Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako lahjaa lapsesi saa jouluna?

Vierailija
19.12.2009 |

Meillä saavat n 13-15/lapsi. Isovanhemmat ovat meillä aattona ja aina päivittelevät miten paljon lahjoja lapset saavat. Minun mielestä lasten kuuluu saada jouluna lahjoja. Emme osta pitkin vuotta leluja yms. syttäreinä saavat lahjan ja nimppareina jonkun pienemmän lahjan meiltä vanhemmilta (ja tietysti vierailta). Mutta harvoin muuten mitään leluja ostamme, paitsi joskus kirpparilta jos jotain kivaa halvalla saa. Lisättäköön vielä että tuossa luvussa on mukana isovanhempien, kummien yms lahjat.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni antoi pojalle paketin, olemme vuosikausia vaihtaneet lahjoja, tänä vuonna lahjan saa poikani. Lisäksi toinen ystäväni kutoi jokaiselle meille tumput. Minä olen ostanut 4, yhdessä mieheni kanssa.

Isovanhemmat antavat rahana ja kummit unohtivat koko jutun. Poika on 10 kk.

Vierailija
22/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi uskoa että täällä lapset näyttää keskimäärin saavan 20 pakettia. Tuohan on aivan tasan järjetöntä!

Meillä 7v saa nämä:

- diabolon (toivoi sitä koko syksyn ja se on ehkä enemmän lahja ensi kevääksi/kesäksi)

- 1 dvd:n (tätä toivoi myös), muuten meillä ei filmejä ostella

nuo olivat toiveita joulupukille, lisäksi saa meiltä nämä:

- aluspaidan ja housut

- piirustuslehtiön

- värikynät

- t-paidan

- kaulahuivin

- huulikiillon

- shampoon

- yksittäisen petshop-eläimen

- yhden Barbien huonekalun

- pussin puhelinta varten (käytetty, maksoi 1e)

Isovanhemmilta/sukulaisilta tulee:

- 1 Barbie

- yöpuku

- kirja

- kausikortti uimahalliin

Veli saa suunnilleen samanlaisia lahjoja.

Minusta tuo ei ole mitenkään järjetöntä, melkein kaikki on ihan tarpeeseen.

t.19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhempien puolesta ja meiltä tulee yksi paketti, sitten pari muilta sukulailta.

Vierailija
24/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa lapsi

Vierailija
25/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanee tänä jouluna 8-10 lahjaa. Meiltä kolme ja kummeilta ja mummeilta loput.

Tuntuu että siinäkin on liikaa. :/ Juuri keräsin leluja vähemmäksi kaappiin ja siellä oli entisiäkin. Suurin osa tosin lahjaksi saatuja ja kirpparilta ostan itse paljon. Täytyy kai viedä vähemmäksi kirppikselle tai kierrätyskeskukseen. No juu, menee jo vähän ot..

Vierailija
26/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein voi edes uskoa, että joku oikeasti hankkii noin hirveästi lahjoja. Kahlataanko teillä tavarassa? Miksi ihmeessä tarvitaan noin paljon lahjoja? Ehkä olisi syytä miettiä mihin tyhjyyteen tai syyllisyyteen niitä oikein ostetaan?

Ei meilläkään ostella ympäri vuoden tavaraa, emme koskaan osta lapsille itse leluja paitsi joskus kirpparilta jotakin. Synttärilahjoja tulee kummeilta ja vanhemmilta, ja me vanhemmat ostamme jotakin. Nimpparit vedetään ihan kakulla vaan. Vaatteet jne. ostetaan silloin kun tarvetta on, ei huvikseen. Vaikka rahaa onkin varsin riittävästi, ei kaikkea tarvitse ostaa kritiikittömästi vain siksi, että on varaa.

Meillä jouluna kumpikin lapsi saa yhden lahjan vanhemmilta, ja yhdet kummeista ostavat kummallekin yhden lahjan. Lisäksi isovanhemmat ja sukulaiset antavat yhteensä enintään 4 lahjaa per lapsi. Todennäköisesti nuorempi saa 4 ja vanhempi 6 lahjaa. Tämä on aivan tarpeeksi jollei jo liikaa!

Älytöntä hukuttaa lapset turhaan materiaan. Kyllä nykyaikana pitäisi olla edes jotakin kulutuskriittisyyttä! Tarve on asia erikseen, mutta sitäkin kannattaa pohtia, että mitä lapsi todella tarvitsee?

Itsekin mietin välillä että ostaisiko esikoiselle vielä sen ja sen kun katselen mainoksia jne. Totuus on kuitenkin se, että lapsi ei niitä tarvitse, mainoksen tehtävä on vain saada minut haluamaan niitä. Tehokkaimminhan se onnistuu sillä, että vedotaan syyllisyydentuntoihini tai johonkin hyvän elämän ja onnen illuusioon.

Saa lasta tietysti haluta ilahduttaa, ja pitääkin ilahduttaa. Mutta onko ilo jotenkin suurempaa roinavuoren keskellä kuin muutamasta ajatuksella valitusta lahjasta? En usko!

Koska joku vetää kuitenkin kohta esiin köyhyyskortin, niin kerrottakoon vielä, että kulutuskriittisyydellä ja köyhyydellä ei ole välttämättä mitään tekemistä keskenään, kuten ei meidänkään tapauksessamme.

Vierailija
27/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisellamme on ensimmäinen joulu tulossa ja mummot ja kummit ja muut sukulaiset on ostanut lahjoja niin paljon että heikottaa... Lahjan saajalla on ikää vajaa puoli vuotta, eli hän itse ei edes varmaan ymmärrä mistä on kyse...

Vierailija
28/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

per lapsi. Isovanhemmilta, kummeilta tulee yleensä 1, per lapsi. Tuleehan tuosta muutama. Ihan järjetöntä haalia niitä lahjapaketteja mahdottomat vuoret..

Vierailija
29/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotias saa 11 pakettia

8-vuotias saa 11 pakettia

2-vuotias saa 8 pakettia

Lisäksi tulee kahdelle vanhimmalle 3 yhteistä, isompaa lahjaa ja sitten 1 koko perheen lahja (lomamatka, josta lapset eivät tiedä vielä mitään, vaan aattoiltana kuulevat, matkalle lähdemme 1.1. ja palaamme 4.1. takaisin )

Vierailija
30/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuhan tuo paljolta, mutta minkäs teet, kun sekä minulla, että miehellä on paljon sisaruksia ja kaikki haluavat ostaa jotain ja sitten minun äitini ostaa ainakin pari pkt per lapsi jne. kummit päälle, joten kyllähän siitä kertyy.

Toisaalta, useat ovat kyselleet lahjatoiveita, joten ainakin tulossa kaikkea järkevää. :)

Itse ostimme molemmille 3 pkt jouluksi (pienempiä) ja synttäreiksi arvokkaammat lahjat, mikä tarkoittaa "vain"(?) 70e lahjoja. Kysymysmerkki siksi, että tuo lienee jollekin tavallinen, halpa lahja, tai jollekin tosi kallis...

Meille se on sitä jälkimmäistä, mutta tiedän niiden olevan tosi mieluisia ja toivottuja lahjoja.

Vierailija
31/31 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme etukäteen listan, että molemmat lapset saavat n. 7 lahjaa meiltä. Kaksi vähän isompaa ja loput kirjaa ja palapeliä summuuta.

Mutta nyt niitä lahjoja on taas tulossa parikymmentä per lapsi. Isovanhemmilta, kummeilta... Ja sitten pistin pakettiin pyöräilykypärää ja potkulautaa ja kalsareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän