Suostutaanko tissit, munasarjat ja kohtu leikkaamaan pois
jos itse tahtoo ja on valmis siitä maksamaan? Taitaisi syöpäriski pienentyä huomattavasti...
Kommentit (26)
tehdään sukupuolenvaihdosleikkauksia, ainakin TAYSissä. ja siitä olen varma!
Ja ap:n kysymyksessähän ei ollut kyse siitä.
50% suomalaisista saa syövän. Ruskinpa nuo leikkaukset olisivat sen suurempia kuin tissinkohotusleikkaukset tai sukupuolenvaihdosleikkauksetkaan.
Syöpää tulee myös paksusuoleen, pitäiskö sekin leikata pois?
Syöpää tulee myös paksusuoleen, pitäiskö sekin leikata pois?
Mutta mihin jokapäiväisessä elämässä tarvitaan rintoja, kohtua ja munasarjoja? Menkoistakin pääsisi eroon.
ap
Käsittääkseni Suomessa ei edes profylaktisia rinnanpoistoja tehdä kovin herkästi.
Hormonikorvaushoitoa? Ja eikö rintoja poistetakin ennaltaehkäisevästi erittäin suuren riskin omaavissa suvuissa jossain?
saisit hormonilääkettä. Ja sehän kivasti altistaa taas syövälle jne...
Kannattaa keskityä mielummin siihen miten ehkäistä mielenterveyden sairauksia. Nekin ovat Suomessa yleisiä! Lopeta ekana tuo hermoilu.
keuhkot, iho, imusolmukkeet ja luut niin ei tule niin helposti syöpä. Aivojen poistoakin harkitsisin.
saisit hormonilääkettä. Ja sehän kivasti altistaa taas syövälle jne...
Kannattaa keskityä mielummin siihen miten ehkäistä mielenterveyden sairauksia. Nekin ovat Suomessa yleisiä! Lopeta ekana tuo hermoilu.
asiaa edes harkinnut. Mielenkiinnosta kyselen... että missä menee yksilönvapauden rajat.
Saako mies kastroida itsensä (oiustattaa pallit) jos haluaa ja on valmis sen maksamaan?
keuhkot, iho, imusolmukkeet ja luut niin ei tule niin helposti syöpä. Aivojen poistoakin harkitsisin.
Mutta mitä rintarauhasilla tekee? Ei mitään. Miehetkin pärjää vallan mainiosti ilman tissejä, kohtua ja tilpehöörejä.
ap
Ulkomaillahan saanee vaikka amputoida jalkansa, mikäli se ei "tunnu omalta"..
Olen itsekin harkinnut (tosin vain ajatuksen tasolla, huom.) että jos toisessa rinnassani olisi kasvain, poistattaisin sitten molemmat samantien. Menkatkin ärsyttävät ja koska lapsiluku on täynnä, ei ole mitään syytä kestää niitäkään.
miten niin outoa?
Vähemmän outoa on silpoa itseään ja asentaa rintarauhasten alle muovia? Tai teettää rasvaimu (joka on operaatio johon liittyy hyvin suuret riskit) vain siksi että NÄYTTÄISI jonkin kriteerin mukaan paremmalta?
Ja toiset tahtoisivat vain minimoida syöpäriskinsä?
Tosin tietämilläni tapauksilla on ollut toisessa rinnassa jo syöpä ja muistaakseni kaikilla BRCA-geeni (perinnöllisesti kulkeutuva rinta-ja munasarjasyöpägeeni.)
Lapsiluku on täynnä (3 lasta), ikää 32v olen yrittänyt saada yksityiseltä puolelta lähetettä kohdunpoistoon, lähinnä ehkäisyn vuoksi. Olen kärsinyt vuoto-ongelmista ja olisin todellakin valmis luopumaan myös menkoistani.
Kohdunpoistoa ei Suomessa kuitenkaan tehdä kuin selkeistä terveydellisistä syistä, ei tällaisista "mukavuussyistä".
Mutta mitä rintarauhasilla tekee? Ei mitään. Miehetkin pärjää vallan mainiosti ilman tissejä, kohtua ja tilpehöörejä.
ap
ap
Eikö nainen ole nainen ilman tissejä? Minä kun luulin, että kyse on enemmänkin identiteetistä.
Omalla kustannuksella jossain yksityisellä ulkomailla ehkä, Suomessa ei. Hinnaksi tulisi Suomessakin useita kymmeniä tuhansia euroja.