Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ostat valmista graavilohta?

Vierailija
06.12.2009 |

Maksat aika törkeän paljon silkasta suolasta. Etkö voi kotona suolata sitä kalaa? Vai onko suolan ripottelu kalalle liian vaikea gourmethomma? XDDD

Graavilohi muuten säilyy ihan perhanan kauan. Sitä voi säilyttää pakastimessa. Jäisestä graavilohesta vuolluista siivuista tulee kaiken lisäksi juuri sopivan ohuita.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse tehty on terveellisempää ja parempaa koska siinä on riittävästi suolaa mikä kypsyttää sen ja tappaa kaikki kalassa olevat bakteerit. Itse en uskalla edes arvailla mitä kaikkea on teollisesti valmistetussa kalassa. Ainakin lisäaineita

kuin teollisesti valmistettu. Siitä on ihan turha keskustellakaan.

Vierailija
22/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

graavilohen voi tehdä itse!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talous ei kaadu siihen

viiteen euroon mitä paketti maksaa.

Jotkut asiat sitä vain voi antaa muidenkin tehdä ja maksaa siitä hiukan. Näin joulun allakin on hieman muutakin puuhaa, kuin vääntää joka ikinen asia itse omassa keittiössä alusta loppuun. Meidän perheen ei onneksi tarvitse kaikkea kylvää ja kasvattaa omassa maassa ja onkia itse järvestä, vaikka sillä rahaa säästäisikin.

Sen puoleen kalan suolaisuus vaihtelee kyllä kaupan ja graavauksen tekijän mukaan.

Vierailija
24/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin on vaikea saada kokonaista kalaa kulumaan.. Eikä mulla ole pakastintakaan.

Vierailija
25/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska syömme sen kuitenkin noin 15 minuutin päästä ostohetkestä, kun kotiin pääsemme. Emme ala suunnitella ruokia päiviä etukäteen vain siksi, että voisimme itse graavata kalamme.

Vierailija
26/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suolaan ja fileoin usein kalaa kesäisin ja fileointi on ihan sairaan vaikeeta. Inhoan sitä. Vaikka on priimat fileointiveitset niin silti se on sellasta tappelua ja tulee paksuja siivuja...

Fileoin siis kokonaisia kaloja eli niiden ruotojen ja selkärankojen kanssa tulee tappelua. Kauheeta sotkua...

Vierailija
27/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esität nyt jotain tietäjää. Pakastettu ei ole sama kuin tuore. Suutuntuma on erilainen, on selvää että jäätyminen muuttaa kalan rakennetta ja vaikuttaa myös makuun.

Graavaamisessa tarvitaan muutakin kuin suolaa, pippuria rouhittuna, ripaus sokeria ja tilliä.

Toki voi tehdä variantteja perinteisestä tavasta.

Minulle ei tuota ongelmaa ohuiden siivujen leikkaaminen graavilohesta, siihen tarvitaan terävä fileerausveitsi ja ammattitaitoa.

Väitän että näistä asioista tiedän enemmän kuin aloittaja sillä olen keittiömestari joka on myös toiminut kylmäkkönä ja kokkina.

Ymmärrän niitä jotka ostavat kalan valmiina. Kaikilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta valmistaa itse eikä taitoakaan. Elämästään saa ja voi tehdä helpompaa ostamalla puolivalmisteita ja valmiita tuotteita.

Valmistan jouluruoat itse mutta en arvostele niitä jotka toimii toisin.

Maksat aika törkeän paljon silkasta suolasta. Etkö voi kotona suolata sitä kalaa? Vai onko suolan ripottelu kalalle liian vaikea gourmethomma? XDDD

Graavilohi muuten säilyy ihan perhanan kauan. Sitä voi säilyttää pakastimessa. Jäisestä graavilohesta vuolluista siivuista tulee kaiken lisäksi juuri sopivan ohuita.

Vierailija
28/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on "virallinen" linja, mutta omassa suussani graavilohi maistuu parhaalta hyisenä, paperinohuena pahdetun ruisleivän päällä. Aitoa voita ja pikkuisen tilliä, kenties ihan ohuen ohut sipulirengas. Kukin makunsa mukaan.

ap

Vierailija
29/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä lohi on rasvainen kala ja rasva härskiintyy nopeasti ja kalaan tulee ikävä maku.

Jos kalan suolaa voimakkaasti se pidentää säilymisaikaa muttei se enää ole graavikalaa vaan suolakalaa

Vierailija
30/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki muuten.

Vierailija
31/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sataa grammaa ei oikein voi eikä kannata graavata itse. Meillä graavilohta syövät vain mies ja tytär. Jostakin syystä he eivät koskaan syö graavilohta enää sen jälkeen kun sitä on kerran ollut ateriala. Ei auta uhkailu eikä maanittelu, eivät vaan syö. Näin ollen joudun aina heittämään sitä ison palan roskikseen. Ei sekään kovin järkevää ole. Eikä edes halpaa.

Yksi syy on sekin, etten osaa leikata siitä riittävän ohuita ja tasaisia siivuja.

Vierailija
32/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pidä ruuanlaitosta yhtään ja minulla on varaa maksaa siitä. Ostan monesti esim salatteja citymarketin kotikeittiöstä.

Vierailija
33/44 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keskustelee ihan normaali-ihmisenä, aloitusviestin teki jonkinlaisena aivottomana provo-apinana.

En tiedä mikä on "virallinen" linja, mutta omassa suussani graavilohi maistuu parhaalta hyisenä, paperinohuena pahdetun ruisleivän päällä. Aitoa voita ja pikkuisen tilliä, kenties ihan ohuen ohut sipulirengas. Kukin makunsa mukaan. ap

Vierailija
34/44 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka ei enää ossaa edes yksinkertaisimpia asioita keittiössä. Einekaiä pöytään vaan "kiireiset". BUHAHAHHAAA

Vierailija
35/44 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan graavlohta itselleni muutaman kerran vuodessa, enkä niiden parin kerran takia viitsi itse graavaamaan.

Vierailija
36/44 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä itse kun joku muu tekee puolestasi ja on maultaan yhtä hyvää? Maksaa minkä maksaa, pikkuraha minulle.

Vierailija
37/44 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka joulu liikelahjana ja tutuilta. Kuin myös sinapit ja muut.

Vierailija
38/44 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ensi vuonna ostan varmasti taas tiskiltä.

Oli tosi vaikeaa nyppiä siitä fileestä niitä ruotoja. Pinseteillä nypittäessä menivät poikki ja sitten sitä loppuruotoa oli vaikea poistaa. Lopulta koko lohifilee oli niin epätasainen, että lohiviipaleista tuli epäesteettisen näköisiä.

Olis pitänyt ostaa se filee lähi-Citymarketista, koska heidän fileissään ei ole yhtään ruotoa. Mutta ne fileet ovatkin sitten niin kalliita, että kannattaa sitten ostaa suoraan valmiiksi graavattua lohta.

Lisäksi se kalan nahka haisee kauhealle roskiksessa. Roskis pitää aina heti tyhjentää. Kauhea vaiva muutaman euron tähden.

Vierailija
39/44 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/44 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis yök!!!

Mies tekee itse tosi hyvää savukalaa, on kypsää ja sopivasti savuista, nam.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi