Opetelkaa, miten kummiksi pyydetään, kiitos.
Olen itse kahden lapsen kummi ja kolmen kastetun lapsen äiti. Kummiksi pyydetään suoraan ja henkilökohtaisesti ja samalla kerrotaan, ketkä muut ovat kummeja. Kummin on tiedettävä, onko hän sylikummi vai ei.
Nyt minua ja miestäni on pyydetty kolmatta kertaa kummiksi. Pyytäjä soitti kerran ja kyseli, että sopiiko ristiäisaika. "kun olisi ihan kiva, että kummitkin pääsisivät mukaan". Jouduin siis kysymään suoraan, että ketkä. "no me ollaan vähän mietitty, josko te tulisitte kummeiksi". Kiitos, tulemme mielellämme. Kun keskustelussa ei ilmennyt mitään muista kummeista, oletin, että mieheni ja minä olemme ainoat kummit. Nyt olemme kuitenkin vauvan tädiltä kuulleet, että joku toinenkin pariskunta olisi tulossa kummeiksi. Siispä joudun soittamaan vielä vauvan kotiin ja kysymään, että kuka on sylikummi. Ostanko siis lusikan vai jonkun muun lahjan? Olisi kiva tietää asia etukäteen ja kaste on viikon päästä sunnuntaina. Siispä summa summarum: opetelkaa kummiksi pyytämistavat kiitos, ettei kummi joudu noloon tilanteeseen ja soittelemaan vielä faktojen perään. 
Kommentit (29)
Kaveri pyysi minua ja miestäni kummeiksi, luulimme olevamme ainoat kummit ja toinen meistä sylikummi. Juhlissa selvisikin, että kummeja oli vielä seitsemän lisää! Ei enää tuntunutkaan niin ainutlaatuiselta.
Saisipa olla jonkun kummi! Ihan sama onko sylikummi tai joku muu. Riparista asti (melkein 20 vuotta) olen toivonut pääseväni jonkun kummiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri pyysi minua ja miestäni kummeiksi, luulimme olevamme ainoat kummit ja toinen meistä sylikummi. Juhlissa selvisikin, että kummeja oli vielä seitsemän lisää! Ei enää tuntunutkaan niin ainutlaatuiselta.
Seitsemän? Oletteko olleet kummilapseen yhteydessä ristiäisten jälkeen?
Joo, minuakin pyydettiin. Ensin kahden muun kummin kanssa, ja sitten tuli vielä kaksi lisää. Äiti vähän ahnehti. No minä skippasin nuo juhlat, niinkuin tämän lapsen kanssa tekemisissä olemisen muutenkin. Olen pari kertaa nähnyt, on kuin myrkyn niellyt pikkusaatana
Vierailija kirjoitti:
Mikä näitä ihmisiä vaivaa. Kummiuden alkuperäinen pointti on ottaa lapsi jos vanhemmat heittävät veivinsä. Sen jälkeen ehkä silloin tällöin isovanhempien lisäksi viihdyttää lasta - joskin aika harvinaista pidemmällä aikavälillä tämä varsinkin kun lapsi kasvaa ja yhteys on etäinen. Nykyään kummeja kerätään armeija? Jotenkin oksettavan itsekeskeistä, ihan kuin se olisi joku maailman prinsessa joka syntyy. Jeesuksellakin oli vähemmän kummeja voi hyvää päivää
Aivan täysin uusia asioita minulle... Kuulostaa ihan toiselta maailmalta. Kiinnostavaa oppia uutta
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo liittyy toisiinsa?
Sylikummi-käsitettä ei ole olemassakaan virallisesti. Kaikki kummit on saman arvoisia. Sillä, kuka vauvaa pitää kastettaessa sylissä ei ole mitään merkitystä. Vauvaa voi pidellä myös vaikka äiti, isä tai isovanhempi. Lapsen pitely ei tee kenestäkään kummia tai kummiudesta erilaista verrattuna toisiin kummeihin.
Sitten kun vanhemmat kuolevat niin seitsemän kummia repivät lapselta raajat ja ottavat kaikki yhden raajan hoitoonsa? Täysi vitsi koko kummius nykyään. Mitä enemmän tätä perheellistymistä ympärillään näkee, tulee olo että jos itse saa lapsia niin en pidä ainoitakaan kemuja ja muutan jonnekin metsään kauan ennen synnytystä, enkä kerro lapsesta kenellekään.
Mua pyydettiin niin että sisko sanoi että susta tulee kummi ja kieltäydyt ei tartte täällä naamaa näyttää. Musta tuli kummi mutta ei olla jostain syystä väleissä
Tässä ketjussa tuskin kukaan on väittänyt ettikö kummiksi pyydetä. Enemmänkin ollut kyse "sylikummiudesta", sen merkityksestä/merkityksettömyydestä, kummilusikan pakollisuudesta yms. toisarvoisista seikoista.
Taidat itse olla maalla kasvanut moukka jos et lukemaasi ymmärrä.