Miksi lapsi hoidossa jos äidillä talviloma?
Siis mä en nyt oikein tajua yhtä juttua. Kun naapurin rouva kertoi eilen, että hänellä oli eilen alkanut joululoma, joka jatkuu joulun yli välipäiviin saakka. Silti oli vajaa 3-v (perheessä myös koululainen) ollut eilen koko päivän hoidossa ja tänäänkin kuulemma viedään? Koska kuulemma turhaa pitää kotonakaan kun maksavat tietyistä päivistä kuukaudessa. Eikä saa siivottuakaan kun lapsi on kotona.
Minusta jotenkin avutonta mutta ennen kaikkea väärin LASTA kohtaan! Eikö lapsellakin olisi oikeus pidempään joululomaan? Erityisesti koska tällä tytöllä on ylipitkät hoitopäivät klo 6.30-16.30 joka päivä:((. Tiedän sen koska asuvat naapurissa ja ovat itse kertoneet näistä päivistä.
Ensi viikon lapsi siis saa olla kotona ja olisi kuulemma laitettu varahoitopaikkaankin heti joulun jälkeen mutta ei sitten viitsitty kun varahoitopaikkana ei ollutkaan yksi läheinen päiväkoti vaan eräs kauempana oleva.
Mitä mieltä te olette tällaisesta? Yleensä mä puolustan subjektiivista päivähoito-oikeutta, mutta joskus kieltämättä tuntuu että oikeutta käytetään häikäilemättä myös hyväksi!
Kommentit (51)
lähteä viemään lapsia hoitoon ja eskariin. Tänään olen kotona ja päiväkoti-ikäinen myös. Koetin ehdotella eskaripojallekin kotiin jäämistä, mutta hänpä halusi ehdottomasti eskariin. Joten ei muuta kuin herätyskello seitsemäksi soimaan.
Muuten kyllä voisin pitää lapsia hoidossa, jos minulla olisi siivouspäivä. Olen nimittäin hemmetin äkäinen siivotessani - sitä ei ole kenenkään kiva joutua katsomaan.
Samoin asioiden hoito voi olla kaikkien kannalta mielekkäämpää hoitaa lasten ollessa hoidossa. Itsekin leikkisin mieluummin kavereiden kanssa kuin rahjustaisin äidin perässä hikisenä kauppakeskuksissa ja virastoissa.
4- ja 5-vuotiaat olleet koko viikon ja vielä tänään hoidossa. Syy on se, että olen todellakin siivonnut koko talon lattiasta kattoon, kaikkia kaappeja myöten. Olen myös käynyt ostamassa kaikki joululahjat sekä leiponut ja laittanut jouluruokia valmiiksi. Sen lisäksi olen vielä lenkkeillyt päivisin.
Ja kaikki tämä siksi, että olen niin kiireinen loma-ajan ulkopuolella, että mitään noista en ole ehtinyt aikaisemmin tehdä (normaalisti viikkosiivous on ulkoistettu). Ja lapset hoidossa siksi, että ei päivän aikana tartte miettiä mm. ruuan laittamista, pukemista, yleistä viihdyttämistä. Ei tarvi olla koko ajan käskemässä pois jaloista, että saan reippaasti kaiken tehtyä. Itse ainakin koen, että näin on parempi meidän lapsille :)!
Ja kummasti aina äiditm syyllistetään vaikka enimmäkseen isukit ovat niitä jotka lapsensa pktiin kuskaavat saadakseen olla lomallaan rauhassa.
ja tehdä ruokia apuna ja siivoavatkin oman huoneen ja muista huoneista omat tavarat. Eivätpähän opi siihen, että kaikki tehdään valmiiksi...
Siellä kun oli ohjelmassa lasten katedraali, joululounas ja joululaulajaiset sekä paljon muuta kivaa joulutohinaa! Vein sen sitten ...
että aika harva pystyy samaistumaan lapsen asemaan. Aika monen mielestä on ok pitää 3-vuotiasta 10 tunnin päiviä tarhassa lähes ympäri vuoden.
Ihan eri juttu on, jos lapsella on kunnon lomat ja kohtuullisen mittaiset hoitopäivät, silloin äidin 1-2 päivän omat lomat eivät vaikuta lapsen hyvinvointiin, mutta jos tilanne on tosiaan se, että lapsi suunnilleen asuu päiväkodissa, niin minusta on kyllä itsekästä pitää lasta jonkun siivouksen vuoksi päiväkodissa yhtään ylimääräistä. Luulisi, että aikuinen ihminen osaisi vähän priorisoida valintojaan.
perhe tekee omat ratkaisunsa. Varmaan ap:nkin perheen joitakin ratkaisuja voisi ryhtyä porukalla puimaan.
Mulla on ensi viikolla aatonaatto vapaa, mutta lapsi menee päiväkotiin. Ihan siksi, että ehdin tehdä loput jouluvalmistelut rauhassa.
siellä kun usein tällä viikolla on paljon kivaa jouluohjelmaa. Lapsi sen osais kertoa parhaiten.
Mutta toisaalta surullista, jos muuten joutuu olemaan noin pitkiä päiviä hoidossa:(
Minkä ikäisi lapsia aloittajalla on?! Kyllä meidän 4v ja 2v menisivät pitkin seiniä, jos en täällä kotona olisivat joulusiivouksen ym. "seassa". Se ei ole lasten juttu.
ainakin meidän lapsi tykkää olla päiväkodissa joten ei ole ongelma hänelle, jos menee sinne. Jos ennen joulua on pari vapaapäivää vanhemmilla niin meneehän ne aika tarkkaan asioita hoitaessa. Ja vaikka sekstatessa!
Meillä tämä järjestely myös siksi, että perheessä kaikki juoksevat asiat, lasten- ja kodinhoito ym. on mun vastuulla.
Ymmärrän, että niissä perheissä, joissa isä ja/ tai äiti ovat tavisduunissa 8-16, nämä samat asiat saisi tehtyä ehkä rauhassa myös lasten kanssa iltaisin tai vapaapäivisin. Näin järjesteltynä mulla on ensi viikosta loppiaiseen asti aikaa viettää rauhallisia päiviä lasten kanssa. Vaikka leipoen ja pelaillen, ihan mitä tahansa :)!
että aika harva pystyy samaistumaan lapsen asemaan. Aika monen mielestä on ok pitää 3-vuotiasta 10 tunnin päiviä tarhassa lähes ympäri vuoden. Ihan eri juttu on, jos lapsella on kunnon lomat ja kohtuullisen mittaiset hoitopäivät, silloin äidin 1-2 päivän omat lomat eivät vaikuta lapsen hyvinvointiin, mutta jos tilanne on tosiaan se, että lapsi suunnilleen asuu päiväkodissa, niin minusta on kyllä itsekästä pitää lasta jonkun siivouksen vuoksi päiväkodissa yhtään ylimääräistä. Luulisi, että aikuinen ihminen osaisi vähän priorisoida valintojaan.
Minustakaan tässä ei olisi mitään ongelmaa jos
lapsella olisi muutenkin lyhyet hoitopäivät. Nyt ei näin ole vaan lapsellahan on armottoman pitkät hoitopäivät.
Lisäksi kritisoin kyllä tuossa isääkin. Hän vie lapsen AINA vapaapäivinään ja pitkiksi päiviksi. Juuri viikko sitten kertoi miehelleni että vei lapsen että saisi keskittyä mopoprojektiinsa "koska viihtyyhän lapsi hyvin hoidossa".
Tiedän siis nämä asiat niin hyvin koska asuvat aivan naapurissa eli ei voi olla näkemättä koska lähteävät ja koska tulevat. Lisäksi meidän nuorimmat lapsemme ovat samassa hoitopaikassa, oma lapseni aina 9-15.
Emme mekään mitään pyhimyksiä ole, joskus lapsi on jopa hoidossa aamusta vaikka miehellä alkaisi työt vasta päivällä. Ja muutama viikko sitten käytimme jopa yhden hoitopäivän siihen, että kävimme miehen kanssa ostamassa joululahjoja.
Silti en koe sitä pahana koska meidän lapsella on aina 7-8 viikon kesäloma, 4 viikon talviloma (miehellä tauko opetustyössä) ja hiihtoloma. Lisäksi hän on hoidossa vain 4 päivää viikossa.
Mutta ihmeellisenä koen sen, että vanhemmat jotka eivät näe lastaan kuin 3 h/päivässä/arkisin eivät halua antaa lapselleen mahdollisuutta rauhoittua edes joulun aikaan.
ap
tai uusavuton. Jos ei saa tehtyä hommia noin ison kanssa. Ette oikeesti tiedä minkälaista on tehdä työtä vuorotta 20v. Ilman lomia yms. Helpolla pääsee nykyajan ihmiset..
siellä kun usein tällä viikolla on paljon kivaa jouluohjelmaa. Lapsi sen osais kertoa parhaiten.
ei siis ole mitään ohjelmaa, koska viime viikolla oli jo kaikki ohjelmat. Oma lapseni on samassa hoitopaikassa ja siksi tiedän:). Niin ja sinun mielestäsi joku vajaa 3-v tietää ITSE parhaiten? Juu-uh.
Minäkin annan omille lapsilleni karkkia joka päivä koska sanovat että pitävät karkista enemmän kuin banaaneista...:)
ap
ja oon maanantain vapaalla ja lapset koulussa ja pkodissa että saan siivottua. Ja mitään pahaa mieltä en aio siitä ottaa. Yleensä olen 4pvää töissä ja lasten kanssa 1 pvän viikosta kotona, mutta nyt on vaan pakko saada laitettua se joulukin, jota nimenomaan ne lapset odottavat, ja se onnistuu helpoimmin, kun lapset saa ruuat, seuraa ja touhua pkodissa ja mä voin keskittyä rätin heilutukseen 8h putkeen.
Onko kaikki tämän ketjun äidit yksinhuoltajia vai ainoastaan uusavuttomia? Miten työssäkäynti tekee äideistä noin avuttomia? Mulla on tällä hetkellä kotona 5v, kohta 4v ja 3kk vauva. Kaikki joulusiivot ja leipomiset on tehty päivällä lasten kanssa. Kumpikaan isoista ei ole valittanut että on tylsää, touhuavat täysillä äidin kanssa, myös tämä vilkas 5v poika.
Joululahjat ja jouluostokset on hoidettu niin että perheen ISÄ on remmissä mukana, toinen kotona lasten kanssa ja toinen kaupassa (ja kyllä, iltaisin voi myös käydä kaupassa, siihen ei tarvita vapaaPÄIVÄÄ).
Miten te työssäkäyvät ette yhtäkkiä pysty (=halua) tehdä tällaisia asioita lasten kanssa yhdessä? Mielestäni lapsille joulumieli tulee siitä kun sitä joulua laitetaan yhdessä, ei niin että lapset alta pois jotta äiti saa tehtyä joulun teille...
Eikö se ole jokaisen vanhemman oma asia miten ne joulusiivoukset ja lastenhoitoasiansa suorittaa??
Mä en näe mitään väärää siinä, että pitää lastaan hoidossa vaikka itse on lomalla! JOKAINEN teistä marttyyrimammoista tarvitsee ja kaipaa omaakin aikaa välillä vaikka ette sitä täällä myöntäisikään!! En käsitä miksi ootte ihan valmiita kivittämään jokaisen, joka toimii erilailla kuin te itse??
"Mielestäni lapsille joulumieli tulee siitä kun sitä joulua laitetaan yhdessä, ei niin että lapset alta pois jotta äiti saa tehtyä joulun teille..."
Ihan mielenkiinosta kysyn mitä tämä pitää sisällään? Teilläkin aika pieniä lapsia, joten heistä ei varmasti vielä mopinvarteen tai muuhunkaan siivoukseen ole mutta varmasti apua koristelussa, leivonnassa yms. ?
Olen se jolla lapset mukana siivoamisessa yms. Ja vastaan sun kysymykseen nro 41:
siivoamisessa lapsilla on omat rätit joilla pyyhkivät kaikkea haluamaansa. Sillä tuleeko heidän työllään puhdasta, ei ole väliä, vaan sillä että he ovat mukana mun touhuissa. Usein haluavat myös imuroida, joten joko ennen tai jälkeen mun imuroinnin kumpikin imuroi haluamansa ajan. Osaavat myös järjestellä tavaroita, viedä niitä oikeille paikoilleen yms.
En koe itseäni marttyyriäidiksi, mulla on myös omaa aikaa silloin kun sitä koen tarvitsevani. Lasteni ei vain silloin tarvitse olla hoidossa vaan saavat olla kotona.
Mutta siitä eriskummallinen olen kyllä, että töissä ollessani en vienyt lapsia päiväkotiin vaan palkkasin heille hoitajan kotiin. Ja nyt äitiyslomalle jäätyäni luonnollisesti hoitaja ei enää ole täällä lapsia leikkittämässä vaan hoidan lapseni itse. Jopa tuon 5v:n joka av:n mukaan kovasti tarttisi virikkeitä päiväkodista, kun on niin iso jo. Ihmeesti vaan viihtyy äidin ja kahden pienemmän kanssa kotona.
Leipomisessa ovat aina mukana, leivoin sitten mitä tahansa.
sitten se johtaa tällaiseen että hyödynnetään päivähoitoa myös silloin, kun ei olla töissä. Mihin sitten vetää raja? MInusta on ok jos vanhempi käy kaupassa ennen kuin hakee lapsen hoidosta, mutta en tiedä onko ok viedä lapsi koko päiväksi hoitoon että SAISI SIIVOTA???
on naiselle susi :(.