Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan uutena koiranomistajana kyselen:

Vierailija
02.12.2009 |

mihin kaikkialle koiraa ei saa viedä?

ruokakauppoihin, vaatekauppoihin, kalustekauppoihin, leffaan, ravintolaan, lääkäriin (ihmisten) mutta saako esim. eläinkauppoihin, Ostoskeskuksiin (niin ettei koira mene kauppoihin sisään) lemmikkiliikkeisiin, Korkeasaareen, Seurasaareen, Muumimaailmaan, hotelleihin, kahvilaan? Entä saako koiran ottaa rullaportaisiin jos nostaa syliin, vai onko se merkki täyskielto?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, missä olet muilla nähnyt koiria mukana.tse en veisi (enkä ole kellään koskaan nähnyt) lemmikkiliikkeisiin sen enempää kuin muihinkaan kauppoihin, ja muistaakseni Korkeasaareenkin on koirilta pääsykielletty... Miksi koirasi pitäisi päästä ostoskeskuksiin tai sisälle kahviloihin (terasseillahan noita kyllä näkee)?

(Itselläni koiria on siis ollut aina)

Vierailija
2/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan huolehtii, ettei se sotke paikkoja. Korkeasaareen ja Muumimaahan koiria ei saa viedä, mutta sitten esimerkiksi Särkänniemeen saa. Ruokakauppoihin, kahviloihin ja ravintoloihin ei koiraa saisi viedä, koska siellä myydään elintarvikkeita.

Hotelleihin saa viedä, mutta ainakin me ollaan yritetty minimoida yleisissätiloissa oleskelu... ja lisämaksusta pitää varata huone, johon saa viedä lemmikin...

tässä nyt jotain esimerkkejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria ei saa Suomessa viedä minnekään, missä myydään/tarjoillaan ihmisille ruokaa, eli ei siis koskaan ruokakauppohin, ravintoloihin, kahviloihin jne. Ulkomailla eri sääntöjä maasta riippuen.

Muumimaailmat ja Korkeasaaret määrittelevät itse, saako alueelle viedä koiria. Tsekkaa siis verkkosivuiltaan.

Seurasaaressa lenkkeilee paljon koiria.

Hotelleissa on erillisiä huoneita, joihin saa ottaa lemmikin, lemmikistä pitää siis mainita ja siitä menee myös erillinen pikku maksu, ainakin muistaakseni. Mutta mihin tahansa hotellihuoneeseen ei saa ottaa koiraa.

Saa ottaa rullaportaisiin, se kieltomerkki tarkoittaa sitä, että ei saa olla "paljain jaloin" rullaportaissa niin ihmiset kuin eläimetkään, koska nahka voi jäädä väliin.

Muihin kuin ruokakauppoihin saa viedä kaupan omistajan luvalla. Esim. Stockmannille ja ainakin Helsingin Sokokselle saa mennä koiran kanssa. Pääsääntöisesti kuitenkaan ei kannata yrittää mennä minnekään muualle esim. vaate- tai kalustekauppaan, yleensä se on kiellettyä. Vaikka postissa jos piipahtaa niin se on vähän postin tädistä kiinni, saako vaiko ei.

Eläinkauppoihin eli siis lemmikkitarvikeliikkeisiin saa viedä koiran. Miten muuten esim. voisi sovittaa lemmikille vaikka vaatetta, juoksupöksyä tai pantaa. Kunhan pitää huolen ettei koira pölli sieltä nameja eikä merkkaile (siitä saattaa joutua maksamaan "sakkoa".)

Onnea uudesta koirasta :)

Vierailija
4/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgiassa koiria oikein vilisee kauppakeskuksissa ja ravintoloiden terasseilla sekä pienemmissä tavernoissa.

Vierailija
5/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään toreille, lasten leikkipaikoille tai uimarannoille.

Vierailija
6/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin koiran saa ottaa mukaan??

puistot, juna, bussi, eläinkaupat, Suomenlinna mutta entä mihin muualle??

Vierailija
7/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
8/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin puistoihinkaan ei koirat pääse tai ainakin on merkki että tänne et muuten koiraasi pissitä (huomasin kun asuin Hienossa Töölössä, sittemmin muutin pois). Julkiseen liikenteeseen pääsee pääkaupunkiseudulla hyvin, muualla voi olla rajoitetumpaa esim. millon koiran saa viedä bussiin.

Eipä oikeastaan paljon mihinkään julkisiin sisätiloihin. Eläinlääkärille tietty :) Ja rajoitetusti esim. hotelleihin.

Eikä kaikkiin ulkotiloihinkaan, kuten on aiemmin jo mainittu Muumimaailma jne. Eikä mihinkään rannoille tai leikkipuistoihin.

En mitenkään marmata mutta faktahan tämä Suomessa on :)

Vierailija
9/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina pakko odotuttaa yksin kotona kun mihinkään ei pääse! oltaisipa Belgiassa!

Vierailija
10/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esim. kun ei saa viedä koiraa kauppaan ja jätät sen sitten ulos odottamaan naruun. Aina lukee muutaman tapauksen vuodessa, että rotukoira onkin pöllitty siinä välissä. Eli ei voi kätevästi tehdä kauppalenkkiäkään enää koira mukana nykysuomessa, tai mä en ainakaan uskalla. Kotona odotteluahan se sitten on suurimman osan päivästä.

Vierailija
11/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelleissa saa vain niihin huoneisiin johon lemmikki sallittu (lisämaksu) ja junissa lemmikkieläinvaunuihin (lisämaksu). Linja-autoihin saa jos ketään ei häiritse, eli kuskista ja kanssamatkustajista kiinni.

Kauppakeskuksiin, kauppoihin, yleisiin puistoihin, uimarannoille, toreille, pururadoille yms. ei koiraa saa viedä.

Eli paras vaan lenkkeillä kaduilla ja metsissä, ehkä voi osallistua paikallisiin ulkotapahtumiin ja koiratapahtumiin. Siinä se...

Vierailija
12/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun voit lähteä ravintolaan syömään ja yhdistää sen koiran iltalenkkiin.

Niin, kesällä ei sitten saa Suomessa koiraa ottaa ravintoloiden terassillekaan mukaan. Joskus tosin luin Koiramme-lehdestä, että jossain oli kuitenkin joku kapakka olemassa, joka oli hankkinut erikoisluvan sille, että koira sai maata ulkoilmassa terassilla...

Vierailija
13/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itse olin terassin puolella ja koira makasi maassa just ja just alueen ulkopuolella :) Ja tähän oli siis työntekijöiden lupa, Suomessa. Mutta eihän tuo yleistä kyllä oo ja ehkä ois lain puolesta ollut kiellettyä.

Vierailija
14/30 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei siis silloin jos siellä on torilla on tapahtumia.

Mutta Suomessa on aika rajoitettua tuo, mihin koiran saa ottaa mukaan. Mutta toisaalta, mua säälittää ne koirat jotka otetaan mukaan väen tungokseen (esim. vappuna) lasinsirujen sekaan.

Vierailija
15/30 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, ainakin minä ja sekarotuinen koirani olemme kävelleet toreilla, tietyissä kahviloissa ja jopa vappu toreilla, kunhan koirani vain pysyy visusti omassa kantokassiissaan:)

Vierailija
16/30 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itse olin terassin puolella ja koira makasi maassa just ja just alueen ulkopuolella :) Ja tähän oli siis työntekijöiden lupa, Suomessa. Mutta eihän tuo yleistä kyllä oo ja ehkä ois lain puolesta ollut kiellettyä.

Mulla on Järvenpään Kulmakonditorion "terassilla" (eli siinä ulkopuolella jalkakäytävällä on muutama penkki ja pöytiä, ei varsinaisesti mikään erillinen terassi) ollut myös koira mukana (ja monella muullakin) ja ilmeiseti se on myös ihan sallittua koska ei ole kukaan tullut mitään sanomaan, rapsutuksia on vaan koiralle ohikulkijat antaneet :)

Ja myös Swengin (baari) terassilla olen muutamalla ihmisellä koiran nähnyt olevan mukana!

Vierailija
17/30 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla muualla koirat on Suomessa kielletty, ja jos ei ole kielletty, siellä kuitenkin on joku, joka vetoaa etuoikeuteen (minulla on lastenvaunut, koirien pitää väistää bussissa - vaikka näin ei olekaan), allergiaan tai koirapelkoon.

Muualla Euroopassa ja maailmalla tilanne on ihan toisenlainen. Englantilaisessa pubissa tai ranskalaisessa ravintolassa isännän istuimen alla voi ihan hyvin loikoilla koira. Koiran voi viedä terassille ja tarjoilija tuo sille vesikupin samalla kun tuo menut pöytään. Junassa koira voi makoilla käytävällä ja sen yli harpotaan sujuvasti.

Joku mainitsi liukuportaista. Sinne voi toki nahkaa jäädä väliin, mutta varvaskarvat ja muut villat ovat vielä isompi riski... eli hissi on suositeltavampi liikkumaväline omilla jaloillaan kulkeville koirille.

Vierailija
18/30 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. IdeaParkissa ja Koskikeskuksessa.

Vierailija
19/30 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olutravintola Hilpeässä Hauessa (Helsinki) näki koiria. Samoin Herttoniemen kirjastossa.

Vierailija
20/30 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun on pakko mennä lääkäriin ja koira on pieni pentu vielä taskukokoa ja en saa hoitajaa, niin saako sen ottaa mukaan?? Jos pentu ei vielä tottunut olemaan paria tuntia yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi