Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

eläinaktivistit, siis ne jotka eivät syö lihaa

Vierailija
11.12.2009 |

eilen tuli ohjelma jossa tämmöiset sanoi että eivät söisi possun lihaa vaikka possut hoidettaisiin kuinka hyvin. eikö possut sitten kuolisi sukupuuttoon jos ei niitä ruoaksi tarvita vai mikä teidän missio on, possut luontoon vai lemmikeiksi. Pahoittelen jos kysymykseni on tyhmä mutta kun en ihan hiffannut

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja turkiseläimistä pidetään hyvää huolta. Aivan varmasti, koska sillä tavalla niistä saa enemmän rahaa.

Ja kyllä, käytän turkistuotteitta hyvillä mielin kunhan tulisi pakkasia nyt ensin.

ei tiedä eläimistä mitään. Se, että joku pitää eläimiä lain puitteiden lupaamissa olosuhteissa, ei tarkoita sitä, että niitä pidettäisiin hyvin. Esim. lemmikkejä ei saa pitää yhtä ahtaissa tiloissa kuin turkiseläimiä, miksiköhän?

Turkiseläimet elävät ahtaasti ja stressaavissa oloissa, eivätkä pääse toteuttamaan mitään luonnollisia vaistojaan. Kuten eivät juuri muutkaan tuotantoeläimet.

Uskon kyllä, että näihin asioihin on tulossa muutos. Pidettiinhän vaikkapa Australian aboriginaaleja aikaisemmin ali-ihmisinä, joille sai tehdä mitä lystää, tai jos verrataan vaikkapa Euroopan tehsastyöläisten oloja teollistumisen alussa tähän päivään, niin aika isoista muutoksista puhutaan.

Kukaan, joka oikeasti on tarkkaillut eläimiä ja niiden käytöstä, ei voi olla sitä mieltä, että liian ahtaissa, virikkeettömissä ja stressaavissa oloissa pidetyt eläimet voivat hyvin. Sori vaan.

Vierailija
2/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö maksat? Maksaisitkin. Ikävä kyllä saastuttamisesta maksaa koko ihmiskunta, syyttömätkin. Ja ennen kaikkea tulevat sukupolvet. Eli sinun lapsesi.

kaikesta toiminnasta tulee päästöjä -se on se hinta joka tästä hyvinvoinnistamme on maksettu.

Maksan sen hinnan mielihyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on kehittynyt jossain vaiheessa lihansyöjäksi tai jonkinlaiseksi "sekasyöjäksi". Kun kulttuuri kehittyi, joitakin eläimiä alettiin pitää kotieläiminä: ihmiset kasvattivat itselleen syömistä.

En näe kotieläintuotantoa mitenkään eettisesti ongelmallisena, kunhan eläimistä huolehditaan kunnolla. Suomessakin luonnonolot rajoittavat kasvinviljely-mahdollisuuksia aikalailla, ja kasvissyöjät joutuvatkin syömään ulkomailla tuotettua soijaa ym. saadakseen proteiinia.

Vierailija
4/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai eläimiä saa ja pitääkin käyttää tuotantoeläiminä, mutta ehdottomasti vain kunnioittaen ja mahdollisimman lajityypillisesti eläen.

Jos meinaan verrataan siihen, millainen ihminen oli 50 vuotta sitten ja on tänä päivänä. Ei ihmistä ole tarkoitettu kulkemaan autoilla ja lentokoneilla, vaan rämpimään metsissä ja soilla.

Minä uskon, että tuotantoeläimet ovat pääosin aivan tyytyväisiä ja onnellisia oloonsa kun eivät tiedä paremmasta. Aivan kuin me ihmisetkin, jotka emme kurkottele kuuta taivaalta.

Vierailija
5/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toisten syöminen tai syömättömyys herättää niin voimakkaita tunteita.

Olen 13 vuotta saanut selitellä miksi en syö lihaa. Sitten saan kuulla puolen tunnin luennon miksi se toinen osapuoli syö lihaa vaikka mua ei kiinnosta hittoakaan. Syököön vaikka käpyjä mun puolesta! Täysin jokaisen oma asia mitä suuhunsa laittaa. Naimisissakin olen ollut 8 vuotta a-luokan lihansyöjän kanssa ja erinomaisesti on homma toiminut.

Taivaan tosihan se on että tehotuotantoeläinten olot ovat aivan karmeat. Ei lihan syönti tai syömättömyys niitä oloja paranna. Jos omatunto kolkuttaa niin ostakaa luomua.

