Imetys+pulloruokinta=mahdotonta
Ihmeellistä, että kaiken tämän neuvolan imetysvalistuksen ja nettitukisivujenkin jälkeen ihmiset eivät osaa imettää. Sitten ihmetellään, että imetys loppui, "kun ei sitä maitoa riittänyt". No ei kai, kun luonto on luonut niin, että on mahdotonta syöttää korvikepulloa ja rintaa yhtäaikaa. Se on joko tai. Kysynnän ollessa heikkoa ei rinta tuota tarpeeksi. Ja joo-o , imetys ei alussa ole tasan helppoa, vaan se sattuu, monta viikkoakin. Ja kun vauva tilaa maitoa, se riippuu jatkuvasti rinnalla. KUNNES sitä alkaa tulla tarpeeksi. Korvikket sekoittavat koko luonnonjärjestelmän.
ENKÄ tässä halua syyllistää niitä harvoja, joilla on joku sairaus rintäsyöpä tai ei ole rintarauhasia, rintaa tai on joku lääkitys päällä, jonka vuoksi ei voi imettää. Puhun niistä, joilla imetys oikeasti onnistuisi, mutta?
Käsi sydämelle - oikeasti ei vaan h a l u a imettää. Ja se on OK, oma valinta. Mutta ei nykyään VOI olla niitä, jotka ovat jättäneet tietämättömyyden takia imettämättä.
Kommentit (42)
mutta en tunnu pääsevän siihen millään. Vauva oli keltaisuuden vuoksi valohoidossa ja kun mulla ei ollu maito noussut, tarvitsi lisämaitoa silloin, koska meinasi kuivua. Kotiin tultuamme aloin heti hulluna imettää ja lisämaito jätettiin pois. Vauvan paino ei noussut tarpeeksi. Annettiin sitten taas lisämaitoa, mutta paino nousee silläkin lailla kovin hitaasti. Välillä olen yrittänyt jättää pullon pois parikin kertaa, mutta painonnousu hidastuu heti merkittävästi tai jopa pysähtyy, ja koska muutenkin nousee hitaasti en taida enää edes yrittää. Imetän KOKO AJAN vauvantahtisesti ja se on siis tunnin-puolen tunnin välein jopa välillä, iltaisin monta tuntia yhteen menoon. Olen erittäin imetysmyönteinen korvikkeen antaminen harmittaa hirveästi. Tuntuu kuin olisi epäonnistunut. Maitoa tulee kyllä eikä minulla pitäisi mitään vikaa olla. Vauva vaan tarvii niin paljon ettei mun maito näköjään riitä. Kaiken järjen mukaanhan sen tulisi omalle vauvalleni riittää, mutta minkäs teet. Kaiken olen tehnyt, syön hyvin, maataan iho ihoa vasten, kannan liinassa jne. Vauva on nyt 3 kuukautta ja pullosta menee 2 desiä vuorokaudessa, että ei sen enempää.
juttu. Olet tehnyt parhaasi, älä ota stressiä!
Hermo menee heti kun joku alkaa kertomaan miten maito ei vaan riittänyt ja piti antaa pulloa iltaisin kun "rinnat olivat tyhjät".
Jos noin pienestä hermostuu. Ei kai se teidän elämään millään lailla vaikuta jos jonkun muun maito ei riitä?
neuvoista. Isä siis antakoon joskus korviketta jos olen tosi väsynyt (vauva nukkuu niin lyhyitä pätkiä). Olen ehkä ottanut tuon tavoitteen täysimetyksestä liian kirjaimellisesti.
t. kysyjä
neuvoista. Isä siis antakoon joskus korviketta jos olen tosi väsynyt (vauva nukkuu niin lyhyitä pätkiä). Olen ehkä ottanut tuon tavoitteen täysimetyksestä liian kirjaimellisesti.
t. kysyjä
ihan hyvällä omatunnolla! Ei se puritaaninen täysimetys kuitenkaan mikään autuaaksitekevä asia itsessään ole, onhan elämässä paljon muutakin! Jos vauva nukkuu vain lyhyitä pätkiä, ja olet väsynyt, niin on tärkeää, että saat välillä levätä.
Oletko muuten kokeillut käsin lypsämistä (tuli mieleen, kun sanoit, ettei pumppaamalla irtoa)? Mä saan ainakin käsin paljon paremmin tulemaan maitoa kuin pumpulla.
sillai se riittää. (Ihmeellistä, eikö totta!) Henkinen puoli vaikuttaa imetykseen paljon. Vähäinenkin epäily (muiden tai oma) vaikuttaa itsevarmuuteen ja maidontuloon.
Toisekseen, rinnoista ei voi päätellä, onko ne "tyhjät", jos ne on tyhjän tuntoiset, on pohjamaito vielä jäljellä. Ja se on rasvaista. Ja ravitsevaa. Maito kun rasvoittuu, mitä kauemmin vauva juo. Alkumaito on rasvattomampaa kuin sen imetyskerran loppumaito.
Tsemppiä vaan kaikille! Kyllä se imetys siitä uonnistuu.
Ja se imetystukilista netissä on
http://imetystukilista.net/sivut/index.php
siellä on tietoa. Ja tietysti äitiyspakkauksen Imetys- kirjasessakin on.
Molemmilla on ollut käytössä rinta, rintakumi, tuttipullo ja tutti - ja kaikki on sujunut aivan loistavasti.
Vauvan ruokkiminen on ongelma vain, jos siitä tekee ongelman. Helpommalla pääsisit sinäkin ap kun ottaisit koko touhun vähän rennommin!
mutta täytyy kokeilla joku kerta. Pumppaamiseen hikeennyin kun puoleen tunnin äheltämisen jälkeen maitoa kertyi alle 10 ml.
(pahoittelen mahd.kirj.virheitä, imetän vauvaa samalla)
neuvoista. Isä siis antakoon joskus korviketta jos olen tosi väsynyt (vauva nukkuu niin lyhyitä pätkiä). Olen ehkä ottanut tuon tavoitteen täysimetyksestä liian kirjaimellisesti. t. kysyjä
Ainakin minulla on käynyt niin monta kertaa. Samoin jos olen ollut stressaantunut tai ahdistunut. Heruminen ei ole tahtonut lähteä kunnolla käyntiin.
Neuvoksi kolmen lapsen kokemuksella sanoisin, että nuku hyvä ihminen välillä kunnolla ja anna isän syöttää vauvalle korviketta. Kun olet levännyt ja hyvävointinen, voi maidon tulokin jatkua.
Ja jos maitosi riittää edes osittain vauvan ruokintaan, sehän on jo oikein hyvä tilanne. Vauvasi saa sinulta vastustuskykyä joka tapauksessa.
Minulta on tullut aina maitoa yli oman tarpeen, niin että luovutin sitä kakkosen ja kolmosen synnyttyä myös äidinmaitokeskukseen puolisen litraa päivässä.
Silti lapseni ovat saaneet (äidinmaitoa) myös pullosta aika varhain. Imetystä muun ruoan ohella jatkettiin siinä 10kk-vuoden ikään saakka vähän tapauksesta riippuen.
Imetys + pullo oli meille hyvä ratkaisu enkä ole päivääkään tuntenut siitä syyllisyyttä. Ja vaikka joku hullu täällä väittäisi tällaisesta ruokintatavasta mitä, katson tänä päivänä terveitä, ihania koululaisiani oikein tyytyväisenä ja olen heistä onnellinen ja ylpeä. Loppupeleissä vain sillä on merkitystä.
ei "osaa" imettää, vaan omaa tyhmyyttään, avutomuuttaan tai mukavuuttaan sössii koko imetyksen. Miten voi olla noin hölmö vielä nykytiedotuksella?!? Olen koittanut infota ystävällisesti, muttei halua ottaa tietoa vastaan. Joten pakko purkaa raivoaan täällä, jos vaikka täältä sen oppisi, kun ei puhetta tajua.
Yst.terv.
ap
Ja tarkoitus ei ollut syyllistää ketään.
Kun sain esikoiseni, halusin todellakin imettää. Oma maito vaan ei riittänyt ja alkuun oli pakko antaa lisämaitoa, koska vauva oli keltainen ja valohoidossa. Enempää selittämättä tietänet että vauva tällöin todellakin tarvitsee lisämaitoa, mistään imetyshaluista ei ollut kyse. Ensimmäisen kuukauden hän sai lisämaitoa ja pikkuhiljaa vähentäen pääsimme täysimetykseen.
Eli tässä sulle vähän lisää tietoa. Ja omaksi onneksesi, myös elämänkokemuksella on tapana karttua, et tule loppuelämääsi olemaan noin ahdistunut kaikesta. Parempaa elämää siis sulle :)!
Oma kokemukseni (jos tästä olisi jotain apua):
Lapseni ovat parin-kolmen kuukauden iässä nukkuneet pitkiä päiväunia. Tällöin otin tavaksi ensin syödä hyvin, sitten mennä kuumaan suihkuun, istua siellä suihkujakkaralla pitkään ja antaa kuuman veden rentouttaa.
Sitten kävin katsomassa ja nuuhkimassa ihanaa unessa tuhisevaa vauvaani, ja hellyyden tunne (+ rentoutunut olo) sai maidon suorastaan virtaamaan.
Lypsin ensimmäiset maitopisarat käsin ja kun maitoa alkoi tulla, vaihdoin käsikäyttöiseen pumppuun. Sellainen yhdellä kädellä pumpattava oli minusta paras. Ja pullopussit, joissa maidon saattoi suoraan pakastaa.
ei "osaa" imettää, vaan omaa tyhmyyttään, avutomuuttaan tai mukavuuttaan sössii koko imetyksen. Miten voi olla noin hölmö vielä nykytiedotuksella?!? Olen koittanut infota ystävällisesti, muttei halua ottaa tietoa vastaan. Joten pakko purkaa raivoaan täällä, jos vaikka täältä sen oppisi, kun ei puhetta tajua.
Yst.terv.
ap
"vittuunnut" ja "purat raivoasi" jonkun toisen äidin imetyksen takia! :D
Minä kyllä yleensä vittuunnun vähän isommista asioista...
eikä se halua ap:lle siitä sanoa. Ja siksi valistus menee ohi. Kato meitä on monenlaisia.
Mä en jaksa näitä imetysvänkääjiä! Onneksi olen itse hyväksynyt sen ettei imetys välttämättä onnistu vaikka päällään seisoisi. En jaksa tässä enää kerrata esikoisemme imetystä, koska olen siitä avautunut niin monta kertaa tällä palstalla provosoiduttuani jonkun imetyshihhulin aloituksista. Asia on pian taas ajankohtainen, koska meille on tulossa toinen lapsi. Aion tällä kertaa ostaa kaapit täyteen korviketta ja antaa sitä, jos tarve niin vaatii. Tällä kertaa minulla on esikoinenkin hoidettavana, joten en voi linnoittautua sohvalle 24/7 ensimmäiseksi kolmeksi kuukaudeksi vauvan kanssa. Ehkä teen vielä aloituksen palstalle, kun korkkaan ensimmäisen korvikepurkin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2009 klo 09:06"]
täällä juuri kysyä. Eli onko huono jos isä antaa kerran viikossa annoksen korviketta että saisin nukkua välillä edes muutaman tunnin pätkän. Vauva nyt 7 vk. En jaksaisi lypsää, maito irtoaa niin huonosti. Ilmeisesti siis korvike olisi huono juttu ja johtaisi maidon vähenemiskierteeseen?
[/quote]
Tuo on yksilöllistä. Mulle kävi niin, että aluksi sain neuvoja antaa lisämaitoa pullosta kun "lapsi on nälkäinen". Tosiasiassa ei ollut nälkäinen, mutta vatsavaivainen (maitoallergia) ja hätäinen. Lisämaidon myötä imetys epäonnistui ja loppui täysin vauvan ollessa 3kk. Toisen lapsen kanssa en uskonut neuvoja, sairaalassakaan ei annettu lisämaitoa ja imetin 12kk. Toisilla maitoa tulee helpommin kuin toisilla. Joillakin vauvan täytyy ensin jaksaa imeä tyhjää ennen kuin maitoa alkaa herumaan, ja hätäinen vauva ei välttämättä tätä hyväksy - etenkään jos vaihtoehtona on pullo, josta tulee maitoa väkisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Menee asian vierestä mutta voitteko uskoa että sitäkin kritisoidaan nykyään jos äiti täysimettää ja vain ja ainoastaan rinnoista (ei siis lypsä ja syötä pullosta imetyksen ohella). Ja vieläpä neuvolalääkärin suusta. Typerryttävää kuulla, että tämä ääneen säälii isää kun ei ole yhtään päässyt lastaan syöttämään ja samalla säälii äitiä kun tällä ei varmasti ole yhtään aikaa itselleen kun lapsi on todennäköisesti koko ajan rinnalla. Mitä sitten jos tämä ei ole ongelma kenellekkään asianosaisista?
sekin kertoo aika paljon perhedynamiikasta, jos isä ei halua lastaan lainkaan syöttää.
Mulla on kaikki vauvat syntymästä asti menneet lisämaidolla, koska muuten ei olisi saaneet tarpeeksi ravintoa, maitoa on riittänyt pisimmillään noin 4kk, paljon parempi yhdistää molempia, kun antaa pelkkää korviketta, koska sillä ei ole äidinmaidon terveydellisiä hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Menee asian vierestä mutta voitteko uskoa että sitäkin kritisoidaan nykyään jos äiti täysimettää ja vain ja ainoastaan rinnoista (ei siis lypsä ja syötä pullosta imetyksen ohella). Ja vieläpä neuvolalääkärin suusta. Typerryttävää kuulla, että tämä ääneen säälii isää kun ei ole yhtään päässyt lastaan syöttämään ja samalla säälii äitiä kun tällä ei varmasti ole yhtään aikaa itselleen kun lapsi on todennäköisesti koko ajan rinnalla. Mitä sitten jos tämä ei ole ongelma kenellekkään asianosaisista?
Siinä on lääkäri hieman luonnosta vieraantunut..
Voi Jeesus. Huomaa, että pienen lapsen äiti elää kuplassa. Kunhan lapsi kasvaa ja kupla puhkeaa, niin näette, että tällä imetysasialla ei 2,5, saatika 10 vuoden päästä ole mitään merkitystä. Vaikka vauvavuoden äitiarvosana olisi 10+, on vielä edessä vähintään 17 vuotta, jonka aikana voitte mokata äitiyden - ja pahemmin kuin olematta imettämättä.
Keskittyisin vauvavuotena NAUTTIMAAN vauvasta ja äitiydestä. Jos se on imettäen, niin fine. Jos elämä on korvikkeilla helpompaa, niin sitten niin. Tärkeintä on, ettei fanatismissa vedä itseään piippuun ja aiheuta sillä haittaa lapselle.
Minä synnytin molemmat lapset keskosena, ja jotain yhtälössä oli vialla, kun kumpikaan ei saanut isoista rinnoistani sen vertaa irti, että olisi maidollani elänyt. Esikoista yritin imettää 6 kk imetysvalmentajien, apulaitteiden ja pumpun avulla. Tulos: loppuunpalaminen ja masemnusdiagnoosi. Häpesin pulloruokintaa, joten missään emme liikkuneet.
Toista lasta yritin imettää, mutta imetysvalmemtajan tuella siirryimme pulloruokintaan. Nautin kakkosen vauva-ajasta suunnattomasti.
Tulos: 10 v esikoinen on ahdistunut ja yliherkkä - jotain meni pieleen varhaisessa vuorovaikutuksessa. 6 v on tasapainoinen, helppo lapsi. Molemmat ovat fyysisesti tosi terveitä. Ei allergioita, normaali kasvu.
Mieheni ex ei imettänyt koskaan. Bonuslapseni (23 ja 20 v) ovat opinnoissaan loistavasti menestyneitä, tasapainoisia ja terveitä.
Mitä pelkäätte, että lapselle käy, jos ette imetä?
Ihan todistetusti on onnistunut ainakin meillä, jopa kolmen eri lapsen kanssa. Oikein mainioita lapsia on täällä saatu aikaan sillä ruokinnalla!
Ilmeisesti ovat siis syntymästään saakka olleet monitaitureita, kuten jonkun muunkin vauva täällä.
Tosin en oikein ymmärrä, mitä muiden ihmisten imettämiset ja tuttipullot ap:ta liikuttaa...