Hoitopöydän varustelu + sairaalakassin sisältö??
Hei vaan
Antakaahan nyt parhaat vinkkinne siitä miten ja mitä hoitopöydällä ja sen läheisyydessä olisi hyvä olla?? Ihan konkreettiset vinkit omalta hoitopöydältä kelpaavat :)
Vaatevinkkejä otan myös mieluusti vastaan, tuntuu että minulla on varattuna vain bodyja, potkareita ja puolipotkareita, yöasuja (mistä senkin tietää mikä vaate on tarkoitettu yöasuksi ja mikä ihan normipäiväkäyttöön... vai onko sen niin väliäkään??) sekä sitten muutama kietaisupaita, mutta pärjääkö pieni niillä?? Sukkia, hattuja ja ulkoilupukuja on tietysti myös.
Ja millaiset vaatteet olisi syytä pakata pienelle sairaalakassiin kotimatkaa varten, ettei raukka tyystin palellu??
Kyselee itsensä nyt ihan avuttomaksi tunteva Zeria rv 37+1
Kommentit (10)
Meillä oli hoitopöydän virkaa toimittaneen lipaston laatikoissa käden ulottuvilla vaipat, puhdistuspyyhkeet, pyyhkeitä, vaatteita, vanupuikkoja ja septidin navan puhdistukseen.. ja vähän isompana jokin kiva pieni helistin voi olla kiva siinä vaipanvaihdon yhteydessä heiluteltavaksi.
Vaatteet kuulostaa samoilta mitä meilläkin oli, eihän sillä väliä ole mitä vaatteita vauvalla on päällä, riippuu siitä mikä on kätevää pukea ja riisua. Ja vaatemäärään vaikuttaa sisälämpötilakin, meillä oli kamalan lämmin, 25 astetta aina sisällä ja vauvalla tosi vähän päällä kotona.
minulla on varattuna vain bodyja, potkareita ja puolipotkareita, yöasuja (mistä senkin tietää mikä vaate on tarkoitettu yöasuksi ja mikä ihan normipäiväkäyttöön... vai onko sen niin väliäkään??)
Minulle ei ole ollut mitään merkitystä varsinkaan vauvan ollessa hyvin pieni, mitkä ovat olleet päivä- ja mitkä yövaatteita.
Vasta sitten joskus yli puolivuotiaalla ja noin vuotiaalla olen tehnyt selvän jaon. Yleensä niin, että päivällä sitten vaikka verkkareita tai kunnon housuja (miksei hameita tytöllä, mutta kun on poika) ja paitoja - yöllä puuvillaisia potkareita ja sitten pyjamat.
oli/on hoitotaso kylppärissä altaan vieressä ja siinä samalla pöydällä on myös esim. pepunpesupyyhkeitä, vaippoja ja muutama lelu pojalle, muovilaatikoissa supot, kynsisakset, navan putsausaineet yms. pientä sälää. Esim. vaatteet on pidetty aina makkarin kaapeissa enkä ole kokenut sitä mitenkään hankalana kun melkeinpä alusta asti tasolla on vaihdettu vain kakkavaipat ja pissat sitten milloin missäkin. Niin ja vaipparoskis on ihan siinä vieressä ettei niitä tarvitse kuljetella ympäri taloa :)
Vaatteista sen verran, että meillä oli ihan pienestä pitäen erikseen päivä -ja yövaatteet ja välillä kun näen jollain vauvalla päivävaatteena saman mitä itse on pitänyt vain yöllä niin kyllähän se kieltämättä pikkasen hämää :) Mutta kuten moni tuossa jo sanoikin niin eipä se vauva tiedä mitä sillä on päällään, tärkeintä on että vaatteet on mukavat päällä ja helppoja vaihtaa.
Meillä mentiin (ja mennään edelleen pian 1,5-vuotiaan kanssa) kotona pääasiassa bodyilla ja sukkiksilla ja liikenteeseen lähtiessä sitten lisätään pitkät housut ja pitkähihainen paita + tietty ulkovaatteet. Itse haalin pojalle aikanaan esim. farkkuhaalareita "koska ne oli niin söpöjä" mutta eipä niitä tullut sitten käytettyä muuten kuin vaikka juhlissa kun collegehousut tms. oli paljon käytännöllisempiä ja vauvakin tuntui viihtyvän niissä paremmin kun pääsi helpommin liikkumaan eikä olleet niin "tönköt".
Sairaalaan tuli otettua ihan liikaa roinaa mukaan, esim. mies pakkasi ison kasan hedelmiä ja karkkia joista söin muistaakseni 2 karkkia koko 5 päivän aikana.. Sairaalassa sai ruokaa kyllä ihan omiksi tarpeiksi, välillä tuntui ettei siellä muuta tehtykään kuin syötiin :D
Itse koin tarpeellisena oikeastaan vain huulirasvan, ponnarin (nää varsinkin itse synnytyksen aikana) ja hygieniatarvikkeet. Omat vaatteet puin päälleni vasta kotiutuessa, paitsi imetysliivejä käytin jo aiemminkin kun rinnat turposi ja vuosi sen verta reilusti että tarvi saada suojalaput pysymään paikoillaan =D
Niin ja kamera oli tietty yksi parhaista tavaroista, sitä ei kannata vahingossakaan unohtaa!
liivinsuojat ehdottomasti mukaan sairaalakassiin. Omat pesuaineet, sellaisia joista itselle tulee hyvä olo. Rinnoille hyvää rasvaa, apteekista saatava lanoliinipitoinen imetykseen tarkoittettu oli tosi hyvä, ja parit pehmeät imetysliivit. Ja puhtaat, mukavat kotiutumisvaatteet äidille ja lapselle. Viime kerralla otettii äippäpakkauksen pienimmät 60cm vaatteet, jotka olivat aivan liian isot.
Tuo yö/päivävaateasia on ehkä aika henkilökohtainen. Esim.itse pidimme todella tärkeänä totuttaa lapsi heti syntymästä asti selkeään eroon yön ja päivän välillä ja osana tätä oli rituaalina vaihtaa illalla hämärässä yöpuku (siis sellainen yksiosainen vaatekappale esim.äitiyspakkauksessa on pari sellaista). Meillä vauva nukkui omassa huoneessaan ja oppi 5kk mennessä nukkumaan täydet yöt heräämättä syömään. On myös paljon perheitä, jotka asennoituvat "vauva tahtisesti", jolloin yöpuvulla ei ole symboolista merkitystä (jos yö ja päivä eivät alussa eroa, vaan valvotaan vauvan rytmeissä). Kuten totesit, vauvalle sinällään on ihan sama, mitä mukavaa ja lämpötilaan sopivaa hänellä on yllään.
Tsemppiä koitokseen!
Sairaalakassini sisälsi vain tarpeelliset tavarat kuten;
- neuvolakortti,
- kotiutumisvaatteet itselle sekä vauvalle,
- hygieniatarvikkeet (dödö, hammasharja+tahna, shamppoo+hoitoaine, hiusharja, liivinsuojia),
- kamera+vara-akku,
- kännykkä+laturi,
- ipod (rauhallinen musiikki auttoi nukahtamaan),
- pari vaippaa + puhdistusliinoja sekä varavaatteet vauvalle.
Mitään syötävää/juotavaa en ottanut mukaan enkä niitä olisi tarvinnutkaan. Synnytyssaliin sai mehua niin paljon kuin vain halusi juoda. Synnytyksen jälkeen osastolla oli 5 ateriaa/pv sekä jääkaapista löytyi voileipätarvikkeita jos yöllä sattuu iskemään nälkä.
HOX! Vesipullo tai mehupurkki osastolle sängyn viereen sillä ainakin mulla oli jatkuvasti jano.
Lehtiä löytyy oleskelu/ruokasalista mutta oma kirja voi olla kätevä mukana (itse en kaivannut lukemista).
Omia terveyssiteitä en ottanut mukaan; niitä sai sairaalasta eikä normaalit kaupan siteet olisi kyllä riittäneetkään mihinkään.
Mitään oleskeluvaatteitakaan en ottanut; säästyin pyykkäämiseltä :p
Osastolla oli langaton netti mutta emme sitä silloin tienneet joten emme ottaneet miniläppäriä mukaan.
Mikäli isä viettää aikaa sairaalassa niin vaihtovaatteet hänelle sekä eväitä tai hän voi käydä syömässä kaupungilla tai kahvilassa.
Hoitopöydältä löytyy:
- hoitoalustan päällä harso/pyyhe
- talouspaperia
- pumpulipuikkoja
- vanulappuja
- pikkupullossa vettä pumpulipuikkoja ja vanulappuja varten
- vaippoja
- puhdistusliinoja
- pikkupusseja kakkavaippoja varten
- sinkkivoide
- bepanthenvoide
- babyoil
- erisan-voide
- käsidesi (itselle tai vieraita varten)
- kylpyyn pesuneste
- kynsisakset ja viila
- harja
- harsoja
- pyyhe sekä kylpypyyhe henkarissa
- hoitopöydän vieressä roskis
Danja ja Poju 1kk
Meillä on kovassa käytössä ollut pitkähihaiset kietaisubodyt (ne ainoat 2kpl) ja normipääntie-bodyt sekä puolipotkuhousut; potkuhousuja käytetään sitten kun hätä tulee ja puolipotkarit on kaikki pyykissä.
Potkupuja löytyy yöpyinä sekä päiväpukuina mutta emme ole eritelleet niitä päivä- tai yökäyttöön koska ne mitä meillä on niin soveltuvat yölle ja päivälle.
HOX! Potkupukuja valikoidessa kannattaa tarkistaa, että vetoketjuja löytyy kaksi eli puvun saa normisti ylhäältä alas auki mutta myös alhaalta ylös auki niin ei vaippaa vaihtaessa tarvi koko pukua riisua pois!
Kotiintulopäivänä ei ollut pakkasta joten sisävaatteiden päällä oli vain välikelin puku, pipo, tumput ja villasukat tietenkin, peitemakuupussi oli mukana mutta sitä ei tarvinnut.
puklujen ja ns. vahinkojen takia muutenkin vauvalle vaatteet alussa n. 4-6 kertaa paivassa, niin ennenkuin tama rumba alkoi rauhoittua, en halunnut tyollistaa itseani enaa yhteenkaan "turhaan" vaihtoon.
Sitten kun ei tullut enaa niita rajahtavia vaatteille leviavia ja valuvia kakkoja miljonna kertaa paivassa, tuntui vahan mielekkaammalta pitaa vaatteissa jotain eroa.
Ma tykkasin muuten myos farkkuhaalareista, mutta en sellaisista paksuista tonkoista. Meilla oli ja on vielakin sellaisia ihan tosi ohutta denimia olevia haalareita, mutta eihan niita kaikkialta saa.
Liivinsuojista - suihkutisseille suosittelen sitten tosi imukykyisia, joissa esim. goretex-kalvo (pestavat) tai sitten niita kertakayttoisia, jotka toimivat vahan kuin vaippa, eli kastuessaan sisus muuttuu geeliksi. Muuten ne tulevat lapi heti :/ itse en tiennyt aiemmin, etta niita muita onkaan kuin joko puuvillaisia pikkuisia, jotka ovat sopoja, mutta kylmia markina :( tai sitten niita markettien kertakayttoisia. Sitten oli paidat edesta koko ajan ihan markina :( Mun rintamaito on jostain syysta viela niin tahraavaa, etten koskaan saanut vaatteita enaa puhtaiksi, vaikka miten pesin, vaan niihin jai rasvatahrat.
kuin että tällä kertaa otan omat yösiteet mukaan koska ne sairaalan oli niin valtavia ja en vuotanut niin paljoa millään synnytyksen jälkeen. Silloin mies toi mulle siteet kotoa niin oli kivempi olla. Jotkut ei vaan ilmeisesti vuoda niin paljoa :O
Samaten läppis kyllä tulee mukaan, mulla on kyllä nettitikku. Siellä voi tulla tylsää jos vauva nukkuu ja itseä ei nukuta. Mp3-soitin tulee kanssa tarpeeseen :)
Yksi mikä on kanssa ihan huippu, niin korvatulpat! Siellä osastolla on aika kova meteli öisin ja jos on herkkäunisempi niin suosittelen korvatulppia. Vauvan itku (jos vauva on siis lähellä sänkyä) tulee niistä kätevästi läpi mutta muu vaimeampi meteli jää pois.
Hyvää synnytystä :)
Hermy rv 38+6
Ne pitää tosiaan muistaa ottaa!
Oman vauvan itkun kuulee varmaan jotenkin intuitiivisesti. Itse olen tosi herkkäuninen ja olin yliherkkä esikoisellemme. Nukuin kahden suljetun oven takana korvatulpat korvissa ja silti heräsin itkuun aina armeijatyyliin ja selkeästi ennen miestäni. Jos oli sovittu, että mieheni hoitaisi jonkun syötön jouduin näistä "varusteluista" huolimatta herättämään hänet hommiin :-).
T.Elo
Mulla oli hoitopöydällä/ läheisyydellä vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä (niillä saa näpärästi suurimmat kakat pois, ennen pesulle menoa). Sekä tietysti vauvan vaatteet. Tuo mitä luettelit noista vaatteista ei mulle ainakaan tule mieleen mitään ihmeellisempää, kuulostaa samalta mitä itsellä oli.
Sairaalakassiin kannattaa pakata kietasubody, potkarit,ehkä jotain villavaatetta ja tietysti haalari, eihän kaikkea tarvitse laittaa päälle jos tuntuu lämpimältä ilmalta.
Äiti ja Edwina 02/08 ja torres 23+4