Olen toiminut lomittajana niin navetoissa, lihatiloilla kuin sikaloissakin ja tiedän mistä puhun.

Onhan parempaan suuntaan jo menty esimerkiksi lypsytilojen suhteen joissa tehokkaasti on siirrytty parsinavetoista pihattoihin, mutta varsinkin sikaloissa on tilanne erittäin huono ja täysin lain sallimissa puitteissa.

Vierailija
6/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon, että tuotantoeläimet ovat pääosin aivan tyytyväisiä ja onnellisia oloonsa kun eivät tiedä paremmasta. Aivan kuin me ihmisetkin, jotka emme kurkottele kuuta taivaalta.

Älä oikeasti sano näin, jos et tiedä eläinten käyttäytymisestä mitään! Kannattaa ihan tarkkailla tuotantoeläimiä, ja katsoa, näkyykö sijaistoimintoja, stressieleitä jne. Yleensä näkyy.

Eri asia on, jos eläimet saavat vaikkapa ulkoilla vapaasti ja ne ovat sen kokoisissa laumoissa, joissa normaali sosiaalistuminen on mahdollista. (Tämä pätee usein vaikkapa lampaisiin ja lihakarjaan, muttei aina. Erityisen huonot olot on siipikarjalla ja sioilla.)

Lajityyppiset olot eläimelle tarkoittavat sitä, että niitä pidetään sellaisissa tiloissa, joissa liikkuminen ja eläinten sosiaalinen kanssakäyminen on mahdollista. Eläimiä pitäisi olla samassa tilassa sen verran, että ne pystyvät luomaan jonkinlaisen lauman (esim. kanojen nokkimajärjestys). Tila ei saisi olla sellainen, että sen ominaisuudet aiheuttavat ahdistuneisuutta eläimelle (esim. sikalat ovat usein todella meluisia, ja sikalassa työskentelevät käyttävätkin kuulosuojaimia). Tilan tulisi olla semmoinen, että eläin voi toetuttaa sen luonnollisia tarpeita (vaikkapa kanoilla ruopsuttaminen, sioilla tonkiminen). Jos eläin ei pysty toteuttamaan luonnollisia tarpeitaan, sille tulee kaikenlaisia sijaistoimintoja (esim. kehän kiertäminen, huojuminen, pään heiluttaminen - hevostytöt varmaan tuntevat termit kutominen ja puunpurenta).

Itselläni on useampi lemmikki, ja tiedän, miten ihan pienikin eläin kaipaa kaikenlaista toimintaa pitääkseen elämänsä mielekkäänä. Jos se on liian pienessä tilassa, ilman seuraa tai vailla virikkeitä, se passivoituu ja masentuu. Tämä on fakta.

Vierailija
7/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on periaatteessa jokaisen oma ongelmansa jos syö lihaa. Miehenikin syö, ostan hänelle sitten luomua edes. Itse en kyllä pysty tehotuotettua eläintä syömään ilman oksentamista. Kun puraisisin sitä rääkättyä lihaa, niin menisi heti ruokahalut.

Riistaa suostuisin syömään, mutta kun en lihan perään muutenkaan ole ksoaan ollut, niin voin olla syömättäkin.

Turkistarhaus on jotain aivan järkuttävän ällöttävää. Kun näen ihmisiä turkikset päällä kadulla niin säälin heitä. Säälin sitä, että he ovat niin tyhmiä, eivätkä tiedä mitä kärsimystä viaton eläin on joutunut heidän hienostelun takia kärsimään. Toivon, että osat on toisinpäin seuraavassa elämässä :)

En arvosta yhtään ihmistä joka ei tuon taivaallista ajattele eläimiä tai muita ihmisiä vaan elää vaan omaa napaansa katsoen. He ovat minulle roskasakkia!

Vierailija
8/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku ihan tosissaan väittää uskovansa, että tehotuotetuilla eläimillä on hyvä olla, kun eivät tied paremmasta. Kukaan ei kertakaikkiaan voi olla noin tyhmä. Ehkä on helppo sulkea silmänsä asioilta niin ei tunne omantunnontuskaa tekemistään valinnoista!

Meillä lihaa syövät vain lapset. he saavat itse tehdä omat valintansa aikuisena. Lihaa syömme kuitenkin mahdollisimman vähän (pari kertaa viikossa) ruoka koostuu pääasiassa kalasta ja kasvisruuasta.

Vierailija
9/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säälittää lemmikkieläimet joita hoidetaan hyvin huonosti. Koiraa saatetaan pitää koko päivä lukittuna vessassa tai pienessäå kuljetushäkissä ettei sotkisi. Monella lemmikki hevosella on kamala elämä. Kärsit nälkää, kylmyyttä,yksinäisyyttä,lajitoverien puutetta,huonoa hoitoa

Vierailija
10/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä oikeasti sano näin, jos et tiedä eläinten käyttäytymisestä mitään! Kannattaa ihan tarkkailla tuotantoeläimiä, ja katsoa, näkyykö sijaistoimintoja, stressieleitä jne. Yleensä näkyy.

Eri asia on, jos eläimet saavat vaikkapa ulkoilla vapaasti ja ne ovat sen kokoisissa laumoissa, joissa normaali sosiaalistuminen on mahdollista. (Tämä pätee usein vaikkapa lampaisiin ja lihakarjaan, muttei aina. Erityisen huonot olot on siipikarjalla ja sioilla.)

Lajityyppiset olot eläimelle tarkoittavat sitä, että niitä pidetään sellaisissa tiloissa, joissa liikkuminen ja eläinten sosiaalinen kanssakäyminen on mahdollista. Eläimiä pitäisi olla samassa tilassa sen verran, että ne pystyvät luomaan jonkinlaisen lauman (esim. kanojen nokkimajärjestys). Tila ei saisi olla sellainen, että sen ominaisuudet aiheuttavat ahdistuneisuutta eläimelle (esim. sikalat ovat usein todella meluisia, ja sikalassa työskentelevät käyttävätkin kuulosuojaimia). Tilan tulisi olla semmoinen, että eläin voi toetuttaa sen luonnollisia tarpeita (vaikkapa kanoilla ruopsuttaminen, sioilla tonkiminen). Jos eläin ei pysty toteuttamaan luonnollisia tarpeitaan, sille tulee kaikenlaisia sijaistoimintoja (esim. kehän kiertäminen, huojuminen, pään heiluttaminen - hevostytöt varmaan tuntevat termit kutominen ja puunpurenta).

Itselläni on useampi lemmikki, ja tiedän, miten ihan pienikin eläin kaipaa kaikenlaista toimintaa pitääkseen elämänsä mielekkäänä. Jos se on liian pienessä tilassa, ilman seuraa tai vailla virikkeitä, se passivoituu ja masentuu. Tämä on fakta.

Tuossahan tuo sikalamme on ihan naapurissa ja syön omaa sianlihaa päivittäin.

Meillä siat pääsevät kyllä liikkumaan ja ovat laumassa. Tosin ovat kyllä hieman liian ahtaasti, mutta tosiaan lain puitteissa. Kuulosuojaimia sikalassamme tarvitaan silloin, kun ruokaa tulee tai vieras ihminen siellä kulkee. Muulloin siellä on kyllä erittäinkin rauhallista ja voin vaikka puhua puhelimessa ilman, että toisessa päässä linjaa tiedetään missä olen.

Tarkoitin kirjoituksellani (26) sitä, että kyllähän ihmisilläkin on ahdistuneisuutta, eikä kerrostalossa asuva vanhus esim. pysty kyllä toteuttamaan luonnollisia tarpeitaan. Ja jo nuoremmatkin passivoituvat ja masentuvat. Mitähän ne ihmisten sijaistoiminnot sitten ovat...?

Sikoja kuitenkin kasvatetaan juurikin tarkoituksena saada ihmisille ruokaa. Jos niitä kohdellaan huonosti ne kasvavat huonosti, sitä ei oikeasti kukaan kasvattaja halua. Hoidetaan siis sen mukaisesti.

Vierailija
11/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö maksat? Maksaisitkin. Ikävä kyllä saastuttamisesta maksaa koko ihmiskunta, syyttömätkin. Ja ennen kaikkea tulevat sukupolvet. Eli sinun lapsesi.

kaikesta toiminnasta tulee päästöjä -se on se hinta joka tästä hyvinvoinnistamme on maksettu.

Maksan sen hinnan mielihyvin!

Huoh... kyllä poliitikot keksivät aina vaan uusia veroja. Älä huoli, maksan ihan varmasti.

Ja tuleville sukupolvilleko ei kelpaa se kaikki tieto, taito ja infrastruktuuri jonka he saavat käyttöönsä.

Veikkaan että kelpaa!

Vierailija
12/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se minua tosin raivostuttaa että maidontuotannon takia vasikka revitään eroon äidistään liian pian. Julmaa.

Vierailija
13/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan tuo sikalamme on ihan naapurissa ja syön omaa sianlihaa päivittäin.

Meillä siat pääsevät kyllä liikkumaan ja ovat laumassa. Tosin ovat kyllä hieman liian ahtaasti, mutta tosiaan lain puitteissa. Kuulosuojaimia sikalassamme tarvitaan silloin, kun ruokaa tulee tai vieras ihminen siellä kulkee. Muulloin siellä on kyllä erittäinkin rauhallista ja voin vaikka puhua puhelimessa ilman, että toisessa päässä linjaa tiedetään missä olen.

Tarkoitin kirjoituksellani (26) sitä, että kyllähän ihmisilläkin on ahdistuneisuutta, eikä kerrostalossa asuva vanhus esim. pysty kyllä toteuttamaan luonnollisia tarpeitaan. Ja jo nuoremmatkin passivoituvat ja masentuvat. Mitähän ne ihmisten sijaistoiminnot sitten ovat...?

Sikoja kuitenkin kasvatetaan juurikin tarkoituksena saada ihmisille ruokaa. Jos niitä kohdellaan huonosti ne kasvavat huonosti, sitä ei oikeasti kukaan kasvattaja halua. Hoidetaan siis sen mukaisesti.

varmasti sanomaan, ettet tiedä mitään eläimen käyttäytymisestä, mutta kyllä se sori vaan vähän siltä kuulostaa. Oon tavannut todella paljon ihmisiä, joilla on eläimiä, eivätkä he silti tiedä oikeasti MITÄÄN eläinten käytöksestä. Hyvänä esimerkkinä monet tallit, joilla olen käynyt: ihmisellä saattaa olla kymmenenkin hevosta, eikä hän silti osaa lukea hevosten elekieltä lainkaan, tai tunnistaa mitään merkkejä eläimen käytöksestä. Olen tavannut paljon ns. hevosmiehiä, jotka suorastaan pelkäävät hevosiaan.

Ja se, että eläimiä pidetään lain puitteissa oikein, ei tarkoita sitä, että niitä pidettäisiin hyvin! Itsekin sanoit, että sikanne asuvat hieman ahtaasti. Joka tapauksessa olen varma siitä, että sikaloissa sioilla on aivan liian paljon lajitovereita, jotta ne pystyisivät mielekkääseen kanssakäymiseen. Pääsevätkö sikanne muuten koskaan ulos? Tämä taitaa Suomessa olla aika harvinaista. Mietipä jos itse joutuisit elämään koko elämäsi sisällä.

Vierailija
14/49 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeutta eläimille -aktivisti kehtaa naputtaa turkiseläinten huonosta kohtelusta. Itse olette lapsia kiusaavia pikkuraukkoja. Juuri niin, pikkuraukkoja. Toisaalta, ne lapsethan eivät ammu haulikolla perään, joten helppoja kohteita kiusaamiselle.

Ettette häpeä, aikuiset ihmiset.

Vierailija
15/49 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärä tätä asiaa nyt ollenkaan joidenkin puolesta!! lehmä tuottaa maitoa mihin helvettiin maidon laittaa kun lehmä sitä tuottaa jossei ihmiset sitä joisi, vasikoita saa olla aika paljon tiloilla että maito menisi vasikoille. entäs liha? kun eläin kuolee hyvää lihaa menee hukkaan se on tarkoitettu syötäväksi ,sama asiaa koskee kananmunia tapetaahan siinäkin viaton poikanen kun keität tai paistat sen! lehmä ei kärasi siitä jos sen lypsää se on LYPSETTÄVÄ! koska siinä on sitten muuta ongelmaa tulossa jossei tee niin. onhan se niin jos sika syntyy sikalassa elää sielä sen puollisen vuotta syöden ja maaten ei se tiedä paremmasta elämästä mitään mitä ulkopuolella tapahtuu niin se vaan on. ja mitä hittoa te hemmetin ELÄINAKTIVISTIT menette ilman oikeutta toisten ihmisten tiloille salaa yöllä kuvaamaan eikö ole sen verran ihmisille päässä tajua että kysyy kulkulupaa asiaan, asiat aina paisuvat suureksi kun jotain tehdä salaa tai kieletysti.! ihminen tarvitsee lihaa on aina tarvinnut maito on myös tärkeä osaa ruokavaliota.

tiedän mistä puhun koska olen lomittajana, enkä ole koskaan nähyt lomitettuila tiloilla tuollaista nuo ovat vain pieni osa suomen tiloista missä on tuollaista. yrittäjä ei pysty koko ajan olla vahtimassa eläimiä että pureeko joku toisen korvaa tai saparoa onko jollain paskaa päässsä tai kyljessä. OLETYEKO KOSKAAN KUULLEET ETTÄ MAATALOUSTYÖT OVAT UUVUTAVIA JA SUURIN OSA YRITTÄJISTÄ KOKEE JOSSAIN VAIHEESSA UUPUMUSTA JA MASENNUSTA, koska tämä työ ja elinkeino vaatii veronsa ihmisestä se ei oloe kuin ma-pe työ pv 8-16 se on joka päiväistä läpivuoden yrittäjällä on suuri vastuu ja taakka eläimistä. eikä nykyään yrittäjä pärjää millään 5 sialla tai 2lehmällä se on elinkeino jolla pitää pärjätä.TÄTÄ MIELTÄ MINÄ OLEN ASIASTA!!

Vierailija
16/49 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ ihminen on lihansyöjä ja lihansyöminen ei tästä maailmasta lopu ainakaan muutaman boikotoijan toimesta.

MUTTA ei ole täysin yhdentekevää MITEN se liha tai maitotuotteet tuotetaan. Ei ole mitään syytä nykypäivänä aiheuttaa eläimille kärsimystä muuta kuin ihmisen oma laiskuus ja huono taloudenpito.

Kyllä ihmisellä on vastuu jos jotain ruuaksi kasvattaa huolehtia siitä että eläimen elinaikana sillä on hyvä olla. Jos ajat jonkun nykyisen tehosikalan ohi ovat ne kuin keskityleirin parakkeja. Ei ikkunoita josta luonnonvalo pääsisi sisälle. Eläin syntyy ja elää jalkojen allaan vain betonia ensimmäisen kerran saattaa nähdä aurinkoa kun ajetaan teurasauoon.

Olen lomittanut monissa sikaloissa ja jokaisessa niissä esimekiksi sammutetaan valot kun ihmisiä ei ole sikalassa. Eläimet ovat valossa vain ruokinta-aikana aamulla ja illalla. Se joka pitää emakkojen häkkejä jotenkin inhimillisinä pitäisi tutkituttaa nuppinsa. Koiriakaan ei saa pitää kuljetushäkissä vuorokaudet ympäri ja moisesta toimista on otettu lemmikkejä huostaan on kuitenkin sian pitäminen niin ettei se voi edes kääntyä täysin laillista.

en ymmärä tätä asiaa nyt ollenkaan joidenkin puolesta!! lehmä tuottaa maitoa mihin helvettiin maidon laittaa kun lehmä sitä tuottaa jossei ihmiset sitä joisi, vasikoita saa olla aika paljon tiloilla että maito menisi vasikoille. entäs liha? kun eläin kuolee hyvää lihaa menee hukkaan se on tarkoitettu syötäväksi ,sama asiaa koskee kananmunia tapetaahan siinäkin viaton poikanen kun keität tai paistat sen! lehmä ei kärasi siitä jos sen lypsää se on LYPSETTÄVÄ! koska siinä on sitten muuta ongelmaa tulossa jossei tee niin. onhan se niin jos sika syntyy sikalassa elää sielä sen puollisen vuotta syöden ja maaten ei se tiedä paremmasta elämästä mitään mitä ulkopuolella tapahtuu niin se vaan on. ja mitä hittoa te hemmetin ELÄINAKTIVISTIT menette ilman oikeutta toisten ihmisten tiloille salaa yöllä kuvaamaan eikö ole sen verran ihmisille päässä tajua että kysyy kulkulupaa asiaan, asiat aina paisuvat suureksi kun jotain tehdä salaa tai kieletysti.! ihminen tarvitsee lihaa on aina tarvinnut maito on myös tärkeä osaa ruokavaliota. tiedän mistä puhun koska olen lomittajana, enkä ole koskaan nähyt lomitettuila tiloilla tuollaista nuo ovat vain pieni osa suomen tiloista missä on tuollaista. yrittäjä ei pysty koko ajan olla vahtimassa eläimiä että pureeko joku toisen korvaa tai saparoa onko jollain paskaa päässsä tai kyljessä. OLETYEKO KOSKAAN KUULLEET ETTÄ MAATALOUSTYÖT OVAT UUVUTAVIA JA SUURIN OSA YRITTÄJISTÄ KOKEE JOSSAIN VAIHEESSA UUPUMUSTA JA MASENNUSTA, koska tämä työ ja elinkeino vaatii veronsa ihmisestä se ei oloe kuin ma-pe työ pv 8-16 se on joka päiväistä läpivuoden yrittäjällä on suuri vastuu ja taakka eläimistä. eikä nykyään yrittäjä pärjää millään 5 sialla tai 2lehmällä se on elinkeino jolla pitää pärjätä.TÄTÄ MIELTÄ MINÄ OLEN ASIASTA!!

Vierailija
17/49 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lehmäkään luonnostaan maitoa vuositolkulla tuota!? Luonnossa se tuottaisi vain sen aikaa kuin vasikka sitä tarvitsee, sen jälkeen maidon tuotanto lakkaa. Ihminen sitä keinotekoisesti ylläpitää, nykyään ei vasikkaparat paljoa sitä maitoa edes saa.

en ymmärä tätä asiaa nyt ollenkaan joidenkin puolesta!! lehmä tuottaa maitoa mihin helvettiin maidon laittaa kun lehmä sitä tuottaa jossei ihmiset sitä joisi, vasikoita saa olla aika paljon tiloilla että maito menisi vasikoille.

Vierailija
18/49 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeuttaa kohtelemaan eläimiä huonosti?

OLETYEKO KOSKAAN KUULLEET ETTÄ MAATALOUSTYÖT OVAT UUVUTAVIA JA SUURIN OSA YRITTÄJISTÄ KOKEE JOSSAIN VAIHEESSA UUPUMUSTA JA MASENNUSTA, koska tämä työ ja elinkeino vaatii veronsa ihmisestä se ei oloe kuin ma-pe työ pv 8-16 se on joka päiväistä läpivuoden yrittäjällä on suuri vastuu ja taakka eläimistä. eikä nykyään yrittäjä pärjää millään 5 sialla tai 2lehmällä se on elinkeino jolla pitää pärjätä.TÄTÄ MIELTÄ MINÄ OLEN ASIASTA!!

Vierailija
19/49 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nimen omaan taitaa olla täällä se, joka tietää mistä puhuu. Turkistarhaus on todellakin merkittävä saastuttaja.

Eläimet tarhoilla eivät myöskään voi hyvin. Turkin kunto ei todista hyvinvointia.

Ruotsalaisessa yliopistossa (en valitettavasti muista missä, löytynee googlesta) tehtiin joitain vuosia sitten tutkimus, jossa yksiselitteisesti todettiin, että turkiseläimiä ei voi kasvattaa kannattavasti niin, että eläimet voisivat hyvin. Jos eläimillä on esim. tarhat (joissa edes jonkin asteinen liikkuminen on mahdollista), ei turkki pysy hyvävänä. Eläimillä kun on tapana kaivella maata, kieriskellä mudassa, joillain lajeilla nahistella keskenään ym.

Aiheesta on olemassa monia muitakin akateemisesti laadukkaita tutkimuksia jotka sanovat samaa (päinvastaisia tuloksia on saatu vain turkisteollisuuden tilaamista ja rahoittamista "tutkimuksista").

Ja vaikka tutkimuksiin ei uskoisikaan, oletteko ihan tosissanne sitä mieltä, että koko elämänsä alle neliömetrin mittaisessa häkissä elävä villieläin (tutkimusten mukaan ketut ja minkit eivät ole lähes lainkaan domestikoituneita) voi voida hyvin??

Tarkoitus ei ole syyllistää tarhaajia, mutta tosiasiat pitää tunnustaa.

Vierailija
20/49 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etk olr kuullut että karjatiloilla on sellainen asia että lehmä tuottaa maitoa sen verran kuin pitääö jha sen jälkeen menee umpeen jolloin sitä ei lypsetä.!!?? Hmmm.. ja lehmää ruokitaan kunnolla jolloin se tuottaa maitoa hyvin, kuka telkee sellaisilla lehmillä jotain joka lypsää sellaisen vaivaiset 2kg/pv! haloo ihmiset älkää puuttuko näihin asioihin jotka ette teidä maataloudesta mitään,vedätte omia jothopäätöksiänne videoiden ja kuvien ja huhujen perusteella tulkaa itse tekemään tätä työtä niin tiedätte ettei raha kasva puussa eikä sitä tulke niin paljoa, ja sitten vielä pitäisi teille ihmisille tuoda ruoka kaupan hyllylle josta voitte sen ottaa ja ostaa.MIETIKKÄÄ MITÄ SANOTTE JA TEETTE. hävettää teidän tiedottomien puolesta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan