Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tää yh jätti tänään eka kertaa 4,5vuotiaan yksin kotiin kun

Vierailija
18.12.2009 |

kävin kaupassa, lapsi itse halus jäädä kotiin kattoo videoa. aikaa meni 15min mulla ja hyvin meni tenavalla, mut syyllistyinkö heitteille jättöön nyt?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilometrin päästä kioskilta pyöräillen.

Vierailija
22/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisälle kun vanhempi oli 4 v ja kuopus tätäkin nuorempi. Oli usein pakko, kun en voinut koko laumaa raahat ulos koiran kusetuksen ajaksi. Olisi ollut paljon riskaabelimpaa ulkoilla koko setin kanssa kuin että lapset jäivät 5 minuutiksi keskenään sisälle puuroa syömään tai telkkaria katsomaan. Kukin meistä tuntee omat lapsensa ja voi arvioida sitä, kannattaako lasta / lapsia jättää sisälle hetkeksi yksin. Minä arvioin, että voin jättää, koska lapseni ovat aina olleet todella järkeviä ja rauhallisesti käyttäytyviä.

Tämä asiahan on yksi niistä monista, joista av:lla saadaan hetkessä aikaan mehukas riita. Toisessa laidassa ovat äärivauhkot syyllistäjät, jotka jättävät ehkä ekaluokkalaisen roskiksen viennin ajaksi yksin, silloinkin kännykällä ja hätänumerolla varustettuna. Ja toisessa laidassa ovat vanhemmat, joiden mielestä eskarilainen pärjää koko illan ja ehkä yönkin mainiosti ypöyksin.

Jokainen täysipäinen vanhempi arvioi oman lapsensa kannalta järkevimmät vaihtoehdot. Meillä yh:illa valinnanvarat ovat usein niukemmat kuin tapauksissa, joissa arjen kuvioissa on mukana kaksi vanhempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin kk päästä 6v ikäistä yksin kotiin vartiksi!

Esim. puita haen pihalta yms, mutta lähikauppaan en lähtisi. Pariksi minuutiksi olen jättänyt sisälle vastasyntyneestä, mutta lähikauppaan en lähtisi vieläkään yksin. Ja lapseni on fiksu, rauhallinen ja luotettava.

Vierailija
24/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v 5kk sen ajaksi sisälle, kun hain tänään postin. Ja olen jättänyt ennenkin. Ulkona -16 pakkasta ja en jaksanut pukea lasta. Lapsi katsoi ikkunasta ja näki minut koko ajan ja minä näin lapsen. Olen tehnyt näin myös silloin, jos ulkona satanut kaatamalla ja olen pihavarastosta hakenut vaunut päikkäreitä varten. Silloinkin tyttö odottanut sisällä kiltisti ikkunasta katsellen. Olenko minäkin nyt huono äiti ;)

Vierailija
25/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v 5kk sen ajaksi sisälle, kun hain tänään postin. Ja olen jättänyt ennenkin. Ulkona -16 pakkasta ja en jaksanut pukea lasta. Lapsi katsoi ikkunasta ja näki minut koko ajan ja minä näin lapsen. Olen tehnyt näin myös silloin, jos ulkona satanut kaatamalla ja olen pihavarastosta hakenut vaunut päikkäreitä varten. Silloinkin tyttö odottanut sisällä kiltisti ikkunasta katsellen. Olenko minäkin nyt huono äiti ;)

lapsen koko ajan kuin että olet poissa 10-15 minuuttia?

Vierailija
26/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten olin itse 5-vuotias ja kävin usein lähikaupassa ostoksilla äidin asioilla. Samoin kavereiden kanssa käytiin ostamassa irtokarkkeja kiskalta. Merkkareita sai markalla 10 ja jauhiksia 5. Ja tämä Helsingissä.

Vierailija
27/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi millään jättää noin pientä yksin! kai nyt käsität seuraukset, jos vaikka lapsi päättääkin lähteä ovesta ulos perääsi, et voi tietää, vaikka "tunnet" lapsesi.

sossu kun saisi tietää..!

Vierailija
28/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja... se sitten kostautuu kun lapsi menee kouluun ja on ihan paniikissa kun joutuu yksin tulemaan koulusta kotiin. On meinaan nähty tämä juttu.

Itse jätän 4 vuotiaan ja 7 vuotaiaan keskenään kotiin kun käyn esim. koirien kanssa lenkillä tai kaupassa 2,5 km päässä.

Ja jos lastensuojelu tästä syystä tulee meille kylään niin tervetuloa!

Itse hain 5-vuotiaana äitini shekit pankista ja hoidin pieniä kauppa-asioita. Ja tiedän että maailma muuttuu, mutta maalaisjärjen pitäisi edelleen olla kovaa valuuttaa.

Vierailija
29/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi millään jättää noin pientä yksin! kai nyt käsität seuraukset, jos vaikka lapsi päättääkin lähteä ovesta ulos perääsi, et voi tietää, vaikka "tunnet" lapsesi. sossu kun saisi tietää..!

Ainakin täällä meillä sossu on ihan täystyöllistetty aivan eritason ongelmien kanssa. Puhutaan lapsista, jotka lähtevät yöllä pakkaseen etsimään vanhempiaan baarista, puhutaan narkkareista ja alkoholisteista, joiden lapset eivät saa tyyliin viikonlopun aikana kertaakaan lämmintä ruokaa jne.

Jos nää av:n "jos vaan sossu tietäis niin lapsesi otettaisiin huostaan" olisivat oikeita lastensuojelutapauksia, niin tarvittaisiin varmaan satakertaiset resurssit.

Usko pois, moni tuntee oman lapsensa yllättävän hyvin. Ja sen, missä raja kulkee. 10 min on eri asia kuin 3 tuntia jne.

Voisin jättää oman 4½-vuotiaan kuopuksemme yksin kotiin vartiksi, mutta en ole jättänyt kun poika ei ole halunnut, eikä ole sen tyyppinen että uskaltaisi jäädä (minä nimittäin tunnen lapseni). Esikoinen hinkui 4-5 vuotiaan vuoden, että saisi jäädä yksin esim. juuri kauppareissun ajaksi ja nyt 2. luokkalaisena nauttii iltapäivistä yksin kotona rauhassa. Keskimmäisemme taas nauttii iltapäiväkerhosta, eikä olisi valmis pitkiin iltapäiviin yksin kotona.

Vierailija
30/30 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on usein aamulla kotona yksin n.15 min kun käyn koiran kanssa lenkillä. Jos tämä on heitteillejättö niin ei muuta kun näkemiin ja kuulemiin..