Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys+pulloruokinta=mahdotonta

Vierailija
02.12.2009 |

Ihmeellistä, että kaiken tämän neuvolan imetysvalistuksen ja nettitukisivujenkin jälkeen ihmiset eivät osaa imettää. Sitten ihmetellään, että imetys loppui, "kun ei sitä maitoa riittänyt". No ei kai, kun luonto on luonut niin, että on mahdotonta syöttää korvikepulloa ja rintaa yhtäaikaa. Se on joko tai. Kysynnän ollessa heikkoa ei rinta tuota tarpeeksi. Ja joo-o , imetys ei alussa ole tasan helppoa, vaan se sattuu, monta viikkoakin. Ja kun vauva tilaa maitoa, se riippuu jatkuvasti rinnalla. KUNNES sitä alkaa tulla tarpeeksi. Korvikket sekoittavat koko luonnonjärjestelmän.

ENKÄ tässä halua syyllistää niitä harvoja, joilla on joku sairaus rintäsyöpä tai ei ole rintarauhasia, rintaa tai on joku lääkitys päällä, jonka vuoksi ei voi imettää. Puhun niistä, joilla imetys oikeasti onnistuisi, mutta?

Käsi sydämelle - oikeasti ei vaan h a l u a imettää. Ja se on OK, oma valinta. Mutta ei nykyään VOI olla niitä, jotka ovat jättäneet tietämättömyyden takia imettämättä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvamme syntyi alle 2,4 kiloisena ja joutui viikoksi teholle kerämään voimia. Siellä hän sai aluksi suurimman osan (30ml kolmen tunnin välein ja määrä kasvoi päivä päivältä) maidosta nenämahaletkulla suoraan mahaan, kunhan sai sen verran voimia että jaksoi imeä pullosta. Imetystä harjoiteltiin kuitenkin koko ajan. Sairaalasta päästyämme imetys oli lähtenyt sujumaan suhteellisen hyvin. Tästä huolimatta lääkäri sanoi, että missään nimessä ei saa jättää lasta pelkän rintamaidon varaan alkuviikkojen aikana, koska on noin pieni. Tästä lähtökohdasta on aika vaikeaa päästä täysimetykseen, enkä oikein näe, mitä hyötyä siitä loppujen lopuksi olisi. Tärkeintä on, että lapsi kasvaa. Tällä hetkellä (lapsi 2,5kk), lapsi saa noin puolet äidin maitoa suoraan rinnalta ja puolet korviketta ja kasvaa hyvin, joten asiat ovat mallillaan. Asioita pitää tarkatella tilannekohtaisesti ja tärkeintä on, että lapsi on terve.

Vierailija
2/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä tässä on mielenterveysongelma ja "olenviisaampijakauniimpijapuutunkaverieniasioihinjotkaeimullekuulu" -syndrooma... onneks et oo minun kaveri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos sitä maitoa ei tule ollenkaan?

Mitä silloin pitää tehdä kun maito ei nouse rintoihin?

Minulla raskaus ei muuttanut rintoja ollenkaan mutta en siihen kiinnittänyt mitään huomiota kun pidin imetystä itsestäänselvänä.

Vauva syntyi ja imetin ja imetin ja lypsin ja lypsin mutta tyhjissä rinnoissa vain "iski salamat" eli kipua kyllä oli ja sitten nännit meni totaalisen rikki.

Nännin paikalla oli isot mustat läiskät arpikudosta ja lypsiessä haavoista alkoi tihkua verta ja kudosnestettä.

Ilman  korviketta ei meillä olisi esikoista vaan hän olisi kuollut nälkään.

Toisen lapsen syntyessä maito nousi rintoihin 5 päivää synnytyksen jälkeen ja kyllä oli ihanaa kun oli maidosta pinkeät rinnat.

Ja nännitkin pysyi melkein ehjinä eikä "salamakipua" ollut koko ajan vaan aina silloin tällöin vain vihloi.

Vierailija
4/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! Meillä on tehty madottomasta mahdollista! Voin siis olla todella tyytyväinen elämässäni siihen, että lapsi oli 11k tasaisesti sekä imetyksellä että pullolla! (Oonpa muuten myös kerran epäonnistunut imetyksessä ja toisaalta kerran imettänyt 1v1kk asti (6kk täysimetystä). Mä oon tehnyt kaiken! KAIKEN! Wuhuu!!!!

Vierailija
5/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli maitoa ja halusin täysimettää, mutta neuvolassa sanottiin, että alhaisen painonkehityksen vuoksi on otettava korvike rinnalle. No vauva alkoi hylkimään rintaa, kun korviketta sai helpommin imettyä pullosta. Syytän neuvolan huonoa ohjeistusta, kun imetys meni pilalle! Eli F U aloittaja.

Vierailija
6/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee asian vierestä mutta voitteko uskoa että sitäkin kritisoidaan nykyään jos äiti täysimettää ja vain ja ainoastaan rinnoista (ei siis lypsä ja syötä pullosta imetyksen ohella). Ja vieläpä neuvolalääkärin suusta. Typerryttävää kuulla, että tämä ääneen säälii isää kun ei ole yhtään päässyt lastaan syöttämään ja samalla säälii äitiä kun tällä ei varmasti ole yhtään aikaa itselleen kun lapsi on todennäköisesti koko ajan rinnalla. Mitä sitten jos tämä ei ole ongelma kenellekkään asianosaisista? 

Vierailija
7/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2009 klo 09:01"]

Ihmeellistä, että kaiken tämän neuvolan imetysvalistuksen ja nettitukisivujenkin jälkeen ihmiset eivät osaa imettää. Sitten ihmetellään, että imetys loppui, "kun ei sitä maitoa riittänyt". No ei kai, kun luonto on luonut niin, että on mahdotonta syöttää korvikepulloa ja rintaa yhtäaikaa. Se on joko tai. Kysynnän ollessa heikkoa ei rinta tuota tarpeeksi. Ja joo-o , imetys ei alussa ole tasan helppoa, vaan se sattuu, monta viikkoakin. Ja kun vauva tilaa maitoa, se riippuu jatkuvasti rinnalla. KUNNES sitä alkaa tulla tarpeeksi. Korvikket sekoittavat koko luonnonjärjestelmän.

ENKÄ tässä halua syyllistää niitä harvoja, joilla on joku sairaus rintäsyöpä tai ei ole rintarauhasia, rintaa tai on joku lääkitys päällä, jonka vuoksi ei voi imettää. Puhun niistä, joilla imetys oikeasti onnistuisi, mutta?

Käsi sydämelle - oikeasti ei vaan h a l u a imettää. Ja se on OK, oma valinta. Mutta ei nykyään VOI olla niitä, jotka ovat jättäneet tietämättömyyden takia imettämättä.

[/quote]

Niin, ketä nyt sitten syyllistät? Kenelle vaahtoat? Jos sairaita et syyllistä ja sekin on ok, ettei halua imettää ja tietämättömiä ei ole olemassa?

Vierailija
8/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2009 klo 09:54"]

ei "osaa" imettää, vaan omaa tyhmyyttään, avutomuuttaan tai mukavuuttaan sössii koko imetyksen. Miten voi olla noin hölmö vielä nykytiedotuksella?!? Olen koittanut infota ystävällisesti, muttei halua ottaa tietoa vastaan. Joten pakko purkaa raivoaan täällä, jos vaikka täältä sen oppisi, kun ei puhetta tajua.

Yst.terv.
ap

Ja tarkoitus ei ollut syyllistää ketään.

[/quote]

Hänen valintansa, mitä se sinua liikuttaa. Lapsi voi hyvin ja varo vaan, pärjää vielä elämässään paremmin kuin omasi. Mites sitten suu pannaan. Siksi kannattaakin jo nyt opetella keskittymään vaan ihan omiin asioihin ja niistäkin niihin, jotka jotain merkitsevät.

Vierailija
9/42 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:34"]

Meidän vauvamme syntyi alle 2,4 kiloisena ja joutui viikoksi teholle kerämään voimia. Siellä hän sai aluksi suurimman osan (30ml kolmen tunnin välein ja määrä kasvoi päivä päivältä) maidosta nenämahaletkulla suoraan mahaan, kunhan sai sen verran voimia että jaksoi imeä pullosta. Imetystä harjoiteltiin kuitenkin koko ajan. Sairaalasta päästyämme imetys oli lähtenyt sujumaan suhteellisen hyvin. Tästä huolimatta lääkäri sanoi, että missään nimessä ei saa jättää lasta pelkän rintamaidon varaan alkuviikkojen aikana, koska on noin pieni. Tästä lähtökohdasta on aika vaikeaa päästä täysimetykseen, enkä oikein näe, mitä hyötyä siitä loppujen lopuksi olisi. Tärkeintä on, että lapsi kasvaa. Tällä hetkellä (lapsi 2,5kk), lapsi saa noin puolet äidin maitoa suoraan rinnalta ja puolet korviketta ja kasvaa hyvin, joten asiat ovat mallillaan. Asioita pitää tarkatella tilannekohtaisesti ja tärkeintä on, että lapsi on terve.

[/quote]

Vaikeaa, muttei mahdotonta. Meillä vierottauduttiin pullosta 1kk iässä jonka jälkeen täysimetin 6kk asti ja vauva nyt 11kuukautta ja imetän edelleen. Ensimmäisen kuukauden söi pääasiassa korviketta, mutta siitä huolimatta päästiin täysimetykseen.

Vierailija
10/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän tätä ole jauhettu jo tarpeeksi?

Vierailija
11/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailtavaa riidanhaastamista heti aamutuimaan. :) Mun vauvani juo ihan sujuvasti sekä tissistä että pullosta. Ja tuttihirvityksenkin sai 6-viikkoisena eikä sekään sotkenut imuotetta. Kai se on sitten vaan tavallista lahjakkaampi.. :D

Vierailija
12/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi mun lapset on jo niin vanhoja, etten jaksa edes loukkaantua näistä.

Mun imetys alkoi muuten sujua edes auttavasti vasta sen jälkeen kun sen rinnalle otettiin pulloruokaa.

Vierailija
13/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, sulla on monitaituri ;D ole ylpeä!

Vierailija
14/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä juuri kysyä. Eli onko huono jos isä antaa kerran viikossa annoksen korviketta että saisin nukkua välillä edes muutaman tunnin pätkän. Vauva nyt 7 vk. En jaksaisi lypsää, maito irtoaa niin huonosti. Ilmeisesti siis korvike olisi huono juttu ja johtaisi maidon vähenemiskierteeseen?

Vierailija
15/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös onnistuneen.

Itselleni oli kyllä mahdotonta, ei meidän vauvoille kelvannut pullo yhtään. Vaikuttivat oikein loukkaantuneilta mokomasta yrityksestä.

Vierailija
16/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän imettää (tai pumppaa), sitä vähemmän sitä jatkossa tulee.

En jaksaisi lypsää, maito irtoaa niin huonosti. Ilmeisesti siis korvike olisi huono juttu ja johtaisi maidon vähenemiskierteeseen?

Vierailija
17/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoin sekä korviketta että rintamaitoa ja rintamaitoa tuli ihan hyvin. Se on pikkasen eri asia jos jatkuvasti pullosta syöttää eikä rinnasta ollenkaan mutta jos olin neuvolassa tai muilla asioilla ihan surutta pullosta syöttelin ja kotona sitten rintaa. Eikä ole lapsi pilalle mennyt.

Vierailija
18/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tunnu pääsevän siihen millään. Vauva oli keltaisuuden vuoksi valohoidossa ja kun mulla ei ollu maito noussut, tarvitsi lisämaitoa silloin, koska meinasi kuivua. Kotiin tultuamme aloin heti hulluna imettää ja lisämaito jätettiin pois. Vauvan paino ei noussut tarpeeksi. Annettiin sitten taas lisämaitoa, mutta paino nousee silläkin lailla kovin hitaasti. Välillä olen yrittänyt jättää pullon pois parikin kertaa, mutta painonnousu hidastuu heti merkittävästi tai jopa pysähtyy, ja koska muutenkin nousee hitaasti en taida enää edes yrittää. Imetän KOKO AJAN vauvantahtisesti ja se on siis tunnin-puolen tunnin välein jopa välillä, iltaisin monta tuntia yhteen menoon. Olen erittäin imetysmyönteinen korvikkeen antaminen harmittaa hirveästi. Tuntuu kuin olisi epäonnistunut. Maitoa tulee kyllä eikä minulla pitäisi mitään vikaa olla. Vauva vaan tarvii niin paljon ettei mun maito näköjään riitä. Kaiken järjen mukaanhan sen tulisi omalle vauvalleni riittää, mutta minkäs teet. Kaiken olen tehnyt, syön hyvin, maataan iho ihoa vasten, kannan liinassa jne. Vauva on nyt 3 kuukautta ja pullosta menee 2 desiä vuorokaudessa, että ei sen enempää.

Vierailija
19/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomaan miten maito ei vaan riittänyt ja piti antaa pulloa iltaisin kun "rinnat olivat tyhjät".

Vierailija
20/42 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä juuri kysyä. Eli onko huono jos isä antaa kerran viikossa annoksen korviketta että saisin nukkua välillä edes muutaman tunnin pätkän. Vauva nyt 7 vk. En jaksaisi lypsää, maito irtoaa niin huonosti. Ilmeisesti siis korvike olisi huono juttu ja johtaisi maidon vähenemiskierteeseen?

niin ei se johda mihinkään maidonvähenemiskierteeseen. Kyse on kuitenkin n. desistä maitoa per viikko.!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi