Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vielä ehtii erota kirkosta!

Kommentit (172)

Vierailija
21/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä jonkun pitää jäädä rahoittamaan veroillansa kirkon jakamia ruokakassejakin... :p

Vierailija
22/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varaa maksaa kirkollisveroa, jolla tehdään mm. hyväntekeväisyystyötä omalla kotipaikkakunnallani. Lisäksi lapseni saavat uskonnollisia aamunavauksia koulussa ja pääsevät koulun(kin) kanssa kirkkoon.

Kirkollisverosta menee VAIN ALLE 10% avustustyöhön. Säästä 0-90% ja tue valitsemaasi avustusjärjestöä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi mieleenikään erota! uskon Jumalaan ja olen kastanut lapsenikin. Srk kerhossa käyn mutta kirkossa en ole käynyt kuin jouluisin. silti en koe että olisin sen huonompi kristitty. Avioliittoni myös siunataan kesällä. mieheni ei kuulu kirkkoon ja joudumme käymään myös maistraatti osuuden.

On miten epäpyhää tahansa mutta tuntuu miestäni oikeasti harmittavan kun ei ole käynyt riparia. monella kuitenkin parhaat muistot sieltä.

Vierailija
24/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollisverosta menee VAIN ALLE 10% avustustyöhön. Säästä 0-90% ja tue valitsemaasi avustusjärjestöä!

tai vähän menee avustustyöhön, pääasia on se että homma toimii.

Mitä tuohon säästöön tulee kun eroaa kirkosta niin kai sekin on suhteellista. Seurakunnat kuitenkin järjestää toimintaa lähes ilmaiseksi perimänsä kirkolliseron lisäksi. Samantapaisen toiminnan käyttäminen joltain järjestöltä tai kunnalta voi viedä ne mukamas säästetyt kirkollisverot ;)

Vierailija
25/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin yhtään lahjaa en enää veisi. Eihän kirkosta eronneilla kai voi olla kummejakaan?

Muuten voisin pitää lapseen yhteyttä. Ja viedä vaikka lastenkirkkoon tai elokuviin. Mutta lahjoja ei enää tippuisi.

Vierailija
26/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena rippikoulun voi suorittaa käymällä muutaman kerran kahden kesken keskustelemassa uskonasioista papin kanssa. Siskoni teki näin, piti kovasti - ja nyt hänestä tulossa pappi.

Vierailija
27/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...äiti-lapsikerhoja, perhekerhoja, tekee avustustyötä vähävaraisten lapsiperheiden ja aikuisten keskellä, auttaa henkisesti kärsiviä ihmisiä.

...kirkko huolehtii monissa paikoissa osaltaa koulun iltapäivätoiminnasta, on lasten- ja nuortentoimintaa, leirejä.

...kirkko tarjoaa mahdollisuuden monille nuorille ensimmäisiin työkokemuksiin leirien ja kerhojen ohjaajina.

...kirkko huolehtii tärkeimmistä ja vanhimmista rakennushistoriallisista muistomerkeistämme.

...joka sunnuntai ja viikollakin ammattilaisihmisten vetämiä tilaisuuksia, joissa ammattimuusikon esityksiä - eli jumalanpalveluksia.

...konsertteja: kuinkahan monta urkusoitinta Suomessa olisi, jos valtion pitäisi kustantaa? Olisikohan yksi jossain Helsingissä ja toinen Lahdessa? Nyt on huippusoitin joka kylässä.

Vierailija
28/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi mieleenikään erota! uskon Jumalaan ja olen kastanut lapsenikin. Srk kerhossa käyn mutta kirkossa en ole käynyt kuin jouluisin. silti en koe että olisin sen huonompi kristitty.

Ei sinulla olekaan mitään syytä erota. Sinähän uskot ja haluat maksaa kirkollisverosi.

Eroamisen pohtiminen kuuluu niille, jotka eivät usko tai eivät muuten halua tukea kirkkoa.

Itse erosin kymmenen vuotta sitten enkä ole tarvinnut kirkon palveluja. Kauniit häät, nimiäiset ja hautajaiset voi järjestää ilman kirkkoa ja pappia. Nuorille on Prometheus-leirejä. Kunnioitan muiden maailmankatsomuksia ja olen onnellinen omasta uskonnottomuudestani. Arvoni ovat humanistisia (http://www.humanistiliitto.fi/arvot.htm).

