LOISTAVA BISNESIDEA PARTURI-KAMPAAJALLE!
Rupea kurssittamaan tavallisia kadun tallaajia nopeisiin ja yksinkertaisiin kikkoihin laittaa ja leikata i t s e hiuksiaan / perheensä jäsenten hiuksia.
Kuulostaa äkkiseltään varmasti siltä, että "miksi? Siinähän söisi pois omaa bisnestä" - mutta totuus on tälläkin hetkellä se, että suuri osa tekee niin joka tapauksessa! Tällä konstilla pääsisit edes jollekin siivulle siitä, mitä menetät asiakkaissa, jotka ns. "hoitavat itse itsensä".
Minä ainakin aion tästä lähtien leikata / värjätä omat hiukseni ihan itse sen seikan vuoksi, etten koskaan onnistu saamaan kampaajalta sitä, mitä haluan - ja hinnan ollessa 100€ +, oletan kyllä, ettei olisi liikaa vaadittu olla tyytyväinen käynnin jälkeen. Tälläiselle kurssille osallistuisin kyllä, mutta en nyt ihan heti haluaisi lähteä opiskelemaan vuosiksi uutta ammattia.
Kommentit (46)
olitko se 28 tms. niin vertasinko minä kampaajaa ja lääkäriä? EN vaan sanoin komppaavani erästä vastaajaa että eihän sitä järjestetä mitään kotilääkäri kurssejakaan.. opi sisäistämään lukemasi ennen kuin auot päätäsi.
Mitä sitten tarkoitat kun sanot komppaavasi sitä kotilääkärikirjoittajaa? Että tosiaan, eihän sellaisia kotilääkärikursseja pidetä. Tämä me kyllä kaikki tiedetään ilman komppejakin. Mitään yhteistä lääkärin ja kampaajan työssä ei kuitenkaan ole. Sanoisin että kampaajan työ on lähempänä esim. puutarhurin työtä, ja puutarhanhoitokursseja järjestetään joka kansalaisopistossa.
Ja jos sinulta on mennyt vuosia siihen että olet oppinut tasaamaan hiukset, se ei tarkoita että muilta menisi.
pakko googlata Oulun kampaamoja ja kyllä siellä näytti valtaosa olevan auki klo 18 ja lauantaisin klo 15:sta. Jokunen oli joka meni vasta klo 20 arkisin kiinni. Ehkä ne vanhojen tätien pitsiverhokampaamot meneekin klo 16 kiinni.
nopea katsaus nettiin ja noin 80 % kampaamoista menee kiinni kello 16-17
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä kampaaja-parturien ammattitaitoa ideallani ihmisten kurssittamisesta ammatin "saloihin"; tottakai ymmärrän, ettei ko. ammattia opi hallitsemaan lyhyellä kurssilla. Kyse oli lähinnä siitä, että monilla meistä on käsitys omista hiuksista ja siitä tyylistä, mitä me kampaukseltamme / leikkaukseltamme haluamme - ja niiden salojen / vinkkien oppiminen (siis hyvin kapealta alalta!) on varmasti mahdollista myös kurssilla.
Toinen juttu ovat juuri nuo kampaukset; kuten esimerkiksi erilaiset nutturat pitkiin hiuksiin ja juuri se letittäminen eri tavoilla tms. On ihan eri asia nähdä juttu / saada oppia ihan käytännössä, kun lukea naisten lehden sivuilta, että "näin teet pikanutturan".., mikä ei ainakaan minulle aina välttämättä avaudu toivotulla tavalla. Ja tässäkin jälleen pääsemme siihen, että ihmisillä on niin erilaisia hiuksia / leikkauksia, etteivät nämä yleisohjeet ole välttämättä edes yleistettävissä koskemaan kaikkia. Tässä kohden kampaajan järjestämä kurssi olisi siis enemmän kuin paikallaan - tälläkin hetkellä jatkuvasti paljon turhemmistakin asioista ihmisiä kurssitetaan; osallistujia riittää ja joku käärii näistä tapahtumista rahat taskuunsa. Ehkä kyse onkin siitä, että tämä on (vielä) niin naisvaltainen ala - omaa osaamista ei osata tuotteistaa ja sitä kautta (kaupallisessa mielessä) hyödyntää maksimaalisella tavalla?
Ap.
Ei ehkä kannattaisi vaihtaa kampaajaa joka käynnin jälkeen, vaan mennä takaisin sille kampaajalle, jonka työn tulokseen et ollut tyytyväinen ja kertoa, miksi. Tai jos et saa sanottua, ainakin antaa kampaajalle mahdollisuus oppia tuntemaan sinut ja hiuksesi. Minä olen käynyt yli 15 vuotta samalla kampaajalla ja nykyään hän tuntee minut niin hyvin, että kun menen hänen käsittelyynsä, en yleensä ehdota itse mitään, vaan hän tekee, mitä haluaa, ja olen aina 100 % tyytyväinen ja saan jatkuvasti kehuja ihanista hiuksistani.
Ongelmaksi muodostuu juuri se, etten saa suutani auki siinä tilanteessa, kun pitäisi sanoa onko lopputuloksessa onnistuttu vai ei. Olen väärällä tavalla liian kiltti, enkä yksinkertaisesti pysty pahoittamaan kampaajan mieltä - siksi poistun tilanteesta mielelläni niin, että kampaajalle jää käsitys siitä, että on onnistuttu; kun todellisuudessa en ole tullut ymmärretyksi ja olen moniin asioihin pettynyt. Sitten vaan seuraavaa kertaa ajatellen äänestän jaloillani.
Ihan hölmöä - tiedän. Mutta mistä se johtuu, että kerron uudelle kampaajalle rehellisesti taustastani ja siitä, etten yleensä tule oikein ymmärretyksi sen suhteen, mitä haluan. Näytän mahdollisesti kuvaa / kuvia, selitän kuin "ruuneberi" ja yritän piirtämällä saada aikaan oikeanlaista hahmotusta - mutta ei. Kaikesta huolimatta poistun kampaajalta siten, että tyylini on totaalisen väärin ymmärretty. Kokemukseni mukaan siis kampaajani ovat olleet liian arkoja toteuttamaan haluamiani leikkauksia, ja minulla itselläni on (ilmeisiä) vaikeuksia tulla ymmärretyksi suomenkielellä toisen suomenkielisen kanssa; joten nyt olen tullut siihen pisteeseen, etten enää jaksa yrittää onnistumista yhdessä kampaajan kanssa vaan opettelen tekemään itse. With or without help.
Ap.
On tarjolla pikkupurtavaa, viiniä, ja kosmetologi ja kampaaja kertomassa vinkkejään ihonhoidosta ja hiustenlaitosta (just opetetaan näitä nutturoita ja letityksiä). Nytkin olen itse kohta menossa juuri tällaiseen asiakasiltaan! Onko mulla sitten vaan edistyksellinen kampaaja ja kosmetologi??
Viimeinen tikki oli kun oikein kuvan kanssa näytin, miten haluan leikkautettavan tukkani. Kampaaja otti etuhiukseni sormien väliin ja leikkasi 25 cm pois ja hymyili, että tässä sitä nyt tulee sitä kivaa polkkaa.
Kuvan ja selitykseni mukaan oli tarkoitus leikata edestä hieman pidempi ja takaa kerroksittain ohennettu tukka. En sanallakaan ollut puhunut, että haluan otsatukan. 30 euroa ja pää oli kuin pata päässä leikattu, otsatukka ja korvien alta tasapitkä ympäri pään.
Sen jälkeen päätin, että pidän itse rahani ja annan tukan kasvaa.
hyviä vinkkejä täällä! kotikäyntejä olenkin totettanut ja saanut monesta vakituisen asiakkaan ja tosiaan sitä kautta taas uusia asiakkaita, ketkä haluavat että kampaaja menee kotiin. myös värjäykset ja permikset ovat onnistuneet, tietysti pesemiset ja muut eivät onnistu yhtä helposti kuin liikkeessä, mutta tämänhän jokainen asiakas ymmärtää.
inhottavaa jos olet ollut tyytymätön kerta toisensa jälkeen työn laatuun. kerro vaan rohkeammin kaikki toivomuksesi ja sen, miten viimeksi on leikattu päin honkia, niin silloin kampaaja tietää miten et halua hiuksiasi leikattavan.
Vähän modattuna tuo ajatus voisi toimia. Suurin osa naisista laittaa tukkansa kuitenkin itse, harva käy työmatkalla kampaajalla :o).
