G: Jouluruoka, teetkö itse vai ostatko valmiina?
Mitä ruokia joulupöytäänne kuuluu ja teetkö ne itse vai ostatko valmiina? Oletko aloittanut jo jouluvalmistelut, montako syömässä, entä mikä on ikäsi?
Meillä joulupöydässä ruokailee kuusi aikuista ja yksi lapsi. Pidän itse ruuanlaitosta ja teen aika paljon itse. Valmistelu alkoivat eilen ja teen pikkuhiljaa pakkaseen. Ikää 28 vuotta.
Päivällä syödään riisipuuro. Illalla pöydässä on kinkku (ei sentään itse suolattu vaan pakasteena ostettu), itsetehdyt laatikot: peruna-, lanttu- ja punajuuri-aurajuustolaatikko. Lisukkeena hunajaporkkanoita ja itse marinoituja oliiveja. Kahta laatua kalaa ja silliä. +ehkä jotain pientä ekstaa. Sinapin saatan tehdä itse jos ehdin. Leivät ostan valmiina myyjäisistä. Lisäksi leivon itse maustekakkua ja pipareita. Joulutortut teen valmiista torttutaikinasta tai jos jää aikaa niin haluaisin tehdä kermaviilivoitaikinan itse.
Kommentit (8)
ai niin, maksalaatikko ostetaan valmiina :)
Pöydässä on muun muassa porkkana- ja lanttulaatikkoa, kinkku, savukalaa, uunilohta, paria eri silliä, rosolli + kastike, suolakurkkua, limppua, uusia perunoita, lipeäkalaa, sinappi. Jälkkärinä luumukermavaahto.
Laatikot on sponsored by Saarioinen. Kinkku paistetaan itse. Savukala valmiiksi savustettu, uunilohi tehdään itse, samoin rosolli. Uudet potut on jo kesällä keitetty puolikypsiksi ja pakastettu, keitetään vaan valmiiksi. Jälkkäri tehdään itse. Loput valmiina.
Joulupöydässä on kolme aikuista ja kolme lasta. Mun ikä 32v. Jouluvalmistelut aloitettu lähinnä hankkimalla lahjoja ja laittamalla tunnelmaa. Muut tehdään sitten lähempänä aattoa.
Itse teen Lanttu,-porkkana- ja perunalaatikot. Sinapin teen äidin ohjeilla ja rosolli totta kai! Kinkku paistetaan ja siihen sinappikuori. Pipari taikinan teen itse mutta voitaikinan ja sieni,-punajuuri ja italiansalaatin ostan ajan säästämiseksi kaupasta. Piparkakku-talo olis tänä vuonna kehitteillä kun en ole sitä aikasemmin tehny. Aamusta riisipuuro. Päivällä laatikot ja kinkku. Glögiä illasta torttujen kanssa. Kahdestaan oli tarkoitus olla miehen kanssa mutta ilmeisesti vanhempi veljeni majoitetaan joulun ajoiksi meille. Leivon piparit jo valmiiksi etukäteen ja tortut myös pakkaseen mutta laatikot vasta aivan pari päivää ennen aattoa. Kinkku paistetaan aaton aattona. Ikää on 19, ensi jouluna meillä onkin jo pikkuinen perheenjäsen syömässä. :)
"Mitä ruokia joulupöytäänne kuuluu ja teetkö ne itse vai ostatko valmiina? Oletko aloittanut jo jouluvalmistelut, montako syömässä, entä mikä on ikäsi?"
Porkkana- ja lanttulaatikko, kermaperunat, peruna- ja punajuurisalaatti, kreikkalainen salaatti, kalkkunaleike, hillosipulit.
Ostetaan valmiina. Kreikkalainen salaatti tehdään itse.
Syömässä 2 aikuista ja 2 lasta.
kymmenkunta aikuista.
Osa laatikosta tehdään itse, osa ostetaan valmiina ja "tuunataan" ?vähän lisätään kermaa ja mausteita.
Graavikala suolataan itse tai ostetaan valmiina, riipppuu vähän aikataulusta ;)
Kinkku paistetaan itse, mutta ei suolata itse.
Salattit tehdään itse, joskus valmiina ostetaan jos kiire.
Piparit ja tortut leivotaan itse, mutta valmistaikinasta.
Pöydässä viisi aikuista tai ainakin lähes aikuista.
Tarjolla joku lohi-mätialkupala, kalkkunaa, kastiketta, stuffing erikseen vuoassa paistettuna, puolukka-appelsiinisalaattia, imellettyä perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, punajuuri-vuohenjuustolaatikkoa, herneitä, ruusukaaleja. Jälkiruoaksi suklainen jouluhalko.
Olette kahdestaan/ ensijouluna on pikkuinen syömässä?
aaton lounaalla riisipuuroa, sen kanssa kanelia+sokeria ja Valion luumu-rusinakeittoa.
Päivällisellä mm. mätiä lisukkeineen, graavilohta, sinappisilakoita, sillikaviaaria, aladobia ja maksapasteijaa, katkarapuja sitruunan kera, rosollia ja keitettyjä munia. Pääruuaksi kinkkua ja laatikoita (peruna, porkkana, lanttu).
Näistä aladobin, maksapasteijan, rosollin, kinkun ja laatikot ostan valmiina, muut teen itse. Leivän (hiivaleivän ja ruisleivän) leivon itse. Lisäksi leivon englantilaista hedelmäkakkua (on jo pakastimessa valmiina) sekä pipareita (niitäkin on jo yksi satsi leivottuna) ja joulupullaa. Joulutorttuja teen tarpeen mukaan valmistaikinasta.
Itsellä ikää 34v. Meillä joulupöydässä neljä aikuista ja kolme lasta.