Vierailija
29/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävä on huolehtia kummilapsen uskonnollisesta kasvatuksesta. Jos jaat vain lahjoja niin olet ollut huono kummi.

"Jos kummilapseni perhe eroaisi kirkosta... ...niin yhtään lahjaa en enää veisi. Eihän kirkosta eronneilla kai voi olla kummejakaan? Muuten voisin pitää lapseen yhteyttä. Ja viedä vaikka lastenkirkkoon tai elokuviin. Mutta lahjoja ei enää tippuisi."

Vierailija
30/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä jokka eroaa ja liittyy kun itselle sopii!

Menkää naimisiin muualla kuin kirkossa, minusta teidät saisi haudatakin kirkon ulkopuolelle.

Eikä tartte tulla seurakunnan kerhoihin, leireille.

Pyytää mitään apua joululahjoihin tms.

Itse maksan pienen summan rahaa veroissa, seurakunta tekee hyvää toimintaa lasten ja nuorten kanssa. Mutta se ei vaan kiinnosta omaan napaan tuijottajia.

Ihme tyyppejä, jokka karsii kakun päältä kermat!

Paljonko poltat savuna ilmaan vuodessa? Murto-osa siitä mitä menee tukeen.

Ja lapsien erottaminen vasta daijua onkin! Liitän kirkkoon ja sitten otankin ne pois.

Ihme soutajia ja huopaajia. Teillä ei ole kyllä mitään arvoja.

En ole koskaan kuulunut kirkkoon, minua ei ole ikinä kastettukaan.

Menin naimisiin maistraatissa, lapseni eivät tietenkään ole kastettu, en käy srk kerhoissa, enkä muutenkaan käytä mitään kirkon palveluita. Mielusti myös minua ei haudata minnekään kirkon maihin, kiitos, koska se ei vastaa millään tavalla maailmankatsomustani.

Eli en ole soutaja ja huopaaja enkä myöskään ymmärrä näitä jotka tavallisesti eivät välitä pätkääkään koko kirkosta ja sen opeista, mutta sitten kun lapsi syntyy, se kyllä kastetaan, koska niin on ollut tapana, ajattelematta koko asiaa. Se vasta on mielestäni tekopyhää ja vastenmielistä. Kyllä sen nimen lapselle saa ihan ilman kastettakin.

Vierailija
31/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on samoilla linjoilla kirkon kanssa opillisista asioista JA haluaa muitakin käännyttää samoille opillisille linjoille.

Esim. en kuuluisi natsipuolueeseen, vaikka kustantaisivat urut joka kaupunkiin ja pitäisivät kerhoja ja antaisivat köyhäinavustuksia ja palkkaisivat nuoria työhön. Ihan siitä syystä, että kaikki mitä tuo puolue tekisi, pyrkii kuitenkin pohjimmiltaan käännyttämään kaikki omaan ideologiaansa. Ja tarjoaisivat työpaikkoja ym. juuri siksi, että saisivat jatkossakin uusia työntekijöitä omaan systeemiinsä.

En toki väitä, että kirkko olisi natsipuolue. Mutta...kirkko on ideologinen organisaatio, ei mikään arvoneutraali tyhjiö. Kuulumalla kirkkoon ja maksamalla veroja kirkolle vahvistat tuon kristillisen opin otetta tässä maassa. (Lähimmäisenrakkaus tai anteeksiantaminen ei ole mikään erityisen kristillinen opetus, jokainen uskonto ja ideologia vakuuttaa pyrkivänsä toisen ihmisen parhaaseen :-) (Ja hyväntekeväisyyttä tekevät kaikki muutkin uskonnot ja monet maalliset järjestöt.)

Itsellä sen verran kammottavia kokemuksia kristillisistä yhteisöistä, että en missään tapauksessa anna lanttiakaan kristinopin sanoman eteenpäinviemiseksi.

nimim. kymmenen vuotta toipumista takana

Vierailija
32/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko järjestää...

...äiti-lapsikerhoja, perhekerhoja, tekee avustustyötä vähävaraisten lapsiperheiden ja aikuisten keskellä, auttaa henkisesti kärsiviä ihmisiä.

...kirkko huolehtii monissa paikoissa osaltaa koulun iltapäivätoiminnasta, on lasten- ja nuortentoimintaa, leirejä.