Ja joillekin miehillekin tekisi oikein tositosi hyvää saada pari vinkkiä esim vahan ja kamman käytöstä.
Itsekin voisin osallistua vaikka aika hyvin hallitsenkin tämän pehkoni.
T: eräs jolla valtavan paksu luonnonkihara tukka puoleen selkään
Leikata tai värjätä en todellakaan halua itse, kampaamossa käynti on kuitenkin yksi ihanimpia nautintoja päähierontoineen.
3:lle; Varmasti sellaiset ihmiset saavatkin paljon irti kampaajalta, jotka esim. leikkauttavat klassista, perinteistä hiusmallia tai simppeliä polkkatukkaa. Uskoisin, että usein lyhyttä malliakin leikkauttavat, ovat tyytyväisiä. Itse olen totaalisen kyllästynyt siihen, miten huonosti meitä pitkähiuksisia / hiuksia pitkiksi kasvattavia kampaajalla kohdellaan ja / tai ymmärretään. "Kuivien latvojen" varjolla lyhenee joka kerta vuoden kasvattamiset kerralla pois, ja lopputulos on (ainakin omalla kohdallani) liian sliipattu ja "siisti". Persoonallista toteutusta saa etsiä. Uskallusta puuttuu? Tai sitten en yksinkertaisesti osaa kertoa tarpeeksi selvästi, mitä haluan (olen koittanut näyttää kuvastakin - siltikään lopputulos ei ole toivottu). Riippuu siis varmasti siitä, mitä hakee / haluaa? Päähieronnan voi antaa vaikka oma mies - siihen tällä hetkellä itseasiassa kurssitetaan varsin nopeasti (taitaa olla muutamista päivistä kysymys?) ja monilla on maaginen kosketus hyppysissään ;-).
2:lle; ymmärrän hyvin, mikset sinä halua käyttää kampaajien palveluita - lopputulos kohdallasi varmasti olisi tämä: "liikaa pois pituudesta ja vääränlainen malli", ja olisit käynnin jälkeen paljon köyhempi.
Ap.
Kotikäynnit: Kuka haluaa lähteä taaperoiden kanssa parturiin?? Saa samalla leikata vielä isänkin tukan.. hyvässä lykyssä äon kerrottu asiasta naapurin rouvallekin ja sekin odottaa samassa jonossa....
Eli Kotikäyntiparturi varsinkin lapsiperheille ja vanhuksille olis loistoidea.... Tämän päivän suurilal ikäluokilla on rahaa ja haluja maksaa tuollaisesta palvelusta :) JA tosiaan varmaan sais enemmän päitä samasta talosta :)
Kampaaja tuntee ja tietää tyylini hyvin, ja siksi osaa aina laittaa hiuksiani eri tavalla (siis kampauksia värjäyksen ja leikkauksen jälkeen) ja kertoo samalla miten ne tehdään. Näin on helppo itsekin sitten aamuisin niitä väsäillä. Mutta tämä tietty vaatii sen, että on kampaaja, joka tuntee tyylisi. Miestä en päähierontaa viitsi pyytää tekemään, koska sitä varten on ammattilaisetkin olemassa :-). Ja olen siitä valmis maksamaan, että pääsen ammattilaisen hyppysiin. Ei siinä mitään ap, varmasti on monia joiden mielestä ideasi on ihan ok, mutta itse en kyllä tuollaiselle kurssille menisi. Toimisi ehkä paremmin jossain maaseudulla? 3
Maaseudusta en tiedä - sillä asun itse Helsingissä ;-), ja kaikki testaamani kampaajat ovat myös Helsingistä / muuten vaan pk-seudulta; silti homma ei ota toimiakseen.
Ap.
Yksi parturi-kampaaja, joka harkitsee josko alkaisi pyörittää omaa bisnestä kotikäynti parturina.
Käytän kyllä kampaajan palveluita koska olen löytänyt pitkän etsinnän jälkeen sellaisen, joka kuuntelee minua. Hän EI lyhennä kuin sen millin jos pyydän eikä tee mitään muutakaan ilman lupia/suunnitelmaa.
Mutta siinä olet tosiaan oikeassa, että köyhdyn kiitettävästi sillä keikalla. 110 euroa on ihan normi hinta... uuaks!!!
leikannut hiukset pojaltani (7v), mieheltäni ja tyttäreltäni (3v). Kyllä sitä nähtävästi oppii kun saa harjoitella =).
Omia hiuksianikin alan kohta leikkaamaan, sillä täällä maalla ei ole vielä löytynyt kampaajaa, joka sen osaisi tehdä. Tukkani on lapaluihin asti pitkä ja luonnostaan kihara. Luulisi, että koska kasvatan sitä (taas), ei olisi vaikeaa sitä leikata. Vaan ei, jokainen vuorollaan tekee saman virheen. Minulla kun päällimmäinen osa tukkaa kihartuu paljon paremmin kuin alemmat hiukset, niin perus-leikkuun jälkeen tukassani kulkee raja aivan kuin ylemmät hiukset olisi leikattu 10cm lyhyemmäksi kuin alemmat.
Tämänhän välttäisi ihan vain sillä, että leikkaisi alemmat hiukset ylempiä lyhyemmiksi. Mutta eihän sellaista opeteta koulussa, joten samat kampaajat tekevät samaa virhettä minulle vuosi ja kerta toisensa jälkeen. Vaikka kampaajalle mennessäni he aina ihmettelevät, että miten edellinen onkin leikannut tukkaani sellaisen rajan, he tekevät itse saman perässä.
Käsittämätöntä!
Kotikäynnitkin parturi-kampaajille ovat loistava idea; varmasti olisi menekkiä :-). Tästähän tuli hyvä idea-ketju parturi-kampaajille!
10:lle; jaan tuskasi - aina menee pieleen, vaikka kuinka etukäteen sanoisi, mitä ja miten haluaa tehtävän. Nooo, onneksi täällä Helsingissä riittää kampaajia; ei kun taas uudelle tyypille kokeilemaan, millaista jälkeä sieltä syntyisi.
Enkä siis ole tässä liikkeellä nyt parjaamassa kampaajia (oikeasti - en ole), uskon sen, että minussakin on varmasti paljon vikaa tämän asian suhteen! Olen liian miellyttämishaluinen, enkä (ehkä) osaa sanoa tarpeeksi ponnekkaasti, mitä haluan - tai kieltää jyrkemmin hiusten leikkaamista (hienovaraisesti siitä kyllä joka kerta mainitsen, kun olen kasvattamassa, mutta jostakin syystä se hienovaraisuus ei riitä - johtuu varmaan karkeasta hiuslaadustani, joka rispaantuu kyllä jonkin verran latvasta - mutta idea onkin siinä, että minua se ei haittaa; ainoastaan kampaajaa.. kampaajan tulisi ehkä osata olla sensitiivisempi sitä kohtaan, mitä ASIAKAS oikeasti haluaa).
Kurssia odotellessa siis ;-).
Ap.
lapsiperheitä ja vanhuksia ajatellen,ties mihin katosi kun ei ole ilmoitusta enää lehdissä näkynyt,just kun mä oisin alkanut tilaan ja tarviin tuollaista palvelua!!
Mä haluaisin "tumpelosormisille" esim letittyskurssia tmv. En vain OSAA. Eikä missään opeteta. Kirjallisista ohjeista en ole tullut hullua hurskaammaksi...
Oli kuulemma loppupeleissä aika hankalaa ja aikaavievää touhua. Asiakkaiden kotona tilat on mitä on, mm. vapaa lattiatila ja valaistus. Vielä jos tekee värjäyksiä tai permanentteja, ovat ne liikuteltavat huuhtelusysteemit aika hankalia viriteltäviä...
Ihan basic hiustenleikkaukset varmaan menis helpommin, mutta eri asia miten pelkästään niillä tienaisi.
Yksi parturi-kampaaja, joka harkitsee josko alkaisi pyörittää omaa bisnestä kotikäynti parturina.
Näin vähäväkisessä maassa on äkkiä kurssitettu ne, joilla riittää kiinnostusta tällaiseen. Ja sitten voikin jo pistää lapun luukulle. Joissakin työväenopistoissa on muistini mukaan tällaisia kursseja joskus ollut. Eiköhän tämä sovi paremmin sille saralle kuin loistavaksi bisnekseksi.
nopea katsaus nettiin ja noin 80 % kampaamoista menee kiinni kello 16-17