Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetelkaa, miten kummiksi pyydetään, kiitos.

Vierailija
11.12.2009 |

Olen itse kahden lapsen kummi ja kolmen kastetun lapsen äiti. Kummiksi pyydetään suoraan ja henkilökohtaisesti ja samalla kerrotaan, ketkä muut ovat kummeja. Kummin on tiedettävä, onko hän sylikummi vai ei.

Nyt minua ja miestäni on pyydetty kolmatta kertaa kummiksi. Pyytäjä soitti kerran ja kyseli, että sopiiko ristiäisaika. "kun olisi ihan kiva, että kummitkin pääsisivät mukaan". Jouduin siis kysymään suoraan, että ketkä. "no me ollaan vähän mietitty, josko te tulisitte kummeiksi". Kiitos, tulemme mielellämme. Kun keskustelussa ei ilmennyt mitään muista kummeista, oletin, että mieheni ja minä olemme ainoat kummit. Nyt olemme kuitenkin vauvan tädiltä kuulleet, että joku toinenkin pariskunta olisi tulossa kummeiksi. Siispä joudun soittamaan vielä vauvan kotiin ja kysymään, että kuka on sylikummi. Ostanko siis lusikan vai jonkun muun lahjan? Olisi kiva tietää asia etukäteen ja kaste on viikon päästä sunnuntaina. Siispä summa summarum: opetelkaa kummiksi pyytämistavat kiitos, ettei kummi joudu noloon tilanteeseen ja soittelemaan vielä faktojen perään.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ymmärrän tuskasi. Itse olen mennyt ristiäisiin, tietämättä että olen kummi.

Vierailija
2/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs on määritelty mitä sylikummi vie lahjaksi? Enpä ole ikinä kuullut. Meillä on 13 kummilasta ja 5 omaakin. Kummiksi pyytäessämme emme ikinä ol määritelleet sylikummia, katsos kun joskus isä on pitänyt lasta ja joskus äitikin, eikä sillä ole ollut meidän mielestämme niin merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliä sillä on kuka on sylikummi, lapsihan voi olla jopa vaikka vanhempien sylissä toimituksen ajan. Itse olen kylläkin ilmoitanut, kysynyt etukäteen, haluaisitteko olla kummeja lapsellemmi, ollemme ajatellet tätä päivää sopiiko kummeille

Vierailija
4/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo liittyy toisiinsa?

Sylikummi-käsitettä ei ole olemassakaan virallisesti. Kaikki kummit on saman arvoisia. Sillä, kuka vauvaa pitää kastettaessa sylissä ei ole mitään merkitystä. Vauvaa voi pidellä myös vaikka äiti, isä tai isovanhempi. Lapsen pitely ei tee kenestäkään kummia tai kummiudesta erilaista verrattuna toisiin kummeihin.

Vierailija
5/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas hyvät vinkit ja ohjeet, vaikka olikin tuohtuneesti esitetty.

Vierailija
6/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei ole erikseen mainittua, voitte ihan hyvin viedä kummilusikan.

Vierailija
7/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan sitä perinnettä, että joku kummeista antaa lapselle lahjaksi kummilusikan ja yleisen käytännön mukaan se on kaiketi sylikummi. Jos en tiedä kuka on sylikummi, tai edes tiedä, kuka muu on kummina, en voi edes sopia hänen kanssaan, kumpi pariskunta lusikan ostaa. EN ole koskaan kuullut, että jollakin olisi kaksi kummilusikkaa, minkä tällainen epäselvä tilanne voi aiheuttaa.

Kummilusikkaperinteen jatkaja-ap

Vierailija
8/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sylikummilla ei ole oikeesti mitään merkitystä. Kirkon kannalta sellaista käsitettä ei ole olemassakaan. Lasta voi kasteen aikana pitää sylissä ihan kuka vaan, olen itsekin ollut ristiäisissä jossa äiti piti itse vauvaa. Toisissa ristiäisissä taas sylikummi oli lapsiin tottumaton ja antoi parkuvan vauvan toiselle kummitädille kesken kasteen, tällä kun oli omia lapsia ja osasi hyssytellä vauvaa paremmin.

Sekin kuka ostaa mitä lahjaksi on ihan sopimusasia. Jos teillä on tapana että sylikuumi ostaa lusikan, niin jollain toisella voi olla toinen käytäntö. Itse olen aina kysynyt vanhempien toiveita lahjasta, olin sitten sylikummi tai en.

Ei nämä ole mitään etikettisääntöjä joita kaikkien oletetaan noudattavan. Sinun tapasi ei ole mitenkään sen oikeampi kuin toistenkaan.

Vierailija
9/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnun paljon vanhempia, jotak eivät ole halunneet lapselleen kummilusikkaa ollenkaan. Koita ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia tapoja. Ei ole olemassakaan mitään yleistä käytäntöä kummilusikan ostosta. Oletpa hassu tyyppi!

Vierailija
10/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapset ole yksikään saanut kummilusikkaa eikä lähimmät tuntemani lapsetkaan ole saaneet kummeilta lahjaksi lusikkaa.

Sylikummi on kummi joka pitää lasta kastetoimituksen ajan sylissä, ei sillä lahjalla ole mitään merkitystä.

Myös vanhemmista toinen voi pitää tai isovanhempi ja on suunnattoman epäkohteliasta kummeilta tai muilta juhliin tulijoilta alkaa kysellä toimituksen kaavaa yms. etukäteen jos vaikka vauva onkin itkuinen tms. eikä vielä voida tietää miten toimitus tehdään, isän/äidin/kummin sylissä..pientä painetta vanhemmille jos kummi hiillostaa puhelimella, että mikä on järjestely ja ketkä tuo mitkäkin lahjat!

Vierailija
11/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on lapsille pyydetty kummit ihan kauniisti, muttei ole koskaan puhuttu mistään sylikummeista ennenkuin ristiäispaikalla olen kysynyt kummeilta kuka haluaisi pitää lasta kasteen aikana.

lahjoista kummit ovat kysyneet meiltä etukäteen, usein toki kysymys on ollut "voimmeko ostaa lusikan, vai onko jo muu kummi jo ostamassa sitä". mutta tosiaan, ei se lusikka ole mikään pakollinen lahja lapselle.

Vierailija
12/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskoni kaikille lapsille, vaikka vain vanhimman kummi olen. He ovat tienneet, etteivä muut osta lusikkaa, ja ovat toivoneet kaikille lapsilleen samanlaista lusikkaa.

Vierailija
13/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kastettavan lapsen äiti soittaa ja pyytää ostamaan jonkun tietyn vauvakirjan.

Näin tapahtui kerran meille ja kyllä mä hiukan puuskahdin siinä että ei voi olla totta.

ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.

Itse asiaan: noi kummilusikat ja sylikummit ei liity mitenkään toisiin. Meillä on 5 lasta ja yhdelläkään ei ole lusikkaa. Itsekkään en ole koskaan ostanut kummilusikkaa kummilapselle.

minä tykkään ostaa jotakin muita tinakorísteita.

Vierailija
14/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylikummi on kuitenkin se jolta odotetaan ehkä sitä perinteistä lahjaa, oli se sitten lusikka, valokuvakehys tai sormus. Itse olen kolmen lapsen sylikummi ja kyllä minulta pyydettiin/toivottiin perinteistä lahjaa.

Vierailija
15/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kummiksi nimenomaan suoraan PYYDETÄÄN, eikä anneta ihmisen arvailla, että mitäköhän tuo nyt tarkoittaa. Ja on erittäin huonoa käytöstä olla ilmoittamatta, että kuka tai ketkä muutkin ovat tulossa kummeiksi. On ihan eri asia olla ainoa kummipariskunta kuin yksi neljästä pariskunnasta esimerkiksi! Asia vaikuttaa myös lahjanostoon. Ja jos teillä maalla kasvaneilla moukilla ei ole käsitystä hyvistä tavoista, se on teidän häpeä eikä ap:n pikkumaisuutta. Sorry nyt vaan.

Vierailija
16/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ensimmäinen ketä pyydetään kummiksi niin eihän pyytäjä silloin voi millään sanoa keitä muita on tulossa kummeiksi koska ei tiedä suostuuko ne vai ei.

Vierailija
17/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ensimmäinen ketä pyydetään kummiksi niin eihän pyytäjä silloin voi millään sanoa keitä muita on tulossa kummeiksi koska ei tiedä suostuuko ne vai ei.

jotakin muuta pariskuntaa, mutta emme vielä tiedä, tulevatko. Ettekö te perusasioita ymmärrä?

Vierailija
18/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kohtele kummilapsiani eriarvoisesti sen mukaan onko jotakuta muutakin pyydetty kummiksi vai ei.

Vierailija
19/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me kerroimme, että tulisittekos te kummeiksi ja olemme ajatelleet pyytää myös "virtasia", samoin annoimme kaikkille neljälle kummille "omaat tehtävät" naiset piti vuorotellen vauvaa sylissä, yksi miehet luki raamattua, veli kuivas vauvan pään...

Vierailija
20/29 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me kerroimme, että tulisittekos te kummeiksi ja olemme ajatelleet pyytää myös "virtasia", samoin annoimme kaikkille neljälle kummille "omaat tehtävät" naiset piti vuorotellen vauvaa sylissä, yksi miehet luki raamattua, veli kuivas vauvan pään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi