Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette pakkoruotsista?

Vierailija
01.12.2009 |

Mielestäni ei ole kohtuullista. Kuitenkin ruotsinkielisiä on vain 5% kansasta.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielen opetus pitäisi aloittaa jo esikoulussa.

Vierailija
22/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ruotsilla pärjää maailmalla:

eihän meitä ruotsinopintoihin sen takia pakotetakaan, että pärjäisimme maailmalla, vaan että voisimme tarjota maamme ruotsinkielisille palvelua heidän omalla äidinkielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. yksi oma kaverini, joka suorastaan loisti kaikissa matemaattisissa aineissa sai lukiossa hirveällä lukemisella (tiedän, koska minäkin häntä autoin) englannista 7 ja ruotsista 6 :/

itse ruotsinkielisenä olen lukenut suomea kolmannesta luokasta lähtien, englantia viidennestä, saksa kahdeksannesta ja ranska lukiossa

Vierailija
24/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa maan koko enemmistö pakotetaan opiskelemaan 5%:n vähemmistökieltä? Ei taida löytyä muita...

Vierailija
25/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille jää kielitaidoksi kaksi kieltä joista toinen ruotsi eli täysin turha kieli suurimmassa osassa maailmaa.

itse ruotsinkielisenä olen lukenut suomea kolmannesta luokasta lähtien, englantia viidennestä, saksa kahdeksannesta ja ranska lukiossa

Vierailija
26/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka monta, jos motivaatiota riittää. Vaan kun juuri kellään ei ole motivaatiota pakkoruotsin opiskeluun.

Itse olisin mieluumin opiskellut vaikka unkaria, hollantia tai tanskaa. (puhumattakaan saksasta, espanjasta, italiasta, venäjästä...jne).

Resursseja on aina rajallinen määrä, ja ruotsi syö nitä aivan turhaan.

Vierailija
27/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista meininkiä on Suomessakin tämä kielipolitiikka.

Muistelkaahan Soweton tapahtumia 1976

Vierailija
28/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin meillä on pakkomatematiikka vaikka riittäisi, että osaa vähän

esim. yksi oma kaverini, joka suorastaan loisti kaikissa matemaattisissa aineissa sai lukiossa hirveällä lukemisella (tiedän, koska minäkin häntä autoin) englannista 7 ja ruotsista 6 :/

Vierailija
29/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa ruotsin opiskelu

Vierailija
30/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsi poistetaan pakollisuudesta, niin sitten myöskään ei enää saa asettaa virkamiehille minkäänlaisia ruotsin kielen kielitaitovaatimuksia.

Eli käyvät käsikynkkää nuo asiat.

Vierailija
31/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsin kieli ei ole, ruotsi on ainoa pakollinen vieras kieli suomenkielisissä kouluissa

kuitenkin meillä on pakkomatematiikka vaikka riittäisi, että osaa vähän

Vierailija
32/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruotsin kielen opiskelusta tehtäisiin vapaaehtoista niin on todettu että siltikin suuri osa opiskelisi ruotsin kieltä. Se ei siis katoaisi mihinkään.

Tai no kyllähän se syy on tiedossa, ruotsinkieliset pelkäävät että menettävät etuudet, joita heillä on tässä maassa runsaasti. Jos ruotsin kielen opetuksen pakollisuus kyseenalaistetaan ja poistetaan niin samalla on aiheellista kyseenalaistaa myös ruotsin kielen virallinen asema Suomessa. Onko aihetta että maa on kaksikielinen hyvin pienen vähemmistön takia?

Etuoikeutettu ihminen ei tietenkään halua pudota tavallisen rahvaan suomenkielisen tasolle.

Mielestäni järkevin ratkaisu olisi yksi virallinen kieli eli suomi ja alueelliset vähemmistökielet kuten saame ja ruotsi.

Vierailija
33/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä hymyilyttää.. Lukekaa vaan ihan mitä kieliä haluatte Suomessa, teistä ei kuitenkaan edes 10% uskalla myöhemmin käyttää sitä niin tärkeänä pidettyä englantia! Sitä vaan änkytetään sanoja ja nolostellaan, uskallus 0! Ei se ihme että sitä ruotsinkieltäkin pitää pelätä.. Ei paljon auta vaikka englantia olisi lukenut 3:lta luokalta asti ja läpi lukion ja kirjottanut vielä vaikka L:n, suutanne ette hitto vie auki saa kun tulee tarpeeseen.

Vierailija
34/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tomeria ja pärjäämme joka alalla ja niin monet asiat ovat tässä maassa maailman kärkeä....että miten pakkoruotsista on niin vaikea päästä eroon?

Onko takana säätiöiden miljardit vai mikä? Koko elämäni aikana en ole koskaan tuntenut ketään, joka olisi kannattanut ruotsia tai pitänyt sitä millään tavalla tarpeellisena tai positiivisena.

Terveellä järjellä ei pakkoruotsia voi perustella. Ja silti ei eroon päästä......en ymmärrä.

Vierailija
35/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi Lipposen Paavo

Mietikin ketä äänestät 2011 vaaleissa

niin tomeria ja pärjäämme joka alalla ja niin monet asiat ovat tässä maassa maailman kärkeä....että miten pakkoruotsista on niin vaikea päästä eroon?

Onko takana säätiöiden miljardit vai mikä? Koko elämäni aikana en ole koskaan tuntenut ketään, joka olisi kannattanut ruotsia tai pitänyt sitä millään tavalla tarpeellisena tai positiivisena.

Terveellä järjellä ei pakkoruotsia voi perustella. Ja silti ei eroon päästä......en ymmärrä.

Vierailija
36/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kerta noin huono kielitaito niin eiköhän silloin olisi aiheellista käyttää ne ruotsin tunnitkin vaikkapa englannin puheopetukseen?

Nyt kyllä hymyilyttää.. Lukekaa vaan ihan mitä kieliä haluatte Suomessa, teistä ei kuitenkaan edes 10% uskalla myöhemmin käyttää sitä niin tärkeänä pidettyä englantia! Sitä vaan änkytetään sanoja ja nolostellaan, uskallus 0! Ei se ihme että sitä ruotsinkieltäkin pitää pelätä.. Ei paljon auta vaikka englantia olisi lukenut 3:lta luokalta asti ja läpi lukion ja kirjottanut vielä vaikka L:n, suutanne ette hitto vie auki saa kun tulee tarpeeseen.

Vierailija
37/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksikielisyys. Sitten vasta voidaan puhua pakkoruotsin poistamisesta.

Suomessa tarvitaan paljon ruotsin osaajia, jotta ruotsinkieliset saavat ruotsinkielistä palvelua.

Sitten vielä: jos matkustaa ruotsienemmistöiseen kuntaan, voi heitä olla siellä niin paljon, että kaikki onkin vain ruotsiksi.

Vierailija
38/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsia ollenkaan, jos suomi luopuisi kaksikielisyydestä ja pakkoruotsista. Sitä ne pelkäävät.

Ei kai täällä kukaan Ruotsin takia ruotsia opiskele. (Eihän nekään Ruotsissa suomea opiskele)

Vierailija
39/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olen kahden maan kansalainen ja asunut Suomessa viimeksi -98, niin siksi te. Tuo kommentini on se kokemus mikä minulla on suomalaisista ihan noin ylipäätänsä ulkomailla, oli sitten kyseessä visiitti Ruotsiin tai muualle maailmaan.

Ja tälle asiasta kysyjälle: englannin kielen puheopetusta en tarvitse, kiitos kuitenkin vinkistä. Sujuu nimittäin se kieli sujuvammin kun oma kotimainen :)

Vierailija
40/56 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos ei saa suutaan auki englanniksi, niin lyödään sitten pakkoruotsilla päähän?

Sitten kai kannattaisi lisätä niitä englannin tunteja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi