitten vieraile kun tulee eripura muuten poikien välille siitä kumpi saa mennä.

Lasten kaverit onkin sitten lähes aina meillä. Ymmärrän rajoituksen yhteen kaveriin jos aikuisia ei ole paikalla kun kyllähän isommassa porukassa hölmöilyä sattuu enemmän mutta muuten en tuota ymmärrä.

Vierailija
51/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni eivät vielä vieraile ilman etukäteissopimuksia, mutta ymmärrän kyllä tälläiset säännöt. Varsinkin koulun jälkeen jos kotiisi tulee 5-6 lapsen ryhmä, niin miten omasi saa pidettyä järjestyksen yllä? Kaverit voivat syödä kaapit tyhjäksi, ja muutenkin joukossa tyhmyys tiivistyä, ettet tiedä mitä on sinua odottamassa kun töistä kotiin tulet. Silloin kyllä on hyvä olla sääntöjä, joita noudatetaan myös muulloin - niinkuin yksi kaveri kerrallaan kyläilee. Ehkä kaverin vanhemmat eivät tienneet poikiesi hyvätapaisuudesta tai edes tunteneet pikkuveljeä.

Vierailija
52/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän kyllä tilanteen, jos talo täytyy pienistä pojista. Mutta tämä tapahtui tänään, jolloin vanhemmat olivat paikalla.

Ikävintä tässä on se, että ko. kaveri asuu aika kaukana. Pikkuveli ei osannut kotiin yksin, ja ennenkuin minä pääsin hakemasta hänet sieltä, oli hän lumipyryn vuoksi kuin lumiukko istumassa ja palelemassa hangessa.

Olisi siis pitänyt kysyä etukäteen tästä asiasta. Mutta kun ei kaikkea osaa ennakoida, jos ei sellaiseen ole ennen törmännyt.

ap

Vierailija
53/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heillä saa jokaisella olla 1 kaveri, johan siinä on sitten 6 lasta yhtäaikaa mekastamassa

Ehkä siksi on tämänkaltaisia sääntöjä jos on monta lasta perheessä

Vierailija
54/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menivät yhteisen kaverin luokse ja vain toinen sai tulla sisään. Onneksi isoveli oli sen verran fiksu että toi pikku veljen kotiin ennen kuin itse meni kaverille. Tämän jälkeen tehtiin poikien kanssa sopimus että pyytävät kaveria meille kun sinne ei molemmat pääse. Pikkuveljellä kun oli kovasti pahamieli tapahtuneesta ja ei sitten leikkikaveriakaan kun isompi oli kaverilla. Ja tuossa perheessä vain kaksi lasta ja äiti päivät kotona.

Meillä on lapsia neljä eikä mitään rajoitusta lapsimäärään. Toki jos jollain lapsista on jo neljä kaveria ja toiselle olisi tulossa saman verran niin ehdotan josko menisivät jonkun muun kotiin leikkimään. Kesällä meidän pihalla oli parhaimmillaan 15 lasta kun laskin omat ja heidän kaverit yhteen. Hyvin on silti aina mennyt. Isommat leikkivät lavereiden kanssa omissa huoneissaan ja pienemmät yleensä olkkarissa minun silmän alla.

T:2

Vierailija
55/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä poika on perheen ainut lapsi. Ehkä vanhemmat ovat tottuneet rauhaisaan menoon, eivätkä kestä, jos sisään tulee monta poikaa mekastamaan? Dynamiikkahan on ihan eri, onko sisällä kaksi tai kolme poikaa.

ap

Vierailija
56/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse asiassa aika hyvä sääntö, toki siitä voi poiketa, jos veljekset tms.

Olen kuullut myös kauhutarinoita, miten kaapit on syöty tyhjiksi, tietokoneita saatu jumiin ja tavaroita rikottukin, kun on poikalössi päässyt kerralla sisään,

Omasta kokemuksesta olen huomannut, että on rauhallista jos vain 1-2 kaveria, mutta 3 ja ylöspäin aiheuttaa jo aikamoista menoa.

Vierailija
57/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asiasta ei ole sovittu etukäteen?

Ymmärrän täysin, että lapsen kavereiden sisarukset eivät kuulu automaattisesti pakettiin mukaan enkä laittaisi mukaan ellei asiasta olisi nimenomaan niin sovittu.

Lisäksi sille isosisarukselle tekee varmasti ihan hyvää välillä päästä leikkimään oman kaverin kanssa ilman pikkusisaruksia.

Vierailija
58/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuveli halusi mennä katsomaan kaverin koiraa. Kyse ei ollut edes pitkästä ajasta, koska meillä oli muuta menoa. Ja koska isoveli oli halukas ottamaan hänet mukaan - ihan vapaaehtoisesti, kun pikkuveli kysyi.

Eikä meillä päin koskaa sovita asioista etukäteen. Harvoin toisten lasten vanhempia tuntee.

ap

jos asiasta ei ole sovittu etukäteen? Ymmärrän täysin, että lapsen kavereiden sisarukset eivät kuulu automaattisesti pakettiin mukaan enkä laittaisi mukaan ellei asiasta olisi nimenomaan niin sovittu. Lisäksi sille isosisarukselle tekee varmasti ihan hyvää välillä päästä leikkimään oman kaverin kanssa ilman pikkusisaruksia.

Vierailija
59/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asiasta ei ole sovittu etukäteen? Ymmärrän täysin, että lapsen kavereiden sisarukset eivät kuulu automaattisesti pakettiin mukaan enkä laittaisi mukaan ellei asiasta olisi nimenomaan niin sovittu. Lisäksi sille isosisarukselle tekee varmasti ihan hyvää välillä päästä leikkimään oman kaverin kanssa ilman pikkusisaruksia.

Huomattavan tökeröä käytöstä tuon pojan vanhemmilta estää pikkuveljen mukana tuleminen. Mä olisin varmaan laittanut vähän taukoa kaveruuteen ja kertonut vanhemmillekin syyn.

JA siis olisi tuosta voinut mainita jälkikäteen, että meille ei muuten jatkossa tule kuin yksi kerrallaan, mutta vittu millaisia iakuisia ihmisiä, jos jättää pienen lapsen yksin ulos palelemaan, kun isompi pääsee kaverin luokse sisään leikkimään. Uskomatonta kusipäisyyttä.

Muuten ymmärrän rajoitukset hyvin, mutta en tällaista käytöstä.

Vierailija
60/85 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan siitä syystä että en siedä mitään suurempaa mekastusta, sorry nyt vaan.

Kyllä, meillä on vaan yksi lapsi, just tästä samasta syystä että en yksinkertaisesti kestä sitä möykkää mikä lähtee suuremmista lapsilaumoista. Olen huono paimentamaan isompaa lapislaumaa.

Minusta nyt on vaan omituista että ei sovita vanhempien kanssa vierailuja, etenkin jos asuu kauempaa.

Eikä minustakaan tämä veli kylkiäisenä mikään kovi fiksu juttu ole, kysymättä näiltä toisilta vanhemmilta.

Ihan sama onko vanhemmat kotona vai ei, ei sinne saa luvatta alkaa lappaamaan porukkaa sisään miten sattuu, mun mielestä.