Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SI-nivelen kanssa kellään muulla ongelmia?

Vierailija
04.12.2009 |

Mulla raskaus puolivälissä ja selkä raistannut viikon. Kuulemma SI-nivelessä vika, oikealla puolen.

Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa, ja onko kestänyt loppuraskauden ajan? Oletteko olleet sairaslomalla vai töissä? Syöneet kipulääkkeitä vai olleet ilman? Miten työnantaja on suhtautunut?

Itselläni kriisi päällä kun tämä viikko mennyt sairaslomalla ja tänään tuli 2 viikkoa lisää. Olen tosin tehnyt etänä nämä päivät töitä ja varmaan seuraavat 2 viikkoakin teen niin. Toivon, että esimies suostuu järjestelyyn. Ei se ainakaan voi mua pakottaa linkuttamaan toimistolle kun sairaslomalla olen virallisesti.

Argh!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siis krooninen, minulla on selkärankareuma (esim. juuri nyt sattuu aika lailla, yritän etsiä sohvalla asentoa, missä istua...). Oireili tietysti myös raskausaikoina, tuskin pystyin kävelemään/seisomaan.

Kipulääkkeistä tuskin on apua, koska et varmaankaan saa siihen tulehduskipulääkettä (burana) ottaa?

Nyttemmin tiedän, että siihen auttaa liikkuminen ts. nivelen liikuttaminen (voitelee niveltä). Esim. seinälle seisomaan kasvot seinään päin, varpaat parikymmentä senttiä seinästä. Liikuta sitten kipeänpuoleista jalkaa taaksepäin, useita toistoja (tämän ohjeen sain fysioterapeutilta:-)).

Onko sinulla istumatyö? Voisit kokeilla, helpottaako olo kiilatyynyllä istuen. Se vaatii selkälihaksilta enemmän, mutta auttaa selkärankaa ja lantiota.

Vierailija
2/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siis krooninen, minulla on selkärankareuma (esim. juuri nyt sattuu aika lailla, yritän etsiä sohvalla asentoa, missä istua...). Oireili tietysti myös raskausaikoina, tuskin pystyin kävelemään/seisomaan. Kipulääkkeistä tuskin on apua, koska et varmaankaan saa siihen tulehduskipulääkettä (burana) ottaa? Nyttemmin tiedän, että siihen auttaa liikkuminen ts. nivelen liikuttaminen (voitelee niveltä). Esim. seinälle seisomaan kasvot seinään päin, varpaat parikymmentä senttiä seinästä. Liikuta sitten kipeänpuoleista jalkaa taaksepäin, useita toistoja (tämän ohjeen sain fysioterapeutilta:-)). Onko sinulla istumatyö? Voisit kokeilla, helpottaako olo kiilatyynyllä istuen. Se vaatii selkälihaksilta enemmän, mutta auttaa selkärankaa ja lantiota.

Millä tavalla selkärankareuma oireilee? Itselläni epämääräisiä selkäkipuja ollut jo vuosia ja ajoittain pahempia ja välillä helpottaa. Kipualueita lapaluiden kohdalla rangassa sekä ristiselässä. Pitkään seisominen ja tavaroiden nostelu pahentaa oireita. Aamuisin selkä on sekä kipeä ja jäykkä ja oireet ovatkin monesti pahoja nukkuessa. Kuulostaako selkärankareumalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutti käski laittamaan tukivyön lantiolle, ja se auttoi heti. Oli ihan mieletön tunne kun pystyi kävelemään ilman kipuja :O En tiedä oletko kokeillut, mutta suosittelen ehdottomasti!

Itselläni tuo selkä sitten parani itsestään joskus rv 30 jälkeen, ei ole vaivannut sen jälkeen kuin satunnaisesti (nyt menossa rv 35).

Itsekin tein jonkun verran töitä etänä, sillä kävely oli niin vaikeaa.

Vierailija
4/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä oli ongelmana ja saikulla olin. synnytyksen jälkeen n 1 kk kävin vyöhyketerapiassa. jo 2 krt autto ja ongelma hävisi. suosittelen kysymään ottasiko vyöhyketerapeutti sua tässä vaiheessa käsittelyyn!

Vierailija
5/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin helpotti loppua kohden.

Tokassa raskaudessa olin sitten supistusten takia 3 kk sairaslomalla. Harmittihan se ensin, mutta kun lääkäri sanoi, että tämä raskausaika on mun työhistoriassa kuitenkin todella lyhyt aika, mutta syntyvän lapsen kannalta todellakin elintärkeää, niin opin asennoitumaan asiaan vähän eri tavalla.

Vierailija
6/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saamassa tukivyön, toivottavasti lähiaikoina, fysioterapiasta.

Särkylääkkeistä ei tosiaan ole mihinkään, siis jostain parasetamolista. Lekuri määräsi Panadol Forte 1mg, tänään kävin hakemassa ja yhden nappulan olen ottanut. Ei muutosta olotilassa, kuten arvata saattaa.

En varmaan uskalla lähteä mihinkään niksautuksiin, monelta taholta tullut tietoa, ettei tässä tilassa kannata. Vyöhyketerapiasta en vielä ole ottanut selvää.

Hyvä tietää, että tämä voi oikeasti hävitä raskauden edetessä, ja että tukivyö oikeasti auttaa:))

Ap

Vierailija
7/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla selkärankareuma oireilee? Itselläni epämääräisiä selkäkipuja ollut jo vuosia ja ajoittain pahempia ja välillä helpottaa. Kipualueita lapaluiden kohdalla rangassa sekä ristiselässä. Pitkään seisominen ja tavaroiden nostelu pahentaa oireita. Aamuisin selkä on sekä kipeä ja jäykkä ja oireet ovatkin monesti pahoja nukkuessa. Kuulostaako selkärankareumalta?

Samanlaista minulla on minulla ollut myös, tosin nyt jo useita vuosia SI-nivel ja lonkat, polvet ja muut nivelet ovat oireilleet vielä enemmän. Selkä on jäykistynyt jonkin verran.

Kyllä minä sinuna yrittäisin päästä reumatologille, jos nuo oireet ovat olleet jo kauan. Selkärankareuma todetaan usein vasta vuosien oireilun jälkeen...

t.3

Vierailija
8/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmaa ja osteopatiasta olen saanut avun jo yhdellä käyntikerralla. Suosittelen. Ovat koulutettuja ja selkärankaspesialisteja.

Vierailija
9/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

fysioterapeutilla kun selkäkipua oli kestänyt varmaan 5 kuukautta. Vauva oli silloin 1 kk kun se pikkuhiljaa alkoi.

Vasen lonkka oli hiukan kipeä. kyykistyä ei oikeen voinut ja kun yritti nousta lattialta niin toisella kädellä piti tukea polvesta että pääsin ylös.

Selvis että mulla oli vaan huonot alaselän lihakset sekä huonot lantiopohjalihakset. ei muuta kuin treenasin niitä niin muutamassa viikossa vaiva hävisi. Itse olin niin väsynyt huutavan vauvan takia että en edes tajunnut miksi oli kipeä.

Ei ole sen jälkeen vaivannut. Mula oli kans nuo yöt ja aamuöt pahimpia kun ei löytynyt asentoa jossa ei sattunut. Kohta tulee vuosi siitä kun kävin fysioterapeutilla.

Vierailija
10/10 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole raskaana mutta si-niel on minunkin ongelmani. Olen työssä jossa tarvitsee nostella raskaita laatikoita ym. ja tuosta nostelusta tuo alaselkä varsinki äityy. Olen kärsinyt kivuista elokuusta asti ja syönyt nyt kolme kuuria arcoxia (120mg) ja dolania. Olen myös naprapaatilla käynyt muutamia kertoja ja ensimmäisen kerran alkaa näkyä valoa tunnelin päässä :) Tosin nyt hiukan huolettaa tuo raskautuminen ja se miten selkä siihen reagoi....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä