Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikko 50-51

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skidimadinka: taitaa johtua tuosta neuvolatädin iästä ja persoonasta että hän oli noin tylsistyneen oloinen.

Itse odotan myös kolmatta ja ihan positiivisesti yllättynyt olin kun mun neuvolatäti kyseli enemmän kuin aikaisemmissa raskauksissa. Mut tää olikin vähän nuorempaa verta.. lieneekö syynä se.

Onko kenellekään lääkäri tai muu vastaava taho sanonut, että maksalaatikkoa saisi vähän syödä raskaana?

Mun neuvolatäti kielsi sen täysin, mutta kaveri oli joskus kysynyt joltain lääkäriltä, joka oli taas sanonut, että sitä pitäisi syödä todella paljon ennenkuin siitä on jotain haittaa...

Ei muuten mitään, mut mun äidin tekemä maksalaatikko kuuluu niin olennaisesti noihin jouluruokiin, joten mietin, jos sitä uskaltaisi edes vähän ottaa :)

Sitten onko kukaan kuullut, että raskaana ollessa hiusvärit tarttuisivat huonommin? :)

Vierailija
22/76 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolatäti sanoi että maksamakkaraa saa syödä n. 200g eli pötkön viikossa, joten kyllä maksalaatikkoakin saa vähän syödä. Ja olen myös itse syöny... Alko yhtenä iltana tekemään hirveästi mieli maksalaatikkoa ja kun sitä sattu kaapissa olemaan niin söi sitä oikein hyvällä ruokahalulla ja omalla tunnolla :D n. 4 haarukallista :P oli kyllä hyvää. aion syödä joulunakin, en oikein muista laatikoista niin välitäkään.

Esikon aikaan, v.2007, maksaruuat oli kokonaan kielletty mutta nykyään ei ihan pannassa kuitenkaan, onneks.

HIUSVÄRISTÄ:

Olen kuullut että raskaus voi vaikuttaa hiusvärin tarttumiseen ja väritulokseen. Ite en ole vielä värjännyt hiuksia tässä raskaudessa(ja se näkyy, 3cm tumma juurikasvu vaaleissa hiuksissa), mutta esikkoa odottaessa värjäsin montakin kertaa. Nyt aion odottaa tän ekan kolmanneksen ohi ja värjään sitten. ehkä tossa joulun alla.

Muuten olosta, pari päivää oli tässä koulua jossa jaksoin käydä. Äklöoloa ei juurikaan enää ole, paitsi eilen koulun ruokalassa yökkäsin kyllä ja hämmennyin itsekin. Ei nimittäin ollu huono olo eikä mitään mut kaiketi joku haju otti sit nenään niin voimakkaana. En millään jaksa odottaa ens viikkoa kun torstaina olisi ultra, jotenkin sitä on oottanu niin kauan et nää vikat päivät sinne on ihan tuskaa :D vkoloppuna pitäis lähteä mummolaan toiselle paikkakunnalla, eikä kyllä huvittais mut muuten menee vasta jouluun siellä käynti.

HanniS + papunen 10+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HanniS: Mulla kans ens to ultra! =)

Jänskää niin kovasti.

Tänään sain koulutieni päätökseen, eli valmistuin tänään Parturi-kampaajaksi! =) Aivan mahtava fiilis.

Ja voisinkin kommentoida tota hiusväriasiaa..

Hiukset saattaa tummua parikin astetta raskauden ajaksi. Mulla tummu edellisissä tosi paljon ja sain luonnonkiharan tukan, joka on jäänytkin. =)Eli hius muuttuu hormonien vuoksi, joillakin enemmän kuin toisilla ja vaikuttaa varmasti värin lopputulokseen.

n. 4 % hiusväristä imeytyy verenkiertoon, eli ei kauheasti. Itse olen ottanut nyt folioraitoja, niin ei imeydy ollenkaan. =)

Maksasta mulle sanottiin että kannattaa välttää, mutta esim. maksamakkaraa saa syödä 200g/ vko, mikä on mun mielestä kyllä aika paljon.. Itse en oo nyt syönyt, mut jos tekis maksamakkaraa mieli, niin antaisin palaa.(ainakin vähäsen vois syödä..)

=D

T: Chili-80 + rapunen 10+5

Vierailija
24/76 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman päivän hiljaiselon jälkeen, ajattelin kirjoitella kuulumisia. Äklöolo on vähän helpottanut, mutta väsymys on vielä valtavaa. Mahakin pömpöttää, mutta tuskin vielä vauvamassua, ehkä enemmänkin turvotusta ja läskiä.

Ylihuomenna joudun verikokeisiin ja samalla sokerirasitustestiin (ylipainon vuoksi). Vähän jänskättää, et saanko sen litkun juotua vai oksennanko. Mutta jänskättää jo sekin, et napsahtaakohan raskausdiabetes-diagnoosi... KÄÄK!

Ens torstaina on mullakin np-ultra ja odotan sitä tosi paljon. Itsenäisyyspäivänä tapasin yhtä kaveria, jolla on rv 15. Hän näytti np-ultrakuviaan ja ne oli tosi tarkkoja ja selkeitä. Kun mä odotin esikoista v 2004, ei K-HKS:ssa ollut vielä noin tarkkoja koneita. Ei malttaisi millään odottaa ens torstaihin...

Toivottavasti tää nyt päätyy Vauvan palstalle, eikä jonnekin bittiavaruuteen, kuten äsken, kun kirjoitin pitkän tekstin. No, samat asiat tässä on, hieman lyhyemmin vaan...

t. Sanjuska+salaisuus rv 10+5

Vierailija
25/76 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin tuolta jääkaapin syövereistä että maksamakkara sisältää 22% maksaa ja maksalaatikko 18% maksaa eli maksalaatikkoa sais kaiken järjen mukaan syödä enemmän kuin maksamakkaraa.. 200g maksalaatikkoa on puoli rasiaa eli kyllä ainakin minun maksalaatikko himot tyrehdyttää viikossa.

Chili: onnea kovasti. Itsekin joskus haaveilin parturikampaajan alasta mutta loppujen lopuksi hoitoala vei voiton :D(opiskelen kätilöksi tällä hetkellä). Toisaalta ois kiva saada kampaaja-kosmetologi kaveripiiriin niin voisi hyödyntää suhteita :D lisäksi hieroja ja personal trainerkin ois kiva ;). no kaikkea ei voi saada. Mieheni valmistuu koulusta nyt jouluna ja yritinkin hänelle ehdottaa etä lähtis lukemaan urheiluhierojaks et oppis hieromaan kunnolla(nykytaidot varsinaista sipsuttamista), ei oikein innostunu :P valmistuu nyt insinööriksi eli aikamoinen alan vaihto olisi...

Hih hih... kävin arnoldsilla tänään ja ostin itselleni kinuskidonitsin joka odottaa tuolla pöydällä että saan pojan nukkumaan ja voin nauttia siitä rauhassa... iik, mikä kaloripommi(siksi toivoinkin personal traineria :P).. No mut nyt menen, tenttikin ois huomenna :( ja kun olen yksin ollut pojan kans 2pv niin arvatkaa vaan olenko ehtinyt lukemaan ja aiheena vielä kliininen lääkehoito... no onneksi uusintaan voi mennä tammikuussa :D

Vierailija
26/76 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Juu itsekin ajattelin, että neuvolatäti on tympääntynyt työhönsä... No onneksi ei ole vielä ollut mitään ongelmia mihin apua tarvitsisin.

Tuota sokerirasitusta mietin, että kuinka se jollain on jo näin alussa? Itselläni painoindeksi meni rajojen yli, joten joudun myös sokerirasitukseen, mutta se on kuulemma vasta jossain 20+ viikolla. Itse olen ainakin niin huonovointinen 24h etten voisi kuvitellakaan juovani sitä sokerilitkua ilman että oksennus tulisi. Tuntuu että kaikissa käytännöissä on niin paljon kuntakohtaisia eroja.

Tämä jatkuva ällötys alkaa jo rasittaa kun mikään ruoka ei maistu, väkisin jotain salaatteja ja hedelmiä olen yrittänyt syödä. Vielä neljä viikkoa pitäisi jaksaa, elän toivossa että siihen mennessä helpottaa:-)

Housut kuitenkin kummsti puristaa mahankohdalta (vaan yhdet suorathousut töihin menee jalkaan), pitäisi alkaa kartottamaan mammavaatetarjontaa. Vero Moda ilmeisesti nykyään myy?

T: Skidimadinka 8 + 1

Vierailija
27/76 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HanniS: Tosi jännä noi maksapitoisuudet ja se et mun neuvolatäti kielsi ehdottomasti maksalaatikon, mutta maksamakkaraa saisi syödä. Missä logiikka??

Tosin äidin tekemässä maksalaatikossa on sitä maksaa varmaan enemmän kuin kaupan, mut taidan minäkin uskaltaa syödä sitä vähän sitten jouluna! :D

Mun äiti ei ymmärrä tuota maksakieltoa ollenkaan, koska silloin 70-luvulla kehoitettiin syömään maksaa jos hemoglobiini oli alhainen ja niin mun äiti kertoi tehneensä. Ja terve tyttö minusta tuli - ehkä se oli vain hyvää tuuria :)

Vierailija
28/76 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ILUVATAR: Toivottavasti seuraavalla viikolla sydänäänet saadaan kuulumaan!

SHIRA: Alavireinen olen minäkin, mullakin rakas ihminen ilmoitti taas yhden huonon uutisen eilen. Välillä sitä ei ymmärrä miten toisten elämään kasautuu niin paljon kaikkea ikävää, meidän tytön kuolemakin tuntuu tosi pieneltä parhaan ystävän murheiden rinnalla.

KARKKI: mua himottaa kans kala, aina kun en ole ollut raskaana olen syönyt kylmäsavulohta lähes viikottain. Kalaa pitäisi syödä kun on raskaana. Teratologisen sivulta:

"Kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen (raskauden aikanatietyin rajoituksin).

Raskaana olevien ja imettävien suositellaan rajoittavan ison silakan ja pyydetyn lohen syöntiä korkeiden dioksiinipitoisuuksien vuoksi. Perkaamattomana yli 17 sentin mittaista silakkaa, voi syödä korkeintaan 1-2 kertaa kuussa tai isolle silakalle vaihtoehtona Itämerestä pyydettyä lohta voi syödä korkeintaan 1-2 kertaa kuussa.

Raskaana oleville ja imettäville äideille ei suositella tiettyjen kalalajien syömistä elohopean takia: hauki ja päivittäin syötynä myös muut sisävesien petokalat, kuten ahven, kuha ja made."

SOKERIRASITUS: kuulemma tänä vuonna on tullut uudet ohjeet ja ainakin meidän kunnassa vain pari äitiä pääsee ilman rasitusta, yäk. Mulla rasitus sen vuoksi, että mun yli 60-vuotiaalla äidillä on diabeettiset arvot (eiköhän se ole melko luonnollista tuossa iässä ja hieman ylipainoisella). Mun oma painoindeksi on 20 ja silti joudun rasitukseen.

TERKKA ja ULTRA: Uus terkka on melko vanha, mutta tosi tykästyin siihen heti, oon tosi onnellinen että muutettiin. Eka ultra 22.12.

Eilen yks mies töissä kysyi, että koska on laskettuaika. Mä hömistyin ihan totaalisesti ja en tiedä änkytinkö vahingossa että helmikuussa vaiko heinäkuussa. Se oli huomannut mulla noi pahoinvointi rannekkeet ja arvas raskausen, sen vaimo oli myös käyttänyt noita.

Enkelinäiti 8+3

Vierailija
29/76 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittääkö tai lähes pelottaako ketään kertoa töissä uudesta raskaudesta?

Itse tosiaan aloitin työt kakkosen jälkeen viime syksynä ja suorastaan pelottaa kertoa et olisin jäämässä äitiyslomale kesäkuussa(!)

Ehkä eniten pelottaa se, et saan fudut ennen sitä...

Vierailija
30/76 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaan ehtii koneelle ja saa olla rauhassa. Lapsukaiset on mökillä ja itse menen huomenna perässä.

Huonovointisuus on hieman lientynyt, ihanaa. Kunhan muistaa syödä usein, heh.

Sokerirasituksesta, neuvolassa sanoivat että kaikki kenen bmi on 20 tai yli joutuu siihen testiin. Eli ei enään vain yli 25 bmi. Mulle ihan sama, litku on aivan karmeaa, mutta mukava tietää ettei oo häikkää. Oon molemmissa raskauksissa käyny siinä testissä kun juuri tuo 25 ollu.

Niskapoimu ultraa odottelen se on vasta 21.12. Onneks kuitenkin ennen joulua.

Me ollaan kerrottu jo ihan avoimesti raskaudesta. Joidenkin kommentit on hieman satuttanut. Tyyliin, vieläkö te kolamnnen, hulluja. No oon ne jättänyt omaan arvoonsa. Meille tää oli odotettu ja haluttu raskaus.

Vatsa on kyllä aika pömppö jo. Mitä tästä vielä tulee...

Tervetuloa kaikki uudet, mukavaa kun porukka kasvaa.

Tani 10+4

Vierailija
31/76 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne sokerirasitukseen joudun minäkin. BMI 24,6 ~ 25 ja poika oli 4225g niin jo pelkästään sen takia kuulema sinne sitten... Samapa tuo on käydä, tietääpähän sitten onko kaikki niiltä osin ok.

Me ollaan kerrottu kans melkein kaikille :P koulukavereista parhaimmat tietää. Oikeastaan varmaan jo kaikki mut eivät oo kehannu kysyä kun kyllä toi massu on jo enemmän ku pömpöllään :P

Vierailija
32/76 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei, kiva kun ihmiset on aktivoitunut oikein kunnolla, tai ainakin siltä tuntuu kun olen muutamia päiviä ollut poissa kokonaan.. :) Tervetuloa munkin puolesta uusille! Etenkin HK, nyt meitä on ilmeisesti 4 helsingistä ja esikoisen odottajia :)

Karkki: Tuosta lohesta vielä, niin parasta ostaa kaupan tiskiltä norjan lohta ja varmistaa että se ei ole ollut pakattuna suojakaasuun (eli aina nekään ei ole 'tuoreita'). Sillä mä ainakin tyydytän mun kalantarpeen. Harmittaa ettei voi syödä joulupöydässä graavilohta! Meillä on aina aattona alkuruoka joka sisältää vain graavilohta yms mereneläviä, joten taidetaan sitten jo alkupalalla paljastaa raskaus perheelle :)

Mä sain kans np-ultran 23.12! Tulee joko tosi hyvä joulumieli tai sitten oikein surujoulu..

Oon saanut pari pyyntöä osallistua tutkimuksiin. Ajattelin et vois osallistua siihen jossa kartoitetaan raskauden aikaisen stressin ja raskausmyrkytyksen yhteyttä, joutuu täyttelee kyselyitä pitkin raskautta ja 6kk vauvan luonteenpiirteistäkin vielä. Sitten ois keliakiatutkimus, mut se on vähän liian rajoittava, joutuis noudattaa tiettyä ruokavaliota vauvalle..

Mukavaa odotusta, täällä ainakin olo jo parempi..

Rv 8+6

Vierailija
33/76 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida nyt tuota keliakiatutkimusta. Me osallistuttiin esikoisen aikaan ko. tutkimukseen jolloin napanuorasta otettiin verinäyte ja siitä arvioitiin riski sairastua keliakiaan. Tietyn prosentin ylittävät jatkoivat tutkimukseen. Ei tutkimuksessa tarvinnut noudattaa mitään ruokavaliota vaan lapselta otettiin kakka- ja verinäytteitä(muistaakseni 3 verinäytettä ja oisko ollu 6 kakkanäytettä 0-1,5v aikana). Tarkoitushan tässä on tutkia miten, milloin ja miksi keliakia puhkeaa joten tämän takia ei on turhaa noudattaa mitään ruokavaliota koska se sotkee heti tutkimus tulosta. Tietenkin tämä voi olla erilainen tutkimus kun mitä teillä on mutta näin ainakin meillä. Sitten 1,5v käynnin jälkeen tuli ilmoitus että näytteissä ei ole mitään poikkeavaa joka ei tietenkään tarkoita sitä etteikö keliakia voisi joskus puhjeta mutta näytteet ovat ainakin puhtaat. Jos keliakia taas puhkeaa niin sitten sitä vasta tarvitsee ruokavaliota miettiä.

Vierailija
34/76 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa munkin puolesta uusille! Etenkin HK, nyt meitä on ilmeisesti 4 helsingistä ja esikoisen odottajia :)

Kiitoksia! Kiva tuntea olonsa tervetulleeksi :) Me ei olla miehen kanssa kerrottu vielä tutuille, joten mukava että täällä voi anonyymisti jutella... Hinku kertoa kaikille olis kova, mutta jotenkin tätä on vieläkin niin vaikea uskoa todeksi itse, että se varmaan jarruttaa.

Mulla ei ole siis ollut juuri mitään oireita, pientä satunnaista etovaa oloa lukuunottamatta. En toki valita (hyvä vaan jos vähällä pääsee), mutta kääntöpuoli on se, ettei raskaus tunnu kovin todelliselta. Ei näy, ei tunnu - voiko sitä olla olemassa?

Ensi viikolla on vasta eka neuvolakäynti, silloin kai on raskausviikko 9. Kokeneemmat konkarit, kertokaapas: mitä ensimmäisellä kerralla tapahtuu? Kannattaako roudata mies mukaan, vai olisko se vain tiellä :D? Ja ennenkaikkea: minkälaisia elonmerkkejä maha-asukista voi olla mahdollista odottaa?

t. etätyöpäivää keittiön pöydän ääressä viettävä HK, maha-alien ja kisut (rv 7+4)

Vierailija
35/76 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla neuvolakäynnillä mitataan paino, hemoglobiini ym. Lähinnä eka käynti on vain papereiden pyörittelyä. Saat ohjelappusia ja kirjoja sekä lähetteet labraan veri- ja pissakokeisiin. Eli varmaan turhin käynti kaikista neuvolakäynneistä :D tuskin vielä edes yrittäävät kuunnella vauvan sydänääniä kun ei niitä saa kuulumaan välttämättä ennen rv. 12. Toki mies voi olla mukana. tutustutte yhdessä neuvolatätiin ja täti teihin. Lääkärikäynneille en ole koskaan miestä ottanu mukaan. kaverin mies oli ollu ja sano että oli aika vaivaantunut olo siellä :D

Vierailija
36/76 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kannattaa ottaa mies ekalla kerralla mukaan ku meillä ainakin piti täyttää tietoja myös isän osalta.. lääkärikäynnit on sit eriasia ku sorkitaan alapäätä niin voi olla parempi ettei oo ukko tölläämässä :)

Monet on saanut ultrata jo pikkuset, mä toivoin että oisin saanut np-ultran ennen joulua mutta tulikin lappu että Vasta 29.12. :( pettymys.. nyt ei uskalla varmasti sanoa sukulaisille mitään.. luultavasti kyl kerron ainakin että menen ultraan.. ja oishan se helpottavaa kertoa ku on näin huono olokin..eikä tarttis piilotella mitään..

olo: etoava olo jatkuu ja hermot on tiukalla.. mies ja poika saa mun sapen kiehumaan pienestäkin..ja joulustressi siihe vielä..aarhg! ja armoton väsymys 24h.. miten olinkaan unohtanut miten kamalaa tää on..

jos jotain kivaa niin kiva ku tuli vähän lunta, se sentään vähän piristää..:)

nasuste ja nasu 8+4 tai jotain

Vierailija
37/76 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on ultra ens to enkä jaksais odottaa sinnekään.. =( Mä oon kyl jo aika monelle sanonu, mut pitää monelle vielä kertoa. =)

esim. isovanhemmat eivät tiedä vielä..

Lähdetään ens viikon pe pikkujouluja viettämään sukulaisten kans mökille, niin eiköhän voi sitten siellä kertoa. Elleivät nyt sit sunnuntaina kuopuksen synttäreillä jo huomaa.. Aikamoinen massu mulla jo on..

Onko muilla alkanut jo näkyä?

Tää on mun kolmas masuasukki et kai siks näkyy jo näin hyvin. Tokasta näky vast viikolla 13 ja nyt on näkyny jo pari viikkoa.. Ja ällö olo edelleen eilen oksensin useamman kerran. Oliskohan kaksoset tulossa.. ?? Viikon päästä selviää.. =)

Chili-80 + rapunen 10+6

Vierailija
38/76 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko toi pahoinvointiranneke oikeesti hyvä? oon nyt miettinyt sitä kun on kamala olo aamulla,ja töissä on niin vaikee olla,kun huono olo kokoajan.. :/

turvotusta täälläkin,tänään alkoi kahdeksas viikko :o aika menee nopeesti,mutta sais mennä nopeampaakin! :D haluan jo nauttimaan potkuista :)

meilläkin mies tulee ensimmäiseen neuvolaan ja taitaa tulla myös kaikkiin niihin mihin vaan suinkin pääsee :) maanantaina eka neuvola,eli nyt alkaa jännittää!! :o

sunniee ja masukas rv 7+0

Vierailija
39/76 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siis rv 10+3. Mulla myös aikamoinen massu jo :) Kun oon kertonu tulevasta vauvasta, niin monet on sanonu että on jo arvannu :) Ei siis enää pysy salaisuutena millään. Mulla eka ultra vasta viikolla 18+0, kun opiskellaan tällä hetkellä ulkomailla. Varasin ajan yksityiseen lääkäriin kun en jaksa odottaa niin pitkään ennen ekaa ultraa. Sain onneksi ultran ennen joulua. Sydänääniäkään ei kuuneltu ekalla neuvola-kerralla, joka oli pettymys. Kuuneltiinko teillä muilla?

Muuten kaikki ok, mutta paha olo, väsymys ja turvotus vaivaa...

Vimpula + sisu 10+3

Vierailija
40/76 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä np-ultrasta! Jee - ihana pikku tyyppi on matkassa vahvasti! Siellä hän hieroi silmiään, sukelteli ja keinahteli. Huikeeta :D

Laskettu aika onkin nyt 29.6.2010, mutta mieluusti pysyisin tässä pakassa, jos passaa..

Ultran jälkeen käytiin ostamassa sellaisia koristekirjaimia V A U V A, ja huomenna mennään tulevia mummuja ja vaareja arvuuttamaan ;) Jännää!

Myös mua arvelluttaa, missä vaiheessa kertoa raskaudesta töissä. Mulla alkaa vanhassa työssä uusi työsuhde (sijaisuus) tammikuussa.. En usko että uutinen vaikuttaisi asiaan mitenkään - eikä tietenkään lain mukaan saakaan vaikuttaa, mutta tuntuu myös vähän vilungilta olla kertomatta. Vaikeata.

Iloisin terveisin

Han ja Hän 11+3