En ymmärrä ihmisiä, jotka elää kädestä suuhun!
Siis en käsitä miten aikuiset ihmiset ei osaa laskea rahankäyttöään.. meillä ihan normaalit tulot (1600e / 2500), yksi lapsi ja toinen tulossa ja AINA jääkaappi plus pakastin täynnä ruokaa ja tilillä vähintään 50e. Laskekaa herranjesta ihmiset, mulle tulis paniikki, jos viikko ennen palkkapäivää pitäs olla ilman rahaa ja miettiä mistä sitä rahaa saa että sais makaroonia ja maitoa .. apua.. järki käteen..
Kommentit (25)
Tämä oli ap:lle
tuntumaan, että tämä palsta on penikoita täynnä. Tulkaa antamaan elämänohjeita sitten, kun takana on hieman enemmän maailmaa nähtynä.
koulutus, sitten lapset.. eipähä tarvi täällä valittaa sit ku on kaks lasta ja rahat ei riitä mihinkää..
MUTTA KUN EI DUUNARIPALKOILLA TÄÄLLÄ HERROIKSI ELETÄ... sun mielestä ne LAPSET PITÄÄ TEHDÄ SIT YLI KOLMEKYMPPISINÄ todennäköisesti muutaman vuoden yrittämisen/lapsettomuushoitojen avulla vai???
Olen 23 vuotias ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut kahden lapsen äiti. Avopuolisoni on 23 vuotias yliopisto-opiskeli. Saan vielä kolmen kuukauden ajan vanhempainrahaa n.1000€ kuussa sen ansiosta, että koko opiskelujen ajan paiskin töitä. Vanhempainrahan lisäksi saamme 79 neliön asuntoon tukea 319€, lapsilisää 210,50€ ja kotihoidontukea 95€. Mieheni tekee töitä koulun ohella ja saa n. 200€ kuussa palkkaa ja opintorahaa 268,20€.
Eli yhteensä nelihenkisen perheemme tulot ovat 2092,70€.
Näillä tuloilla pitäisi kattaa vuokra, sähkö, vesi, netti (välttämätön mieheni opiskelussa, ellei hän vietä iltoja koululla/kirjastossa), ruoka, vaatteet ym. Lisäksi minulla on säännöllistä lääkitystä vaativa astma, endometrioosi ja atooppinen ihottuma, joiden hoitamiseen kuluu runsaasti rahaa.
Tästä huolimatta tililläni on aina rahaa hätätapauksia varten niin, että voin maksaa vaikka kolmen kuun vuokrat etukäteen. Syy - emme käy ulkona, hyödynnämme tarjoukset (oikeastaan ostamme lähes kaiken vaatteista ruokaan tarjouksesta), teen kaiken ruoan itse ja isoja satseja kerralla pakkaseen, emme tilaa lehtiä jne. Mielestäni elämme silti ihan hyvää elämää.
Talous on elämistavoista kiinni!!!
1. Rahatilanteenne on suhteellisen "hyvä".
2. Aina ei voi ennustaa, mitä elämä tuo tullessaan (esim. sairastumiset, työttymyys...)
Olen 23 vuotias ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut kahden lapsen äiti. Avopuolisoni on 23 vuotias yliopisto-opiskeli. Saan vielä kolmen kuukauden ajan vanhempainrahaa n.1000€ kuussa sen ansiosta, että koko opiskelujen ajan paiskin töitä. Vanhempainrahan lisäksi saamme 79 neliön asuntoon tukea 319€, lapsilisää 210,50€ ja kotihoidontukea 95€. Mieheni tekee töitä koulun ohella ja saa n. 200€ kuussa palkkaa ja opintorahaa 268,20€.
Eli yhteensä nelihenkisen perheemme tulot ovat 2092,70€.Näillä tuloilla pitäisi kattaa vuokra, sähkö, vesi, netti (välttämätön mieheni opiskelussa, ellei hän vietä iltoja koululla/kirjastossa), ruoka, vaatteet ym. Lisäksi minulla on säännöllistä lääkitystä vaativa astma, endometrioosi ja atooppinen ihottuma, joiden hoitamiseen kuluu runsaasti rahaa.
Tästä huolimatta tililläni on aina rahaa hätätapauksia varten niin, että voin maksaa vaikka kolmen kuun vuokrat etukäteen. Syy - emme käy ulkona, hyödynnämme tarjoukset (oikeastaan ostamme lähes kaiken vaatteista ruokaan tarjouksesta), teen kaiken ruoan itse ja isoja satseja kerralla pakkaseen, emme tilaa lehtiä jne. Mielestäni elämme silti ihan hyvää elämää.
Talous on elämistavoista kiinni!!!
joskus saattaa olla ammattitaidoton, ei koulutusta omaava sijainen hoitamassa näitä toimeentuloasioita. Sinun ei vähävaraisena tarvitse maksaa asianajajasta mitään. Tuo on oikeuksiesi polkemista. Monista tämänkaltaisista asioista on jo ennakkopäätökset tullut oikeudelta, joten asioita ei välttämättä edes tarvitse vetää oikeuteen vaan asianajan tekemä huomautus saattaa riittää.
Saattaa olla että todellakin joudut maksamaan osan vuokrasta, mutta nuo sähköt ja lääkkeet ym heidän tulisi maksaa siitä huolimatta, että asut isommassassa asunnossa.