...kirkko tarjoaa mahdollisuuden monille nuorille ensimmäisiin työkokemuksiin leirien ja kerhojen ohjaajina.

Aivan. Kirkko on myös kerännyt melkoisia omaisuuksia ihmisiltä aikojen saatossa.

Jos kirkolla ei olisi näin merkittävää roolia, meidänkin paikkakunnalla olisi esimerkiksi kunnan ylläpitämiä perhekerhoja, päiväkerhoja, iltapäivätoimintaa ja hautausmaita.

Kirkon tunnustuksellisesta toiminnasta on iloa uskoville mutta haittaa uskonnottomille, sillä kunnat vetoavat siihen, että kirkko järjestää jo palveluja lapsiperheille. Kirkko on tyytyväinen, kun pienillä paikkakunnilla se saa rauhassa julistaa sanomaansa koko kunnan lapsiperheille. Olisi tervettä, että kirkon päiväkerhoilla ja perhekerhoilla olisi kilpailijoita. Sitä paitsi tällainen toiminta kuuluisi selkeästi myös kunnan avoimeen varhaiskasvatukseen!

Vierailija
33/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin miksi ette järjestä sellaista muiden ateistivanhempien kanssa?

Tai muuta isommalle paikkakunnalle, jossa vaihtoehtoja?

Vierailija
34/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on samoilla linjoilla kirkon kanssa opillisista asioista JA haluaa muitakin käännyttää samoille opillisille linjoille. Esim. en kuuluisi natsipuolueeseen, vaikka kustantaisivat urut joka kaupunkiin ja pitäisivät kerhoja ja antaisivat köyhäinavustuksia ja palkkaisivat nuoria työhön. Ihan siitä syystä, että kaikki mitä tuo puolue tekisi, pyrkii kuitenkin pohjimmiltaan käännyttämään kaikki omaan ideologiaansa. Ja tarjoaisivat työpaikkoja ym. juuri siksi, että saisivat jatkossakin uusia työntekijöitä omaan systeemiinsä. En toki väitä, että kirkko olisi natsipuolue. Mutta...kirkko on ideologinen organisaatio, ei mikään arvoneutraali tyhjiö. Kuulumalla kirkkoon ja maksamalla veroja kirkolle vahvistat tuon kristillisen opin otetta tässä maassa. (Lähimmäisenrakkaus tai anteeksiantaminen ei ole mikään erityisen kristillinen opetus, jokainen uskonto ja ideologia vakuuttaa pyrkivänsä toisen ihmisen parhaaseen :-) (Ja hyväntekeväisyyttä tekevät kaikki muutkin uskonnot ja monet maalliset järjestöt.) Itsellä sen verran kammottavia kokemuksia kristillisistä yhteisöistä, että en missään tapauksessa anna lanttiakaan kristinopin sanoman eteenpäinviemiseksi. nimim. kymmenen vuotta toipumista takana

mieleen yksi opiskelukaveri joka käytti uskomattoman paljon aikaa, vaivaa ja energiaa kirkon vihaamiseen. Melkeinpä voisi sanoa että kirkko hallitsi hänen elämäänsä täysin, niin ironiselta kun se kuulostaakin.

Vierailija
35/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häiritsee, ettei kirkon toiminnalle ole vaihtoehtoja.. ..niin miksi ette järjestä sellaista muiden ateistivanhempien kanssa?

Tai muuta isommalle paikkakunnalle, jossa vaihtoehtoja?

Olen ollut mukana vapaaehtoisena MLL:n toiminnassa ja järjestänyt muutakin toimintaa niin paljon kuin on riittänyt energiaa pienten lasten kanssa. Avoin varhaiskasvatus kuuluisi kuitenkin kunnan tehtäviin. Sen avulla vanhemmat jaksavat paremmin tärkeässä tehtävässään ja lapset hyötyvät avoimesta varhaiskasvatuksesta.

Viihdymme oikein hyvin täällä. Tulemme erinomaisesti toimeen uskovien perheiden kanssa, vaikka maailmankatsomuksemme ovatkin erilaisia. Olisi silti kohtuullista, että meidänkin lapsille olisi olemassa päiväkerhoja.

Vierailija
36/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tuli mieleen yksi opiskelukaveri joka käytti uskomattoman paljon aikaa, vaivaa ja energiaa kirkon vihaamiseen. Melkeinpä voisi sanoa että kirkko hallitsi hänen elämäänsä täysin, niin ironiselta kun se kuulostaakin. "

Kuten sanoin, mulla on 10 vuotta toipumista takana kristillisistä opeista. (niin ironiselta kuin se kuulostaakin, kristinusko hallitsi (=kontrolloi) mun elämää yli kaksikymmentä vuotta, olin itse palkallisessa hengellisessä käännytystyössä ja hyväntekeväisyystyössä, joten tiedän millä tavalla noita "hyväntekeväisyyteen kerättäviä rahoja" käytetään - ideologian edistämiseen.)

Erosin silti kirkosta vasta kuukausi sitten, muistaessani, vaikka kristinuskon olen jättänyt taakse jo pitkän aikaa sitten. Ihan järkipäätös, syntyi vauva ja mietin, miten sille perustelisin että olen maksanut vuosikausia yli 1000 euroa vuodessa kannatusmaksua ideologialle, jonka olen aikoja sitten hylännyt. En löytänyt riittäviä perusteluja. (Maksamme toki mieheni kanssa tukea vapaaehtoisesti järjestöille, joiden ideologia ei ole ristiriidassa elämänkatsomuksemme kanssa...)

Olen siis sitä mieltä, ettei todellakaan kannata kuulua mihinkään organisaatioon (kirkkoon, puolueeseen, järjestöön jne), ellei allekirjoita sen oppia. Mun mielestäni jokainen saa toki kuulua ihan mihin tahansa (lailliseen) organisaatioon ja uskoa ihan mihin tahansa, mutta rehellinen kannattaa olla itselleen. Jäsenyys ja rahallinen tuki voidaan varmaan hyvin perustein tulkita niin, että ko. hlö kannattaa aatetta? (Tai ei sitten ole viitsinyt ajatella asiaa loppuun asti?)

Ja on muuten eka kerta, kun kirjoitan aiheesta - en ole kellekään kertonut edes kirkosta eroamisestani, miehelle mainitsin pari viikkoa sitten ohimennen...Yleensä välttelen koko uskontoasioista puhumista juuri siksi, että olen saanut "rokotuksen" kiihkoilijoita vastaan. Jopa oman eroni kristillisen organisaation palveluksesta olen kuitannut "mmm" hyminällä. Ei kuulu kellekään....

Vierailija
37/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kirkosta erosi 202 ihmistä (http://eroakirkosta.fi/static/tilastot/paivittaiset_erot.txt).

Viime vuonna erosi erityisen paljon ihmisiä:

http://mpolla.net/ek/

Vierailija
38/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä aion pysyä edelleen kirkossa ja jopa kuluttaa niitä kirkon penkkejä. Suosittelen muillekin.

Vierailija
39/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirkosta eroaminen huipussaan joulukuussa

Joulukuun eroaalto eroakirkosta.fi -palvelun kautta on ollut poikkeuksellisen suuri. Joulukuussa 2008 tehtiin kaikkien aikojen eroennätys. Tämän joulukuun ensimmäisellä puoliskolla tehtiin 2685 eroa, mikä on 5% enemmän kuin vuonna 2008.

Eroakirkosta.fi arvioi, että vuonna 2009 kirkosta eroaa noin 41 000 jäsentä. Vuonna 2007 kirkosta erosi 38 000 henkilöä, ja ennätys 52 000 tehtiin vuonna 2008.

- Eroajien määrä kasvaa vielä vuoden lopussa. Vuoden 2008 viimeisenä päivänä erosi yli tuhat henkilöä. Tämä oli kaikkien aikojen ennätyspäivä. Eroamisen syynä on kirkollisvero, jota peritään koko vuodelta jos henkilö on vuoden vaihtuessa kirkon jäsen, toteaa tiedottaja Heikki Orsila."

http://www.eroakirkosta.fi/media/none/tiedote30_09.html?year=2009

Vierailija
40/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?Open…

"Kirkkoon liittymisen syitä on tutkittu Tampereella. Tutkimuksen mukaan elämänkaareen liittyvät tapahtumat kuten avioliitto, kaste, kummius ja lähestyvä tai läheisen kuolema tuovat kirkon jäseniksi 59 prosenttia kirkkoon liittyvistä. Henkiset ja hengelliset syyt ovat perusteena 32 prosentilla. Maahanmuuton tai kirkon antaman avun mainitsee yhdeksän prosenttia tutkimukseen osallistuneista."