Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko karsea äiti? Joululahjoista...

Vierailija
17.12.2009 |

Meillä tyttö (6v) on toivonut joululahjaksi mm. Bindeez- ja Hama-helmiä sekä erilaisia askartelutarvikkeita. Ei ole noiden lisäksi toivonut muuta kuin Littlest Pet Shopeja ja niitä saakin kummeiltaan.

Ongelma on siis se, että mä en halua noita helmi- ja askartelujuttuja ostaa, koska en kestä niitä kotonani :/! Joka päivä tulee muutenkin eskarista sen tuhannen työtä kotiin ja kotona tyttö tekee niitä sitten vielä lisää. Oon niistä sitten muutaman laittanu säilöön tytön vauva-kirjan väliin ja loput on menny roskikseen... Niitä ei kerta kaikkiaan voi kaikkia säilyttää! Enkä edes halua sellaista sälää kotiin!

Oon varmasti ihan kamala mutta jätän noi lahjat kyllä ostamatta ja keksin sitten jotain muuta! Kaipa ne sitten unohtuu, kun saa muuta tilalle!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi on toivonut. Kehittää käden taitoja ja luovuutta!

Vierailija
2/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. lh, Joka säästää kummilastenkin askartelut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 5-v. rakastaa askartelua ja parempaa se minusta on kuin esim. tv:n katsominen/tietsikka pelaaminen. Varmaan kerran viikossa käyn askartelukamalaatikkoa läpi "saako tämän heittää pois jne."

Vierailija
4/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostat myös jonkun kivan taskukansion/arkistolaatikon minne tyttö voi tekeleensä jemmata, sehän menee tytön huoneeseen eikä häiritse sua.

Vierailija
5/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettää kaiken aikansa askarrellen. Mitä siis muilta harrastuksilta jää. Ja luovuutta todellakin riittää! Siksi niitä töitä kai niin liukuhihnalta tuleekin... Jos alkaisin tytöltä itseltä kysymään mitä saa heittää pois ja mitä ei, niin ei tiettykään mitään. Vääntää itkua pienimmästäkin paperipalasta, jos niitä roskiksesta sattuu löytämään :/!

ap

Vierailija
6/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ostaisi minakaan. Mun kaikkein pahin vihollinen on sellainen joka paikkaan joutuva glitteri! Osta jotain muuta askartelutarviketta.

Vierailija
7/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä sotkua ja pikkusälää. Kovetin kyllä mieleni ja hankin muutaman mukavan kokoisen (ei liian isoja, menevät sotkuisiksi) laatikon, joihin jälkikasvu saa kerätä kaikki askartelutarvikkeensa. Pitävät niitä sängyn alla, eli ovat sopivasti poissa mun silmistä.

Kädentaidot kehittää myös aivoja, enkä ainakaan itse halua olla esteenä tulevan muotoilijan/artesaanin/käsityön opettajan uralla (huom. on siis vitsi).

Aika usein jäljet jää mun siivottaviksi, mutta niinhän se jää lasten leipomistenkin jälkeen, ja joskus ne väkertelee tosi nättejäkin juttuja. Räpeltäköön mielummin noita kuin aina jotain pleikkaa tai tietsikaa.

Ai niin, on sovittu, että minä en hävitä mitään niiden laatikoista, mutta ne itse huolehtivat, että ne tarvikkeet mahtuvat niihin laatikoihin. Kun tekee tiukkaa, eli tulee ahdasta, mummit saa lisää väkerryksiä kaappiensa kätköihin.

Vierailija
8/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tytöllä (5 v.) ollu hamahelmiä jonkun vuoden verran enkä oo kertaakaan ees silittäny niitä "valmiiks", joten niistä ei oo tullu mitään "roskaa". Mä en kans voi säilyttää jokaista piirustusta ym. mitä tulee neidiltä. Ymmärrän sua tosi hyvin. Mut hama helmiä suosittelen.

Vierailija
9/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta, osta ihmeessä edes joko hamahelmiä tai niitä muita askarteluvälineitä. Sitten vain hankit kunnon laatikon/rasian, jossa valmiita tuotoksia säilytetään. Kun laatikko on täynnä, annat tytön itse valita mitä niistä heitetään pois, jotta uusia voi taas tehdä. Sen verran noudatat omaa toivettasi, että jätät ne kaikista sotkuisimmat askartelutarvikkeet (kiilteet ym.) hankkimatta. Niin saat tyttärellesi jouluiloa!

t. äiti, jonka 12-v tyttö EDELLEEN haluaisi säilyttää jokaikisen askartelutuotoksen!!! Ja niitähän tulee...

Vierailija
10/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siten, että sanoo silittävänsä ne sitten kun on tiskannut astiat/haettu isoveli koulusta/pikkuveli ei ole räppimässä silitysrautaa. Sitten Hama-helmityö laitetaan jemmaan ja kun uusi leikki/puuha alkaa, on Hama-helmityö luultavasti jo unohtunut ja helmet voi kipata uudelleen purkkiin.

Siis toivottavasti siinä käy noin... Ainakin Hama-helmien suhteen meillä huijaus toimii, mutta helkkari kun ekaluokkalainen vieläkin kyselee, milloin jatketaan sitä itse tehtyä My Little Pony-maailmaa, joka on lentänyt roskiin jo kolme vuotta sitten...

Vierailija
11/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekeleitä ja loput kokoat kansioon/laatikkoon tms. Eikä niitä tosiaankaan kaikkia tarvitse säilyttää.

Vierailija
12/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat tytöt vaan piirtää ja askartelee ja ne on oikeasti hyviä. Ja äitillänsä oli kymppi kuviksessa ja mummi artesaani:D 6v on sitä mieltä että hänestä tulee isona taiteilija ja uskon siihen kyllä ihan täysiä koska on juuri sen luontoinen ihminen ja isä ja äitikin tekee luovaa työtä.

Ja ap, minusta olet kyllä vähän karsea. En minäkään tykkää tuosta sotkusta tai askartelusta, mutta haluan tukea lapsiani siinä missä ovat hyviä.

Kädentaidot kehittää myös aivoja, enkä ainakaan itse halua olla esteenä tulevan muotoilijan/artesaanin/käsityön opettajan uralla (huom. on siis vitsi).

Vierailija
13/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taiteelliselle kommentoijalle tiedoksi, että minä itse olen "taitelijana" täysi surkimus :)! Siis mulla ei niitä kädentaitoja ole muuta kuin ehkä leipomiseen (jos se nyt lasketaan).

Toiseksi, olen melkoinen kontrollifriikki, joten kaikki ns. ylimääräinen tavara saa mun pinnan kireelle. Juuri nyt jouluksi sain rankalla kädellä siivottua myös kaappien kätköistä kaikkea rojua pois ja nyt sitä sitten täytyisi hankkia lisäää?!

Mutta ehkä mä sitten kuitenkin ostan niitä Hama-helmiä :). Ja oli sitten vielä joku ihme pyörivä piirtolevy. Näytti aika pieneltä, joten sen varmasti voi saada hyvin piiloon ;)...

Kiitos ymmärryksestä!

ap

Vierailija
14/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti. Terveisin nimimerkki "kokemusta siitä, miten hermot kiristyvät lapsiperheessä, jos antaa vallan sisäiselle kontrollifriikilleen"!

Vierailija
15/17 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuo niitä askarteluja kotiin ja tekee niitä vaan MUUTAMAN VUODEN teidän elämästä. Jos lapsen olette kotiinne hankkineet, niin se on HÄNENKIN kotinsa. Jos SINÄ et niistä pidä, mutta LAPSELLE tärkeitä, niin etkö niitä muutaman vuoden kestäisi lapsen luovuuden kehityksen ja hyvän mielen vuoksi? Onko kodin oltava niin täydellinen paikka, että lapsi ei saa näkyä?

Meillä jo omat vanhemmat arvosti suuresti askartelu- ja piirustustöitämme. Parhaat pääsivät seinälle kehyksiin Palmujen ja muiden kavereiksi. SE KEHITTÄÄ LAPSEN ITSETUNTOA.

Muistan, kun olin lukiolaisena kerhonohjaajana. Yksi pikkutyttö oli tosi hyvä piirtämään ja askartelemaan. Aina hän antoi työnsä minulle. Kun ihmettelin, eikö hän halua hienoja viedä kotiinsa, hän meni aina surullisen näköiseksi ja sanoi: "Äiti ei tykkää niistä. Ne menee vaan roskiin. Sä tykkäät, säilytä sä niitä." Ovat edelleen tallessa.

Eikö nyt edes jotain piirustusta voisi laittaa esille? Eikö kotiin mahtuisi paria säilytyslaatikkoa, johon askarteluja ja muita voisi kerätä?

Vierailija
16/17 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä alkaisin säilyttämään ihan tasan kaikki lapseni askartelut, niin eihän meille sitten enää muuta tänne kotiin mahtuiskaan! Ja kun niitä lapsia on enempi kuin vain se yksi!

Lapsen itsetuntoa ja aivojen kehitystä ym. voi tasan tarkkaan kehittää muullakin toiminnalla kuin vaan askartelulla. Ja ehkä muiden lasten itsetunto kärsii siitä, jos kodin seinille laitetaan vain yhden lapsen töitä...

Ja joo, minä haluan, että omassa kodissani saan päättää sisustuksesta ihan itse. En tykkää roinasta, rojusta enkä epäjärjestyksestä. Lapset saavat kyllä leikkiä omissa huoneissaan ja myös askarrella. Jokaisella lelulla ja tavaralla on oma paikkansa ja ne kerätään leikin jälkeen pois. Samoin askartelutarvikkeet. Se vaan noissa askartelujutuissa, että kun niiden töiden myötä se määrä nousee potenssiin 10 yhden päivän aikana. Vaikka onkin iso talo ja paljon neliöitä, niin ei niitä vaan kertakaikkiaan voi täyttää sen yhden lapsen askateluilla! Ainakaan mun mielestä :)!

ap

Vierailija
17/17 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä syntyvät askartelut kun on litteitä ja helppoja säilyttää (kunnes viskaa pois). Hankalampi sun on säilyttää niitä tytön vessapaperirullista tekemiä askarteluja, joita joutuu nyt väsäämään kun et osta noita helmiä.

:-)

Ja niitä on hamahelmijuttuja on kiva antaa lahjaksi, lapsi on onnellinen lahjoittaessaan ja sinä kun pääset niistä eroon. Meillä mummo saanut niitä jo kasan. Esim kuusenkoristeen nimikkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi