Älkää ostako liikaa lahjoja!!! (erityisesti pienten lasten vanhemmat!!!)
Muistan vain, miten oma tyttäreni suorastaan hämmentyi siitä tavaranpaljoudesta, mitä sai. Ei oikein osannut juuri leikkiä millään lahjalla, koska pää meni niin pyörälle lahjoista!!!
Olen sanonut edelleen että vähän lahjoja kiitos!!! Vähemmän on enemmän.
Kommentit (41)
Meillä lapsi tulee saamaan aika monta lahjaa, eikä mua haittaa yhtään. ;) Tiedän että kummeista ja isovanhemmista on ihana ostella lahjoja, ja lapseni taas tykkää juurikin siitä "muovikrääsästä" mitä joku täällä kritisoi. Ei hän ymmärrä miettiä, montako euroa lahja maksoi, ja lapsen ilahduttamisestahan tässä on kyse, ei äidin ilahduttamisesta.
Mä en todellakaan ala ostelemaan kummilapsilleni vaatteita, vaikka niitä usein pyydetäänkin. Ensinnäkin, kunnon pusero maksaa helposti vähintään sen kolmekymmentä euroa, ja jos lapsi ei siitä pidä, niin sinne meni nekin rahat. Vaatteita on myös tosi työläs ostaa, kun äidiltä tulee lista että EI mustaa, EI vihreää, EI pirinttiä, EI keltaista - osta joku kiva! :P On helpompi ostaa vaan joku lelu. Muutakin tekemistä nimittäin on kuin juosta hikipäässä jotain hupparia metsästämässä.
Mä toivoisin, että me äidit näytettäis jouluna esimerkkiä lapsillemme, ja oltai ilahtuneita niistä lahjoista, joita lapsi saa. Joku on nähnyt lapsen vuoksi vaivaa, ja se on arvokasta, oli paketissa mitä tahansa. Ei auta valittaa, jos lapsi nirsoilee, jos äiti lataa lasten lahjoihin mahdottomia odotuksia.
2v ja 5 v
viime jouluna oli 3 jätesäkillistä lahjoja heille, minua huvitti, kun ne oli pakattu jätesäkkeihin, jotka pukki sitten toi
Sitten kun lahjat oli jaettu lapset juoksivat ympäritaloa ja äiti houkutteli avatkaa nyt lahjoja, että joulupukkikin näkee mitä saatte. Ja lapset vaan juoksivat ympäri taloa ja sitten äiti tyrkkäs jonkun paketin käteen ja se revittiin auki ja kohta taas juostiin ympäri taloa
JA TÄMÄ ei ole normaalia käytöstä heille, normaalisti ovat todella nätisti ja asiallisesti. Joku vaan nyt naksahti päässä heillä.
Mieheni sitten jonkun ajan päästä sanoi, että joulupukin täytyy nyt kyllä lähteä eteen päin
Me annetaan lapsille lahjoja vähän kerrallaan. Jouluaattoaamuna aloitetaan. Ensin yksi paketti. Myöhemmin päivällä toinen. Illalla pari lisää. Paketteja yleensä riittää kolmeksi päiväksi, eikä mene pää pyörälle. Ehtii aina leikkiä edellisellä lelulla ennen kuin avaa uuden paketin.
joskus vuosia sitten näyttelijä Kai Lehtisen haastattelun, jossa kertoi että heidän perheessään jokainen lapsi saa yhden lahjan.
Mun mielestä (ainakin näinä aikoina) todella terve periaate. Kyllä lapset tottuu siihen mihin aikuiset ne totuttaa.
mutta jäin miettimään, mikä väri on pirintti.
Meillä lapsi tulee saamaan aika monta lahjaa, eikä mua haittaa yhtään. ;) Tiedän että kummeista ja isovanhemmista on ihana ostella lahjoja, ja lapseni taas tykkää juurikin siitä "muovikrääsästä" mitä joku täällä kritisoi. Ei hän ymmärrä miettiä, montako euroa lahja maksoi, ja lapsen ilahduttamisestahan tässä on kyse, ei äidin ilahduttamisesta.
Mä en todellakaan ala ostelemaan kummilapsilleni vaatteita, vaikka niitä usein pyydetäänkin. Ensinnäkin, kunnon pusero maksaa helposti vähintään sen kolmekymmentä euroa, ja jos lapsi ei siitä pidä, niin sinne meni nekin rahat. Vaatteita on myös tosi työläs ostaa, kun äidiltä tulee lista että EI mustaa, EI vihreää, EI pirinttiä, EI keltaista - osta joku kiva! :P On helpompi ostaa vaan joku lelu. Muutakin tekemistä nimittäin on kuin juosta hikipäässä jotain hupparia metsästämässä.
Mä toivoisin, että me äidit näytettäis jouluna esimerkkiä lapsillemme, ja oltai ilahtuneita niistä lahjoista, joita lapsi saa. Joku on nähnyt lapsen vuoksi vaivaa, ja se on arvokasta, oli paketissa mitä tahansa. Ei auta valittaa, jos lapsi nirsoilee, jos äiti lataa lasten lahjoihin mahdottomia odotuksia.
mutta jäin miettimään, mikä väri on pirintti.
et pysty mitenkään päättelemään mitä sanaa tuolla haetaan... 1 kirjain liikaa.mutta jäin miettimään, mikä väri on pirintti.
joka ostaa vaatteita ja kutoo villasukkia. Leluja tulee varmasti tarpeeksi ilman. Omille lapsille (4 kpl) ostetaan kullekin yksi lahja toivelistalta, mummeilta ja kummeilta tulee sitten loput n. 10 pakettia. Tämä minusta ihan toimiva systeemi.
Anoppi aina jaksaa kauhistella pakettien määrää, mutta toki neljällä lapsella on yhteisesti iso keko lahjoja.. Ja olisi ITSE sitten ostamatta sitä ..keleen krääsää!! Tänä vuonna saatiin appivanhemmat, luojan kiitos, valjastettua yhteen isompaan lahjaan yhdessä meidän kanssa ja jää se krääsä pois toivottavasti kokonaan:)
viime jouluna 2 vuotias avasi ensimmäisen pakettinsa, joka ei oikeastaan ollut lahja ollenkaan vaan semmoinen muovinen figuuri taisi olla joku vanha Hesburgerin kylkiäinen olin sen vaan jostain syystä kääräissyt pakettiin. No tyttö rupesi leikkimään sillä ihan innoissan. Suku siinä istui jännittyneenä ja eno ja pappa kameroidensa kanssa. Tyttö vaan leiki ja leikki onnellisena eikä osoittanut enää mitään kiinnostusta siihen valtaisaan paketti kasaan mikä häntä odotti. Sukulaiset olivat kyllä vähän pettyneitä.
et pysty mitenkään päättelemään mitä sanaa tuolla haetaan... 1 kirjain liikaa.mutta jäin miettimään, mikä väri on pirintti.
se useimpien äitien vihaama.
ja tiedän,että jos saa enemmän,hämmentyy täysin,ja jopa sanoo,että nyt on liikaa lahjoja.....
ja olen ostanut varmaan 15 pakettia---joudun siis jättämään suurimman osan kaappiin,ja annan joskus juhlapäivinä yllätyksen.
aatto on pilalla,jos hän saa liikaa paketteja:(
kerran toin TAAS legoja lisää,ostin muuten vain,kun tykkään,että niitä pitää olla paljon,että on kiva rakentaa----4vuotias oikein suuttui,ja sanoin,että "legoja on liikaa,ei enää legoja,vie se pussi pois!!!"
noin 30 lahjaa per naama. Ei kaikki olleet leluja. Ovat aina jaksaneet avata paketit ja kaikilla leluilla on leikitty. Toki sieltä on aina löytyneet ne mieluisimmat lahjat, mutta ei mitään ole nurkkaan tarvinnut heittää homehtumaan.
Lapset saavat meiltä 2-3 lahjaa kukin. Lisäksi luultavasti saavat lahjat isovanhemmilta, tädiltänsä ja kummeilta.
se on ainoastaan vastenmielistä katsoa kuinka lapset kärttävät koko jouluaaton niiden lahjojen avaamisen perään, ja sitten kun joulupukki vihdoin tulee, ne paketit suurin piirtein revitään pukin käsistä ja paperit raastetaan auki hysteerinen kiilto silmissä. Mitään lahjaa ei jäädä kovin kauaksi aikaa katselemaan vaan heitetään surutta olan yli ja käydään jo seuraavan kimppuun.
Lahjoista ei tietenkään kiitellä, eikä niiden antajakaan ole selvillä kun menevät yhteen samaan läjään lattialle.
Kummityttöni perheessä tämä on jokajouluinen tapa, ja olen todella harkinnut tänä jouluna olevani ostamatta yhtään mitään, koska todellista iloa lahja ei näytä koskaan tuottavan (vaikka olisi sellainen mitä on toivonut), eikä minun lahjani puuttumista kukaan edes huomaisi. Lisäksi vielä kummilapsen äidin materialistinen asenne ärsyttää, nyrpistelee ei-merkkivaatteille ja halvemmille tavaroille.
Minäkin olen katsonut jouluna sukulaislapsia, jotka saavat pari jätesäkillistä lahjoja jouluna, ja ne sitten raadellaan auki hirveässä tahdissa. Tulee ihan huono olo siitä roinan määrästä. Sitten lasten äiti valittaa kun huoneet ovat täynnä leluja eivätkä ne mahdu minnekään. Mistähän johtuis?
ei jaksanut avata kaikkia paketteja. Ei niitä varmaan ollut, kuin 10- 15 välillä, mutta kaikki oli leluja ja rupesi leikkimään ja muut lahjat sai olla.
Ahneempi pikkuveli ne sitten avasi ja lopulta olivat ihan sekaisin mikä oli kenenkin.
Meillä lahjat annetaan ajoissa, että ehtivät niillä leikkimään.
Lahjoja on hyvä olla sopivan verran. Ei liian vähääkään ja ne villasukat voi antaa arkenakin, ym. tavis vaatteet.
Tarkoitti ehkä yhteisesti ostettua lahjaa.
Ei me ostettu isommillekaan mitään älytöntä määrää! Jokainen sai max. 3 kpl toivomiaan lahjoja ja sitten muuta tarpeellista muutaman paketin kuten muutaman paidan jne. Lapset ovat siis 4 ja 8.
Jos haluan törsätä lapsiin jouluna enemmän, niin ostan heille osakkeita tai laitan heidän säästötililleen rahaa.
Molemmat saivat tänäkin vuonna Nokian osakkeita muutamalla satasella ja toinen osti itse vielä satasella jäsenosuuden säästämillään rahoilla.
Vaikkei vanhemmat lahjoja kovin montaa ostaisikaan, monesti niitä lahjoja tulee muiltakin. Esimerkiksi sisarusten lapset saavat isovanhemmilta, sediltään ja tädeiltään paketit, se tekee pelkästään jo viisi pakettia. Siihen päälle mahdollisesti muiden sukulaisten ja vanhempien ystäviltä saadut lahjat, ollaan nopeasti kymmenessäkin lahjassa. Jos vanhemmat ostavat esim. viisi lahjaa niin ollaankin äkkiä 15 lahjassa.
Vierailija kirjoitti:
ja tiedän,että jos saa enemmän,hämmentyy täysin,ja jopa sanoo,että nyt on liikaa lahjoja.....
ja olen ostanut varmaan 15 pakettia---joudun siis jättämään suurimman osan kaappiin,ja annan joskus juhlapäivinä yllätyksen.
aatto on pilalla,jos hän saa liikaa paketteja:(
kerran toin TAAS legoja lisää,ostin muuten vain,kun tykkään,että niitä pitää olla paljon,että on kiva rakentaa----4vuotias oikein suuttui,ja sanoin,että "legoja on liikaa,ei enää legoja,vie se pussi pois!!!"
En ole itsekään mikään krääsän suuri ystävä, mutta ajatus 4-vuotiaasta, joka suuttuu liioista legoista, ei sekään oikein kuulosta, että kaikki olisi kohdallaan.
se on ainoastaan vastenmielistä katsoa kuinka lapset kärttävät koko jouluaaton niiden lahjojen avaamisen perään, ja sitten kun joulupukki vihdoin tulee, ne paketit suurin piirtein revitään pukin käsistä ja paperit raastetaan auki hysteerinen kiilto silmissä. Mitään lahjaa ei jäädä kovin kauaksi aikaa katselemaan vaan heitetään surutta olan yli ja käydään jo seuraavan kimppuun.
Lahjoista ei tietenkään kiitellä, eikä niiden antajakaan ole selvillä kun menevät yhteen samaan läjään lattialle.
Kummityttöni perheessä tämä on jokajouluinen tapa, ja olen todella harkinnut tänä jouluna olevani ostamatta yhtään mitään, koska todellista iloa lahja ei näytä koskaan tuottavan (vaikka olisi sellainen mitä on toivonut), eikä minun lahjani puuttumista kukaan edes huomaisi. Lisäksi vielä kummilapsen äidin materialistinen asenne ärsyttää, nyrpistelee ei-merkkivaatteille ja halvemmille tavaroille.