Mua itkettää. Laskuja, lapsia ja joulu.
Mun elämä on jumissa. On niin paljon laskuja että oikeesti en sais tehdä yhtään jouluostoksia. Mutta haluan lapsilleni joulun.
Mietin vain, että onko minulla mitään mahdollisuuksia saada edes jotain nettilainaa. Itse siis kotiäitinä, mies kyllä töissä mutta eipä ole kovin suuret tulot. MIten sais asiat taas kuntoon. Miten saisin itseni rauhottuun jotta saisin unen. Turhaa täältä kyselenkään, mutta pahalta tuntuu. Toivottavasti ne joilla on varaa laittaa lapsilleen kalliita lahjoja, myös tajuaa selittää lapsilleen kuinka onnekkaita ne on. Kyllä, olen nyt tosi kateellinen varakkaammille. Mutta yritän järjestää henkisesti ihanan joulun. Rauhallisen, lämpimän, tehdä hyvää ruokaa (kiitos hyvä joulumieli- keräyksen lahjakorttien) Ja ihanien lapsieni. Laitan lahjoja niin paljon kuin vain voin lapsilleni. Mutta läheskään kaikkea toivomaansa en voi antaa. Mutta rakkautta voin.
Olen vain niin surullinen kun itselläni niin huonossa jamassa elämä. Mutta se mikä ei tapa, vahvistaa. Mutta kaikesta muusta kiitänkin että on terveet lapset ja itsekin terve. Kyllä se elämä vois silti olla huonomminkin!
Hyvää Joulua kaikille! Mun netti menee varmaan huomenna aamulla kiinni joten tää oli taas viimeinen surffailu vähään aikaan. :) Palstailkaahan kiltisti kun on tonttuja likkeellä!
Kommentit (40)
Mä osti just 5-vuotiaalle kirjoja puoli-ilmaiseksi sieltä, 8-vuotiaalla akkaripokkarin.
23
joulupuu keräyksen kautta lahjat lapsille?
vaikea vieläkin uskoa että on ihmisiä jotka eivät tämän paremmin osaa suuunnitella arkeaan, että esim. olisi vähän ylimääräistä rahaa jouluksi. Miksi ap ei ole sitten säästänyt 5 €/kk joululahjoihin jo vaikka tammikuusta lähtien?
Tiedätkö millä me maksamme joululahjamme? Minä olen köyhä yrittäjä jolal nettotulot max 500 €/kk ja miehellä surkea palkka 1200 €/netto/kk.
Me myimme ison osan romuistamme jo elokuussa, sekä kirppareilla että nettimarkkinoilla ja arvatkaa paljon rahaa me saimme siitä? Lähes 1000 €!!!! Jokainen sentti niistä säästettiin ja nyt ollaan saatu ostaa kivat joululahjat kaikille eli 3 lapselle, 6 sisarusten lapsille, vanhemmille, toisillemme ja vielä riittää rahaa ruokaankin!!!
Suunnitteluahan tämä vaatii.
Mua vain ärsyttää nämä samat valittelijat täällä. Vuodesta toiseen ennen joka joulua sama asia.
vaikea vieläkin uskoa että on ihmisiä jotka eivät tämän paremmin osaa suuunnitella arkeaan, että esim. olisi vähän ylimääräistä rahaa jouluksi. Miksi ap ei ole sitten säästänyt 5 €/kk joululahjoihin jo vaikka tammikuusta lähtien?
Tiedätkö millä me maksamme joululahjamme? Minä olen köyhä yrittäjä jolal nettotulot max 500 €/kk ja miehellä surkea palkka 1200 €/netto/kk.
Me myimme ison osan romuistamme jo elokuussa, sekä kirppareilla että nettimarkkinoilla ja arvatkaa paljon rahaa me saimme siitä? Lähes 1000 €!!!! Jokainen sentti niistä säästettiin ja nyt ollaan saatu ostaa kivat joululahjat kaikille eli 3 lapselle, 6 sisarusten lapsille, vanhemmille, toisillemme ja vielä riittää rahaa ruokaankin!!!
Suunnitteluahan tämä vaatii.
Mua vain ärsyttää nämä samat valittelijat täällä. Vuodesta toiseen ennen joka joulua sama asia.
kaltaisesi urpon rinnalla. Mielummin köyhä kuin paskantärkeä kaikkitietävyys
lahjoja lapsillesi. Kuulostaa siltä, että annat heilli hienon joulun aivan muulla tavalla. Se joulun henki on kaikkein tärkein! Rauhoitutaan, ollaan yhdessä ja syödään hyvin. Näistä sinä juuri kerroit. Olet varmasti hyvä äiti lapsillesi, joten älä stressaa lahjoista. Lapset tarvitsevat sinua, ei suurta lahjakasaa. Oikein hyvää joulua teidän perheelle!
Hyvä joulu ei vaadi ykköslahjoja lelukuvastoista. Meilläkin lapset haluavat sitä ja tätä, mutta jätän sen kyllä omaan arvoonsa. Rakkautta ei mitata lahjoilla. PIenetkin lahjat, käytetyt jne. voivat olla rakkaita. Ainakin ne kertovat äidin rakkaudesta lapsiinsa.
vaikea vieläkin uskoa että on ihmisiä jotka eivät tämän paremmin osaa suuunnitella arkeaan, että esim. olisi vähän ylimääräistä rahaa jouluksi. Miksi ap ei ole sitten säästänyt 5 €/kk joululahjoihin jo vaikka tammikuusta lähtien? Tiedätkö millä me maksamme joululahjamme? Minä olen köyhä yrittäjä jolal nettotulot max 500 €/kk ja miehellä surkea palkka 1200 €/netto/kk. Me myimme ison osan romuistamme jo elokuussa, sekä kirppareilla että nettimarkkinoilla ja arvatkaa paljon rahaa me saimme siitä? Lähes 1000 €!!!! Jokainen sentti niistä säästettiin ja nyt ollaan saatu ostaa kivat joululahjat kaikille eli 3 lapselle, 6 sisarusten lapsille, vanhemmille, toisillemme ja vielä riittää rahaa ruokaankin!!! Suunnitteluahan tämä vaatii. Mua vain ärsyttää nämä samat valittelijat täällä. Vuodesta toiseen ennen joka joulua sama asia.
kyllä olet hyvä ja fiksu tyyppi kun sinä olet saanut säästöön rahaa...hei haloo ihan oikeesti.Me eletään sossun tuloilla kun miehen yritystoiminta lopahti viime keväänä ja itse olen opiskelija,miehellä silloin tällöin töitä mutta ei se riitä.Meillä ei tosiaan ole rahaa laittaa yhtään säästöön,kk on aina pari päivää jolloin mietitään millä pääsen kouluun kun ei ole rahaa bensaan (melkein 10e/pv bensaan),mitä ostetaan kissoille ruoaksi kun ei ole rahaa,mihin kissat voi tehdä tarpeensa kun hiekkaa pitäisi ostaa,mitä ruokaa ostetaan lapsille jota voisi syödä pari päivää.Ja juu,olen yrittänyt laittaa säästöön ja ollaan eletty niukasti mutta kun ne säästötkin pitää käyttää elämiseen.Nyt tällä hetkellä meillä on laskuja ihan sairaasti,vieläkin maksellaan viime kevään laskuja/yritys hommeleita,miehellä todettiin pari viikkoa sairaus johon pitäisi ostaa lääkkeet mutta me ei pystytä ostaa kun ei ole rahaa elämiseenkään.
Mutta onneksi sinä olet fiksu.
ainakin olisi riittänyt että isä on selvinpäin eikä haasta riitaa jouluna. harvemmin valitettavasti näin on käynyt, pitkät vapaat niin hermot kerkee mennä monesti ja viinahammasta kolottaa. enpä muista yhtään onnellista joulua. lahjat vaihtaisin parempaan isään.
Silloin kun meitä oli perheessä 2 opiskelijaa ja 2 lasta, ostin lapsille lahjat aina kirpputorilta. Kirjoja esimerkiksi saa oikein hyväkuntoisia ja vähällä rahalla.
Joulu ei tarkoita lahjoja, vaikka niitä nykyisin ostellaankin. Joulun perimmäinen tarkoitus aivan muuta ja syvällisempi. Kun kyselen lapsiltani, mikä on ollut mukavinta joulussa on se ollut yhdessä olo; joulusauna, joulutunnelma ja lautapelit...kuka päihitti kenetkin. Toki pukin vierailu ja lahjatkin on mainittu, mutta ne eivät olleet ne tärkeimmät. Tsemppiä sulle ja muista, ettet enää aattona mieti näitä asioita...muutkaan tuskin sitä miettivät. Iloinen, pirteä äiti, joka ei pienistä murehdi (ainakaan näytä sitä) on ilo koko perheelle. Turha murehtiminen vain pilaa tunnelmaa, aattona ei voi muuta kuin iloita siitä mitä on ja tehdä se taidolla :o)
Mun elämä on jumissa. On niin paljon laskuja että oikeesti en sais tehdä yhtään jouluostoksia. Mutta haluan lapsilleni joulun.
Mietin vain, että onko minulla mitään mahdollisuuksia saada edes jotain nettilainaa. Itse siis kotiäitinä, mies kyllä töissä mutta eipä ole kovin suuret tulot. MIten sais asiat taas kuntoon. Miten saisin itseni rauhottuun jotta saisin unen. Turhaa täältä kyselenkään, mutta pahalta tuntuu. Toivottavasti ne joilla on varaa laittaa lapsilleen kalliita lahjoja, myös tajuaa selittää lapsilleen kuinka onnekkaita ne on. Kyllä, olen nyt tosi kateellinen varakkaammille. Mutta yritän järjestää henkisesti ihanan joulun. Rauhallisen, lämpimän, tehdä hyvää ruokaa (kiitos hyvä joulumieli- keräyksen lahjakorttien) Ja ihanien lapsieni. Laitan lahjoja niin paljon kuin vain voin lapsilleni. Mutta läheskään kaikkea toivomaansa en voi antaa. Mutta rakkautta voin.
Olen vain niin surullinen kun itselläni niin huonossa jamassa elämä. Mutta se mikä ei tapa, vahvistaa. Mutta kaikesta muusta kiitänkin että on terveet lapset ja itsekin terve. Kyllä se elämä vois silti olla huonomminkin!
Hyvää Joulua kaikille! Mun netti menee varmaan huomenna aamulla kiinni joten tää oli taas viimeinen surffailu vähään aikaan. :) Palstailkaahan kiltisti kun on tonttuja likkeellä!
Tosi inhottava tilanne, mut kantsii soittaa niistä laskuista ja sopia lisää maksuaikaa ja oletko ajatellut että lahjoja voi myös ite tehä halvalla. Osa meidän perheestä vain saa ostettuja lahjoja tänä vuonna muut olen itse tehnyt.
AP kirjoitti:
Itsellehän nuo on selviä juttuja mutta selitäs ne lapsille jotka juttelevat kavereiden kanssa mitä kukanenkin on toivonut ja sitten saanut. Ja tiedän jo valmiiksi että meillä ei lapset ihailuja saa jos/kun omista lahjoistaan kertovat. Mutta tiedän että ne ainakin vähän ilahduttavat niitä. Ja aion muuten tehdä tästä joulusta ihanan. Tehdään yhdessä enemmän kuin aikaisempina jouluina.. Kirjoitan jokaiselle "lahjakortin". Yhdessä leipomis-ilta, pitkän kaavan mukaan sauna-herkkuilta, leffa-ilta kotona, koko perheen ulkoilupäivä makkaranpaistoineen,ja pizzapäivä jolloin tehdään itse pizzat. Ja leikkipäivä jolloin tehdään majat lapsille ja retkeillään siellä! Joo tiedän, noita asioita tehdään normaalistikin. Mutta kun ne päivät nimeää niin pienet lapset tykkää niistä enemmän. Ja annetaanhan sitä saippuaakin joululahjaksi, kaiken maailman pesuainepakkauksia niin miksei mukavia päiviä lapsien mielestä :)
Todella! Toivon että jokainen muistaisi antaa omalle lapselleen myös sitä hyvää mieltä. Ei vain tavaraa.
Mä en todellakaan rakentele majoja - vaikka haluaisinkin - mä en vaan saa aikaiseksi, enkä oikein jaksa muutenkaan leikkiä lasten kanssa. Olen vähän huono äiti. Rakastan silti ihan kauhesati lapsiani, mutta olen hyvä esimerkki äidistä, joka antaa lapsilleen oman aikansa sijasta tavaraa. Mulla on aika paljon rahaa käytössä, ajoittain ainakin ja silloin ostan ihan mitä huvittaa, itselleni ja lapsille varsinkin. Koko asunto tursuaa tavaraa - ei tässä mitään järkeä ole, kyllä mä sen tiedän.
AP - annat lapsillesi parhaan lahjan olemalla läsnä. Sitä kun moni - mm. minä itse - en oikein osaa, jaksa, viitsi, ehdi, kykene, pysty. Muka.
itse ostin tänään lahjoja omille ja kummilapsille: halpakaupasta kahden euron Disney-mukit jokaiselle lapselle (omat ja kummilapset yhteensä 5 lasta) ja tiedän että ainakin meidän muksut ilahtuvat niistä mukeista, ja niihin voi vielä laittaa jotain karkkia sisälle paketoidessa. samaisesta halpakaupasta ostin myös lautapelin hinta 5 euroa. etukäteen oon ostanut marraskuussa pienille lapsille palapelit neljällä eurolla Lidlistä, ja kirpparilta kivat kirjat jokaiselle, 3-4 euroa kappale. näistä tulee jo monta kivaa pakettia jokaiselle. mutta koska me emme ole köyhiä, meidän lapset saa jokainen myös kalliimmat lahjat, yksi toivomansa 20 euron pelin, yksi 30 euron lumilaudan, yksi pikkuinen kaupassa näkemänsä jättipehmolelun. kummilapsille on lisäksi dvd ja palapeli. lisäksi lapset saavat paketteja sukulaisilta ja kummeilta.
rahaa voi säästää pitkin vuotta niin että jouluna on varaa ostaa lahjat jos niin haluaa. kirppareilta saa halvalla hyviä kenkiä, luistimia, vaatteita yms. oon ostanu tänä syksynä meidän lapsille kolmet goretex-kengät kirpparilta, kaks euroa pari, ja villapuvut jotka kaupassa maksaa n. 40 euroa, lähtivät eurolla kpl. pelkästään noissa oon säästänyt kevyesti parisataa euroa.
on myös niin, että ihan kaikkea mitä haluaa ei aina tartte saada. yksi lapsi on toki toivonu pleikkaria jo parina vuonna mutta sitä ei osteta siksi ettemme halua. näin lapset oppivat sen ettei aina saa kaikkea mitä haluaa, eikä sitten tartte teininä tehdä itsaria kun huomaa ettei kaikki aina menekään niin kuin itse haluaa.
Meillä jätetään laskut joulun jälkeen, ensin ruuat ja lahjat ja laskuja maksetaan lopulla jos rahaa vielä on... Lahjat kyllä meillä enimmäkseen tarpeellista mitä muutenkin pitäisi hankkia, pienemmille kyllä leluja mutta ei krääsää, teineille leffa-, hamppari- ja puheaikalahjakortteja, sukkia, paita ym.
Kärvistellään tarpeeksi pitkin vuotta rahahuolien kanssa, haluan että jouluista ei jää muistoina pettymyksiä lapsille. Ei ne meillä kyllä toivo mitään lahjavuoria, jokaisella 1-2 toivelahjaa eikä ole muutenkaan tottuneet saamaan ja toivomaan hirveää lahjakasaa joten en tarkoita pettymyksellä lahjoja. Muuten kun kaikki muut juhlat juhlitaan aika vaatimattomasti ja arkiruokakin on vaatimatonta niin jouluna on sitten yllinkyllin kaikkea.
Varaa ei yksinkertaisesti ole edes jouluruokiin. Syy ylimääräiset laskut tässä kuussa. Onneksi lapset saa lahjoja sukulaisilta ja tutuilta, niiden on nyt tänä jouluna riitettävä. Tuntuu tosiaan vähän kummalta kun joulua näkyy ja kuuluu joka puolella, mutta meillä ei sitä tänä vuonna juuri vietetä. Paitsi tietysti vietetään vapaapäivät perheen kesken ja nautitaan toistemme seurasta, se ei maksa mitään :-))
Ei kannata tehdä joulua pikavipillä. Kaikkea hyvää ap 💛
Se on aivan oikein että voliset ja uliset !
Mitä niitä kersoja pitää vääntää kun niitä ei ole vara elättää ??? Menee töihin siitä kitisemästä.
Huomasitteko, että ketju on aloitettu 10 vuotta siten?
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan oikein että voliset ja uliset !
Mitä niitä kersoja pitää vääntää kun niitä ei ole vara elättää ??? Menee töihin siitä kitisemästä.
Tätä minäkin ihmettelen. Lapset tehdään sitten kun on varaa elättää ne omilla tuloillaan ja säästöillään eikä loisita veronmaksajien kukkarolla tai toisten avun varassa.
Musta jotain lahjaa on oltava, olkoon sitten vaikka hinnaltaan 20 euroa. Sen verran voisin tehdä velkaakin, niihin korkoihin ei hajoa. Jos mulla ois toi tilanne, ostaisin pojille (8 ja 5) legopaketin ja tytölle vaikka uuden bratzin. Vaikka velaksi.