juurihoidetussa hampaassa tulehdus - antibioottikuuri oli jo, ja taas särkee!
En kohta enää kestä tätä riesaa mitä huonosti juurihoidettu hammas tuottaa. Sain jo kertaalleen antibioottikuurin kuukausi sitten, sen jälkeen hammas avattiin ja poistettiin bakteeripesäke, joka oli jäänyt huonosti puhdistettuun juurikanavaan. Hammas laitettiin asiantuntevasti uudelleen kiinni ja nyt, 5 päivää siitä, alkoi taas helvetillinen särky!
Ilmeisesti nyt annetaan sitten uusi antibioottikuuri, toivottavasti tehoaa - paljonkohan suoliston hyviä bakteereja enää onkaan jäljellä, en uskalla edes ajatella. Toivottavasti se sikaflunssa ei nyt iske tähän vielä päälle...
Onko kenelläkään näin huono tsägä juurihoitojen kanssa? ja mitenhän tästä selviää?
Kommentit (47)
mutta tulehdus hampaasta ei lähde yksin antibiootilla, vaan se täytyy uudelleen juurihoitaa. Jos sinne on tehty jo uusi juurihoito, luulempa että sinulle ehdotetaan poistoa.
Kivut saattavat lähteä (ehkä hyvällä tuurilla) tällä pelkällä antibiootilla joka sulla nyt on, mutta se ei taatusti jää siihen, vaan se yllättää juuri jouluna, uutenavuotena tai juhannuksena kauhealla turvotuksella ja mätäpaiseella. Ihan oikeasti, antibiootti pelkästään ei auta näihin hammasongelmiin vaan niitä käytetään lisähoitona!
Mitä useemman juurihoidon hampaaseen tekee, sitä hauraammaksi se käy, koska juurihoidossahan siitä poistetaan hermot ja verisuonet, eli se hammas tapetaan.
Valitan, mutta satun olemaan alan ammattilainen.
(toki kyseessä saataa olla hoitovirhekkin, kuten juurentäytteet on mennyt juuren päästä yli, eli ovat liian pitkät tms. joka aiheuttaa säryn) Käy kuvauttamassa se!
Yths:llä on kyllä ihan asiantuntevia lääkäreitä kokemukseni mukaan. Hammaslääkäreissä on kyllä eroja. Minulle ongelmia aiheuttaa kaksi juurihoidettua hammasta, joidenka kummankin juurihoito on alunperin tehty väärin ja huolimattomasti. Ja kummatkin on tehty yksityisellä hammaslääkäriasemalla. ap
että se, että on yksityinen hammaslääkäri, ei kerro yhtään mitään siitä, onko lääkäri hyvä vai ei.
jos laskuttavat omien virheiden korjaamisesta :O
Omani ei sitä tee, on kyllä niin hyvä että ei niitä virheitä juuri satu.
Mutta siis kun juurihoidon jälkeen hampaassa tuntui kipua, menin näyttämään ja hammasta hiottiin ja sain antibioottikuurin varmuuden vuoksi, tästä käynnistä ei laskutettu.
Mulla oli sama ongelma. Hammaslääkärini alkoi väittää, että kipu on päässäni, ei voi oikeasti olla kipeä!
Menin yksityishammaslääkärille, joka erikoistunut juurihoitoihin. Hän snaoi heti, että hampaassani on varmasti kolmas ylimääräinen juuri, joka ei näy röntgenkuvassa, kun toisen juuren takana ja tämä puhdistamaton juuri siellä oireilee. Näin myös oli.
Kun soitin uudelleen tuolle minua sekopääksi väittäneelle lääkärille ja kerroin, miten asia todellisuudessa oli, hän sanoi, ettei usko minua.
Nyt minulla on toinen juurihoidettu "aikapommi" suussa. Toiseen juurihoidettuun hampaaseen on juuren kärkeen jäänyt pala sitä rassia, joilla juuria puhdistetaan. Se on kerran lentomatkan jälkeen alkanut vaivata, hammas otettiin auki, mutta rassipalaa ei saa pois. Jos se ei enää vaivaa, niin ei sit mitään, jos vielä alkaa vaivata, multa poistettava pala leukaluusta, että tuo yksi juuri saadaan sahattua irti.
Ei ois teininä kannattanut kaatua polkupyörällä...
joudutaan poistamaan ja päädytään implanttiin tms. - siltähän se tosiaan vähän jo kait kuulostaa. Olen löytänyt hyvän spesialistin, joka siis korjaa näitä aiempia mokia joita juurihoidoissa on tehty. Nykyinen hammaslääkäri on erinomainen.
Sinä edellinen, joka kerroit, että hampaassasi on vielä metallinpala - sitä on varmaan yritetty saada sieltä pois useampaan otteeseen? Itseltäni lähti vastaava vasta kolmannella yrityksellä ultraäänellä ja jollain erityistyökaluilla.
ap
Sitä metallinpalaa on yritetty pois vain pihdeillä tms.
Se alkuperäinen juurihoitospesialistihammaslääkärini jäi eläkkeelle ja yksi toinen lääkäri yritti sitä poistaa. Luopui kolmannella hoitokerralla yrityksestä ja suositteli leikkausta.
Otan yhteyttä johonkin toiseen hammaslääkäriin ja kysyn tuosta ultraääni-poistojutusta!
vaan poistattaisin sen hampaan. Antibiootteja ei tosiaan kannata syödä liikaa. Ne tuhoavat suolistosta hyvät bakteerit ja menee pitkään ennen kuin saa vatsan kuntoon.
Spesialisti, joka poisti oman metallipalaseni on ilmeisesti maan parhaita "metallipalasten poistajia", ehkä sinun kannattaisi hakeutua hänen operoitavaksi.
3 kertaa. Hammaslääkäri teki aina vaan juurihoitoa ja tyrkkäs antibioottia, kunnes mulle mani hermo ja marssin yksityiselle. Ilmoitin, että toi halvatun hammas kiskotaan pois just nyt heti, eikä mitään muttia. Hammas otettiin pois ja kolmen juuren välistä paljastui iso märkäpesäke, joka ei näkynyt edes rötgenkuvissa, eikä olis ikipäivänä lähtenyt millään juurihoidoilla, kun se ei ollut siellä juuressa ollenkaan!
Viereisessä hampaassa todettiin vuosia myöhemmin samantapainen, mutta koteloitunut märkäpesäke, joka leikattiin nukutuksessa ikenen kautta samalla kun 3 puhkeamatonta viisuria leikeltiin pois... Jos näin ei olis tehty, olisin menettänyt senkin hampaan.
Mulla syy on yöelämässä. Mä kirskutan ja narskutan hampaitani ja olin sit purrut noi hampaat halki... -
niin kauan kun vielä ei ole hammassärkyä ja röntgenkuvatkin otatuttaa aina vähän väliä.
Ihan oma moka jos päästää hampaan juurihoitokuntoon. Tiedän, koska mullakin on pari juurihoidettua hammasta.
No ei aina; mulla meni hammas juurihoitokuntoon, koska hampaaseen oli tullut hiushalkeama + siitä pääsi bakteerit ytimeen. Mistäkö halkeama tuli? En tiedä. Luultavasti joku purentajuttu. Mitä olisin sille voinut tehdä? EN mitään.
Minulla ei vastaavassa tapauksessa auttanut mikään muu.
Itsellä kaksi raskautta takana. Kummassakin oksensin useita kertoja päivässä koko raskauden ajan. Voi miettiä itse kukin mitä se tekee hampaille. Lisäksi yhden pienen paikan alle oli hapettomassa tilassa päässyt muhimaan jotain kivaa, joten seurauksena oli juurihoito. Kaiken lisäksi juurihoidettuun hampaaseen täytyi lopulta laittaa kruunu.
Ja hammaslääkäri maksaa muuten Norjassa (jossa toimenpiteitä tehtiin) älyttömästi eikä korvauksia saa mistään. Pelkkä kruunu maksoi jotain 1200 euroa ilman toimenpiteitä. 100 euroa taisi olla yhden pinnan paikka. Jossain röntgenkuvassa vuosia myöhemmin huomattiin, että yksi juurihoito on jäänyt "kesken" ja pahimmassa tapauksessa leukaluu tulehtuu. Sitä odotellessa...
Olen aina huolehtinut hampaistani. Eka pieni reikä paikattiin tosin 19-vuotiaana. Aina ei vaan voi mitään. Ja joillain on vielä heikko hammasluu tai suun hammamuus sellainen, että ongelmia tulee.
ps. Eikö hammaslääkärillä tosiaan ole vastuuta korjata huonosti tehtyä juurihoitoa? Vai onko se jotenkin niin, että niin käy joskus ja onnea matkaan?
edes sen, että instrumentti katkeaa ja jää hampaan juureen - ei kait se nyt asiakkaan vika ole?
Hammasta alkoi särkemään= juurihoitoon. Hammasta kutitti pari kuukautta, kunnes nousi leukaan semmoinen kananmunan kokoinen paise, tietysti viikonloppuna.
Sairaalaan jouduin tuon kanssa, oli niin kipeä et taju oli lähteä. Sitten kun pääsin hampilääkäriin,niin saman tien vaan hampaan poisto. Mutta kyllä oli helpotus ku lähti vaivat. Tuo samainen hammaslääkäri vakuutti mulle ettei yhdessä toisessa hampaassa ole reikää, vaikka oli kipeä. No, menin sitte toiselle ja juurihoitoon meni hammas..
Lähes 10 vuotta sitten tehty juurihoidettu hammas tulehtui, muodosti kunnon märkäpaiseen ikeneen. No se avattiin, putsattiin, hoidettiin antibiooteilla kuntoon, ja sitten täytettiin uudestaan. Hammas vaan oli jo niin hauras, että puolen vuoden sisään se lohkeili niin pahasti ettei saanut enää mitenkään fiksattua, joten hammas poistettiin. Olen nyt odotellut puoli vuotta leukaluun parantumista, nyt pitäisi mennä pian lääkärille näyttämään. Mikäli on nyt parantunut hyvin niin sitten voi alkaa suunnitella implantin kiinnittämistä.
Ja päälle sain pahan antibioottiripulin, kun en tajunnut syödä probiootteja.
Ei siitä selviä kuin maksamalla omaisuuden hammaslääkärille. Mua jouduttiin hoitamaan puuduttamatta kun hammas heilui niin valtavan mätärakkulan päällä ettei sitä voinut puuduttaa. Oli kuulemma ihan hilkulla etten joutunut hammaskirurgille vaan normaali hammaslääkärini sai tulehduksen lopulta aisoihin.
Tuon episodin jälken tajusin vaihtaa työpaikkaa, koska kaikki johtui siitä, että en kuunnellut itseäni vaan puskin eteenpäin vihamielisessä työyhteisössä. Elimistö pisti lopulta kampoihin ja kertoi, että tee jotain, nainen!
Minulla oli jo yksi ja kipu pariksi viikoksi, mutta nyt kun hammasta taas operoitiin ja laitettiin kuntoon, tulehdus iski uudelleen. Särkylääke ei auta, joten lähden kohta ilmeisesti päivystykseen. Ihan helvettiä tämä!
Onneksi sinä 2 pääsit tulehduksesta eroon. Toivottavasti minäkin.
Yths:llä on kyllä ihan asiantuntevia lääkäreitä kokemukseni mukaan.
Hammaslääkäreissä on kyllä eroja. Minulle ongelmia aiheuttaa kaksi juurihoidettua hammasta, joidenka kummankin juurihoito on alunperin tehty väärin ja huolimattomasti. Ja kummatkin on tehty yksityisellä hammaslääkäriasemalla.
ap