Onko valkoislla buureilla oikeus asua maassaan
etelä afrikassa
vai ovatko he valloittajia
Kenelle se maa kuuluu?
Kommentit (80)
Etelä-Afrikan kurjuus onkin niiden harvojen valkoisten syy. Mun näkökulmasta E-Afrikka oli erityisesti apartheidin aikaan joka tavalla paljon edellä useimpia Afrikan maita ja on edelleen. Ei Afrikassa ollut mikään hienoa ja edistyksellistä valkoisten mennessä sinne vaan se maanosa oli jossain kivikaudella. Virhe tietysti oli sinne tunkea ja olisi pitänyt antaa niiden elää oman kivikausikulttuurinsa mukaan. Silti Afrikan on turha syyttää eurooppalaisia tilanteestaan. Se ei olisi pätkän vertaa parempi, vaikkei siellä olisi ikinä yhtään valkoista nähtykään!
Mä olin siis eilen täällä keskustelemassa sen henkilön kanssa, jonka mielestä E-A:n mustilla oli tosi hienoa apartheidin aikana. Muistutan vielä, että olen itse asunut E-A:ssa, ja tuntenut siellä lähinnä buureja.
Mä en ole ainakaan tuonut missään vaiheessa esille sitä, että E-A:n nykyongelmat olisivat pelkästään valkoisen väestön syytä. Mä oon enemmän vaan tuonut täällä esille sitä, että APARTHEIDIN AIKA OLI TODELLA, TODELLA EPÄOIKEUDENMUKAISTA AIKAA MUSTIEN KANNALTA, EIKÄ HEILLÄ TODELLAKAAN OLLUT ELÄMÄSSÄÄN SAMANLAISIA MAHDOLLISUUKSIA KUIN VALKOISILLA. Tämä oli lähinnä se asia, josta puhuin.
Mutta. Mä oon kyllä sitä mieltä, että vaikkapa nyt Afrikan ongelmien juuret ovat paljolti kolonialismista: valloittajat tulevat, jakavat maanosan mielivaltaisesti tyyliin viivoittimella (katsokaapa vaan Afrikan karttaa!), tuovat oman kulttuurinsa, tapansa ja uskontonsa ja väittävät, että paikalliset vastaavat ovat väärässä, pitävät alkuperäisasukkaita lähinnä eläiminä, rahtaavat heitä orjiksi toiselle puolelle maailmaa jne. Afrikka ei saanut kehittyä omassa tahdissaan, vaan se yritettiin tuoda väkisin Euroopan aikaan. Vielä nykyäänkin Afrikka tuottaa lähinnä raaka-aineita, ja edelleen muunmaalaiset hyötyvät Afrikan luonnonvaroista sen asukkaita enemmän.
Joku sanoi tässä ketjussa, että buurien tullessa Etelä-Afrikkaan koko maa oli kivikautisella asteella. Mitä sitten? Oletteko koskaan perehtyneet vaikkapa metsästäjä-keräilijäkulttuurien dynamiikkaan? Ei TARVITSE tehdä enempää työtä ja varustautua, jos luonnosta saa tarpeeksi vähemmälläkin vaivalla. Helppoa ja aika stressitöntä elämää!
Ajatelkaapa, mitä alkuperäiskansoille on noin ylipäätään tapahtunut valloitetuilla aluilla: aboriginaaleille, maoreille, Amerikan intiaaneille, inuiiteille jne. Ei hyvin.
En siis tällä puheenvuorollani halua puolustella nyky-Afrikan hirmu-/idioottihallintoja, heidän tämän päivän toimensa eivät ole hyväksyttäviä kolonialisminkaan takia.
Afrikassa ja ylipäänsä maailmassa on niin lukematon määrä eri kansoja, ettei jokainen voisi millään saada omaa maata. Pelkästään suomalaisetkin ovat vaikka kuinka monesta kansasta kotoisin eli on todella typerää syyllistää tuosta viivoitin-jaosta, niin se on joka puolella mennyt, että maita muodostettu eri kansojen kesken.
Orjakaupasta sen verran, että minusta on aika jännää, että pelkästään eurooppalaisia syyllistetään siitä. Orjakauppaa oli mm. Afrikassa ja Arabian niemimaalla jo kauan ennen eurooppalaisten tuloa. Lisäksi eurooppalaisten orjatuonti Afrikasta Amerikkaan ei olisi koskaan onnistunut jos afrikkalaiset itse eivät olisi myös olleet siinä mukana. Siis siellähän oli kaiken maailman Afrikan orjajohtajia tässä orjakaupassa, ei pelkästään euroooppalaisia.
Lukekaa historiaa paremmin. Etelä-Afrikassa siirryttiin rautakaudelle paljon ennen Suomea.
Mä oon enemmän vaan tuonut täällä esille sitä, että APARTHEIDIN AIKA OLI TODELLA, TODELLA EPÄOIKEUDENMUKAISTA AIKAA MUSTIEN KANNALTA, EIKÄ HEILLÄ TODELLAKAAN OLLUT ELÄMÄSSÄÄN SAMANLAISIA MAHDOLLISUUKSIA KUIN VALKOISILLA.
mielestäni kukaan ei täällä ole ylistänyt entisiä aikoja, tai sitä että heillä elämä olisi ollut todella hyvää.
Se on mainittu että muualla afrikassa on samanlaiset ongelmat, ja siinä maantieteellisessä sijainnissa puhdas juomavesi ja sähko ja jonkinlainen koululaitos on jo jotain.
Se että pikku lapset saisivat rokotteita, tai että äidit voisivat sairaalassa synnyttää, ei ole edes mainittu.
Oliko apartheid mielestäsi buurien syy? Minun mielestäni ei, koska he eivät ole edes puolet valkoisesta väestostä, ja koska ne jotka minä olen tavannut eivät siitä pitäneet
Ei ole koska minun tuntemat saksalaiset ei natseista pitäneet.
saksassa oli poliisi valtio
etelä afrikassa oli niin sanottu demokratia
valkoisesta väestostä alle puolet puhuvat afrikaanssia, muuta sitä kieltä puhuvat ovat ruskeata kansaa
jos buurit olisivat siihen yksin syypäässä, niin englannin kieliset olisivat voineet enemmistonä muuttaa tilannetta, mutta he pitivät siitä
ateistisia kommunisteja jotka ihailevat stalinia?
Ne jotka mä tunnen ovat syvästi uskovaisia, ihaillen muistavat tsaaria!
Yleensä kai ollaan sitä mieltä, että viimeisen 1000-500 vuoden sisällä tapahtuneet valloitukset olisi syytä jotenkin korvata. ELi että buureilla on oikeus asua Eteläafrikassa, valkoisilla muualla Afrikassa, Amerikassa ja Australiassa mutta että aluasukkaat ovat oikeutettuja kompensaatioon (rahalliseen tai muuhun korvaukseen) kun heiltä on viety maat ja tehty muuta haittaa ja pakkotyötä jne.
kompensoitua siitä että heidät kaikki tapettiin, vietiin maat ja tehty vaikka minkälaista haittaa.
Tai onko australian mustalla samanlainen oikeus.
Vai onko tuo oikeus vain etelä afrikan mustalla miehellä?
pidetään vääryytenä
vaikka se on aivan yhtä suuri vääryys muuallakin
etelä afrikan mustat sentään eivät pidä sitä vääryytenä. Jugoslaviassa oli sisällissota. Siihen he eivät ryhtyneet omassa maassaan, vaikka heillä olisi ollut suurinpiirtein samat syyt sellaiseen ryhtyä.
takapajula esim. Etelä-Afrikka olisi ilman niitä valkoisia... Ei siellä viihtyisi mustat itsekään ilman valkoisia. Maan infrastruktuuri alkaa tosin nytkin jo olla ihan surkeassa kunnossa, poliittinen järjestelmä täysin korruptoitunut ja julkiset palvelut varjo entisestä, joten ei siellä varmaan pitemmällä aikavälillä viihdy enää ne viimeisetkään valkoiset jotka eivät ole vielä häipyneet. Joten vastaus on, että tietenkin heillä olisi oikeus olla siellä, mutta tuskinpa kovin monella on enää halua. Tosin luonto on kaunis.
takapajula esim. Etelä-Afrikka olisi ilman niitä valkoisia... Ei siellä viihtyisi mustat itsekään ilman valkoisia. Maan infrastruktuuri alkaa tosin nytkin jo olla ihan surkeassa kunnossa, poliittinen järjestelmä täysin korruptoitunut ja julkiset palvelut varjo entisestä, joten ei siellä varmaan pitemmällä aikavälillä viihdy enää ne viimeisetkään valkoiset jotka eivät ole vielä häipyneet. Joten vastaus on, että tietenkin heillä olisi oikeus olla siellä, mutta tuskinpa kovin monella on enää halua. Tosin luonto on kaunis.
Moni ongelma siellä johtuu nimenomaan valkoisten tekemistä luonnottomista rajoista yms. Takapajula oli moni muukin paikka ennen, mutta ajan myötä kehittyi. Afrikassa vain mustat olivat siinä asemassa, että jätettiin sinne muinaisuuteen... itse asiassa sama intiaanien kohdalla.
Moni ongelma siellä johtuu nimenomaan valkoisten tekemistä luonnottomista rajoista yms. Takapajula oli moni muukin paikka ennen, mutta ajan myötä kehittyi. Afrikassa vain mustat olivat siinä asemassa, että jätettiin sinne muinaisuuteen... itse asiassa sama intiaanien kohdalla.
Ai Etelä-Afrikassa? Kyllä Etelä-Afrikka vielä siinä vaiheessa kun ANC sai vallan oli varsin toimiva valtio. Koulutus ja terveydenhoito pelasivat, samoin oikeuslaitos oli uskottava. Mites on nyt? Tietenkin jos kansalta puuttuu perushyveet, yhteisvastuu ja kunnianhimo, tuloksena on nykyinen Etelä-Afrikka. Pelkään jo miten monta murhaa ja raiskausta niiden potkupallokisojen takia tapahtuu.
on että etelä afrikalla ja englannilla on yhteinen historia.
Se oli englannin määräämänä kauan ja vasta 60 luvulla itsenäistyi.
Sitä ennen englanti aiheutti paljon ongelmia, mutta onnistui juoksemaan karkuun ja saa leikkiä viatonta pyhimystä
Käsittämätöntä tekstiä. Eihän maassa ollut minkään näköistä tasa-arvoa. Terveyenhuolto tai terveyspalvelut eivät koskeneet alkuperäisasukkaita.
Kyllä Etelä-Afrikka vielä siinä vaiheessa kun ANC sai vallan oli varsin toimiva valtio. Koulutus ja terveydenhoito pelasivat, samoin oikeuslaitos oli uskottava. Mites on nyt? Tietenkin jos kansalta puuttuu perushyveet, yhteisvastuu ja kunnianhimo, tuloksena on nykyinen Etelä-Afrikka.
Käsittämätöntä tekstiä. Eihän maassa ollut minkään näköistä tasa-arvoa. Terveyenhuolto tai terveyspalvelut eivät koskeneet alkuperäisasukkaita.
terveyshuolto oli yhteen aikaan edullista niille joilla oli terveysvakuutus, ja se on tyopaikan kautta. Yksityissairaala on ainoa järkevä valinta
sama systeemi on amerikassa. Suuri osa sen kansalaisista on vailla minkäänlaista vakuutusta ja he joko jäävät ilman tai saavat toisen luokan hoitoa tai joutuvat tekemään konkurssin terveys laskujen takia.
Nykyään etelä afrikassa pitää maksaa ennenkuin pääset sairaalaan.
Terveyskulut on maksettava jollakin tavalla. Ja ne jotka siihen pystyvät saavat hoitoa.
Ai Etelä-Afrikassa? Kyllä Etelä-Afrikka vielä siinä vaiheessa kun ANC sai vallan oli varsin toimiva valtio. Koulutus ja terveydenhoito pelasivat, samoin oikeuslaitos oli uskottava. Mites on nyt? Tietenkin jos kansalta puuttuu perushyveet, yhteisvastuu ja kunnianhimo, tuloksena on nykyinen Etelä-Afrikka. Pelkään jo miten monta murhaa ja raiskausta niiden potkupallokisojen takia tapahtuu.
Mitä voit odottaa ihmisiltä, joilla ei ole ollut mahdollisuutta koulutukseen... Valkoisten vika sekin
asuu buurien lisäksi paljon brittien jälkeläisiä, ja paljon muualta muuttaneita valkoisia myös. Siellä on myös iso intialaisten vähemmistö, ja samoin malaijilaisia. Suuri osa mustistakin on sinne muulta muuttaneita, ja monet heimot asutti alueita vasta 1500-luvulla. Mihin vedetään raja?
luonnonrikkaudet ja kansa silti elää kauheassa kurjuudessa (esim. Nigeria). Mustien oma kulttuuri on vieläkin jossain kivikaudella eivätkä ole ottaneet opiksi edistyneemmiltä ja tasa-arvoisemmilta siirtomaaisänniltään.
Apartheid-hallinto oli tietysti raaka, mutta ainakin tuloksena oli suhteellisen turvallinen ja toimiva yhteiskunta, afrikkalaisittain poikkeus. Siitä maanosasta löytyy monia yhtä julmia hallintoja, mutta mustille hallitsijoille onkin ihan eri standardit kuin valkoisille.