Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HOIKILLA ihmeen stereotypiset käsitykset lihavuudesta!

Vierailija
14.12.2009 |

Monet hoikat ovat sitä mieltä, että lihava ihminen makaa sohvalla karkkia ja hampurilaisia syöden. Ja itse tiedän monia tapauksia joissa ihan päinvastoin!

Jumppaohjaaja Anne Sällylä on hyvä esimerkki, siinä on nainen, joka ei koskaan ole ollut huippuhoikka, vaikka liikkuu aamusta iltaan.

Ja sitten on hoikkia, jotka syövät mitä haluavat eivätkä liiku.

Ihmiset ovat ERILAISIA. Toinen lihoo helpommin kuin toinen, mikä siinä on vaikea ymmärtää??

Täällä oli yhtenä päivänä ketju, jossa hoikat listasivat syömisiään.

Moni söi enemmän kuin minä, ja minulla ylipainoa.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niiiin hidas aineenvaihdunta ja raskaat luut ja sukuvika ja ties mitä ja ikinä en syökään mitään ja silti lihon. Kun fakta on se, että jos sinulla ei ole turvotusta aiheuttavaa lääkitytstä tai kilpirauhassairautta, eli olet perusterve ihminen, niin se läski tulee syömällä väärin/liikaa ja liikkumalla väärin/liian vähän. Kasvisruokakin lihotta jos sitä vetää napaansa liikaa ja jos se on lotrattu rasvalla. Jokainen pystyy laihtumaan.

Vierailija
22/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikilla on pienet annokset ja tukevillä lautaset täpötäynnä ranskalaisia ym rasvaista. Kyllä ne annoskoot on aivan eri luokkaa...

Jos laihduttaminen maksaa niin maksaa niiden kilojen hankkiminenkin ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, minuakin ärsyttävät stereotypiat siitä että kaikki ylipainoiset vetävät sipsejä ja limsaa kaksin käsin. Monella meistä lienee se ongelma, että jossain vaiheessa, usein silloin kun lapset ovat pieniä (itselläni lapset 1v4kk ikäerolla) paino pääsee karkaamaan, ja sitten onkin vaikeaa laihduttaa. Nimittäin en minäkään tajunnut ennen kuin nyt hieman ylipainoisena, kuinka vaikeaa se laihduttaminen on. Raskausaikoina en painoa vahtinut, kun lähtöpaino oli laihan puolella, ja lopputulos olikin kuopuksen jälkeen se, että kiloja oli ja imetys ei niitä vienytkään.

t. entinen laiheliini (BMI 18) nyk. pyöreähko (BMI 27) kahden lapsen äiti, joka on aina syönyt suht terveellisesti

Vierailija
24/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseäni kyllästyttää sekä hoikkien että lihavien alituinen parjaaminen.(sekä keskinäinen sättiminen) Tunnen ihmisiä jotka eivät liho vaikka söisivät kuinka paljon ja mitä tahansa sekä lihavia joiden ei tarvitse kuin haistella ruokaa niin lihoo. Kurja olo on molemmilla.

Vierailija
25/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän jokainen tietää, ettei pelkkä liikkuminen pidä ihmistä hoikkana, jos syö sitten taas siihenkin runsaaseen kulutukseen nähden liikaa.

Ja nyt en väitä, että mainitsemasi Sälyllä (jota en tiedä enkä tunne) näin tekisi, enkä kiellä, etteikö toisille kiloja kerry herkemmin kuin toisille.

Mutta kiistaton tosiasia kuitenkin on, että ihminen lihoo, kun hän syö ylikaloreita eli laittaa kehoonsa enemmän energiaa kuin kuluttaa ja vastaavasti ihminen laihtuu, kun hän laittaa kehoonsa vähemmän kilokaloreita kuin kuluttaa. Kehon kulutus voi olla jossain määrin yksilöllistä, mutta jokaisella kuitenkin keho toimii tämän matematiikan mukaan. Tietenkään se ei ole reilua, että "herkästi lihova" ei saa syödä sitä ylimääräistä munkkia kärsimättä siitä lanteillaan ja ei-niin-herkästi-lihova saa, mutta se munkki se kuitenkin on, joka sinne lanteille jämähtää, ei mikään maaginen nollakalori.

Ja ap:n aloitus on siinä mielessä paradoksi, että se syyllistää hoikat ihan yhtä yksioikoisesti ja stereotypisesti kuin mistä syyttää hoikkia.

Itse olen hoikka, ja olen saanut TUHAT kertaa kuulla, että "Olen niin kade, kun voit syödä mitä vaan haluat, ja sinulla on tuollainen kroppa". Ihmettelen aina, mistä nämä ihmiset oikein tietävät, mitä ja kuinka paljon minä syön. - Jos syön sacherkakun synttärikutsuilla, se ei välttämättä tarkoita sitä, että söisin sacherkakun päivittäin ja vielä päälle suklaalevyn. Ja joo, minä voin olla hoikka, riippumatta siitä että silloin kerran kuussa (juuri sinun edessäsi, joka päätät ilmoittaa minulle, kuinka kadehdittavaa on, että voin syödä "mitä vaan") syön synttärikesteillä sacherkakun. Huoh!

Minun mieheni ja paras ystäväni ovat sitä mieltä, että olen "linnunruokainen". Jostain kumman syystä usein tuntemattomat ovat sitä mieltä, että "voin syödä mitä vaan lihomatta", koska he näkevät minut yksillä illallisilla syömässä kolmen ruokalajin illallisen (koska en ole syömishäiriöinen, voin tehdä sen tilaisuuden tullen ja niin vaatiessa. En kuitenkaan tee sitä päivittäin).

Aika vähän on OIKEASTI niitä luonnonoikkuja, jotka voivat syödä reilusti keskimääräisen kulutuksen ylittävän määrän kaloreita ja pysyä hoikkina. Ja ihan yhtä vähän on niitä, jotka syövät keskimääräiseen kulutukseen nähden sopivasti tai alakanttiin ja kuitenkin vain lihovat! Miksi tästä asiasta pitää aina vääntää?

Vierailija
26/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaivihkaa, jos vaikka syö vain yhden banaanin "ylimääräistä" päivässä joka päivä...Niin, mutta siinäpä se. Sama kai se, kertyykö ylipaino nopeasti syömällä joka päivä ylimääräistä sipsipussin ja suklaalevyn verran vai hitaammin syömällä joka päivä ylimääräistä banaanin verran: se kuitenkin kertyy syömällä YLIMÄÄRÄISTÄ!

Miksi ihmisen pitäisi syödä ylimääräistä oikeastaan koskaan? Saati sitten päivittäin pitkän aikaa? Tai reilusti lyhyen aikaa.

Ihan sama, miten sitä kääntelee, jos ihminen on perusterve, hän lihoo nimenomaan syömällä liikaa. Ja siis se tosiaan on aivan sama, onko kyseessä banaani, sipsipussi vai kasviskeitto LIIKAA. (Kasviskeittoa joutuu vaan syömään paljon enemmän liikaa yhtä lisäkiloa kohti kuin shipsejä.) Kaloreita tulee kuitenkin kaikesta, mitä suuhun laittaa, ja jos sinne suuhun laittaa liikaa, lihoo. Piste.

Vierailija
27/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos kuluttaa enemmän kuin syö, niin laihtuu. Vain jokin sairaus voi tehdä ihmisestä lihavan, ilman, että ruualla ja liikunnalla olisi siihen oma osansa. Näin se vaan on!

Ja näitä sairauksia ei ihan kauhean monella lihavalla ole....kyllä kyse on syömisen ja liikunnan tasapainosta.

Toki on eroja ihmisissä ja toiset pysyvät hoikempana vaikka syövät enemmän. Mutta ei se kenenkään kehoon mitään kymmeninen kilojen eroja tuo! Lihavat vain syövät liikaa ja liikkuvat liian vähän!

Terveisin liikunnanohjaaja

Ja sekin on totta että alkoholistit ovat alkoholisteja, koska juovat liikaa viinaa, narkomaanit narkomaaneja, koska käyttävät huumeita. Eikös olekin ihanaa, kun noistakin vaivoista päästään eroon vai sillä, että sanotaan alkoholisteille ja nisteille, että elkää juoko ja käyttäkö huumeita?

Vai voisiko olla, että ylipainon syntymisen syynä on aika paljon monimutkaisemmat psyykkiset asiat? Ihan oikeasti? Vain todella TODELLA yksinkertainen ihminen kuvittelee että asia on niin simppeli, että ruokaremonttia vaan ja sillä siisti. totta kai se käytännössä olisi, jos ihminen olisi vain fyysinen otus, mutta kun siinä on se psyykkinen ja sosiaalinenkin puoli, jotka vaikuttaa vähintään yhtä paljon ihmisen toimintatapoihin kuin se fyysinen.

Vierailija
28/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

narkomaanikorttia. Katsos, kun narkkareiden ja alkkisten kohdalla on kyse psyykkisestä SAIRAUDESTA, riippuvuusongelmasta. Ja toki moni lihava kärsiikin sellaisesta, ahmimishäiriöstä, bulimiasta tai BED-oireyhtymästä, joiden taustalla on todellinen sairaudeksi määriteltävä riippuvuus- ja ongelmasuhde syömiseen.

Mutta tässä ketjussahan ei puhuttukaan näistä henkisen sairautensa takia lihavista, samoin kun ei puhuttu anoreksiasta kärsivistä laihoista. Nyt puhuttiin psyykeltään diagnoosin ulkopuolella olevista "normaaleista" ihmisistä, jotka ovat sitä mieltä, että heidän liikakilojensa takana on joku maaginen "herkkä lihominen", jotka haluavat vain "nauttia elämästään" ja jotka kokevat, että hoikat tuomitsevat heitä.

Ehkä osalla heistä onkin sairaalloinen syömishimo ja syömishäiriö, jota he eivät vain ole tunnustaneet. Mutta silloinhan on ihan turha selittää mistään herkästi kertyvistä kiloista. Silloinhan heidän lihavuutensa taustalla on nimenomaan sairaus, jota he eivät vain tunnusta ja johon heidän nimenomaan pitäisi hakea apua. Vähän niin kuin alkoholisti siinä sairautensa vaiheessa, jossa hän mielestään juo "aina vain iloon tai suruun tai seurassa tai kun on yksinäinen, mutta eihän hänellä mitään ONGELMAA ole". Lihavuus ei siis ole luonnollinen tila, vaan nimenomaan jotain, jonka syihin tulisi hakea apua.

Vierailija
29/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan heidän lihavuutensa taustalla on nimenomaan sairaus, jota he eivät vain tunnusta ja johon heidän nimenomaan pitäisi hakea apua. Vähän niin kuin alkoholisti siinä sairautensa vaiheessa, jossa hän mielestään juo "aina vain iloon tai suruun tai seurassa tai kun on yksinäinen, mutta eihän hänellä mitään ONGELMAA ole". Lihavuus ei siis ole luonnollinen tila, vaan nimenomaan jotain, jonka syihin tulisi hakea apua.

Mun mielestä voisi sanoa, että 90% lihavuuden takana on vääränlaisia psyykkisiä malleja, ja sen takia mun mielestä keskustelut, joissa vain todetaan, että lihavuus on sitä, että syö enemmän kuin kuluttaa on aika turhanpäiväisiä.

Kaikkein olennaisinta on kysyä MIKSI ihminen syö enemmän kuin kuluttaa, ja mielellään vielä oikeasti ja sydämellä kuunnella se vastaus, eikä vaan yrittää lytätä heti ja haukkua laiskaksi tms.

Vierailija
30/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta kylläisyydentunteen. Ja siksi lihomme..

Vierailija
31/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI ihminen syö enemmän kuin kuluttaa, jos lihavat kilpaa listaavat lihavuutensa syyksi "raskaat luut", "herkästi kertyvät kilot" ja vakuuttavat liikkuvansa minkä kerkeävät ja syövänsä täysin kohtuullisesti, korkeintaan haluavansa nauttia elämästä, mutta vaan lihovansa niin kovin herkästi.

Siis siksi tällaisissa ketjuissa yritetään toitottaa lihavuuttaan selitteleville ihmisille, että ylipaino yksinkertaisesti yleensä johtuu vääristä ruokailutottumuksista ja LIIASTA syömisestä jotta he tunnustaisivat tämän (siis syövänsä väärin ja liikaa), vasta sitten voi miettiä miksi ja miten sitä muuttaa. Täytyyhän alkoholistinkin aluksi tunnustaa juovansa liikaa ja käyttävänsä alkoholia väärin, ennen kuin hän voi ryhtyä pohtimaan syitä väärinkäytön taustalla.

Joskus suora puhe (sinä nyt vain yksinkertaisesti syöt/juot liikaa) on tarpeen, jotta ihminen havahtuu katsomaan kaikkien tekosyiden taustalle omaa toimintaansa. Sitten vasta voi miettiä, ehkä ammattiauttajan avustuksella, MIKSI toimii niin kuin toimii...

Vierailija
32/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko syöt ja paljonko toisaalta kulutat?

Se ei ole kovin helppoa.

vaivihkaa, jos vaikka syö vain yhden banaanin "ylimääräistä" päivässä joka päivä...Niin, mutta siinäpä se. Sama kai se, kertyykö ylipaino nopeasti syömällä joka päivä ylimääräistä sipsipussin ja suklaalevyn verran vai hitaammin syömällä joka päivä ylimääräistä banaanin verran: se kuitenkin kertyy syömällä YLIMÄÄRÄISTÄ!

Miksi ihmisen pitäisi syödä ylimääräistä oikeastaan koskaan? Saati sitten päivittäin pitkän aikaa? Tai reilusti lyhyen aikaa.

Ihan sama, miten sitä kääntelee, jos ihminen on perusterve, hän lihoo nimenomaan syömällä liikaa. Ja siis se tosiaan on aivan sama, onko kyseessä banaani, sipsipussi vai kasviskeitto LIIKAA. (Kasviskeittoa joutuu vaan syömään paljon enemmän liikaa yhtä lisäkiloa kohti kuin shipsejä.) Kaloreita tulee kuitenkin kaikesta, mitä suuhun laittaa, ja jos sinne suuhun laittaa liikaa, lihoo. Piste.

Vierailija
33/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pysyn hoikkana, jos syön kuin linnun poikanen! Nälkä oli aina ja siksi mielummin lihava. Aineenvaihdunta ratkaisee paljon.

Vierailija
34/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ihminen ensinnäkin pystyy laskemaan suunnilleen kulutuksensa ja syömään sen mukaan. Ja eihän sitä JOKA PÄIVÄ pidäkään tarkalleen tietää. Joskus saattaa syödä vähän enemmän kuin kuluttaa, mutta vastaavasti voi joskus syödä vähän vähemmän. Kaiken kaikkiaan kehokin kertoo yleensä, koska tulee syödä. Minä en ainakaan syö, ellei minulla ole nälkä.

Vai meinaatko sinä, että ihminen ihan lähtökohtaisesti syö aina LIIKAA, siis joka päivä vähintään sen baanin verran nimenomaan liikaa, ellei tarkalleen tiedä, kuinka monta kilokaloria kuluttaa. - Miksi ihmeessä? Miksi pitäisi syödä, ellei ole tarve syödä eli nälkä (keho kertoo, että tarvitaan lisää energiaa)?

Ihan samalla logiikallahan sitä voisi jatkuvasti syödä sen 150 kilokalorilla liian VÄHÄN vahingossa ja paino tippuisi ajab kanssa huomaamatta. Miksi lähtökohtainen oletus on, että jos ei tarkkaile kulutustaan, syö LIIKAA?

Ei se paino pääse satunnaisella 150 kilokalorin liikasyömisellä kertymään, vaan nimenomaan sillä, että aina syö vähän liikaa. Ja siihen on vain se syy, että se tuntuu mukavalta, maistuu hyvälle, joten sitä tekee, vaikka ei tarvitsisi.

Vierailija
35/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on ollut viime aikoina paljon juttuja lehdissä, kumma kun av-mammat eivät ole huomanneet. En nyt jaksa googlata siitä enempää kun on niin myöhä ja olen menossa nukkumaan, mutta näin se nyt vaan on. Ei ole kyse tekosyistä, toiset todellakin lihovat samalla kalorimäärällä millä toiset pysyvät hoikkina.

Vierailija
36/56 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko ikäni hoikka, ja olen saanut kuulla siitä lähes pelkästään negatiivisia kommentteja. Aina olen jollekin liian laiha, olen luuviulu, iljettävä luikku jne. Tai sitten vain tuhahdetaan katkeran kuuloisesti jotain ikävää, joka on oikeutettua tuollaiselle aidanseipäälle. Terveisin pullero.

En tiedä, mistä te arvon pyöreät olette saaneet kokemuksen, että teitä arvostellaan kovasti ja hoikat ihmiset ylipäätään miettivät mitä te syötte. Minulle on yksi ja sama, jos joku ei halua huolehtia siitä, että pysyy normaalipainoisena, mutta joskus hieman käy sääliksi, koska keski-iästä ylöspäin alkaa ylipainosta olla muutakin seurausta kuin ulkoiset asiat, jos niitä ongelmina pitää.

Toisaalta, olen itse törmännyt huomattavan monta kertaa täysin päinvastaiseen ilmiöön, eli saanut suorastaan törkeää arvostelua ja ikävää suhtautumista _ylipainoisilta naisilta_. Sen täytyy kyllä olla silkkaa sattumaa, sillä lihavathan ovat yhteiskunnassamme ainoastaan niitä epäreilun kohtelun viattomia kärsijöitä, jotka lihovat geeniensä vuoksi ponnisteluistaan huolimatta ja ovat niin hyväntahtoisia, etteivät hauku päin naamaa kenenkään sellaisen ulkonäköä, joka on ollut heille ainoastaan ystävällinen.

Jos kerran ylipainoiset eivät syö liikaa kulukseensa nähden, kuitenkin minulle kuitenkin pysyy mysteerinä se, missä vaiheessa ja miten ihmisen lihominen alkaa. Oman kokemukseni mukaan se alkaa usein aikuisiän kynnyksellä, kun pituuskasvu on pysähtynyt ja muutetaan kotoa, eli aletaan syödä epäsäännöllisemmin ja epäterveellisemmin kuin ennen. On jopa tutkittu, että naiset lihovat usein kymmenenkin kiloa ensimmäisen aviovuotensa aikana! Tai sitten ylipaino tulee jo kotoa asuessa, siitä, että syödään epäterveellisesti. Eli liikaa tai vääränlaista ruokaa. Valitettavasti ne perheet, joissa tiedän olevan ylipainoisia lapsia, harrastavat epäterveellisiä ruokailutottumuksia ja elämäntapoja, eli vanhemmat eivät huolehdi riittävästi siitä, että lapsi syö sen mitä kuluttaa eikä enempää.

Ja kertoohan sekin jo jotain suomalaisten ylipainoisuuden syistä, että nykyään ala-asteelaisista jo yli puolella näyttäisi olevan tämä "lihottava geeni", koska ovat selkeästi pulskia. Oman peruskouluni aikana lihavuusgeeniä ei kantanut luokaltani kuin yksi poika!

Vierailija
37/56 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä syömisestäkään. Siksi en harrasta liikuntaa ja syön ja syön, koska odotan, että jokin edes maistuisi joltain, että edes jostain saisi mielihyvää. Mutta ei...

Vierailija
38/56 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavammaksi ja geenit on silti vielä ihan samat kuin pari kolme sukupolvea sitten.

70 % lihavuudesta johtuu GEENEISTÄ eikä suoraan syömisestä! Tästä on ollut viime aikoina paljon juttuja lehdissä, kumma kun av-mammat eivät ole huomanneet. En nyt jaksa googlata siitä enempää kun on niin myöhä ja olen menossa nukkumaan, mutta näin se nyt vaan on. Ei ole kyse tekosyistä, toiset todellakin lihovat samalla kalorimäärällä millä toiset pysyvät hoikkina.

Vierailija
39/56 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

narkomaanikorttia. Katsos, kun narkkareiden ja alkkisten kohdalla on kyse psyykkisestä SAIRAUDESTA, riippuvuusongelmasta. Ja toki moni lihava kärsiikin sellaisesta, ahmimishäiriöstä, bulimiasta tai BED-oireyhtymästä, joiden taustalla on todellinen sairaudeksi määriteltävä riippuvuus- ja ongelmasuhde syömiseen. Mutta tässä ketjussahan ei puhuttukaan näistä henkisen sairautensa takia lihavista, samoin kun ei puhuttu anoreksiasta kärsivistä laihoista. Nyt puhuttiin psyykeltään diagnoosin ulkopuolella olevista "normaaleista" ihmisistä, jotka ovat sitä mieltä, että heidän liikakilojensa takana on joku maaginen "herkkä lihominen", jotka haluavat vain "nauttia elämästään" ja jotka kokevat, että hoikat tuomitsevat heitä. Ehkä osalla heistä onkin sairaalloinen syömishimo ja syömishäiriö, jota he eivät vain ole tunnustaneet. Mutta silloinhan on ihan turha selittää mistään herkästi kertyvistä kiloista. Silloinhan heidän lihavuutensa taustalla on nimenomaan sairaus, jota he eivät vain tunnusta ja johon heidän nimenomaan pitäisi hakea apua. Vähän niin kuin alkoholisti siinä sairautensa vaiheessa, jossa hän mielestään juo "aina vain iloon tai suruun tai seurassa tai kun on yksinäinen, mutta eihän hänellä mitään ONGELMAA ole". Lihavuus ei siis ole luonnollinen tila, vaan nimenomaan jotain, jonka syihin tulisi hakea apua.

alkoholistit ja narkkarit on itse valintansa tehneet, eivät SAIRASTA mitään.

Kuka käski ratkaista ongelmat viinalla? Kuka käski ruutata suoneen?

Vierailija
40/56 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KUKAAN HAJUSTA LIHO!!!

Ja vastaavasti ne jokka sanoo ettei LIHO vaikka "yrittää"?? MITÄ sekin tarkottaa? Joku anorektikko/bulimikko nyt ei syö (tai syö mutta laattaa) TAI liikkuu niin paljon (kuluttaa niin paljon) ettei liho!

Ei asiat ole noin monimutkaisia! Tavallista ruokaa saa syödä aika paljon että siitä LIHOO.

Napostella jatkuvasti. Ei liiku/liikkuu päivittäin reippaasti.

Kyllä minäkin tunnen ihmisiä jotka sanoo ettei liho -paskapuhetta! KAIKKI lihoo.

Ja tunnen niitä, jotka kehuu ettei laihdu, koska sukurasite-paskapuhetta! KAIKKI laihtuu.

Geenien syyttämisen sijaan saisi miettiä MIKSI KOKO PERHE SYÖ VÄÄRIN!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi