Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaako ekaluokkalaisesi jo lukea?

Vierailija
20.12.2009 |

Kuinka moni ekaluokkalainen on oppinut jouluun mennessä lukemaan? Missä iässä ovat oppineet?

Meillä lukeminen hiukan vielä takkuaa.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta kesällä ekan ja tokaluokan välissä.

Tämä nykyinen ekaluokkalainen osaa jo lukea.

Vierailija
2/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytön luokalta ainakin oppi kaikki ja niin opekin sanoi jo syksyllä, että jouluun mennessä kaikki osaa lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kakkonen.

Vierailija
4/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen poika oppi lukemaan syyslomaan mennessä. Ja siitä sitten pikkuhiljaa se alkoi. Nyt hän on kolmannella ja lukee vieläkin aika hitaasti.

Hänellä myös tippuu kirjaimia pois kirjoittaessa. Kyseessä on erityisopen mukaan hyvin lievä ja kapea-alainen lukihäiriö. Mutta olen ajatellut, että myöhäinen lukemaan oppiminen olisi korreloinut tämän lukihäiriön kanssa.

Tämä ei kuitenkaan vaikuta koulussa oppimiseen mitenkään. Ei edes äidinkielen oppimiseen. Lukeminen vain on hidasta ja kirjaimia häviää.

Vierailija
5/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloinkin vasta hitaasti. Sittemmin olen valmistunut yliopistosta, jotan tuskin sillä on tulevaisuuden kannalta suurta merkitystä missä vaiheessa oppii lukemaan.

Vierailija
6/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ekaluokkalaiseni osaa kyllä jotenkin mekaanisesti lukea, tosin aika hitaasti ja tavuttaa ääneen lukiessaan, mutten ole asiasta vielä huolestunut. Lisäksi joutuu keskittymään mekaaniseen lukemiseen niin paljon, ettei ymmärrä lukemastaan juuri mitään ;-)

Vierailija
7/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen kuusivuotiaana eskarin syksyllä ja kolmas ekaluokan jouluun mennessä.

Tää viimeisin menestyy parhaiten koulussa, on 9-10:n oppilas :).

Vierailija
8/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokalla jo vaativia kirjoja, mm. Harry Potteria, ja ymmärsivät erittäin hyvin lukemaansa. Kolmas alkoi lukea romaaneja vasta n. 5 lk:lla.

toinen kuusivuotiaana eskarin syksyllä ja kolmas ekaluokan jouluun mennessä.

Tää viimeisin menestyy parhaiten koulussa, on 9-10:n oppilas :).

Vierailija
9/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä eskarilainen oppi talvella lukemaan ja toinen koulussa puolen vuoden jälkeen

Vierailija
10/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi lukemaan eskarin syksynä ja lukee nyt esim. Ella-sarjaa aivan innoissaan.

Ja 5,5v pikkuveli oppi lukemaan loppukesästä (eli menee vasta ensi syksynä eskariin) ja lukee nyt suht. sujuvasti ääneen satukirjoja.

Jännä, jos on luvattu, että ekan jouluun mennessä lukee. Yleensä luvataan, että ekan keväällä viimeistään lukee.

Vierailija
11/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai osaa, oppi 5-vuotiaana

Vierailija
12/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kumpikaa poika oo oppinu ennen joulua lukemaan. Itse olen oppinut lukemaan 5 vuotiaana.

Vierailija
13/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosin ihan jouluksi. Viisi ällää tuli myöhemmin kirjoitettua.

Vierailija
14/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kiukutella muille jos omat lapsesi eivät osaa lukea.

Vierailija
15/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan itse. :)

Syynä laiskat vanhemmat ja kova hinku lukea Bamse-lehteä (jossa ISOT KIRJAIMET).

Löytyisikö sinun lapsellesi jokin vastaava kiinnostuksen kohde, joka innostaisi lukemaan?

Vierailija
16/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 14 vastaa:oma lapseni osaa lukea, mutta joillain on syystä tai toisesta vaikeuksia oppia, silloin oppiminen ei ole itsestään selvyys, aiheutat pahaa mieltä tällaisille, ei ole itsestäänselvyys, että lapset osaavat puoli vuotta koulua käytyään.

Hei numero 14! Turha kiukutella muille jos omat lapsesi eivät osaa lukea.

Vierailija
17/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee kahdella kielellä.

Pikkuveli 5,5v lukee myös (helppoja kuvakirjoja, ja vain suomeksi).

Vierailija
18/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rennosti vaan kaikki mammat. en ole aikuista tavannut joka ei osaisi lukea eli kylla se sielta tulee ennemmin tai myohemmin...

Vierailija
19/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytön luokalta ainakin oppi kaikki ja niin opekin sanoi jo syksyllä, että jouluun mennessä kaikki osaa lukea.

Itse opettajana en koskaan sano mitään aikarajaa, milloin kaikkien on osattava lukea. Ei sitä voi ennustaa eikä siitä tarvitse ottaa stressiä. Mikäli lukemisen kanssa on ongelmia, keskustelen vanhenpien ja erityisopettajan kanssa ja sovimme miten edetään. Älkää hyvät vanhemmat painostako lastanne lukemaan oppimisella. Lapsi oppii sen, kun harjoittelua on tarpeeksi ja kun kehitys sen "sallii". Ihmettelen suuresti, miten joku opettaja sanoo, että jouluun mennessä kaikki lukevat!?

Vierailija
20/46 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemista tässä vaiheessa.

Minun ekaluokkalaiseni osaa kyllä jotenkin mekaanisesti lukea, tosin aika hitaasti ja tavuttaa ääneen lukiessaan, mutten ole asiasta vielä huolestunut. Lisäksi joutuu keskittymään mekaaniseen lukemiseen niin paljon, ettei ymmärrä lukemastaan juuri mitään ;-)

Luetun ymmärtäminen on vaativa juttu, joka tulee vasta, kun mekaaninen lukutaito on riittävän hyvä. Ei tarvitse yhtään huolestua, lapsesi osaa aivan riittävästi lukea tässä vaiheessa. Hän kehittyy kyllä ajan kanssa.