Osaako ekaluokkalaisesi jo lukea?
Kuinka moni ekaluokkalainen on oppinut jouluun mennessä lukemaan? Missä iässä ovat oppineet?
Meillä lukeminen hiukan vielä takkuaa.
Kommentit (46)
jonka mukaan varhainen lukemaanoppiminen ei korreloinut myöhemmän koulumenestyksen kanssa, mutta matemaattinen osaaminen korreloi. Johtopäätöksenä voisi siis olla, että jos haluaa "taata" :) hyvän koulumenestyksen lapselleen, pitäisi ennemmin opettaa pienenä matematiikkaa kuin lukemista - vaikka tuskin kovin moni opettamalla opettaa lapsiaan lukemaan.
Ja jos sattuu olemaan ongelmia lukemaan oppimisessa, tai jos ongelmia ennakoidaan päiväkodissa tai eskarissa tai puheterapiassa, kannattaa hyödyntää Ekapeli-ohjelmaa (löytyy netistä), sillä on saavutettu merkittävän hyviä tuloksia niiden lasten kanssa, joille lukeminen on vaikeaa.
Tiesittehän että ekapeli-ohjelmasta on olemassa jatkoversiokin nykyään. Lukemaan oppineille.
Meidän ekaluokkalainen oppi kesällä, kun oli 7v3kk ikäinen.
Yksi juttu. Oulussa on ainakin yksi koulu, jossa aletaan puhua luokallejättämisestä jo syysloman aikoihin, ellei lapsi ole oppinut lukemaan. Jouluun mennessä on opittava lukemaan, muuten ei kuulemma pärjää koulussa toka luokalla. Minusta aika hurjaa ekaluokkalaiselle joutua silmätikuksi tällaisen takia. Eikö hänelle voitaisi vain antaa tukiopetusta.
luki vielä 7v ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin 4v:na, ei siis mitään edistystä 3 vuodessa tapahtunut. Sisko oppi 6v ja luki muutaman kk:n päästä yhtä hyvin kuin tämä silloin 7v, joka luki jo 4-vuotiaana. Nyt lukee ja kirjoittaa enemmän ja sujuvammin kuin aikaisin oppinut veli.
lukemaan vasta ekan luoka syksyllä. Lukiossa kaikki kielten opettajat sanoivat, ettei heillä ole koskaan ollut yhtä kielellisesti lahjakasta oppilasta kuin hän.
Minä itse opin lukemaan 5-vuotiaana. Ja pilkkusäännöt sekä vieraat kielet on minulla aika vaikeita, vieläkin.
Eli aikaisin lukemaan oppiminen tuskin korreloi minkään kanssa.
Lukemaan niin hyvin, että pystyi tv:n tekstityksetkin lukemaan ja kirjoitti virheettömästi. Ei osannut yhtään lukea ennen koulun alkua.
Kuopus nyt ekalla ja sama homma. Olen melkovarma, että lukemis nopeus on jouluun menessä jo hyvä eli ei enää lue tavuttain.
Eka tuntuu, että lukeminen on tosi hidasta ja hankalaa ja kyllä se siitä sitten nopeasti nopeutuu.
oppi juuri ennen eskaria lukemaan.
tämä siis niille, joiden ekaluokkalainen ei vielä lue. Meillä pelattiin pari viikkoa satunnaisesti ja lukutaito löytyi.